Hans van Liempd Posted 10 april 2013 Report Share Posted 10 april 2013 We zitten tegenwoordig op het High-End forum, maar wat is High-End nu precies.?? Voor mij blijven het de sets die ik niet kan betalen, maar wanneer dat voor anderen ook zo is, zou mijn set voor best eens wél High End kunnen zijn. Niet dat ik het zou willen, maar zoiets: Of dit: Maar voor een ander misschien wel dit: Of dit: Wat vinden jullie eigenlijk High-End..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 april 2013 Report Share Posted 10 april 2013 ow jek ... die Cyborg speakers van Wilson. Die staan in Den Haag bij Chattelin Audio. Super lelijk. high end is .... weergave waar ik blij van word. gaat niet over prijs. ik heb heel dure sets gehoord waar niks aangenaams uit kwam (met als volstrekt dieptepunt een MBL top set demo ...). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 10 april 2013 Members Report Share Posted 10 april 2013 De (in mijn optiek) beste omschrijving van High-End vind je gewoon op Wikipedia: Originally the term "Hi-Fi" meant high fidelity sound, excellent and organic audio. In 1960s, it meant the same as High-End today. Later, due the goal of achieving better sales, Japanese audio manufacturers started production of cheaper audio equipment with hi-fi labeling, which offered inferior sonic quality when compared to earlier models. As this trend continued, a new term was needed to identify equipment of the original high quality De omschrijving High-End heeft dus meer met de kwaliteit als met de prijs te maken. Als we de prijs als graadmeter moeten gaan nemen spreken we uiteindelijk over Ultra High-End. Ik denk dus dat de nieuwe naam zo slecht nog niet is gekozen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 april 2013 Report Share Posted 10 april 2013 Compromisloos ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 april 2013 Report Share Posted 10 april 2013 Dit is ook wel high-end: Maar dit vind ik persoonlijk meer de ultime installatie: Maar ik ken ook iemand die zijn installatie met hele goedkope en soms oude producten heeft opgebouwd, gecombineerd met wel weer duurdere vintage spullen. Het geluid wat daar uitkomt gaf mij veel stof tot nadenken. Ik hield het eerst voor onmogelijk. Anderen noemden hem een genie. Het maakte mij eerst ook erg onzeker. Want ik liet me toen nog teveel leiden door de buitenkant, merknamen, reclames e.d. Hij zegt altijd: het gaat er niet om wat het ís, maar wat je ermee dóet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2013 Author Report Share Posted 10 april 2013 Maar ik ken ook iemand die zijn installatie met hele goedkope en soms oude producten heeft opgebouwd, gecombineerd met wel weer duurdere vintage spullen. Het geluid wat daar uitkomt gaf mij veel stof tot nadenken. Ik hield het eerst voor onmogelijk. Anderen noemden hem een genie. Het maakte mij eerst ook erg onzeker. Want ik liet me toen nog teveel leiden door de buitenkant, merknamen, reclames e.d. Hij zegt altijd: het gaat er niet om wat het ís, maar wat je ermee dóet. Jerry..?? Die is hier ook allang niet meer geweest... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2013 Author Report Share Posted 10 april 2013 Ik denk dus dat de nieuwe naam zo slecht nog niet is gekozen... Helemaal mee eens, beter dan de nikszeggende naam hear. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2013 Author Report Share Posted 10 april 2013 Compromisloos ? Onmogelijk..! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Helemaal mee eens, beter dan de nikszeggende naam hear. Dat ben ik met je eens Hans. Toch denk ik dat er in de tijd dat High End opgang deed er twee bewegingen waren te onderscheiden: - de eerste was het om kostenredenen zodanig downgraden dat dit niet of nauwelijks hoorbaar was. Dus ipv een aparte voorversterker, eindversterker, tuner 1 kastje met alles erin. Want bijvoorbeeld 1 voeding was meer dan prima voor het setje. - bij High End redeneerde men eigenlijk omgedraaid. Alles wat theoretisch tot verbetering kon leiden werd uit de kast gehaald. Dus bijvoorbeeld meerdere voedingen in de CD speler. In die zin denk ik dat de apparatuur van velen onder ons behoorlijk High End is. Het is ook de manier waar wij vanuit denken. De naam High End forum vind ik wel goed gekozen. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 april 2013 Author Report Share Posted 11 april 2013 Dit is ook wel high-end: Maar dit vind ik persoonlijk meer de ultime installatie: Dat heb ik eens gehoord, op zich viel het niet eens tegen. Voor veel muziek absoluut realistisch, maar vooral voor kleinere bezettingen en stemmen klinkt het iets té direct. Het was wel verstandig om achterin de ruimte te gaan zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Het tegenovergestelde van low start? Ach de vraag was te verwachten. Het nastreven van perfectie ... bla bla .. steeds verder willen verbeteren van alle aspecten in de keten (incl de ruimte en gemoedstoestand) .. bla bla .. soms alle redelijkheid tav kosten/baten uit het oog verliezend bla bla .. Ik denk dat het hier gewoon een nieuw verzamelnaam is, bedoeld zonder al die lading Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 High-End is Big-Spend. high-end product A product that is one of the most expensive or advanced in a company's product range, or in the market as a whole. http://lexicon.ft.com/Term?term=high_end-product (lexicon van de Financial Times) N.B. Audiofielen hebben vaak de neiging te denken dat "most expensive" sowieso "most advanced" impliceert. En dat voor topkwaliteit altijd flink betaald moet worden. Dat iets heel erg goed kan zijn, en toch relatief goedkoop, lijkt hen onbestaanbaar. Bij "the most expensive or advanced" bedenke men dat qua weergavekwaliteit er de laatste decennia geen enkele voortgang is geboekt en dat er op dat terrein ook al lange tijd geen fundamenteel onderzoek meer wordt verricht. Het predikaat "Advanced" zou men kunnen toekennen aan moderne - meestal digitale - fratsen die de bediening van de apparatuur nodeloos ingewikkeld maken en soms een negatieve uitwerking op de weergavekwaliteit hebben. "Advanced" hoeft daarbij niet eens "expensive" te zijn - en kan dus ook niet voor audiofielen als "high-end" gelden: zie bijvoorbeeld zo'n 7 x 115 Watt audio/video versterker in de mediamarkten... Als er maar veel vraag naar is, en het dus in massa kan worden geproduceerd in lagelonenlanden, wordt het vanzelf wel spotgoedkoop! En dat allemaal voor slechtsss... € ???,??!! ( http://www.kieskeurig.nl/receiver/sony/str-dh730/1052912/?q=Sony%20STR-DH730&xtor=SEC- ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 om misverstanden te voorkomen is het misschien beter om het forum High-end audio te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 "Het nastreven van perfectie ... bla bla .. steeds verder willen verbeteren van alle aspecten in de keten (incl de ruimte en gemoedstoestand) .. bla bla .. soms alle redelijkheid tav kosten/baten uit het oog verliezend bla bla .." Wat jij hier schrijft Duck noem ik Never-End en lijkt me vervelend. Nooit tevreden zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 In normaal Nederlands betekent "High end" de top van de markt. Dus hoge kwaliteit voor een hoge prijs en een kleine doelgroep. Ik denk dat high end in de audio markt dezelfde betekenis heeft voor de gemiddelde Nederlander. Die vinden het ook belachelijk dat er zoveel aan audio wordt gespendeerd. Een high-end audio forum zal dus altijd een kleine doelgroep aantrekken. Ben het met Audiovorden wel eens dat de naam van het forum beter "high-end audio" kan heten. Is wel zo duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 11 april 2013 Members Report Share Posted 11 april 2013 Daar dit forum niet is bedoeld voor de ''gemiddelde Nederlander'' met mp3 mentaliteit (om het maar oneerbiedig te zeggen), maar voor muziekliefhebbers welke diezelfde muziek het liefst ook nog eens op een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau willen afspelen/draaien is de naam dus goed gekozen. Als we hiermee die ''gemiddelde Nederlander'' welke zijn muziek zelfs nog gerust via de televisie afspeelt om krijgen dit op een hoger niveau te brengen, des te mooier toch? BTW, als men vraagt wat ik voor mijn werk doe, en ik antwoord import en distributie van High-End Audio snappen ze echt niet wat ik bedoel. Exclusieve Audio apparatuur of Audio op het hoogst mogelijke niveau snappen ze echter direct. Dat daarop dan steevast volgt ''Dus je doet B&O en Bose'' maakt dat er voor ons allen in de branche nog steeds een schone taak ligt. Misschien dat dit forum daar nu als nog zijn steentje kan gaan bijdragen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 De meesten mensen hebben inderdaad geen idee wat high-end is. Wat mij betreft betekent high-end helemaal niet zoveel. High-end is zeker geen synoniem voor goede resultaten. Het bij elkaar brengen van laten we maar zeggen "het beste" betekent niet automatisch het beste resultaat, daar komt veel meer bij kijken. Als high-end al wat betekent dat is het een meer serieuze vorm van hifi. Eigenlijk is high-end ingewikkeld als je gewoon van muziek houdt en er van uit een standpunt van een leek naar kijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Quote Spido; N.B. Audiofielen hebben vaak de neiging te denken dat "most expensive" sowieso "most advanced" impliceert. En dat voor topkwaliteit altijd flink betaald moet worden. Dat iets heel erg goed kan zijn, en toch relatief goedkoop, lijkt hen onbestaanbaar. Mag hier op inhaken door te zeggen dat veel mensen de begrippen "duur" en "veel geld" door elkaar halen. Ik betaal liever voor iets dat waar voor zijn geld levert dan dat ik duur uit ben. Ik heb lang geleden een Sansui AU-D5 versterker gehad, mijn eerste stap naar serieuze muziekbeleving. Koste destijds zo'n 850 gulden. Een maat van wij wilde een hele dure versterker kopen, heb ik de mijne aangeboden voor 7500 gulden met de opmerking dat hij dan pas echt een hele dure had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Daar dit forum niet is bedoeld voor de ''gemiddelde Nederlander'' met mp3 mentaliteit (om het maar oneerbiedig te zeggen), maar voor muziekliefhebbers welke diezelfde muziek het liefst ook nog eens op een zo hoog mogelijk kwaliteitsniveau willen afspelen/draaien is de naam dus goed gekozen. Als we hiermee die ''gemiddelde Nederlander'' welke zijn muziek zelfs nog gerust via de televisie afspeelt om krijgen dit op een hoger niveau te brengen, des te mooier toch? Het droevige is dat dat vroeger (zeg jaren 70-80) eigenlijk heel normaal was om een versterker/receiver te bezitten van 400-800 gulden, speakers van 400-800 per paar en een draaitafel van rond de 500 piek. Duurder kon ook, maar dan was je een liefhebber. Diezelfde apparatuur uit die tijd is nu vaak al high end vergeleken waar men tegenwoordig naar luistert (waarmee ik natuurlijk niet de audio fora bezoeker bedoel). Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Jerry..?? Die is hier ook allang niet meer geweest... Nee, die ken ik niet. Ik zal verder geen naam noemen, alleen zijn website : http://www.soundfountain.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 wellicht een vervorming des tijds ... mijn broer had vroeger een Luxman versterker (niet de top) met philips ah495 luidsprekers. met lp's natuurlijk. en mooi dat ik het vond. eerlijk gezegd ... ik vind dat ik met cd's pas recent op het niveau ben gekomen dat ik destijds vanaf de lp hoorde. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Rudolf is ook een genie. mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Rudolf is ook een genie. Rudolf (A. Bruil, die van "Soundfountain") is inderdaad een genie. En SOTA* Jerry (niet die Jerry Macaluso van "SOTA Toys) is dat ook. Maar zij zijn niet één en dezelfde persoon! *SOTA = State Of The Art Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 High-End.... was het maar HiFi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 april 2013 Report Share Posted 11 april 2013 Ja, dat is zo Duck-Twacy, een hele generatie die er geen aandacht meer voor heeft of niet voor wil hebben. Kijk dat is een slogan, Goodtube LOL :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts