Guest Posted 9 mei 2013 Report Share Posted 9 mei 2013 @KT88: zodra mijn kabels zijn ingespeeld ga ik wat je aangeeft een keer testen. Inspelen is ook een lastige factor bij audio, zowel voor gebruikers als ontwerpers en dit heb ik in mijn verhaal niet eens genoemd. Inspelen kan ook een reden kan zijn dat aanvankelijk enthousiasme wat weg ebd. Als je wat meer ervaring hebt met dingen, in dit geval audio, geeft je gevoel nogal eens richting aan iets. Eerlijkheidshalve verwacht ik niet veel van de test. Dat hoeft ook niet, ik *weet* dat het bij een aantal mensen wel zo werkt. Te vaak meegemaakt. Zélfs bij sceptici die er vantevoren niets in zagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 mei 2013 Author Report Share Posted 13 mei 2013 Dank voor jullie reacties. Ik ga misschien wel voor de optie van Lestat, de LAT International DI-30 Signature, Niet gek prijzig, dus wel te doen. Echter, als tussenoplossing: ik heb nog een stuk Prefer D2300 liggen (en ook nog een stukje MGK16 trouwens), wellicht is dat een mooie kabel om eerst eens te proberen.... Weet iemand trouwens of de Prefer D2300 een 75 Ohms kabel is of een 50 Ohms? Ik kan het nergens terugvinden met Google, krijg alleen héél veel hits van de HP deskjet Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 13 mei 2013 Report Share Posted 13 mei 2013 Hier bestaat een topic Prefer interlink uit 2004, mss vind je daar je antwoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 mei 2013 Report Share Posted 13 mei 2013 Kan het type nergens vinden ook niet bij de fabrikant Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 13 mei 2013 Report Share Posted 13 mei 2013 Kan het type nergens vinden ook niet bij de fabrikant Jack de kabel bestaat zeker al 10j, deze is zeer waarschijnlijk niet meer in productie anders zou die toch op hun site moeten staan (i guess) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 13 mei 2013 Report Share Posted 13 mei 2013 René, Ik heb je toen een interlink gemaakt van 2x 2m MGK-18. Die heeft een karakteristieke impedantie van 75Ω. Je kunt die dus als digitale interlink gebruiken. Maar zoals eerder reeds opgemerkt, probeer gewoon een aantal kabels uit die je hebt liggen. Ook al heeft die kabel geen karakteristieke impedantie van 75Ω, gewoon proberen. De apparatuur gaat er echt niet door kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 13 mei 2013 Report Share Posted 13 mei 2013 Ik ook niet! Elke kabel die alle eentjes en alle nulletjes doorgeeft is perfect: en dat kunnen knettergekdure kabels net zo goed als spotgoedkope. Ik heb momenteel geen digilinks dus dat wordt lastig. Ik ga het met analoge interlinks proberen. Overigens ken ik het verhaal van eentjes en nulletjes maar heb in het verleden proefondervindelijk vastgesteld dat ik verschillen hoor tussen digilinks, tenminste die tussen CD loopwerk en DAC. De verschillen waren evenzeer aanwezig als bij analoge interlinks. @KT88: ik laat je weten of ik ook bij die spectici hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 mei 2013 Report Share Posted 13 mei 2013 Enkele jaren geleden heb ik eens een setje gevlochten interlinks uitgeleend. Na een paar weken vroeg ik of ze bevielen. Ik kreeg toen te horen dat de man er eentje voor video gebruikte en het beeld er t.o.v. zijn (dure) digitale interlink behoorlijk was opgeknapt. Toen ik m'n DAC kreeg dacht ik daar aan en heb de vlechtsels vergeleken met de middenklasse digitale interlink die ik van Pink Faun te leen kreeg. Ik heb toen ook andere interlinks geprobeerd. De vlechten deden het in mijn oren het best. Later heb ik nog eens vlechten met afscherming geprobeerd, maar dit was een aanzienlijke achteruitgang. Proberen loont dus altijd. En zeker wanneer je de interlinks hebt liggen of kunt lenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 mei 2013 Report Share Posted 14 mei 2013 Klopt het dat digitale signalen zich tijdens transport door de kabels anders gedragen dan analoge? Zo ja, kan iemand mij dan uitleggen wat het verschil is? De kabeltjes tussen de laser en de print in mijn cd speler zijn getwijnd, meer of minder twijn heeft hoorbaar effect, dit schijnt met digitale signalen heftiger te zijn dan met analoge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 mei 2013 Report Share Posted 14 mei 2013 De digitale signalen zitten in een hogere frequentie band ver boven de audio signalen. Dat betekent dus dat de golflengte korter wordt. Als de lengte van de golf in de kabel past dan gaat de afsluit impedantie mee spelen en ook de impedantie van de kabel word dan belangrijk. Het signaal kan bij een verkeerde kabel of afsluiting terug gekaatst worden waardoor er verstoringen optreden worden deze te erg dan kan het origine signaal worden aangetast en zullen er bitjes verloren gaan. Gevolg is een onderbreking van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 mei 2013 Report Share Posted 14 mei 2013 Beste Kappa7, Te lang? Te kort? Wie 't wéét, mag 't zeggen! (...) Many of you may have heard or read that it is beneficial to use at least a 1.5m length digital cable from your Transport to your DAC. There are actually technical reasons for this, but the requirement also depends on the behavior of the signal from the S/PDIF digital output on your Transport. It turns-out that the jitter on the digital signal can increase if the cable is too short, and the increased jitter can cause the audio to have "halos" or be out of focus. (...) http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 mei 2013 Report Share Posted 14 mei 2013 hoi spido goede link. daar gaan ze de kabel langer maken om de reflektie veel later binnen te krijgen dan het orgineel. waar je echter naar moet streven bij digitale aansluitingen is een optimale afstemming zo dat de refekties zo laag mogelijk zijn. dat kan dus allleen met materiaal die op elkaar zijn af ge stemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 mei 2013 Report Share Posted 14 mei 2013 Kappa en Spido, bedankt voor de info. Is de diameter van de kabel niet ook van invloed op reflecties? Ik bedoel de diameter van elk afzonderlijk draadje in een kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 mei 2013 Report Share Posted 14 mei 2013 Kappa en Spido, bedankt voor de info. Is de diameter van de kabel niet ook van invloed op reflecties? Ik bedoel de diameter van elk afzonderlijk draadje in een kabel. De verhouding diameter buitenmantel / diameter binnendraad bij een coaxkabel is bepalend voor voor de karakteristieke impedantie van 75 ohm. Dus zowel een dunne als een dikke kabel kunnen voldoen aan de eis van 75 ohm. Een kabel met een karakteristieke impedantie van 75 ohm (zoals voorgeschreven bij S/PDIF) die belast wordt met een weerstand van 75 ohm heeft idealiter geen reflecties. Het gerucht gaat dat een 75 ohm coax met een stugge (massieve) kern beter klinkt dan een met een soepele kern Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts