Jump to content

Digitale Interlink..... Graag Advies

René N.
 Share

Recommended Posts

Een gewetensvraagje: welk percentage van het geld wat je de laatste tien jaar hebt uitgegeven aan audiospullen heb je in akoestiek geïnvesteerd? En hoeveel in kabeltjes?

Wat heeft dat met een digitale interlink te maken.????

Lijkt me aardig offtopic

Integendeel. Onze zintuigen zijn weliswaar zeer gevoelig maar ze zijn vreselijk onnauwkeurig, zeer slecht reproducerend, enorm stemmingsgevoelig en eenvoudig te misleiden. 

Als je als muziekliefhebber niet open staat voor het idee dat ook jouw zintuigen feilbaar zijn zul je altijd bezig blijven met experimenten die er objectief gezien niet of weinig toe doen. Wat er objectief gezien wel toe doet? Akoestiek, luidsprekers en element.  

Een gewetensvraagje: welk percentage van het geld wat je de laatste tien jaar hebt uitgegeven aan audiospullen heb je in akoestiek geïnvesteerd? En hoeveel in kabeltjes?

Het is niet mijn bedoeling een (eindeloze) discussie te starten RAVON. Ga ik ook niet doen. Ik wens je succes, alle geluk en muziekplezier. Wel 1 reactie. Ik heb nergens gezegd dat ik niet onderken dat mijn zintuigen feilbaar zijn, ik omarm dat juist.

Het is niet mijn bedoeling een (eindeloze) discussie te starten RAVON. Ga ik ook niet doen. Ik wens je succes, alle geluk en muziekplezier. Wel 1 reactie. Ik heb nergens gezegd dat ik niet onderken dat mijn zintuigen feilbaar zijn, ik omarm dat juist.

Ik schreef dat in algemene zin in een reactie op jou. Kennelijk zijn we het meer eens dan ik dacht.

Waarom schrijf je mijn naam met hoofdletters? 

DSD is een totaal ander geluid tov PCM ,Kappa,ben je een beetje  veel verward van goeroe Beekhuizen  :D  :D  on topic

Niet verward maar wel weer dingen gehoord die ik met digitale audio niet eerder heb gehoord zelf het verschil met een 192/24 opname was nog behoorlijk aanwezig.

Kappa. we hebben opname,s gemaakt 16/48 ,24/192,sacd 2.8 mhz en 5.6 mhz ik kan geen keus maken, allebei hebben ze voordelen en nadelen volgende keer neem ik de teac halfspoor mee of van een kennis telefunken m15 a die moeten we met vier man tillen want ik wil alleen nog een vergelijk met analoog.

mvg wol

Ik schreef dat in algemene zin in een reactie op jou. Kennelijk zijn we het meer eens dan ik dacht.

Waarom schrijf je mijn naam met hoofdletters? 

Gelet op je vorige reactie had ik het idee dat we juist mijlen ver uit elkaar liggen. En dan verzand dat meestal in eindeloze discussies waar niemand iets van opsteekt. Je naam met hoofdletters? Ik was een beetje verward door die puntjes tussen de letters. Ik dacht namelijk dat je naam in hoofdletters was geschreven. 

Een interlink moet eigenlijk minstens 1 meter lang zijn dan functioneert de afscherming tenminste.

Zelf gebruik ik RU connected. Duurder hoeft van mij niet ik ben meer overtuigd van goede componenten in de electronica en de juiste truukjes daar toe te passen waarmee je invloeden van buitenaf buiten spel zet. Daar valt echt winst te behalen.

KT88 jij bent iemand die ik zelden of eigenlijk nooit kan betrappen op het uit de bocht vliegen, dat is een compliment :) dus niet gaan schelden.

Waar ik op reageer is dat we een kabeltje met liefde moeten doorstralen of iets dergelijks en dan verschil moeten verwachten. Tenzij ik dat verkeerd begrijp?

Ja, dat begrijp je verkeerd.

Bij veel mensen werkt dit namelijk onbewust; ze halen een oude kabel weg en zetten er een nieuwe tussen, die is dan "behandeld" of gemagnetiseeerd zo je wil.

Die klinkt dan beter, niet vanwege de electrische parameters maar vanwege de intentie die erin zit.

Dat zakt na verloop van tijd af en als er dan een nieuwe kabel in huis komt dan is die weer beter (logisch, die nieuwe komt ertussen met een intentie).

Als je die energie weet te richten (d.i. je bewust bent van die energieën en met de juiste intentie werkt) dan kun je het effect heel goed toepassen en kan het ook van langere duur zijn.

Mooi voorbeeld is die lui die al jaren hun versterker/CD speler verbeteren in stapjes en telkens weer wat meer belevenis krijgen; totdat het weer afzakt, dan gaat het kriebelen en dan moeten er weer nieuwe condensatoren-du-jour in, of ferrietkraaltjes of weetikveel wat.

De verbetering zit hem dan niet zozeer in die condensator maar in de aandacht die je het geeft.

En dan zijn er nog methoden om deze verbeteringen blijvend te laten zijn. Dat vereist andere ingrepen.

De reden dat ik een beetje fel werd is de associatie met Jomanda, daar heeft het nl. niets mee te maken.

Niet alles wat je niet begrijpt of wat buiten het "normale" valt op 1 hoop gooien! Kwakzalverij is echt iets anders.

Maar neem de proef op de som en steek je oude kabeltje weer eens terug na er met aandacht aan gezeten of overheemn gestreken te hebben.

Klinkt dat dan beter of alleen maar anders, dan heb jij een latent magnetiseringsvermogen.

Veel mensen hebben dat zonder het te weten. Reiki is daar ook een vorm van.

Ja, dat begrijp je verkeerd.

Bij veel mensen werkt dit namelijk onbewust; ze halen een oude kabel weg en zetten er een nieuwe tussen, die is dan "behandeld" of gemagnetiseeerd zo je wil.

Die klinkt dan beter, niet vanwege de electrische parameters maar vanwege de intentie die erin zit.

Dat zakt na verloop van tijd af en als er dan een nieuwe kabel in huis komt dan is die weer beter (logisch, die nieuwe komt ertussen met een intentie).

Als je die energie weet te richten (d.i. je bewust bent van die energieën en met de juiste intentie werkt) dan kun je het effect heel goed toepassen en kan het ook van langere duur zijn.

Mooi voorbeeld is die lui die al jaren hun versterker/CD speler verbeteren in stapjes en telkens weer wat meer belevenis krijgen; totdat het weer afzakt, dan gaat het kriebelen en dan moeten er weer nieuwe condensatoren-du-jour in, of ferrietkraaltjes of weetikveel wat.

De verbetering zit hem dan niet zozeer in die condensator maar in de aandacht die je het geeft.

En dan zijn er nog methoden om deze verbeteringen blijvend te laten zijn. Dat vereist andere ingrepen.

De reden dat ik een beetje fel werd is de associatie met Jomanda, daar heeft het nl. niets mee te maken.

Niet alles wat je niet begrijpt of wat buiten het "normale" valt op 1 hoop gooien! Kwakzalverij is echt iets anders.

Maar neem de proef op de som en steek je oude kabeltje weer eens terug na er met aandacht aan gezeten of overheemn gestreken te hebben.

Klinkt dat dan beter of alleen maar anders, dan heb jij een latent magnetiseringsvermogen.

Veel mensen hebben dat zonder het te weten. Reiki is daar ook een vorm van.

KT je raakt me toch een beetje kwijt. Aanvankelijk kun je na aanschaf van iets nieuws of verandering in je set nieuwe dingen horen die je aanspreken, je kunt daar zelfs een euforisch gevoel aan over houden. Dat laatste is volgens mij een proces in je lichaam, vergelijkbaar met zoiets als een nieuwe liefde of, aangezien dit een mannenhobby blijkt te zijn, een nieuwe auto.

Hetgeen wat jij noemt roept bij mij aanvankelijk op dat verbeteringen niet altijd verbeteringen zijn, maar soms ook alleen veranderingen. Als mensen na het inslaan van de gewenning aan een set iets veranderen, kan dat aanspreken of zelfs omslaan in euforie. We horen iets dat de set nog niet gedaan heeft en denken wellicht ergens dat de verandering ook een verbetering is. Geregeld is die verandering alleen de volgende wijziging in klankkarakter, of gaat het ten koste van iets anders, etc. Dus geen echte verbetering, maar bijvoorbeeld alleen het horen van iets anders.

Op het risico van een Cruijffiaanse uitspraak. Goed geluid is eigenlijk heel simpel. Punt is echter dat er zoveel facetten zijn aan geluid en dus ook een heleboel zaken waarbij het kan misgaan. Soms zelfs dingen die je aanvankelijk niet hoort, maar pas opvallen als je langer met een set leeft en flink wat materiaal hebt gedraaid. Een set is goed als hij je overtuigt, als je dat moment van overtuiging meemaakt dan kun je voor jezelf ook gemakkelijk de keuze maken om technisch luisteren los te laten en is er gemoedsrust.

Kan dus zijn dat een persoon met zijn set op de goede weg zit, maar het nog niet helemaal is zoals het moet. Daarom zeg ik altijd dat experimenteren geen kwaad kan. Een goede set overtuigt echt wel en telkens weer. 

Aan de andere kant hoor je mij niet zeggen dat er niet meer is tussen hemel en aard. Zo heb ik heel mijn leven aan waterpolo gedaan. Op een bepaald moment had ik een vervelende blessure aan mijn schouder. Tijdens een toernooi gaf een moeder van een medespeler aan dat ze iets met haar handen kon en vroeg mij of ze haar hand op de zere plek mocht leggen.

Maar zoiets moet een ieder maar zelf ervaren en ik leg tenminste tot op heden geen relaties op dat vlak met de audio.

Wel een  beetje amateuristisch over het digitaal interlink ,daar klopt totaal niks van,eerst goed de meet procedure uitvoeren.

mvg wol de amateur

Het duurt nog maar even voor het woord Jomanda valt. Kun je beter een ander forum opzoeken <_<

Onze hobby is meestal wel, maar soms ook weer niet voorspelbaar. Dat is geen reden om met dit deel van onze audiohobby aan de loop te gaan.

Ik druk me keurig uit :mellow:

Ik druk me liever in het geheel niet uit over jouw kabelervaringen, met een heel wat hoger psychisch gehalte.

De reden dat jij hier niet voor open staat is logisch: als mijn uitleg inderdaad juist is valt heel je dure kabelverhaal door de mand. Want dan blijk je niet je kabels te horen, maar de energie die je er zelf in steekt...

Edited by knor

Ik herhaal mijn vraag

Maakt de lengte uit bij een digitale kabel? zo ja waarom?

Is er iets als een minimum lengte?

Ik heb dit bij netsnoeren wel eerder horen opmerken, Stef. Netsnoeren zouden ook een minimale lengte moeten hebben om hele vage redenen.

Ik druk me liever in het geheel niet uit over jouw kabelervaringen, met een heel wat hoger psychisch gehalte.

De reden dat jij hier niet voor open staat is logisch: als mijn uitleg inderdaad juist is valt heel je dure kabelverhaal door de mand. Want dan blijk je niet je kabels te horen, maar de energie die je er zelf in steekt...

Nutteloze discussie die je op zo'n manier start. Ik ga lekker een muziekje draaien.

Ik herhaal mijn vraag

Maakt de lengte uit bij een digitale kabel? zo ja waarom?

Is er iets als een minimum lengte?

In vorige sets speelde ik met een los loopwerk en DAC, dat is inmiddels vijftien tot tien jaar geleden. Ik speelde destijds met een van den Hull MC silver van 30 centimeter en dat ging erg goed. In mijn latere set werd dat een Siltech HF9. Er gingen ten tijde van de aanschaf van de SIltech wat stemmen op om een 1 meter uitvoering te nemen. Ik denk dat het aan jezelf is om te besluiten of je zo'n lengte neemt of korter. Ik heb met beide goede ervaringen gehad.

Aan de andere kant hoor je mij niet zeggen dat er niet meer is tussen hemel en aard. Zo heb ik heel mijn leven aan waterpolo gedaan. Op een bepaald moment had ik een vervelende blessure aan mijn schouder. Tijdens een toernooi gaf een moeder van een medespeler aan dat ze iets met haar handen kon en vroeg mij of ze haar hand op de zere plek mocht leggen.

Maar zoiets moet een ieder maar zelf ervaren en ik leg tenminste tot op heden geen relaties op dat vlak met de audio.

Voila, het bewijs right in front of you. :)

Die relatie is er met alles in het leven en dus ook met audio.

Maar terug naar audio.

Zonder nu te willen beweren dat de rest niet uitmaakt (integendeel zelfs!), we hadden het over (digitale) kabels en de electrische eigenschappen daarvan leveren weliswaar zeer kleine meetbare verschillen op maar geen hoorbare. Dat ligt allemaal ver onder de grens van wat we kunnen waarnemen (tenzij het digitaal echt de mist ingaat, dan stottert de boel of valt het geluid weg door extreme jitter. Dat heb ik nog niet meegemaakt).

Voor andere klank-eigenschappen moet je toch naar andere dingen kijken. Of liever: luisteren.

Materiaalsoort, opbouw, het is allemaal belangrijk in zekere zin om bepaalde informatie door te kunnen geven maar dat zit niet in het technische domein.

Neem die proef maar eens en kijk of je verschillen waarneemt. ;)

Wat heeft dat met een digitale interlink te maken.????

Lijkt me aardig offtopic

Ravon maakte zeker wel een punt, maar misschien niet zo helder.

Ik kom nog wel eens bij iemand met een mooie set. Interlinks en netkabels lopen dan achter de apparatuur kriskras door elkaar. En menigmaal liggen interlinks tegen netkabels aan. De onvermijdelijke storing die een netkabel uitstraalt komt zo vrolijk in je interlinks terecht. Als je dan gaat discussiëren over het verschil tussen een kabel van 0,5m en 1m ben je met niks bezig. Even de kabels wat verder uit elkaar leggen zet veel meer zoden aan de dijk. Als je dat soort aspecten niet meeneemt blijft het oeverloos en weet je nooit wat wat doet.

Het kan best zijn dat iemand verschil hoort tussen het ene kabeltje en het andere maar het is dermate situatie afhankelijk dat het alleen lokaal iets uitmaakt en je er geen algemene uitspraken aan kunt hangen.

• 2 weeks later...

Dank voor jullie reacties. Ik ga misschien wel voor de optie van Lestat, de LAT International DI-30 Signature, Niet gek prijzig, dus wel te doen. Echter, als tussenoplossing: ik heb nog een stuk Prefer D2300 liggen (en ook nog een stukje MGK16 trouwens), wellicht is dat een mooie kabel om eerst eens te proberen....

Proficiat ben benieuwd of het brengt wat je wilt. Ik ken die kabel persoonlijk niet maar ik claim ook niet alle spullen in audioland te kennen.

@KT88: zodra mijn kabels zijn ingespeeld ga ik wat je aangeeft een keer testen. Inspelen is ook een lastige factor bij audio, zowel voor gebruikers als ontwerpers en dit heb ik in mijn verhaal niet eens genoemd. Inspelen kan ook een reden kan zijn dat aanvankelijk enthousiasme wat weg ebd. Als je wat meer ervaring hebt met dingen, in dit geval audio, geeft je gevoel nogal eens richting aan iets. Eerlijkheidshalve verwacht ik niet veel van de test.

(...) Eerlijkheidshalve verwacht ik niet veel van de test.

Ik ook niet! Elke kabel die alle eentjes en alle nulletjes doorgeeft is perfect: en dat kunnen knettergekdure kabels net zo goed als spotgoedkope.