Jump to content

Eerste Test Rega Rp8

Recommended Posts

Dat van die RP10 weet ik al een tijdje. Het is ook bekend dat die in een veel hogere prijsklasse zal zitten dan de RP8. In feite is de RP8 de eerste van de skelet draaitafels. De RP10 wordt voor zover ik weet de top. Ik schat in dat die aansluit bij hun referentielijn Isis, Osiris en ios Reference. Ik zit dan zelf maar in te vullen dat de RP10 tussen de 7.000 en 9.000 euro zal kosten.  

Het voormalig topmodel P9 is op dit moment al van de markt verdwenen, desalniettemin een prachtige draaitafel in het topsegment.

Ik een vergelijkende test in een Duits blad kwam de RP8 er als beste uit met een (vrij vertaald) veel puurder geluid. Daar was ook een draaitafel in van 3000 euro (ik meen VPI) en ook een clearaudio wat nota bene een Duits merk is. Ik zou deze of anders een (tweedehands) P9 blind kopen, maar ik ben dan ook een Rega fan. Ik wil wel eens wat meer materiaal en ervaringen weten ten opzichte van de P9, ook van gebruikers zelf. Ik denk dat een RP10 teveel gaat kosten voor me. Persoonlijk vind ik Rega met Nottingham Analogue de mooiste draaitafels. Heel andere filosofie die beide merken volgen maar beiden mooi in hun soort.

Karma, wat ik mij afvraag, puur prijs gezien, ik speel met een P25 trouwens, of het effectief de moeite is een P9 met dito kostelijke arm te nemen?

ga je voor die prijs niet beter opzoek naar een ander loopwerk - arm combi waarbij de arm minder kostelijk is ... gewoon een algemene gedachte

Of vr de prijs van een RB1000 zijn er mss interessantere armen op de markt

Ik heb zelf een jaar of tien een P25 gehad en dat is een erg mooie draaitafel waar ik erg veel muziekplezier aan beleeft heb zonder, en dat is best belangrijk, een drang om te upgraden. Een P7 die ik nu heb is weer een stapje hoger. Een P9 staat echt op zichzelf. Deze staat weer veel dichter op de muziek een heeft, in mijn geval best belangrijk, veel meer laag en hoog extensie (en dus meer muziekimpact). Voor mij heeft het weinig zin om buiten Rega te kijken. In mijn setup zal Rega toch het meest evenwichtige resultaat geven. Met de CD speler heb ik ook eindeloos liggen miepen en uiteindelijk het meest wijze besluit genomen om een Isis aan te schaffen. Of voor jou hetzelfde zal gelden hangt van de samenstelling van je set af, als dat tenminste je vraag is. Met name mijn speakers reageren flink goed op meer kwaliteit van alles "wat er voor hangt". Een nieuwe P9 is niet meer te koop, die zal echt van de tweedehands markt moeten komen, bijvoorbeeld als de nieuwe RP10 uitkomt.

Als ik je zeg dat wanneer mijn Thorens de geest geeft hij wordt vervangen door een Rega, is dat recensie genoeg?

Ja, als mijn Thorens zou overlijden en alle Thorensen in de wereld zijn verdwenen ofwel echt nieuw, wat zou ik doen? Mmm, misschien een Avid overwegen, of het platenspelermerk van Arden, maar het liefst een platenspeler die geveerd is. Of iets speciaals, zoals de golfbal-platenspeler zo'n Well Tempered Simplex  ^_^ 

• Members

Ik vind zo'n Thorens Reference ook wel g*il, heeft ook een subchassis.

http://spacereptilesareyourfriend.com/images/95-Thorens-reference-turntable.jpg

Ik ook! Van den Hul heeft er 1 staan waar hij nog steeds zijn eigen demo's mee doet (moet je echt een keer meegemaakt hebben, wat die ook aan vinyl heeft staan...). Dat hij die demo's hier nog steeds mee geeftt, da's vast niet voor niets!