Jump to content

speaker aansluiten via subwoofer

Roadrunner
 Share

Recommended Posts

Er zijn erg weinig subwoofers welke deze mogelijkheid bieden.

Een voordeel is dat de sub en de speakers niet te hoeven worden ingesteld omdat een vast filter wordt gebruikt.

Een nadeel is dat een filter in de luidspreker kabel wordt opgenomen en een onderbreking wat dus extra kosten meebrengt voor extra spades of banaanstekers.

Ik heb dus een sub waarbij je dus de normale speakerdraden, die normaal gesproken van de receiver naar de speaker gaat, dus in de speaker-in ingang kan stoppen en dan een draadje via de speaker-out naar de speaker kan. Volgens mij een beetje zoals bij een eindversterker. OK niet helemaal, want een eindversterker werkt met pre-out.

Ik vraag me overigens wel af, dat als ik dus de speakers op deze manier aansluit, de receiver de speakers voedt, of de subwoofer.

Geplaatst door Roadrunner:

Ik heb dus een sub waarbij je dus de normale speakerdraden, die normaal gesproken van de receiver naar de speaker gaat, dus in de speaker-in ingang kan stoppen en dan een draadje via de speaker-out naar de speaker kan. Volgens mij een beetje zoals bij een eindversterker. OK niet helemaal, want een eindversterker werkt met pre-out.

Ik vraag me overigens wel af, dat als ik dus de speakers op deze manier aansluit, de receiver de speakers voedt, of de subwoofer.

Je moet het zo zien.

versterker------[filter]-------speaker

.......................-------subwoofer

Het signaal uit de versterker gaat naar een filter dat in de subwoofer is ingebouwd. Daar wordt een frequentie gebied tot ongeveer 80Hz. uit het signaal wat bedoeld is voor de speakers gefiltert en een gebied vanaf 80Hz. tot oneindig uit het signaal dat naar de subwoofer gaat.

Lage tonen hebben veel energie nodig. Wanneer de versterker dus de speakers met het volledige frequentie gebied moet aansturen kost dit meer energie dan wanneer de lage tonen eruit worden gefiltert. De versterker hoeft dus minder moeite te doen en dat is hoorbaar, echter is dit de situatie wanneer een surround versterker gebruikt wordt met een apparte uitgang voor een subwoofer. De speakers worden dan namelijk rechtstreeks op de versterker aangesloten en deze geeft ze gewoon de laagste tonen niet, maar stuurd ze naar een appart kanaal, het .1 of LFE/SUB kanaal bij een 5.1, 6.1 of 7.1 versterker. In jouw geval wordt de sub tussen de versterker en de luidsprekers opgenomen en moeten de lage tonen wel doorgegeven worden. Heb je dus een surround versterker dan moet je deze instellen op GEEN sub, of je moet een apparte mono eindversterker aansluiten op de LFE/SUB uitgang. De laatste optie heeft de voorkeur omdat de speakers dan rechtstreeks door de versterker kunnen worden aangestuurd en deze het filteren op zich neemt, waardoor meer energie beschikbaar is om de speakers aan te sturen. Wanneer de sub tussen de versterker en de speakers aangesloten is, moet de versterker het hele frequentie gebied aanbieden. De reden waarom een filter in de sub is ingebouwd is om te zorgen dat de speakers goed op de sub worden afgestemt. Wanneer de sub namelijk de frequenties tot 80Hz. zou weergeven en ook de speakers, ontstaat een versterking van het geluid in dit frequentie gebied wat zeer irritante gevolgen zal hebben.

Om je een echt goed advies te geven moet ik weten wat voor en welke versterker je hebt en ook wat voor en welke speakers je gebruikt. Ik hoop je tot zover genoeg te hebben geholpen en mocht iemand er ander opvattingen over hebben, dan hoor ik deze graag. Dit is namelijk mijn opvatting en aangezien ik niet alles weet en ook nog genoeg moet leren zou ik het graag horen als ik iemand onjuist advies geef.