Jump to content

Tilt Regeling/correctie Vinyl

carl
 Share

Recommended Posts

Ik was wat aan het googelen en vond daar ergens een artikel over de Quad tilt regeling. Van oorsprong was die bedoeld om bij platen te kunnen corrigeren op de afwijking op de RIAA correctie. Kennelijk bleken bij introductie van de RIAA correctie veel opname studio's hun eigen correctie systemen te blijven gebruiken.Quad gaf daarvoor een oplossing. Die kan ook gebruikt worden voor een lichte "room correctie". Nu heb ik op mijn versterker een voorziening om een processor aan te sluiten. Dus ik ging eens op zoek of ik zo'n correctie kon (laten) nabouwen. Ik vond dit artikel.

http://www.edn.com/design/analog/4368935/Implement-an-audio-frequency-tilt-equalizer-filter

Is dit nu te doen?

• Members

Ik denk dat alles wel te doen is, maar wil je dat ook... Dit lijkt me meer het ouderwets toevoegen van een equalizer.

Als ik met mijn Monk aan het experimenteren ben (aanpassingen voor o.a. DECCA, Colombia en EMI) werkt dat bij sommige platen heel goed. Maar dat sommige is dan ook letterlijk wat het zegt: sommige! Niet al die labels hadden continue een afwijkende RIAA. Draai je veel oude mono Jazz platen is het een genot om die optie te kunnen gebruiken, heb je die zo goed als niet vraag ik me af of het zinvol is om een dergelijk divice te laten bouwen. Investeeer liever in die echt goede phonotrap welke je al jaren op je lijstje hebt staan, en geniet...

Ik ken de tilt regeling van Quad goed want ik heb zowel een 34/306 als een 33/303 staan Marco. Niet dat ik hem veel gebruikte maar als " toevoeging" (en niet als "tussenvoeging") zou ik hem er best bij willen hebben. Overigens komt die phonophono trap er wel en ik heb er inmiddels een paar fraaie wat langer in huis gehad.

PS weet jij of die oude analoge tapes in of exclusief RIAA correctie zijn?

See you in Muenchen

• Members

Die tapes hebben geen RIAA Carl, dat wordt pas bij het overzetten naar vinyl toegepast.

Munchen, ja, ja... Kom je nog een dagje naar Walkertshofen (kom je langs op de heen- en terug weg, een klein uurtje voor Munchen)? Onno slaapt daar ook bij ons, AudioPaul komt langs, ik geloof van Es met zijn consorten ook, wordt nog een gezellige drukke boel daar! Kun je gelijk en keer een ECHTE muziekverzameling zien en... fantastisch goed eten!

Die “Tilt” regeling op de Quad was niet bedoeld om de RIAA te corrigeren (al kon je hem daarvoor wel een beetje gebruiken) maar bedoeld om de klankbalans naar smaak te kunnen veranderen. Eigenlijk vergelijkbaar met de oude “Bass” en “Treble” regelaars maar dan wat slimmer.

Wat misschien handiger zou zijn is een balanscorrectie. Bij niet alle elementen is de output van L en R goed gelijk. Maar dat is eigenlijk het domein van de phono versterker.

Bij tape wordt de NAB correctie toegepast. Maar niemand gebruikt losse tape voorversterkers, die zitten ingebouwd in een tapedeck en zijn op de machine afgeregeld. Daar zelf aan gaan prutsen heeft weinig zin. Voor dat afgeregelen heb je een referentie tape nodig en die zijn erg prijzig (als je ze nog kunt krijgen).

We gaan eerst een weekend naar Salzburg en daarna naar München. Donderdag kom ik naar de high End en als ik niet uitgekeken raak vrijdag ook. Het is een familie trip.

Verder weer wat geleerd pjotr.