Jump to content

DUAL 5000 instellen

fastfolkert
 Share

Recommended Posts

Hallo Forum,

Mijn DUAL 5000 (met denon 160) is onlangs verplaatst. Ik wilde 'm weer even netjes horizontaal zetten door aan de voetjes te draaien. Toch heb ik niet de indruk dat ik daarmee de zaak op hoogte instel. Wat bereik ik wel met het draaien aan de voetjes? Ze hebben een kartelrand, en ze zijn te verdraaien......

Medio 2001 heb ik een vergelijkbare vraag gesteld (door Haudio beantwoord...)over de rode schuifjes op de voetjes. Die blijken voor de demping te zijn.

BTW: ik heb geen manual meer, ook heb ik het idee dat DUAL geen reguliere NL importeur meer heeft??

Groet en bedankt, Folkert

De draaischijven op de 4 poten zijn wel bedoeld voor de hoogte regeling.

Loopwerk/arm/electronica zitten op een metalen chassis, en deze hangt weer op die 4 veren, deze 4 veren staan in de rode schaaltjes/doppen , en verdraaien van de schuifjes zou ietwat moeten knijpen op de veren, waardoor de demping e.d. weer wordt beinvloed.

op mijn 5000 heb in de rode doppen verwijderd

ik heb nog wel een orig .handleiding, volgens mij staat deze ook op the_vinyl_engine site.

stuur me maar een email als je een kopie wil !

leuke speler trouwens, nooit meer wegdoen hoor !!

Alex

:)

Geplaatst door PD:

Ook niet als je hem kan ruilen voor een Linn LP12???    ;)

Voor de handel, absoluut.................

Groet Jitze

nou, hopeloos ouderwets......ik ben gehecht aan mijn 300+ lp's waarin het begin van mijn muzieksmaak-ontwikkeling vanaf medio '70 is terug te vinden. En op mijn mid-fi QUAD set klinkt dat best acceptabel. :-))

Bedankt voor de tip van die rode dempers. Ik heb inmddels een manual op de kop getikt.

Overigens raadde Haudio mij in 2001 aan om de dwarskrachtkompensatie ca. 0,5 gr. lager in te stellen dan de naaldkracht. De 5000 manual zegt echter dat die 0,5gr minder alleen geldt bij nat (getver..)afspelen...

Hoe zit dat eigenlijk?

Groet, FastFolkert (ook met CD speler, trouwens)

Geplaatst door fastfolkert:

Overigens raadde Haudio mij in 2001 aan om de dwarskrachtkompensatie ca. 0,5 gr. lager in te stellen dan de naaldkracht. De 5000 manual zegt echter dat die 0,5gr minder alleen geldt bij nat (getver..)afspelen...

Hoe zit dat eigenlijk?

Met behulp van een testplaat waarop een spoortest, is het mogelijk de dwarsdruk redelijk nauwkeurig in te stellen.

Als de amplitude van het testsignaal toeneemt zal een van beide kanalen het eerst gaan vervormen, is dit links zal de dwarsdruk compensatie verminderd moeten worden, rechts dus vergroten........

De testplaat van Jan de Kruijf heeft spoortesten van 40 tot 100 mu, net als de testplaat van Image hifi " vinyl essentials"

deze plaat is te verkrijgen bij Plexus in Delft.

Een scoop is bij deze test best heel handig, raak je minder gestoord van die testtoon, werkt veel plezieriger.

Groet Jitze

Geplaatst door Werner:

Status???

Gewoon een gek vinden die er (te) veel voor neertelt.

;)

zijn er zat....................................

Groet Jitze :D

Hoe zit dat eigenlijk?

Beste snelle Folkert,

De anti-skating instelling van je cd-speler is helemaal afhankelijk van de gebruikte laser. Kun je vertellen wat voor cd-speler je hebt? ;):P:D

groeten, PD Hogeterp :rolleyes:

Geplaatst door PD:

Beste snelle Folkert,

De anti-skating instelling van je cd-speler is helemaal afhankelijk van de gebruikte laser. Kun je vertellen wat voor cd-speler je hebt?    ;)     :P     :D

groeten, PD Hogeterp     :rolleyes:

Wie de woorden leest, hoeft het inderdaad ook niet te begrijpen................

Groet Jitze

Beste F

Probeer een exemplaar van het erato testalbum van Jan Kool te pakken te krijgen. Met behulp daarvan is het betrekkelijk eenvoudig de naaldkracht en dwarsdrukcompensatie (die gaan hand in hand) goed in te stellen. Zorg er dan wel voor dat de toelichting er bij zit. Als je niet te ver uit de buurt zit wil ik je mijn set wel uitlenen...

idd. goed lezen is een kunst........weet iemand ook een inhoudelijke reactie op mijn vraag over die antiskating?

grtz, folkert

Ziue mijn reactie, over testplaten met spoortesten, overigens heb ik hier de Erato testplaat van Jan Kool niet genoemd, omdat hierop maar een 3tal spoortjes staat, nl 45, 68 en 85 micron, op de door mij genoemde platen staan sporen van 40 tot 100 in stapjes van 10 oplopend.

Hiermee is naalddruk en dwarskracht zeer goed af te regelen.

Groet Jitze

iedereen bedankt voor de (inhoudelijke) reacties. op dit moment heb ik de 5000 volgens het "boekje" ingesteld, maar ik zal de door jitze en kermit gesuggereerde testplaten eens zien te lenen.....

bedankt, fastfolkert (met 1 pols in het gips, vandaar even geen hoofdletters..... :(