Jump to content

X-Fi 2013 14 En 15 September

Recommended Posts

Ik druk mij bewust buitengewoon voorzichtig uit. Wijs geworden door ervaringen op andere fora. Telkens als ik daar eenvoudigweg mijn mening gaf, vielen er hele volksstammen over mij heen. Mijn mening is gebaseerd op 35 jaar ervaring als musicus/muziekdocent/dirigent. Elke dag werk ik met akoestische instrumenten. Volgens de meeste forumleden zijn musici half doof, dus dat zegt helemaal niks.

Dat vind ik nou wel grappig. Mijn ervaring met professionele muzikanten, zowel klassiek als populair,  is toch dat zij bar weinig om hun installatie geven. Het gaat om de muziek en wat daarin gebeurt horen ze op een mindere set ook wel.

Dat het laag van Daudio overdereven en rommelig was vebaast mij eigenlijk omdat ze juist daarop gefocust zijn om dat perfect in orde te hebben met hun systeem. Aan de andere kant was dat laag in Breda helemaal modder. Maar daar stond het in een hele grote ruimte die eigenlijk ongeschikt is voor een dergelijke opzet.

En het “te” aan laag is volgens mij ook wel mode bij audiofielen. Normaliter is er live helemaal niet zoveel laag aanwezig. Denk dat sommige mensen gewoon een beetje behoefte hebben aan buikmassage. :D

[quote name="Pjotr" post="414208" timestamp="1379236831

En het “te” aan laag is volgens mij ook wel mode bij audiofielen. Normaliter is er live helemaal niet zoveel laag aanwezig. Denk dat sommige mensen gewoon een beetje behoefte hebben aan buikmassage. :D

Helemaal mee eens. Ik vind ook dat je moet oppassen laag en diep niet door elkaar te halen.

Helemaal mee eens. Ik vind ook dat je moet oppassen laag en diep niet door elkaarvte halen.

Kan ik mij ook in vinden maar zo als Ruud ook al aangaf was het laag bij Sonore AC prima en dat ging erg diep.

Er werd daar een stuk gedraaid waarbij ik eerst dacht dat het laag bij de buren vandaan kwam, naarmate dat de muziek verder kwam hoorde je dat het bij elkaar hoorde.

Dat ging zo ongelofelijk diep dat je zat te trillen op je stoel maar wel heel mooi gecontroleerd. Dit hoor je niet vaak zo goed.

Helemaal mee eens. Ik vind ook dat je moet oppassen laag en diep niet door elkaarvte halen

Je bedoelt denk ik dat je veel  laag en diep en strak laag niet door elkaar moet halen :)

Aan de ander kant zit er in veel pop juist wel weer veel "effect" laag. Denk maar aan Roger Waters die daar zijn hobby van heeft gemaakt. Maar normaliter hoor je bij akoestische instrumenten dat niet zo. Als er op pauken gespeeld wordt hoor je, of beter voel je,  in de zaal helemaal niet zoveel laag en ook bij een kick drum niet, alleen als die flink versterkt wordt over de PA. Maar thuis willen sommige mensen dan toch een stomp in hun maag ervaren.

Nergens voor nodig wat mij betreft, recht voor z'n raap is mijn devies, heb me daar ook niet altijd geliefd mee gemaakt.

Bij Fritz vervormde het laag en was te veel te luid. Lijkt veel op dat bas-reflex laag van 90% van de bas-reflex speakers.

Je mening over transmissionline's kan ik niet delen, de in mijn bezit geweest zijnde, IMF TLS 80, IMF RSPM Improved, IMF SACM en de TDL Reference hadden allen een beetje hetzelfde signatuur, maar (gelukkig) duidelijk anders dan de Blomenhofers van Fritz. Overigens heb ik ze ook in Fritz zijn eigen ruimte gehoord en klonken ze dusdanig dat ik ze niet zou willen terwijl hij zelf razend enthousiast was/is.

De Blomenhofers waar Sonore mee speelde hadden echter een laag wat én diep ging én met een goede definitie in het laag. Alles natuurlijk mijn persoonlijke mening ;)

Dank je Ruud. Fijn om te lezen. Het laag van de grote TLS80, die ik van vroeger nog ken, vond ik erg goed. Het gaf mij het gevoel dat het haast onbeperkt diep kon.

Met alle respect voor Frits van STS, maar ik denk dat er ook verschil is tussen opnametechnici (zoals binnen elk beroep). De slechtste ervaring met Blumenhofer was tijdens een show in Wychen. Daar stonden de Blumenhofers van Frits te spelen. De instrumenten werden op je af gegooid. Zo heb ik dat live nog nooit gehoord. Dat kan ook helemaal niet.

Bij Sonore ben ik denk ik niet geweest. Heeft iemand toevallig een foto gemaakt van hoe het daar binnen uitzag. Misschien dat ik het dan weer weet.

Grappig Jongensdroom dat jij de Harbeths 7 ook beter vond klinken dan de 30. In zijn algemeenheid worden de 30 als de betere gezien maar ik deelde jouw ervaring helemaal.

Ik ben zelf nogal wat bezig geweest om het allemaal goed te krijgen thuis. In Veldhoven hebben ze daar een avond voor. Het enige wat je krijgt is een indruk van de potentie van een systeem en de mogelijke valkuilen.

Marco demonstreert erg goed meestal, maar je moet van het geluid houden. Hetzelfde geldt voor systemen waar met roomcorrectie wordt gewerkt. Net als met dat kleine schoonheidsfoutje maakt ze juist knap. En wat moet in met 30 verschillende instellingen? Hans en ik zitten hier duidelijk niet op een lijn.

Thuis gekomen wilde ik een plaatje opzetten. Na veel zoeken alle buizen uit de eindversterker gehaald en de pinnetjes weer schoongemaakt. Toch nog even lekker na Nat King Cole geluisterd.

Dag Carl. Het waren inderdaad niet beiden model 30. Dan was het de 30 bij BB&G en de 7 bij Audiomaat. Er is een forum waar men lyrisch is over Harbeth. Dat wist ik aanvankelijk niet. Ik postte een vergelijking van een paar luidsprekers. Daar zat een klein Harbeth'je bij met een opgefokt laag en een dramatisch midden. Tja, dan lig je er meten uit kennelijk.  

Op dat forum is ook dagelijks de mening van BB&G te lezen. Er was voor mij niets te vinden in hun winkel, aldus een van hen. Gelukkig zijn er nog meer winkels in het land.

Goed laag valt kennelijk niet mee. De eerste vereiste is toch dat het niet bonkt en niet opvalt. Dat zal wel gemakkelijker zijn naarmate het minder diep gaat. (Maar die eerste Wharfedales van mij bonkten al bij 200 Hz...)

Als speakers groter zijn dan de mijne denk ik al gauw dat de nadruk daarbij juist ligt op het laag, waarbij mid en hoog dan vaak minder aandacht hebben. Kunst is denk ik een consistent geheel te verkrijgen. Maar het is vast ook lekker om het in je onderbuik te voelen (wat me bij een orkest eigenlijk nooit overkomt).

Bij Endhigh klinkt er zeker een consistent geheel, maar, daar heb je de verwende audiofiel in me, ik miste de grote trom.

Marc

Dag Marc. In Symfonieorkesten e.d. zit ook helemaal geen gigantische hoeveelheid laag. De grote trom en dat is dan meestal een joekel van een ding, zit het meeste laag.

Bij mij hoor je alleen laag (gemeten strak tot 35Hz) als het in de opname aanwezig is. Ik kan je opnames laten horen, waar hij duidelijk in voorkomt. Had het maar gezegd toen je bij me was.

Achteraf kun je niet zoveel. Je zei wel, dat het laag in je "gehakte" installatie strakker was. Dat lijkt mij sterk. Het is dat je zo ver van mij af woont, anders was is zeker al eens een keer bij je geweest om te horen wat je daar mee bedoelt. Maar misschien in de toekomst nog eens.

Dat vind ik nou wel grappig. Mijn ervaring met professionele muzikanten, zowel klassiek als populair,  is toch dat zij bar weinig om hun installatie geven. Het gaat om de muziek en wat daarin gebeurt horen ze op een mindere set ook wel.

Dat het laag van Daudio overdereven en rommelig was vebaast mij eigenlijk omdat ze juist daarop gefocust zijn om dat perfect in orde te hebben met hun systeem. Aan de andere kant was dat laag in Breda helemaal modder. Maar daar stond het in een hele grote ruimte die eigenlijk ongeschikt is voor een dergelijke opzet.

Dag Pjotr. Ik heb geen enkele collega die zich met hifi bezig houd. De meesten hebben daar ook helemaal geen geld voor. Zelfs musici van het Concertgebouworkest verdienen maar een bescheiden salaris, daar gaat geen enkele andere HBO'er voor werken. Een loodgieter verdient al meer. In deze recessie is het helemaal kommer en kwel onder musici en docenten. Deze regering trekt de stekker uit alle subsidies, bedrijven sponsoren korpsen nog maar weinig, muziekscholen gaan failliet. Jammer, het is een erg leuk beroep.

Of geld de enige oorzaak is weet ik niet. Binnen mijn familie en kennissen is er ook niemand die zich met hifi bezig houd.

Veel laag kan van een basgitaar komen, maar dan zit je min of meer al naar een installatie te luisteren en die kunnen ook weer allemaal anders klinken. Voor mij is een basgitaar ongeschikt als referentie.

Mwah, denk niet dat geld een rol erbij speelt, al zal geld vandaag de dag voor veel muzikanten wel problematisch zijn zoals je terecht aangeeft. Al lang geleden verbaasde mij het eigenlijk dat muzikanten zelf weinig om hun installatie geven en heb er met een aantal eens belangstellend over gesproken. Daar waren (klassieke) muzikanten bij van wereld niveau die het toen om het geld niet hoefden te laten. Simpelweg komt het er op neer dat spelen en muziek maken hun passie is en niet muziek consumeren.

Verder zijn we het wel eens denk ik. En bij versterkte  en elektrische instrumenten luister je i.d.d. naar een installatie. Scherp opgemerkt ;)

Gisteren ben ik voor de zoveelste keer enthousiast geworden over de Metrum Hex. Je kunt hem in Veldhoven vergelijken met hun Octave II. Het verschil was overduidelijk in het voordeel van de Hex. (de Octave is wat feller)Wat je er over leest is ook niet mis. Alleen die prijs heh, € 3000,00 voor een dac.

Audiomaat speelde ook met een Hex op de Harbeth monitor. DAudio speelde met een Octave II.

Ook nog een tijdje bij Sonore staan praten over hun Schitt Gugnir. Deze verkoper vind de verschillen tussen diverse dac's zeer klein. Hij adviseert de Gugnir. Vreemd :D

Ook nog een tijdje bij Sonore staan praten over hun Schitt Gugnir. Deze verkoper vind de verschillen tussen diverse dac's zeer klein. Hij adviseert de Gugnir. Vreemd :D

Ik denk dat je Sonority bedoeld ipv Sonore. De eigen dac van Sonore staat mijns insziens op eenzame hoogte. Prijs nog niet bekend.

Ik denk dat je Sonority bedoeld ipv Sonore. De eigen dac van Sonore staat mijns insziens op eenzame hoogte. Prijs nog niet bekend.

Klopt Ruud, dat moet Sonority zijn.

Ik ben benieuwd of er nog reacties komen van mensen die vandaag zijn geweest.

Toen ik in de kamer van Fritz binnen kwam stond er een muziek op die inderdaad niet zo geweldig klonk. Maar Fritz zette voor ons wat anders op, een stukje muziek met elektrische gitaar. Dat klonk zeer goed. Maar dat kan natuurlijk ook niet anders, gitaarluidsprekers hebben meestal papierconussen. Dat is dan ook het enige wat we er echt beluisterd hebben. Om daar nu aan te concluderen dat deze luidsprekers goed klinken, vind ik wat kort door de bocht, maar het was OP DAT MOMENT echt zo.

Wanneer ik op zo'n show rondloop en de helft van de tijd met Jan en alleman sta te praten, blijft er zo'n 4 uur over om wat te beluisteren. We hebben nog een lezing meegemaakt en nog koffie gedronken en wat gegeten. Blijft er nog 3 uur over. Dat verdeeld over de ca. 15 sets die ik min of meer heb beluisterd, blijft er 12 minuten per luistersessie over. 2 a 3 nummertjes dus. En dan gaat het commerciële praatje van de demogever er nog vanaf. Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen echt goed beeld van de installatie krijgen. Het is niet meer dan een eerste indruk. Op de audioclub hebben we een avond voor een a twee sets, en zelfs dan is het nog moeilijk om er iets zinnigs van te zeggen. Ik vraag me af hoe jullie dat doen. :confused:

En dan nog, zal het in andere akoestische omstandigheden, andere muziek, andere set-opbouw enz. zeker anders klinken.

Wat hebben we toch een leuke hobby.

:)

Wat iedereen schijnt te vergeten is dat je bij zo'n show voornamelijk zit te luisteren naar de meestal beroerde acoustiek van die hotelkamertjes met trillende wanden, rammelende kopjes, glazen en conussen en wat er nog meer roet in het eten kan gooien.

Die shows zijn leuk om een indruk te krijgen van wat er allemaal nieuw wordt gebracht en om praatjee aan te knopen.

Een mening omtrent geluidskwaliteit kun je daar simpelweg niet vormen.

Dabedoelik....

Het is een eerste indruk, meer niet. Je zou op een beurs kunnen beginnen. In een winkel zou je een vervolg-indruk kunnen krijgen. Een definitief oordeel kun je alleen thuis geven en dan is het nog geen definitief oordeel over de apparatuur. Dezelfde apparatuur zal in een andere ruimte weer anders klinken. Wat ingewikkeld allemaal :D.

Verder heb ik vooral geluisterd naar mensen die het nodig vonden steeds door de demonstraties heen te praten.

p.s. je kunt wel uitwisselen hoe je het op de beurs vond klinken, al heeft dat misschien niet zo enorm veel zin. ik vind dat interessant om te weten. zomaar. morgen ga ik bij iemand thuis luisteren, daarmee weet je ook niet hoe zijn apparatuur bij jou thuis zal klinken.

Voor mijn gevoel, vielen de akoestieken wel mee.

Sterker nog, beter dan de gemiddelde huiskamer. Zo'n verlaagd akoestisch plafond, en dan nog genoeg hoogte overhouden, en een kamer van 50 m2... dan komen de sets echt wel tot hun recht.

Beste geluid vond ik bij Etude.

Gezien de vele vermeldingen van opgeblazen dragonderbassen waag ik dat toch te betwijfelen.

Ik was er dit jaar niet bij maar van vorige (VAD) shows kan ik me nog heel goed de rammelende tussenwandjes herinneren en ook dat gedreun in het laag.

Een aantal zalen hebben een kruipruimte, een aantal andere niet. Dat maakt klankmatig heel veel uit.

Wat dat praten betreft... Het klopt helemaal, maar soms dacht ik op een braderie terecht te zijn gekomen. Wanneer een importeur in de demoruimte overtollig spul aan de man probeert te brengen, kan dat ook niet anders. Hiermee was de toon eigenlijk wel gezet en werd het overal nogal makkelijk rumoerig. Wel jammer, van echt luisteren komt dan weinig terecht.

Ook de ruimtes met meerdere sets werden snel rumoerig. Ook logisch, wanneer er bij de andere set wat mensen zitten te wachten is stil zijn moeilijk.

De demogevers stonden overigens ook vaak in de ruimte te praten. Ik denk dan... ga even op de gang staan.

Maar het onbeschofts vond ik de mensen die door het verhaal van de demogever door stonden te praten... blijf dan weg.