Jongensdroom Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Het is voor mij niet duidelijk of er nou wel of niet teveel laag op die cd ('s) staat. Er zijn teveel verschillende meningen, teveel verschillende omstandigheden, teveel verschillende installaties, teveel verschillende oren, enz. In zijn algemeenheid vind ik de opnamekwaliteit van de cd's van STS onderling erg verschillend. Ik heb pas een nieuwe sampler van Verve en daar weet men in ieder geval wel hoe het moet. De meeste artiesten op STS kunnen mij niet echt boeien, maar dat is een persoonlijke smaak. Die ene lp van een onbekende zanger raakt men ook maar niet kwijt. Ondanks dat je deze overal bij cadeau krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Het is volgens mij zelfs een SACD, al is de CD die ik kreeg, onbedrukt. Hij staat nu te draaien op mijn setje beneden (met de DM2a's) en heb geen last van extreem teveel laag of flapperende conussen. Zolang de waffers niet voorbij komen vliegen, valt het nog wel mee Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Dromertje ,jij bebt gelukkig met het cadeau ,maar wollie kan fluiten naar het cadeau terwijl ik een mail hebt gestuurd. :mad2: Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Lees je niet wat ik schrijf? Ik heb met mijn Jordan breedband luidsprekers met deze demo's last van een teveel aan laag terwijl ik ook schrijf dat dat helemaal niet zo zou mogen zijn. Ik heb de lengte van de TL in mijn Jordans afgestemd op een ruimteresonantie bij 32 Hz en wel zodanig dat de luidspreker daar boven blijft. Ik heb hier nooit teveel laag en nu wel. En als ik dan ga kijken hoe dat komt zie ik een sterk opgeklopt laag en soms ook subsoon gerommel. Dat mijn ruimte (een onregelmatige gevormde 5,3x2,5x9) resonanties vertoont is helemaal niet belangrijk, mijn luidsprekers zouden het niet eens moeten weergeven! Daarom heb ik gekeken naar de frequentie inhoud en dan blijkt al snel waar het fout gaat. Ik begrijp inmiddels waarom jij het niet hoort. Over jouw luidsprekers: "The sound was on the lightweight side of the scale as the cabinet construction had the lower frequencies present only as their overtones. In the specifications of the Grand Crescendo, Musical Affairs claims a frequency response of 30Hz to 20kHz but in our space a slightly rolled-off 60Hz of extension was more factual." Bron: http://www.6moons.com/audioreviews/musicalaffairs/3.html Als ik een gratis demo zou uitgeven met mijn naam er op zou ik altijd goed kijken en luisteren naar het resultaat. STS heeft dat duidelijk niet gedaan. Het klinkt leuk op luidsprekers die niet laag gaan, zodra er op luidsprekers wordt gespeeld die wel laag gaan wordt het een rommeltje. Nee ik lees niet wat je schrijft.... ik heb wel veel ervaringen met (kleine) units in luidsprekers en die gaan met veel laag de meest gekke dingen doen....zeker met stevig laag....kijk maar uit dat je ze niet opblaast, dat is zo gebeurd met die STS cd.... En heel simpel, unit`s van 5 of 6 inch kunnen hoe je ze ook afstemt geen laag weergeven... Zou het ook zo kunnen zijn dat heel veel cd`s geen laag bevatten? Er wordt omwille van de commercie aardig wat laag gekapt en het gebied tussen de 60 en 100hz opgepept... Nu heb je eindelijk een cd met stevig laag en het is niet goed? En dan blijf ik bij hoe kan jij zeggen dat zowel de 13e als de 14e editie teveel laag hebben? Daar zitten echt een aantal db`s verschil in... Daar gaat je mijns inziens onterechte negatieve kritiek over STS volkomen de mist in... Boz Skaggs denk je nu echt dat die een cd uitbrengt met teveel laag? Ben je weleens bij een concert geweest en gevoeld wat het laag daar met je doet? Ieder heeft een mening, prima, jij ook. Jij vind STS cd`s helemaal niets, prima, daar kan ik niets op tegen hebben. Maar zou het zo kunnen zijn dat jouw visie misschien weleens ver van de waarheid zit? Ik heb pas Ken Kessler gesproken en die is werkelijk helemaal lyrisch over de cd`s van STS. Eindelijk cd`s die niet zo dun en narrig klinken.... denk jij nu echt dat die man gek is? Die heeft al meer gehoord in zijn leven als wie dan maar ook... En a slightly rolloff in our space wil niet zeggen dat mijn luidsprekers geen laag weergeven... In mijn huiskamer is de 30hz testtoon heel goed hoorbaar en nauwelijks zachter als de 60hz... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Maar goed dat ik de CD niet kan afspelen anders krijg ik hetzelfde probleem als met the Modern Jazz Quartet. Ik wist trouwens niet dat je op een CD problemen kon hebben met laag frequente troep. Jammer dat Frits zich heeft laten bannen. Ik had zijn antwoord wel eens willen horen. Volgens mij kan je Fritz altijd bellen.... maar hij zal hier niets meer posten.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 september 2013 Members Report Share Posted 20 september 2013 Fritz past de meeste muziek (zo veel mogelijk van Masters) aan naar wat hij het mooiste resultaat vind. Zo werkt het gros btw, je luistert altijd naar de smaak van de producer. Daarna wordt alles in de Studio bij Peter Brusse gemasterd waarbij de dynamiek zo veel mogelijk moet worden behouden of terug gewonnen. Het uiteindelijke resultaat wordt op diverse echte top-sets beluisterd voordat ze worden uitgebracht, meningen worden geventileerd, maar uiteindelijk is het wel Fritz die de beslissing neemt over welke bewerking de mooiste is. Gezien zijn wereldwijde verkopen en de uitnodiging om idd de demo disc voor de High-End 2014 in Munchen to mogen produceren geeft wel aan dat hij iets goed doet. We kunnen er allemaal een mening over hebben (en dat is maar goed ook), maar zolang Fritz met enige regelmaat rewards in de wacht sleept (zoals de mooist versie van SRV's Tin Pan Alley op Dynamic Experience I en volgens Ken Kessler de cd to die for Groove Into Bits I) denk ik dat hij het toch aan het rechte eind heeft, of in ieder geval produceerd naar de smaak van het gros! Verder denk ik ook dat deze discussie hier totaal geen zin heeft, Fritz kan zich hier ook niet meer uitspreken, laten we het weer over de show an sich hebben. Ik weet dat Ivan met een prachtige reportage bezig is, daar is nu nog het wachten op, ik ben wel nog steeds benieuwd naar de rest van de meningen daar ik tijdens de show niet verder ben gekomen als mijn eigen kamers, de rook-hoek en de bar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 En dan blijf ik bij hoe kan jij zeggen dat zowel de 13e als de 14e editie teveel laag hebben?Dat heb ik je al uitgelegd maar je schijnt het niet te willen begrijpen. Kijk naar de frequentie inhoud. Track 10 van de veertiende editie bijvoorbeeld bevat een frequentiecomponent van ongeveer 10 Hz die sterker is dan de rest van de tonen in die track. 10 Hz is subsone rommel, dat hoor je niet maar je voelt het wel en het geeft onrust. Ik kan uiteraard nog veel meer voorbeelden geven van tracks op die demo's waarin het laag niet deugt maar dat lijkt me niet zinvol als jij het niet hoort en het ook niet wilt zien. En zou je je toon een beetje willen matigen? Het ligt niet aan mij dat een aantal tracks op die demo's niet klinken en ik beweer helemáál niet dat alle CD's van STS slecht zijn, dat maak jij er van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Het is voor mij niet duidelijk of er nou wel of niet teveel laag op die cd ('s) staat. (...) Mij is dat ook niet duidelijk! Die CD heb ik niet, dus ik zou er geen uitspraak over kunnen doen. Maar het valt me wel op, dat de meesten hier alleen maar spreken over te véél laag, of niét te veel laag... en niet over góed laag, of niét goed laag. Bij live muziek kunnen héél lage frequenties met héél grote amplituden voorkomen. Hetzelfde geldt in nog grotere mate voor niet-muzikale klanken, zoals verkeersgeluid, lopen, aanstoten, stommelen, dingen die vallen, enzovoorts. Véél laag kan nog best góed laag zijn, wilde ik maar zeggen. Maar dan moeten jouw installatie (m.n. je speakers) en je akoestiek wel in staat zijn dat vele goede laag te verwerken: zonder dreunen, gonzen, na-ijen. Misschien ligt daar het probleem wel: dat een béétje laag - en dan liefst niet àl te laag - nog wel goed gaat... maar dat de problemen ontstaan bij laag op ware oorlogssterkte. When the goin' gets tough, the tough get goin'. (Is het laag ook "te veel" bij gebruik van een goede hoofdtelefoon?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 (Is het laag ook "te veel" bij gebruik van een goede hoofdtelefoon?) Goede tip.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Dromertje ,jij bebt gelukkig met het cadeau ,maar wollie kan fluiten naar het cadeau terwijl ik een mail hebt gestuurd. :mad2: Wol, je mag de CD die ik hier heb wel hebben. Stuur maar een PB met je adres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Is het laag ook "te veel" bij gebruik van een goede hoofdtelefoon? Ik heb die CD ook niet maar bij STS kun je wat demo tracks downloaden. Dat heb ik gedaan en een paar pagina's terug ook mijn bevindingen over gegeven. En voor mij zit in sommige van die tracks onnatuurlijk veel laag wat op een hoofdtelefoon een drukkend gevoel geeft. En dan heb ik nog een open HP. Dus ga even naar die site, kun je het voor je zelf beoordelen. Verder is het ook zo dat wanneer speakers dat laag niet kunnen weergeven, je versterker en je speakers dat laag nog wel moeten verwerken. Je versterker staat er dan nog wel op te kauwen en je speakers zetten het in warmte om. De beperking is dan mechanisch met nodeloze extra vervorming tot gevolg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ravon ,het was ook een beetje met humor bedoeld alvast bedankt ik stuur je een PB met mijn adres op. wollie love SACD maar wollie love ook PCM Over het laag gesproken ,ik kan niet vertellen welke koptelefoon goed is, geef een voorbeeld draai geen Status quo op stax koptelefoon maar wel op AKG 550 want Stax bakt er niks van maar met strijkqwarttet is het juist anders om.mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 september 2013 Members Report Share Posted 20 september 2013 [...] Verder denk ik ook dat deze discussie hier verder geen zin heeft, Fritz kan zich hier ook niet meer uitspreken, laten we het weer over de show an sich hebben. [...] Blijbaar praat ik tegen dovemansoren? Apart voor een audio forum. Deze discussie voegt niets meer toe, kan alleen nog tot uitlatingen over wel of geen goede set of weergevers leiden, dus een laatste verzoek om het te laten rusten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ach Spido moest nog even bijgepraat Maar je hebt volkomen gelijk Marco. Ik zit ook met smart op het verslag van Ivan te wachten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ik vond het wel jammer dat het zover is moeten komen vooral in deze barre geen kooplustige recessie tijd. Want tegenwoordig is het samen werken, grote concurerende bedrijven werken nu al samen dan ben je gewoon verplicht anders redt je het niet. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ik heb de cd op ook niet. Omdat ik een vrijkaart had kwam ik niet langs de kassa. Verder was ik er niet zo heel erg in geinteresseerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ach Spido moest nog even bijgepraat Maar je hebt volkomen gelijk Marco. Ik zit ook met smart op het verslag van Ivan te wachten Ja, Spido is voldoende bijgepraat! Het ging hier weer eens over veel of weinig. Niet over goed of slecht. Over kwantiteit, en niet over kwaliteit. Het gaat hier heel vaak over weinig goeds. Overigens, t.a.v. de heer Wollie: Voor het goed weergeven van een strijkkwartet zijn full-range luidsprekers of hoofdtelefoons vereist. De frequentie-omvang en dynamiek daarvan omvatten het hele audio-bereik. Vooral wanneer je er nogal dicht bij zit... en nog meer als er enthousiast wordt gespeeld. Overigens, t.a.v. allen: Bij het opnemen wordt vrijwel altijd een ("sub sonic") high-pass filter toegepast, om "ongewenste lage frequenties" in het audiosignaal te voorkomen. Podiumgestommel, het aanstoten van microfoons en dergelijke. Zulke filters staan dikwijls vrij "hoog" afgesteld: in het gebied van de laagste muzikale grondfrequenties. Die filters tasten het muzieksignaal aan (weglating c.q. verzwakking en fasevervorming in het basgebied) en verminderen het realisme van de ambiance: het "zaal-gevoel". Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Wie heeft er bij Daluso die nieuwe koptelefoonversterker ( iFi ) gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Deze discussie voegt niets meer toe, ....Het blijft vreemd om te zien dat een inhoudelijke discussie in audio land altijd een ego kwestie lijkt te moeten worden. Met de ban van Fritz (op zijn eigen verzoek wellicht?) en met het afkappen van de discussie heb je inderdaad de mogelijkheid weggenomen dat er iets wordt toegevoegd of verbeterd, je houdt (bewust?) de huidige situatie in stand. Het is jouw forum, jij zit achter de knoppen en niemand is onfeilbaar, ook de grootste audiogoeroe niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 september 2013 Members Report Share Posted 20 september 2013 Beste RAVON, het er op door blijven gaan terwijl er op vriendelijke manier is verzocht dit te laten rusten houdt nu juist de huidige situatie in de hand. Ik heb mijn visie op het gebeuren gegeven, dit is dan ook de allerlaatste keer dat ik er wat over meld. Wie er nog wat over kwijt wil kan zich via PB bij mij, 1 van de moderators of de Webmaster melden, hier zal het (en ik heb er knap moeite mee om dat te moeten melden, maar blijkbaar is het toch nodig) worden verwijderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 september 2013 Author Report Share Posted 20 september 2013 Wie heeft er bij Daluso die nieuwe koptelefoonversterker ( iFi ) gehoord? Nee, de Harmonix luidsprekers wel, maar die waren op het moment dat we er waren alleen bezig met middentonen weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Verder denk ik ook dat deze discussie hier verder geen zin heeft, Fritz kan zich hier ook niet meer uitspreken, laten we het weer over de show an sich hebben. Ik denk... Dat is wel een erg vrijblijvend verzoek om deze, wat mij betreft zinvolle, discussie tot een halt te roepen. Kun je het iemand kwalijk nemen die denkt dat het wel nut heeft?? Dat Fritz zich hier niet meer kan uitspreken heeft hij aan zichzelf te danken, met normaal geaccepteerd taalgebruik zou het niet gebeurd zijn. Verder gaat dit forum met deze censuur een stuk minder aantrekkelijk worden, commercie en vrije meningsuiting blijken niet hand in hand te kunnen gaan, helaas... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ik ben dit jaar voor de eerste maal geweest en er waren voor mij toch wel enkele sets die eruit sprongen. Maar diegene die mij het meest heeft verrast is de set met oudere Audio Physics, Array eindversterkers en de Trinnov voorversterker/roomcorrector. Voor mij persoonlijk de beste set. Ik ben 3x terg geweest en elke keer was ik gepakt door de muziek. The End van The Doors was magisch goed. Ik las dat Onno iets miste in deze set, nml een kleurtje. Het was hem "te" perfect. Tja, dat is dan weer een kwestie van smaak nietwaar. Spijtig was dat er vaak bij velen, veel te luid gespeeld werd. Guido Gydotron Audio Dat vond ik ook één van de betere sets. Ik heb niet alles gehoord maar deze vond ik samen met de set bij Etude het meest klinken alsof er niets mee aan de hand was. Ik hoorde dat het oorspronkelijk de bedoeling was om er Sonus Fabers o.i.d. neer te zetten maar die bleken stuk te zijn. Toen is er in alle haast deze speaker, die allang niet meer te koop is, voor neer gezet. Het geeft wel te denken: de oudjes doen het het best. Of komt het omdat deze zichzelf door de jaren heen hebben bewezen? Audio Physics is ook niet zomaar iets. Van Etude had ik dat niet verwacht. Maar die zaten ook in hun eigen set die door de jaren heen is samengesteld, en waar wellicht muziek op werd gedraaid waardoor fouten niet aan het licht komen. Of waren ze echt zo goed? Ik meende nl. een scherp randje hier en daar doorheen te horen. Geen Patti Labelle op afspelen dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ik denk... Dat is wel een erg vrijblijvend verzoek om deze, wat mij betreft zinvolle, discussie tot een halt te roepen. Kun je het iemand kwalijk nemen die denkt dat het wel nut heeft?? Dat Fritz zich hier niet meer kan uitspreken heeft hij aan zichzelf te danken, met normaal geaccepteerd taalgebruik zou het niet gebeurd zijn. Verder gaat dit forum met deze censuur een stuk minder aantrekkelijk worden, commercie en vrije meningsuiting blijken niet hand in hand te kunnen gaan, helaas... Excuses, ik had ook beloofd er niets meer over te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Mwah Ruud, het topic gaat over de X-Fi 2013 14 En 15 September. Open zelf dan een topic over "Laag in de muziek" of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts