Jongensdroom Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Druk? Nee, aanwezigheid. Misschien ligt het aan de mate van gehaktificering, zou kunnen. Mijn speakers gaan op gehoor niet lager dan 40 Hz. Ben eigenlijk wel benieuwd op welke laagte die joekel van een trom acteert. Die is een meter of 2 middellijn. Het is zeker zo dat mijn set enorm/gigantisch heeft geprofiteerd van de modificatie die niet kan, en niet alleen in het laag. Kappen Marc, ik wil niet bekeerd worden. Dat had je zo langzamerhand kunnen weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Relax, Jongensdroom. Je wordt niet bekeerd, want daar ben je zelf altijd nog bij. Marc legt zijn zienswijze gewoon uit. Dat heet communicatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Behalve de doe-het-zelf-er, die er één in elkaar kan zetten aan de hand van de laatste Hobby Hifi. Welke modellen/merk luidsprekers zijn er volgens Threshold, dan wel goed? Misschien kunnen we daar eens een forum dag aan besteden. Ik ben persoonlijk altijd voor kleuring en vervorming, maar hoor graag hoe het dan wel moet. Nee ook die speakers zijn niet perfect en maar zelden echt goed. Zo zijn er volgens hifi-selbstbau.de door hun nog maar twee middentoonluidsprekers getest die grenzen aan een ideaal. Wat dat ideaal is is niet zo heel moeilijk. Daar verstaat men ten aanzien van vervorming o.a. onder, dat deze zo goed als onhoorbaar moet zijn. Daar zijn onderzoeken naar gedaan en bestaan grafieken van. Zulke eisen zijn niet zo moeilijk op te stellen. Het is niet voor niks dat de luidspreker samen met de akoestiek de allerbelangrijkste factor is. Omdat deze nog de beperkende factor is. Al is niet iedereen het daar mee eens. Sommigen vinden bijvoorbeeld kabels de belangrijkste klankbepaler. Iedereen mag ook zelf bepalen wat hij/zij een 'lekker' geluid vindt. Heel vaak kiezen mensen de luidspreker eruit die het meeste vervormt. Maar na enkele uren luisteren begint men wellicht toch te twijfelen. Harmonische vervorming zorgt voor o.a. korreligheid (luister maar eens naar een grijs gedraaide plaat), scherpe randjes etc. Maar misschien ook voor een bepaalde helderheid. Dit vind ik ook een mooie input voor de discussie Hifi versus High End. Hifi kan wel erg saai zijn. maar zou toch het ideaal moeten zijn waar we naar streven (dan bedoel ik niet die oude DIN norm maar High Fidelity in het algemeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 ............Dat heet communicatie. Mwah, daarvoor is het wel handig om een gemeenschappelijk taal idioom te hanteren. Begrippen als snel en droog geluid (is er ook nat geluid dan? ) vind ik al ver gaan maar ok, die zijn wel een beetje gangbaar en heeft men wel een beetje gemeenschappelijk idee bij. Maar gahaktificeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Relax, Jongensdroom. Je wordt niet bekeerd, want daar ben je zelf altijd nog bij. Marc legt zijn zienswijze gewoon uit. Dat heet communicatie.Hij communiceert juist niet. Het is altijd vaag en mysterieus. Daar kan ik niks mee. Jij wel kennelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Hoe wil je bepalen dat een versterker neutraal is? Ik heb er nog nooit een kunnen beluisteren. Er doet altijd een bron en een luidspreker mee. Het gaat juist om het matchen en dat is een vak op zich. Dat is erg moeilijk. Het mag geen kleur of smaak aan het geluid toevoegen. Maar daar heb je inderdaad real life speakers voor nodig. Want een versterker reageert o.a. op de impedantie van de speaker. Maar de ontwerper weet vaak wel op welke plekken hij de versterker een bepaald karakter kan geven. Een laboratorium of studio versterker zou dit zo weinig mogelijk mogen hebben. Maar ook in de huiskamer zou het beter zijn om alles zoveel mogelijk neutraal te houden om het overzichtelijk het houden. Misschien alleen smaak toevoegen aan het element, of de speakers. Want anders zie je door de bomen het bos niet meer als alles elkaar gaat zitten te compenseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Dat is erg moeilijk. Het mag geen kleur of smaak aan het geluid toevoegen. Maar daar heb je inderdaad real life speakers voor nodig. Want een versterker reageert o.a. op de impedantie van de speaker. Maar de ontwerper weet vaak wel op welke plekken hij de versterker een bepaald karakter kan geven. Een laboratorium of studio versterker zou dit zo weinig mogelijk mogen hebben. Maar ook in de huiskamer zou het beter zijn om alles zoveel mogelijk neutraal te houden om het overzichtelijk het houden. Misschien alleen smaak toevoegen aan het element, of de speakers. Want anders zie je door de bomen het bos niet meer als alles elkaar gaat zitten te compenseren.Hoe wil je bepalen dat een luidspreker real-life klinkt? Ik heb er nog nooit een kunnen beluisteren zonder bron en versterker. Je streven is echt fraai, maar hoe wil dat aanpakken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Hij communiceert juist niet. Het is altijd vaag en mysterieus. Daar kan ik niks mee. Jij wel kennelijk.Ik vaag en mysterieus? Welnee, een en een is twee, die audiohobby van ons is juist vaag en mysterieus. Overigens ligt dat aan de electriciteit waarzonder de audiohobby niet kan, maar waarover nog niet alles bekend is.Dat maakt het wel spannend natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Hoe wil je bepalen dat een luidspreker real-life klinkt? Ik heb er nog nooit een kunnen beluisteren zonder bron en versterker. Je streven is echt fraai, maar hoe wil dat aanpakken? Ik bedoelde "echte" speakers. Dus niet de versterker beluisteren op een hoofdtelefoon. Of zoals Quad deed, de truc met nog een andere versterker in serie (de Quad moest dan niet te onderscheiden zijn van een "draad"). Volgens Spido was er van alles mis met de test. Het moest de neutraliteit aantonen van de Quad. Wat neutraal is of niet is dus moeilijk, want er zal een speaker aan te pas moeten komen die voor het grootste deel zelf de klank bepaalt. Daarin heb je dus helemaal gelijk. Het is voor ons dus moeilijk om te bepalen. De ontwerper van de versterker weet zelf wel waar het karakter wordt gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Ik vaag en mysterieus? Welnee, een en een is twee, die audiohobby van ons is juist vaag en mysterieus. Overigens ligt dat aan de electriciteit waarzonder de audiohobby niet kan, maar waarover nog niet alles bekend is. Dat maakt het wel spannend natuurlijk. Dat van die elektriciteit is al erg genoeg, maar van gehaktificeerde elektriciteit gaan bij velen de haren (voor zover nog aanwezig) recht overeind en wijd uit staan. Kun je daar nou niet een beetje rekening mee houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Ik bedoelde "echte" speakers. Dus niet de versterker beluisteren op een hoofdtelefoon. Of zoals Quad deed, de truc met nog een andere versterker in serie (de Quad moest dan niet te onderscheiden zijn van een "draad"). Volgens Spido was er van alles mis met de test. Het moest de neutraliteit aantonen van de Quad. Wat neutraal is of niet is dus moeilijk, want er zal een speaker aan te pas moeten komen die voor het grootste deel zelf de klank bepaalt. Daarin heb je dus helemaal gelijk. Het is voor ons dus moeilijk om te bepalen. De ontwerper van de versterker weet zelf wel waar het karakter wordt gemaakt. Een vertrekker kan je toch gewoon door meten? Lijkt me niet echt moeilijk om te zien of deze echt neutraal is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Er bestaat geen speaker die alles kan ,zal je toch specifieker moeten werken . Een combi strijkwerk klinkt totaal anders als een combi grote werken en daar moet je de juiste appendage op afstellen En met die draad is complete onzin. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Wat neutraal is of niet is dus moeilijk, want er zal een speaker aan te pas moeten komen die voor het grootste deel zelf de klank bepaalt. Mee eens Je weet je goed te verwoorden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Dat van die elektriciteit is al erg genoeg, maar van gehaktificeerde elektriciteit gaan bij velen de haren (voor zover nog aanwezig) recht overeind en wijd uit staan. Kun je daar nou niet een beetje rekening mee houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Dat van die elektriciteit is al erg genoeg, maar van gehaktificeerde elektriciteit gaan bij velen de haren (voor zover nog aanwezig) recht overeind en wijd uit staan. Kun je daar nou niet een beetje rekening mee houden? Waar gehakt wordt vallen spaanders . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Mee eens Je weet je goed te verwoorden. Dank je Jack. Ik zou willen, dat mijn vrouw dat ook eens wat vaker zei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Dank je Jack. Ik zou willen, dat mijn vrouw dat ook eens wat vaker zei Hmm threshold, on 26 Sept 2013 - 12:01 AM, said: Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Als je plotseling mooi strak diep laag uit buizen hoort wat je niet verwacht bij het laag, misschien wel Denk als je de overgang bij ca. 80 Hz legt en de integratie tussen laag en midden goed is, dat je nog steeds het karakter van buizen hebt. Het "karakter" van het laag zit hem toch in de boventonen en dat blijft dan door buizen weergegeven. Een heel belangrijke en zeer juiste opmerking, m.i.! Het maakt niet uit of een bepaalde frequentie door een buizenversterker of door een transistorversterker wordt verwerkt, als hij maar goed wordt verwerkt. Transistorversterkers kunnen heel krachtig zijn (vermogen) en een heel hoge dempingsfactor hebben, wat ze ideaal lijkt te maken voor het ("sub")laag. Buizenversterkers hebben volgens hun liefhebbers een muzikaal karakter wat vooral tot uiting komt in het vocale bereik, zodat ze de beste keuze lijken voor midden/hoog. Maar er zijn natuurlijk wel aandachtspunten (mogelijke problemen) wanneer we combinaties van versterkers voor laag (transistors?) en midden/hoog (buizen) willen gebruiken: • Hoe zit het met de versterkingsfactoren van beide versterkers? Moet je voor elke instelling van de volumeknoppen van beide versterkers de juiste balans tussen laag en midden/hoog uitvogelen? • In het overnamegebied tussen laag en midden/hoog worden frequenties door beide versterkers (tot minstens -3dB verzwakt) verwerkt. Doen ze dat beiden even "snel" (rise time, slew rate, damping)? En indien niet: levert dat dan vervorming op? • Het "klankkarakter" van muziektonen met zeer lage grondfrequenties (eerste harmonischen) en een bovenbouw van hogere harmonischen (boventonen, veelvouden), wordt inderdaad vooral bepaald door de rijkdom (het aantal, de onderlinge sterkteverhoudingen) van de boventonen. Pjotr duidde dit al aan. Hierbij is van belang dat de faseverhoudingen en de sterkteverhoudingen tussen de harmonischen niet worden aangetast. Deze drie punten hangen natuurlijk nauw met elkaar samen. Wat hiermee echter niet samenhangt, is de kwaliteit van de luidsprekers. Want in de praktijk wordt "het karakter van het laag" m.i. vooral bepaald door na-ijlingen (vertraagde resonanties) van luidsprekers. Wie eenmaal goede luidsprekers heeft, zoekt de oplossing niet meer in hybride versterkercombinaties en subwoofers. Die heeft hij niet meer nodig. Net zo min als versterkers die enorm hoge vermogens kunnen leveren en met ontzagwekkende dempingsfactoren kunnen schermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Hifi kan wel erg saai zijn. maar zou toch het ideaal moeten zijn waar we naar streven (dan bedoel ik niet die oude DIN norm maar High Fidelity in het algemeen. Ik heb wel eens van die super-rechte (gecorrigeerde) systemen beluisterd. In veel gevallen kon de eigenaar meer dan de helft van zijn opnamen niet afspelen zonder kromme tenen. Dat is niet wat ik wil; een luidspreker moet voor mij wél onopvallend zijn. Da's iets anders dan saai. Overigens is het vrijwel onmogelijk om een versterker een "kleurtje" mee te geven zonder dat je ingrijpend in de frequentiekarakteristiek gaat sleutelen. Het kan wel zo zijn dat de load bepaalde eisen stelt (fasegedraaide stromen bv.) die de versterker niet goed kan verwerken. Dat is dan een ongewenst effect en zeker niet zo door de ontwerper bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Een speaker is toch eigenlijk nep tegen een microfoon of niet soms,hoe wil je dan een speaker beoordelen, mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Ik heb wel eens van die super-rechte (gecorrigeerde) systemen beluisterd. In veel gevallen kon de eigenaar meer dan de helft van zijn opnamen niet afspelen zonder kromme tenen. Komt dat niet door de grote beperking van het geheel? Bij de opname/mastering is er al gefoefeld met de klank. We zijn afhankelijk van de apparatuur waar de studio mee werkt en van de oren van de technicus. Eerst neutrale opnames, vervolgens de consument aan de neutrale apparatuur in een neutrale akoestiek. De enige weg, en deze weg leidt niet naar Rome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Een speaker is toch eigenlijk nep tegen een microfoon of niet soms,hoe wil je dan een speaker beoordelen, mvg wol Is een speaker een omgekeerde microfoon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Komt dat niet door de grote beperking van het geheel? Bij de opname/mastering is er al gefoefeld met de klank. We zijn afhankelijk van de apparatuur waar de studio mee werkt en van de oren van de technicus. Eerst neutrale opnames, vervolgens de consument aan de neutrale apparatuur in een neutrale akoestiek. De enige weg, en deze weg leidt niet naar Rome. Ik geloof niet dat het ooit zo neuneuneutraal zal worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 september 2013 Author Report Share Posted 26 september 2013 We moeten juist weer terug naar de Hifi, weg van de High-end! Electronica moet neutraal zijn, kies de speakers die bij je akoestiek passen! Helemaal mee eens. Je kunt natuurlijk ook de akoestiek van je kamer op de speakers aanpassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Daarvoor kleurt elke speaker tov een microfoon. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts