Jump to content

X-Fi 2013 14 En 15 September

WanFie
 Share

Recommended Posts

Voor mij hebben die termen ook wel lading, maar eigenlijk zeggen ze weinig tot niets, ze kunnen een vergaarbak zijn van heel veel (verschillende) dingen. Waar het volgens mij om draait is dat je vervolgens aangeeft wat het veroorzaakt dat je iets als muzikaal ervaart, of wat ervoor zorgt dat je betrokken wordt bij de muziek, of dat je het gevoel geeft erbij te zijn. Meer objectieve begrippen dus.  

Als je daarover met elkaar gaat praten heb je een kans dat je ervaart dat een ander een andere invulling kan geven aan die termen. En zelfs dan nog blijft het soms lastig om op basis van omschrijvingen te weten wat bedoeld wordt. Het wordt pas echt anders als je van de ander weet waar iemands voorkeur ligt of als je met elkaar gaat luisteren naar verschillende sets of apparatuur.

Wie weet zouden we dan ook wat meer verdraagzaamheid hebben op de fora.

U bent een wijs man en dit is niet als grapje bedoeld ;). Al het andere is eigenlijk "geloel ins Blaue  hinein".

Schones Wochenende,

der Willi

Knorretje ,dromertje is uitgeloeld er hatte seine   Weiss dac,er sagt bei mihr zu hause ist dass super. :D :biggrin: :D

Grusse wolle

Bei mir ist es schoen ...... bei mir ist es schoen ...... tra la laaa, la la la la la laaaaa  (2x)

Have a nice day.

Een "gevoel"  moeilijk te omschrijven, voor iedereen anders. 

Het is niet gebonden aan een merk of prijskaartje.

Toch weten de meeste mensen wat er bedoeld wordt.  

Voor mij hebben die termen ook wel lading, maar eigenlijk zeggen ze weinig tot niets, ze kunnen een vergaarbak zijn van heel veel (verschillende) dingen. Waar het volgens mij om draait is dat je vervolgens aangeeft wat het veroorzaakt dat je iets als muzikaal ervaart, of wat ervoor zorgt dat je betrokken wordt bij de muziek, of dat je het gevoel geeft erbij te zijn. Meer objectieve begrippen dus.  

Gedurende onderzoeken bij harman werden leden van het luisterpanel eerst voorgelicht wat men onder dergelijke termen verstaat. Daarna kwamen velen tot dezelfde conclusie bij menige vergelijking.

Het is inderdaad handig als je al weet wat een dergelijk bergip veroorzaakt. Maar dat is niet altijd zo.

Nu lijkt het me dat je begrippen in verschillende niveaus kunt indelen. Het lage niveau bevat duidelijk herkenbare begrippen die vaak door een enkele oorzaak beschreven kunnen worden. Bijvoorbeeld: veel hoog (veroorzaakt door een tweeter die te hard staat). iets moeilijker is: breder stereobeeld (betere kanaalscheiding). Nog moeilijker: timing, ritme (veroorzaakt door microdynamiek), diep stereobeeld, kil, warm, een waas over het hoog, nerveus. Nog lastiger: zwarte achtergrond, niet boeiend, etc. Het hoogste niveau tref je vaak aan bij stroomkabel-reviews e.d. Het laagste bij luidsprekers, draaitafels, elementen. Daar lees je ook vergelijkbare termen bij hetzelfde product. Bijvoorbeeld: bijna iedereen vindt de AT-OC9 wat dun klinken (weinig laag). Ik vraag me af of iedereen bij een bepaalde stroomkabel hetzelfde erover denkt. Dan wordt communicatie inderdaad erg moeilijk.

• 2 weeks later...
Guest Gydotron

@ Arden:Ik heb gezegd dat ik de ruimte met de Trinnov set het beste vond, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere plekken waar ik iets moois heb gehoord.

Ik was best wel onder de indruk van de Harbeth speakers, de ruimte van Ludwig Audio met hun Lawrence speakers vond ik ook wel mooi spelen. Ook de nieuwe kleintjes van Guru presteerden erg goed. De set die Studio Alkmaar had opgesteld met Lua apparatuur liet behoorlijk wat kwaliteiten horen.

Bepaalde zaken vond ik echt minder, maar ik heb geleerd om daar niets over te zeggen omdat je er soms enorm naast kan zitten. Spijtig vond ik dat er soms weer tjingel tjangel muziek werd gedraaid. Op een bepaalde set werd The End van The Doors gespeeld, heerlijk genieten was dat.

Verder blijf ik pleiten voor 1 grote show, een importeurs show. Wie bij wie water in de wijn moet doen daar spreek ik me niet over uit.

Als ik een weekje terug kijk en refereer naar de New Music Show vond ik ook enkele sets erg mooi spelen, maar het bezoekersaantal was laag, iets van een 2000 man. Ik zou liever een Belgium Audio Show willen zien en het liefst met economische prijzen voor de deelnemers.

Guido

Klopt Guido, in La Hulpe was het niet bepaald druk. Wij waren er op zondag en ik kan me herinneren dat het vorig jaar beduidend drukker was. Ik heb met Peter Meyer van Hifisupply gesproken. Hij was ok al aan het aftellen., Weinig handel te bespeuren. En dat terwijl er een aantal goede sets stonden te spelen. Ik kan me ook voorstellen dat de prijzen voor een ruimte niet laag zijn. Het is een schitternde locatie. Misshchien wel te chique.