Jump to content

X-Fi 2013 14 En 15 September

Recommended Posts

Daudio freaks,ik vond de speaker kleuren in laag en de kast was veel te licht ,het bovenstuk vond ik te iel ,ik had meer verwacht gehoormatig van Daudio ,een voordeel  hebben ze wel, een van hun was een gladde prater,kritiek werd met een goeie big smile wegegepoets op een nette manier en dat is ook een kunst.

mvg wol

FFe tussen twee haakjes ik neem binnenkort mijn eigen versterker mee naar daudio om eens te horen wat dat met een buis gaat doen.

ik ben benieuwd.

Een buizen eindtrap op het laag zal niet zomaar gaan aldus de fabrikant.

Daudio freaks,ik vond de speaker kleuren in laag en de kast was veel te licht ,het bovenstuk vond ik te iel ,ik had meer verwacht gehoormatig van Daudio ,een voordeel  hebben ze wel, een van hun was een gladde prater,kritiek werd met een goeie big smile wegegepoets op een nette manier en dat is ook een kunst.

mvg wol

Ik heb wel meer gladde praters gehoord in Veldhoven.

Eigenlijk is het een beetje raar systeem: Voor het laag heb je de ruimte nodig maar ook weer niet te veel en voor het midden en hoog moet je er niet te ver vanaf zitten.

Nee, laag gaat niet lukken met buizen, misschien met een stevige platen snijamp van 500W? Maar het is een ge-biampt systeem. Midden en hoog zou wel eens goed kunnen.

Eigenlijk is het een beetje raar systeem: Voor het laag heb je de ruimte nodig maar ook weer niet te veel en voor het midden en hoog moet je er niet te ver vanaf zitten.

Nee, laag gaat niet lukken met buizen, misschien met een stevige platen snijamp van 500W? Maar het is een ge-biampt systeem. Midden en hoog zou wel eens goed kunnen.

Ik denk dat de ideale luidspreker nog uitgevonden moet worden. Het blijft zoeken naar de beste compromissen. Daar de meeste informatie in het middengebied zit, zou ik dat altijd als uitgangspunt nemen.

Mwah, dat moet zeker onberispelijk zijn. Maar het onderste octaaf is toch wel het fundament waarop de rest staat. Alleen is dat wel erg lastig om redelijk goed voor elkaar te krijgen.

Zelf speel ik nu met monitors vanaf 70-80 Hz en met twee subs voor de 35 - 80 Hz. Die sub is wel gecorrigeerd naar de kamer met een DSP. Heb een tijdje zonder die subs gespeeld maar dat onderste octaaf miste ik toch wel.

Mwah, dat moet zeker onberispelijk zijn. Maar het onderste octaaf is toch wel het fundament waarop de rest staat. Alleen is dat wel erg lastig om redelijk goed voor elkaar te krijgen.

Zelf speel ik nu met monitors vanaf 70-80 Hz en met twee subs voor de 35 - 80 Hz. Die sub is wel gecorrigeerd naar de kamer met een DSP. Heb een tijdje zonder die subs gespeeld maar dat onderste octaaf miste ik toch wel.

Een paar snelle drivers samen voor het laag?

Nog even en dan hebben we mijn luidsprekers. (waar zijn de smilies gebleven?)

Die van jou gaan niet zo laag heb ik gemerkt. Die smilies krijg je pas na 1000 posts. Moet je wel de volledige editor gebruiken.

:-))

Marc

Marc, volgens een meting ter plaatse gaan ze op nagenoeg volle sterkte tot 35Hz. Eerder gaf je aan een grote trom te missen!? Dat kan niet eens. Dat ze niet laag gaan klopt niet. Ik heb je daar al eens op gewezen. Hooguit kun je wat minder druk ervaren door de relatief kleine drivers. Hans van L. had het daar over. Hij heeft dan ook aanzienlijk grotere drivers in zijn Wilson's. Ik kan je een opname laten horen met een grote trom, die dwars door je heen gaat.

p.s. in mijn apparatuur zit nergens gehakt, misschien mis je dat.

Klopt daarom blijft het laag ook op hun eigen versterker en gaat mijn versterker op het midden en hoog.

Dat is een interessant experiment. Ik ben benieuwd naar deze ervaring. Zul je niet een karakter verschil krijgen?

Het is ook afhankelijk van welke buizen. Wil je mij/ons op de hoogte houden?

Guest tubejack

Speelde forum lid Ruud ook niet zo?

E.e.a. blijkt niet zo eenvoudig  als voorbeeld de ScanSpeak  "Maxima" :)

Een ontwerp van Ruud Jansen van Speakerland.

Zie Elektor audiospecial 1 en http://www.audiocomponents.nl/reviews/maxima.pdf

In het kort:  twee-weg d' Appolito  met een actief aangestuurd 10" woofer in een

gesloten kast.  De behuizingen (van dit formaat 2 deurs koelkast weergever)

zijn voor het hoog + mid en laag geheel van elkaar gescheiden.

maxima_4_270207.jpg

Maar met alleen buizen of transistors lukt het ook wel. 

Zul je niet een karakter verschil krijgen?

Als je plotseling mooi strak diep laag uit buizen hoort wat je niet verwacht bij het laag, misschien wel :lol:

Denk als je de overgang bij ca. 80 Hz legt en de integratie tussen laag en midden goed is, dat je nog steeds het karakter van buizen hebt. Het "karakter" van het laag zit hem toch in de boventonen en dat blijft dan door buizen weergegeven.

Guest tubejack

Mooi, probleem opgelost.  Torren laag, glas hoog.

Maxima heeft een rendement van 90dB/1watt en kan daarmee gemakkelijk met een buis worden aangestuurd.

Lijkt me wel wat .... maar ja ...

• Members

[...]

Zul je niet een karakter verschil krijgen?

[...]

Spijker op de kop! Daarom moet je bi-ampen ook altijd met identieke versterkers doen! Niet voor niets kwamen op een gegeven moment de Rel subwoofers met (noemden ze dat zo?) high input: signaal via de luidsprekerklemmen van de te gebruiken versterker, dit om het versterker karakter gelijk te houden. Zo ongeveer iedereen die ik ken die dit experiment ooit is aangegaan (ook ik in het verleden) zijn daar weer vanaf gestapt omdat het het toch gewoon net niet is.

Dat kan in mij wel voorstellen. Op die manier krijg je sowieso geen goede integratie tussen laag en midden. Daar komt wel wat meer bij kijken. Maar per se identieke versterkers hoeft niet, wat meer nadenken en begrijpen hoe je met een sub omgaat en hoe je die plaatst wel.

Mijn ervaring met subs tot nu toe is eigenlijk wel dat een DSP voor de sub onontbeerlijk is om dat goed te krijgen.

Marc, volgens een meting ter plaatse gaan ze op nagenoeg volle sterkte tot 35Hz. Eerder gaf je aan een grote trom te missen!? Dat kan niet eens. Dat ze niet laag gaan klopt niet. Ik heb je daar al eens op gewezen. Hooguit kun je wat minder druk ervaren door de relatief kleine drivers.

Druk? Nee, aanwezigheid. Misschien ligt het aan de mate van gehaktificering, zou kunnen. Mijn speakers gaan op gehoor niet lager dan 40 Hz. Ben eigenlijk wel benieuwd op welke laagte die joekel van een trom acteert. Die is een meter of 2 middellijn.

Het is zeker zo dat mijn set enorm/gigantisch heeft geprofiteerd van de modificatie die niet kan, en niet alleen in het laag.

Dat is een interessant experiment. Ik ben benieuwd naar deze ervaring. Zul je niet een karakter verschil krijgen?Het is ook afhankelijk van welke buizen. Wil je mij/ons op de hoogte houden?

Zal ik zeker doen.

Het glas in mijn versterker wordt overigens ondersteund door wat transistors waardoor jet het vermogen hebt van een transistor en de verfijning van een triode versterker.

Mogelijk neem ik ook mijn El84ppp versterker mee.

Kritiek moet altijd kunnen, zonder kritiek vaart niemand wel. Alleen vraag ik me wel eens af, waarop wordt die kritiek nu eigenlijk geleverd? Iets slechts wordt er gewoonweg niet meer gemaakt, het kan hooguit absoluut je smaak niet zijn. Zie ook de verschillende ''uitslagen'' op de fora en review sites, allemaal vinden ze iets anders mooi. Geeft ook niet, daarom is er zoveel diversiteit in deze handel.

Een mooi voorbeeld vind ik ook het ''Hoorngeluid''. Er zijn hoorns die idd wat kleuren, dat heeft 9 van de 10 keer te maken met de keuze van het hoornmateriaal. Kom je dan met een hoorn die niet kleurt (of beter, zo weinig mogelijk daar iedere luidspreker wel iets kleurt) klinkt die hoorn ineens niet als een hoorn? In mijn optiek zou dat dus het specifieke hoorngeluid moeten zijn: snel, open, dynamisch en zo min mogelijk kleurend. Is dat niet je ding? Prima, maar doe het niet af als hopeloos, dat is het gewoonweg niet, het past alleen niet bij je smaak.

Om nog maar eens aan te geven hoe divers ook de meningen al over 1 ruimte kunnen zijn, een aantal forumleden waren het redelijk unaniem eens over de ruimte van Sonore, alleen vond de 1 het vanaf cd duidelijk beter, terwijl anderen het op vinyl van veel grotere klasse vonden. Is wederom maar 1 reden voor: smaak! Valt niet over te twisten, onbegonnen werk.

Wat ik met bovenstaande aan wil geven is dat je tijdens dergelijke beurzen luistert naar onder andere de akoestiek van de ruimte en de smaak van degene die de set opbouwd (uiteraard ook

apparatuur natuurlijk). Daarom klinken identieke sets ook zo verschillend op diverse lokaties. Ook thuis bouwt iedereen een set op naar zijn/haar smaak, gebaseerd op de ervaringen in de eigen ruimte (lees akoestiek) en muziekkeuzes. Dat zij daar jaren over doen om het goed te krijgen geeft denk ik wel aan dat ''even'' op de vrijdagavond een setje opbouwen wat op zaterdag moet presteren ook niet zo maar voor elkaar is te krijgen (lees: bijna onmogelijk)! Daarom is zo'n beurs niets meer als een presentatie waarbij men een indruk kan opdoen van de mogelijkheden, niets meer en niets minder. Als ik dan zie wat voor resultaten er soms toch nog kunnen worden bereikt, kan ik alleen maar zeggen: ''Chapeau!''

Dan als laatste nog even mijn ''winnaar'' van de show: idd Sonore AC. Zoals Ruud het heel mooi omschreef ''binnen de mogelijkheden van de ruimte'' zetten zij een presentatie neer welke precies mijn smaak was. Een ander hoeft het daar (gelukkig) niet mee eens te zijn...

Wat dit voor mij duidelijk maakt is hoe verschillend mensen tegen de wereld aan kunnen kijken. Ik denk hierover zo goed als compleet het tegenovergestelde. Vandaar toch maar even een tegengeluid hieronder.

Bijvoorbeeld: Kleuring vind ik per definitie slecht. Tenminste, als je het "hifi" wilt noemen. Nu bestaat er een hele discussie over of High-end wel Hifi is of dat nog moet worden (wanneer we moe worden van kleuring en vervorming) maar wat mij opvalt is dat er voor dergelijke verkoopprijzen niet alles uit de kast wordt gehaald maar we moeten luisteren naar een product met mankementen.

Hoe de kleuring in de Blumenhofers die ik heb gehoord (een stuk of 3 typen) te verhelpen is kan ik niet helemaal met zekerheid zeggen. Het kan slechts een frequentiekarakteristiek zijn die meer een berg en dal plaatje is, of een minder constante afstraling, of het is vooral vervorming. Het eerste kun je verhelpen door betere filters te ontwerpen (zie de nieuwste Hobby Hifi, daat staat een leuke Celestion met hoorn in), het tweede en derde kun je niet verhelpen. Zo is de harmonische vervorming in de aangehaalde Celestion te hoog voor echte Hifi. Dat komt in dit geval omdat ze een te grote woofer te ver door laten lopen, ondanks het fantastische frequentie- en watervalplaatje. Wat Wol beschrijft is een geluid dat na een uur vermoeit. Dat duidt op te hoge niet-lineaire vervorming, over de 1% in het middengebied hetgeen te verwachten is met grote woofers en compressiedrivers. Ik ben benieuwd hoeveel Blumenhofers de tweedehandsmarkt bestormen over een paar jaar.

Daarnaast denk ik dat de akoestieken bij X-fi vaak beter zijn dan de gemiddelde huiskamer i.p.v. slechter. De meeste speakers waren zo vrij opgesteld dat er echt wel een goed beeld gevormd kan worden. Wie heeft er tegenwoordig tapijt op de vloer en een absorberend plafond?

En over het matchen met electronica, dat lijkt me meer een lapmiddel. Want een versterker moet vooral neutraal zijn. O nee, bij High-end mag dat best wel kleuren, want Hifi is zooo jaren 80  :D . Maar dan blijft het een gebed zonder einde. Goed voor de tweak-markt, maar niet goed voor de gemoedsrust.

En dat de meeste luidsprekers goed zijn? Maar zelden is een speaker goed! Tegenwoordig worden er leuke versterkers gemaakt (zoals de nieuwste NAD), maar op het gebied van speakers zijn we niks opgeschoten. Kleuring in hoorns, een onvolledige dipool (gevalletje klok en klepel  :blink: ) , een d'Appolito tussen twee tweeters en een supertweeter waardoor je veel teveel interferentie hebt, boembas door verkeerd afgestemde transmissielijnen, we hebben het allemaal kunnen lezen en horen. De luidspreker design regels worden vaak overtreden met duidelijk hoorbare gevolgen. Het erge is dat dat gepaard gaat met zeer hoge prijskaartjes!

We moeten juist weer terug naar de Hifi, weg van de High-end! Electronica moet neutraal zijn, kies de speakers die bij je akoestiek passen!  :D  :D  :D

En over de reden waarom bladen altijd wel iets positiefs schrijven over een produkt... zou het niet iets met adverteren te maken hebben? Of gratis spullen?

Behalve de doe-het-zelf-er, die er één in elkaar kan zetten aan de hand van de laatste Hobby Hifi. Welke modellen/merk luidsprekers zijn er volgens Threshold, dan wel goed? Misschien kunnen we daar eens een forum dag aan besteden. Ik ben persoonlijk altijd voor kleuring en vervorming, maar hoor graag hoe het dan wel moet. :D

Wat dit voor mij duidelijk maakt is hoe verschillend mensen tegen de wereld aan kunnen kijken. Ik denk hierover zo goed als compleet het tegenovergestelde. Vandaar toch maar even een tegengeluid hieronder.

Bijvoorbeeld: Kleuring vind ik per definitie slecht. Tenminste, als je het "hifi" wilt noemen. Nu bestaat er een hele discussie over of High-end wel Hifi is of dat nog moet worden (wanneer we moe worden van kleuring en vervorming) maar wat mij opvalt is dat er voor dergelijke verkoopprijzen niet alles uit de kast wordt gehaald maar we moeten luisteren naar een product met mankementen.

Hoe de kleuring in de Blumenhofers die ik heb gehoord (een stuk of 3 typen) te verhelpen is kan ik niet helemaal met zekerheid zeggen. Het kan slechts een frequentiekarakteristiek zijn die meer een berg en dal plaatje is, of een minder constante afstraling, of het is vooral vervorming. Het eerste kun je verhelpen door betere filters te ontwerpen (zie de nieuwste Hobby Hifi, daat staat een leuke Celestion met hoorn in), het tweede en derde kun je niet verhelpen. Zo is de harmonische vervorming in de aangehaalde Celestion te hoog voor echte Hifi. Dat komt in dit geval omdat ze een te grote woofer te ver door laten lopen, ondanks het fantastische frequentie- en watervalplaatje. Wat Wol beschrijft is een geluid dat na een uur vermoeit. Dat duidt op te hoge niet-lineaire vervorming, over de 1% in het middengebied hetgeen te verwachten is met grote woofers en compressiedrivers. Ik ben benieuwd hoeveel Blumenhofers de tweedehandsmarkt bestormen over een paar jaar.

Daarnaast denk ik dat de akoestieken bij X-fi vaak beter zijn dan de gemiddelde huiskamer i.p.v. slechter. De meeste speakers waren zo vrij opgesteld dat er echt wel een goed beeld gevormd kan worden. Wie heeft er tegenwoordig tapijt op de vloer en een absorberend plafond?

En over het matchen met electronica, dat lijkt me meer een lapmiddel. Want een versterker moet vooral neutraal zijn. O nee, bij High-end mag dat best wel kleuren, want Hifi is zooo jaren 80  :D . Maar dan blijft het een gebed zonder einde. Goed voor de tweak-markt, maar niet goed voor de gemoedsrust.

En dat de meeste luidsprekers goed zijn? Maar zelden is een speaker goed! Tegenwoordig worden er leuke versterkers gemaakt (zoals de nieuwste NAD), maar op het gebied van speakers zijn we niks opgeschoten. Kleuring in hoorns, een onvolledige dipool (gevalletje klok en klepel  :blink: ) , een d'Appolito tussen twee tweeters en een supertweeter waardoor je veel teveel interferentie hebt, boembas door verkeerd afgestemde transmissielijnen, we hebben het allemaal kunnen lezen en horen. De luidspreker design regels worden vaak overtreden met duidelijk hoorbare gevolgen. Het erge is dat dat gepaard gaat met zeer hoge prijskaartjes!

We moeten juist weer terug naar de Hifi, weg van de High-end! Electronica moet neutraal zijn, kies de speakers die bij je akoestiek passen!  :D  :D  :D

En over de reden waarom bladen altijd wel iets positiefs schrijven over een produkt... zou het niet iets met adverteren te maken hebben? Of gratis spullen?

Hoe wil je bepalen dat een versterker neutraal is? Ik heb er nog nooit een kunnen beluisteren. Er doet altijd een bron en een luidspreker mee. Het gaat juist om het matchen en dat is een vak op zich.