Jump to content

Daudio, High End Audio Van Nederlandse Bodem

kappa7
 Share

Recommended Posts

Is dat ook voor anderen bedoelt?

Nou, dat denk ik niet.

Ik weet niet eens of er plaats is voor anderen. Als je het erop waagt om te komen en je meldt je bij mij, is er voor jou wel een biertje.

Een brutaal mens heeft de halve wereld, dus deze is voor jou. Mochten anderen denken dat ze ook biertjes van mij kunnen bietsen, dan hebben ze het mis. Ook niet als ze zich voordoen als Ruud, want Ruud moet zich legitimeren, anders krijgt hij niks.

Groet,

Leobus

Technisch interessante luidspreker met een bar slecht design. Het uiterlijk zou er inderdaad flink op vooruit gaan als er een frame met zwart doek over de tweeter en middentoner heen gemeubeld wordt. Ondanks het uiterlijk zou ik hem graag eens horen.

Meningen, meningen, maar geen feiten.

Het viel mij wel op dat hij in echt een stuk fraaier oogt dan op de foto, een stuk kleiner ook...

"Vanuit de technische eisen van het open baffle concept zijn we met interieurarchitecten en ontwerpers aan de slag gegaan om de vormgeving van de luidspreker aansprekend en innovatief te maken. Hiermee hebben we een eigentijds vormgevingsconcept gecreëerd dat door zowel heren als dames wordt gewaardeerd en eenvoudig aan persoonlijke wensen is aan te passen."

Je kunt aan het design duidelijk zien dat de zeer bekwame techneuten teveel te vertellen hebben gehad over het design. Met wat goede wil laat het open baffle concept veel meer creatieve vrijheid toe dan de bouwers nu hebben laten zien. Afgezien daarvan vind ik het een zeer interessante luidspreker. 

Ik zou er persoonlijkook  geen probleem mee hebben (behalve de kwestbaarheid bij huiskatten).  Maar als je een klassiek interieur hebt (chesterfield etc), dan wil je waarschijnlijk liever een Westminster :)

De specs zijn indrukwekkend (20 hz bij ?? ) . Dat is neem ik aan incl kamerboost (en wellicht een handje geholpen in het wissel filter).

Lijkt me overigeens een leuke shootout..Deze tegen de Grimm monitors :)

Lijkt me overigeens een leuke shootout..Deze tegen de Grimm monitors :)

Ik heb ze beide gehoord. Wel onder verschillende omstandigheden. En de Daudio ook nog als prototype.

Voor zover ik ze op deze basis beoordeel, wint de Daudio.

Maar ja, ik ben bevooroordeeld omdat ik nu eenmaal gek ben op de Audio Technology units.

Mijn mid en laag komen daar ook vandaan.

Groet,

Leobus

Technisch interessante luidspreker met een bar slecht design. Het uiterlijk zou er inderdaad flink op vooruit gaan als er een frame met zwart doek over de tweeter en middentoner heen gemeubeld wordt. Ondanks het uiterlijk zou ik hem graag eens horen.

Meningen, meningen, maar geen feiten.

Het viel mij wel op dat hij in echt een stuk fraaier oogt dan op de foto, een stuk kleiner ook...

ik had voor dat ik de speakers gezien had vergelijkbare vooroordelen.

deze waren verdwenen toen ik ze afgelopen zaterdag voor het eerst in de definitieve uitvoering heb gezien. ik vind het dan ook een geslaagd ontwerp geworden.

Nou, dat denk ik niet.

Ik weet niet eens of er plaats is voor anderen. Als je het erop waagt om te komen en je meldt je bij mij, is er voor jou wel een biertje.

Een brutaal mens heeft de halve wereld, dus deze is voor jou. Mochten anderen denken dat ze ook biertjes van mij kunnen bietsen, dan hebben ze het mis. Ook niet als ze zich voordoen als Ruud, want Ruud moet zich legitimeren, anders krijgt hij niks.

Groet,

Leobus

Nou, het gaat zeker niet om het biertje, ik drink geen alcohol meer(zo'n 30 jaar geleden mee gestopt), maar meer uit nieuwsgierigheid hoe zoiets nou klinkt.

Nou, het gaat zeker niet om het biertje, ik drink geen alcohol meer(zo'n 30 jaar geleden mee gestopt), maar meer uit nieuwsgierigheid hoe zoiets nou klinkt.

misschien even een mail sturen naar het bestuur er zou nog wel plaats zijn voor niet leden. Door dat er ook nog het een en ander aan pers is uitgenodigd zal het aantal niet leden beperkt zijn. als het bestuur aangeeft dat je welkom bent dan moet dat wel goed komen.

Weet je,

Ik weet niet hoe druk het wordt. Ik weet ook niet hoe de leiding van de club reageert als het overvol dreigt te worden.

Maar als je dichtbij woont, zou ik zeker een poging wagen als ik jou was. Overigens heb ik het nog nooit meegemaakt dat er niemand meer in kon, dus...

Er is ook Cola hoor! En soms ook heerlijke zelfgemaakte perensap.

Groet

Leobus

ik had voor dat ik de speakers gezien had vergelijkbare vooroordelen.

Het is geen vooroordeel, ik heb de foto's gezien. Mijn smaak struikelt over die tweeter. Als ik de tweeter weg denk vind ik het nog wel gaan, die tweeter hadden ze wat mij betreft beter op een andere manier opgehangen. 

dan is het een semi dipool dan kleurt die meer als als een dipool waarvan de speaker naar voren of naar achteren straalt,het voordeel is wel dat die dieper gaat.

mvg wol

dan is het een semi dipool dan kleurt die meer als als een dipool waarvan de speaker naar voren of naar achteren straalt,het voordeel is wel dat die dieper gaat.

mvg wol

ga eerst nu eens luisteren Wol.

Wat is kleuring en hoe ontstaat het? 

- oneverwichtig frequentie verloop?

- conus/engine problemen

- Kast resonanties

- Room modes?

Ik gok op alle vier Duck, waarbij kast resonanties en conus/engine problemen de boventoon voeren. (letterlijk)

Kappa, maak nou een echte dipool met die woofers en vergelijk met die zelfbouw dipool en hoor de verschillen.jullie moeten wat meer experimenteren dan kan je dan ook over feiten praten.

Als je een laag wilt moet die ook zoveel mogelijk zuiver zijn.

mvg wol

Kappa, maak nou een echte dipool met die woofers en vergelijk met die zelfbouw dipool en hoor de verschillen.jullie moeten wat meer experimenteren dan kan je dan ook over feiten praten.

Als je een laag wilt moet die ook zoveel mogelijk zuiver zijn.

mvg wol

Wol,

De ontwikkelaar van deze speakers heeft een -wat jij noemt- echte dipool. Kijk maar op het ZBA forum onder MOB 3 van Jeroen-D

Volgens hem is de nieuwe beter.

Groet,

Leobus

Beetje veel bla en weinig wol hier.

Of terwijl wol weet duidelijk niet waar het overgaat en kent zeker de achtergrond achter dit systeem niet.

Jammer dat hij zich niet wat beter verdiept in het systeem en de bouwers voor dat hij met commentaar komt.

Gister dus de introductie gehad in Amersfoort bij de AVMN en het was wat mij betreft een geslaagde avond gewest.
De set liet genadeloos horen of de opname goed was of toch iets minder.
Het is een super analytisch systeem dat de ruimte mooi weet neer te zetten.
In het begin van de avond zat ik niet echt in het midden (naast de linker speaker) maar wel op de juiste luister afstand en daar viel me op dat het ruimtelijke beeld goed waarneembaar bleef.

na een aantal nummers kon ik doorschuiven op de zelfde rij naar het midden en daar werd het allemaal nog beter op zijn plaats gezet.
Na de pauze ben ik bewust vooraan gaan zitten maar wel direct voor de speaker.
Wat daar opviel was dat het goed ging zo lang het volume niet te hoog werd, met name het groot orkestrale werk liep dicht en de samen hang verdween en werd een beetje een brij van instrumenten.
Misschien lag dit aan mijn luisterpositie maar dit was duidelijk iets te luid voor het systeem.

Puntje van kritiek is dat het hoog soms een scherp randje had.
Ik vermoed dat dit met een mooie buizen versterker op het mid/hoog beter zal gaan en het systeem wat vriendelijker / muzikaler zal worden.

Verder is het een heel mooi systeem wat een mooi groot podium weet neer te zetten al zal dit voor sommige iets te geweest zijn. (kwestie van smaak)

Groetjes George

Kappa.een mooi verhaal ,goed gedocumenteerd,die problemen zijn te verklaren maar dat zal wollie wel uitleggen mondeling als je ook naar veldhoven gaat en ik jou daar ziet.

Ik denk als je die thuis afspeelt dat het stuk beter gaat.

mvg wol

In een grote ruimte (neem ik aan dat de AVMN ruimte groter dan een huiskamer is) moet een luidspreker altijd veel harder werken dan in de geimiddelde huiskamer van 40m2. Dus zal er ook iets meer vervorming zijn (tenzij het een 100db/w/m speaker is ofzo).

Sommige zullen klasse-d de schuld geven (is het eigenlijk standaard UCM of de nieuw ncore?), maar zker een wat ouder iemand (50+) die nog maar tot 13 a 14 khz kan horen (en dan al op -20 db zit, zal (imo) weinig last hebben van een 300 khz schakel frequentie (weet niet precies hoe hoog de hypex zit).

edit 400 khz wellicht   http://www.hypex.nl/technology/ucd.html

of toch 350 khz  http://www.hypex.nl/docs/appnotes/EMI_appnote.pdf

Dukki ik denk eerder een verkeerde combinatie want Ucd kunnen ook zeer muzikaal klinken ook in grote ruimte,s, voorbeeld een paar jaar geleden zelf bouw in breda.

mvg wol