Jump to content

Daudio, High End Audio Van Nederlandse Bodem

kappa7
 Share

Recommended Posts

Een combi van een analytische tweeter en idemdito versterker in een wellicht (?)  wat harde ruimte kan wel eens te veel van het goede zijn. Zeker als de opname niet pefect is. Hoe was het laag als ik vragen mag?

Beetje flauwekul om hier de speaker – versterker combi de schuld te geven. Kun je wel een soft klinkende buizenversterker aanrukken maar dat is dan niet de oplossing.

Het is gewoon de speaker die niet in balans is en niet harmonieus klinkt in de betreffende ruimte. Ligt dan toch op het vlak van de filtering van de speaker.

Mijn ervaring is toch, dat ongeacht de ruimte en met een onberispelijke versterker, je best goed kunt horen of de speakers een evenwichtig plaatje neerzetten. Met dipolen is dat wel een beetje verhaal apart omdat die meer ruimte afhankelijk zijn dan monopolen.

Ha Pjotr, ik dacht dat een dipool voor t laag juist minder last had van ruimte problemen (mits genoeg ruimte achter de speaker).

Hoe het voor midden of hoog zit weet ik niet.

Maar met een paar simpele weesrtandjes (l pad) kan het hoog natuurlijk altidj wat getemperd worden.

Ik zelf houd wel van wat analytisch hoog. Vond de Focal T120 inverted domes ook altijd goed te doen.

bij het opstellen en testen van het systeem zijn nog wel aanpassingen gemaakt om het filter aan te passen naar de ruimte. De hoeveelheid van het hoog was eigenlijk wel goed, het was meer een scherp "digitaal" (heb er even geen andere benaming voor) randje dat ik vaker heb gehoord bij ucd versterkers. betrefd overigens de 400 oem modules. 

Het laag was in het begin iets te dominant aanwezig maar werd bijgesteld en was later op de avond goed. het dominante laag was overigens het gevolg van het verschil tussen een lege en een volle zaal.  gelukkig wordt er gebruik gemaakt van een actief systeem zo dat het laag redelijk makkelijk is aan te passen.

ess hoog is altijd wat fel ik ken die speakers al vanaf 82 en de laatste rang heb ik vaak quad gmbh gehoord en die hebben ook dat ook dat felle randje wel wat minder dan in dan in de ess tower en vooral bij uitsturing 

ik heb op de zelfbouw een nagemaakte gehoord vanaf 300 hz met in combinatie met dsp en dat was veel belovend.

Ik ben wel niet kapot van dsp in luidsprekers want daar hoor je duidelijk een ijzig randje.

ik denk dat je toch compromissen moet sluiten door een gesloten voorfront ---dan heb je meer kortsluiting en meer liniariteit ---gelijk met de voorkant  en de achter kant in een mooi design  met stof te bekleden als een soort demping, dus de speakers mid hoog zit in een kooi van rond om stof

mvg wol

Tja, wat zal ik zeggen?
De set zoals ik hem gisteren gehoord heb, heeft zijn voor's en tegen's.
Voor: het enorme open karakter van het geluid. De detailrijkdom is ook prachtig. Na de correcties van het laag was voor mij de klankbalans ook in orde.
Maar:
Ik vond het stereobeeld veel te groot. En dan bedoel ik niet de totale ruimte van dat beeld, maar de grootte van de individuele instrumenten en stemmen. Dat heb ik bij Magnapans ook alltijd. Verder mis ik kracht in het systeem. Als iemand op een grote trom slaat, wil ik dat horen en voelen. Dat doet dit systeem niet.
Tenslotte miste ik iets wat wat lastig te omschrijven is, maar wat ik maar "gloedvol" noem. Het is wat steriel.
Het zou mijn niet verbazen als dat niet aan de speakers ligt, maar aan de rest van de set.
Tot zover mijn, zoals altijd, zeer persoonlijke mening.

Groet,

Leobus

Ik vraag me af in hoeverre het naar achteren afgestraalde geluid door reflecties een extra ruimtelijk effect kan hebben veroorzaakt waardoor je zo'n breed geluidsbeeld zou kunnen krijgen. Met minder of meer indraaien (en met het variëren van de afstand tot de wanden) kun je met die reflectie spelen (uiteraard kan dat ook met akoestische ingrepen maar dat lijkt mij in de gebruikte ruimte niet aan de orde). Een foto van de opstelling zou eea duidelijker maken.

Ik vraag me af in hoeverre het naar achteren afgestraalde geluid door reflecties een extra ruimtelijk effect kan hebben veroorzaakt waardoor je zo'n breed geluidsbeeld zou kunnen krijgen. Met minder of meer indraaien (en met het variëren van de afstand tot de wanden) kun je met die reflectie spelen (uiteraard kan dat ook met akoestische ingrepen maar dat lijkt mij in de gebruikte ruimte niet aan de orde). Een foto van de opstelling zou eea duidelijker maken.

Achter de speakers stonden dempende panelen opgesteld. Ongeveer van midden achter de speakers tot aan de zijwanden. Ik had ze persoonlijk iets meer naar het midden geschoven, alhoewel daar altijd al een gordijn hangt. Er komen foto's op ZBA te staan.

Groet,

Leobus

de 15" dipool (zelfbouw) die ik zelf ooit gehoord heb had ook zoiiets. Laag was mooi strak en goed te volgen (mooie contouren), maar je voelde m niet echt. Ik vermoed beetje een eigenschap van een dipool. Heeft ook voordelen (minder luistermoeheid).

Overigens om laag te voelen moet je wel vrijstaand wonen. Je moet behoorlijk luid spelen volgens mij.

Dat zelfde laag heb ik hier met mijn maggies ook alleen vond ik de daudo speakers zelfs het nog iets aanzetten.

Bij mij thuis ia het laag altijd wat aan de dunne kant, echt een punch dat je die ook voelt heb ik hier niet, bij de daudio speakers was dat wel meer het geval.

Ik vond dit prima zo voor die echte punch heb je toch een opgesloten geval nodig dat met een klein poortje naar buiten mag kijken.

Dat zelfde laag heb ik hier met mijn maggies ook alleen vond ik de daudo speakers zelfs het nog iets aanzetten.

Bij mij thuis ia het laag altijd wat aan de dunne kant, echt een punch dat je die ook voelt heb ik hier niet, bij de daudio speakers was dat wel meer het geval.

Ik vond dit prima zo voor die echte punch heb je toch een opgesloten geval nodig dat met een klein poortje naar buiten mag kijken.

Als je met 4 woofers en 4*250 watt versterker geen punch krijgt is er toch iets niet in orde? Met de kast of met de ruimte.

Het is een W frame, Wol. De units liggen erin zoals in deze van Linkwitz.

In Duitslang noemen ze dat Ripool (die Ri heeft iets met de naam te maken van degene die er mee kwam zo'n 10 jaar geleden). 

Wol verwart dit vast met de W-bin, die je nog weleens in Disco's ziet. Dat zijn twee uitersten kwa klank. Het mooiste laag dat ik ooit in mijn leven heb gehoord kwam uit zo'n W-bin. Ik heb vele Ripool's gehoord en vond ze lekker "vloeiend" en "losjes" klinken, maar nooit met "kick". Niet míjn ding dus. :D  Voor de liefhebbers van disco, funk, soul, dance, etc. is deze wat mij betreft wat minder geschikt, maar voor orgel en klassiek en jazz is het fantastisch.

En het uiterlijk vind ik ook erg geslaagd. Maar dat heb ik altijd met speakers met een lage Waf.  <_<

Ook geen hoge Waf (Wol, onderop vind je je W-bin):

rla-speakers-punch-zanzibar-01.jpg

welke kast het is een dipool die heeft geen kast.

dat is dan ook de reden waarom het zo goed klinkt geen kast kleuring.

dat is wel mijn ding blijkbaar niet van Leo.

Okee, dat begrijp ik, misschien had ik ipv kast, behuizing moeten schrijven. Dat neemt niet weg dat ik niet begrijp dat er geen punch is met 1000 watt op de woofers. Of ligt het aan de versterking?

Ik wil niet oordelen over die speakers, heb ze immers nog niet gehoord ik heb wel verschillende electrostaten gehoord, erg mooi maar zoals je zelf al zegt wat dun in het laag. Dit is m.i. inherent aan het principe.

Weet je trouwens hoe groot die woofers zijn, ik schat ze op zo'n 20 cm.

In Duitslang noemen ze dat Ripool (die Ri heeft iets met de naam te maken van degene die er mee kwam zo'n 10 jaar geleden). 

Wol verwart dit vast met de W-bin, die je nog weleens in Disco's ziet. Dat zijn twee uitersten kwa klank. Het mooiste laag dat ik ooit in mijn leven heb gehoord kwam uit zo'n W-bin. Ik heb vele Ripool's gehoord en vond ze lekker "vloeiend" en "losjes" klinken, maar nooit met "kick". Niet míjn ding dus. :D  Voor de liefhebbers van disco, funk, soul, dance, etc. is deze wat mij betreft wat minder geschikt, maar voor orgel en klassiek en jazz is het fantastisch.

En het uiterlijk vind ik ook erg geslaagd. Maar dat heb ik altijd met speakers met een lage Waf.  <_<

Ja, Martin bass bins, heb ik nog mee gesleept toen ik roadie was. Fijne baskasten. Toen noemden we Waf vrouwelijke impedantie...

Treshold, mij zegt dat niks ,de zoon maak die speakers en ik  vind dat maar niks de grote kasten heel veel db op een meter.

Mijn zoon is DJ en die muziek vindt ik maar niks .boem boem allemaal dat eentonig geluid en hele tijd mixen.

mvg wol

welke kast het is een dipool die heeft geen kast.

dat is dan ook de reden waarom het zo goed klinkt geen kast kleuring.

dat is wel mijn ding blijkbaar niet van Leo.

Dat de set geen kastkleuring had vond ik ook mooi. Dat hoorde ik vooral toen Jeroen alleen een cello liet horen. Prachtig gedetailleerd laag. Maar toen de trommels aan de beurt waren was het een beetje tam. Een viool daarentegen weer prachtig.

Maar een kast hoeft volgens mij niet te kleuren. Je snapt wel wat ik bedoel.

Groet,

Leobus

Tenslotte miste ik iets wat wat lastig te omschrijven is, maar wat ik maar "gloedvol" noem. Het is wat steriel.

[b}Het zou mijn niet verbazen als dat niet aan de speakers ligt, maar aan de rest van de set.[/b]

Tot zover mijn, zoals altijd, zeer persoonlijke mening.

Groet,

Leobus

Ik heb ze in Breda gehoord waar ze tamelijk beroerd stonden opgesteld in een veel te grote ruimte. Een goed beeld kon ik mij daar toen niet vormen en zal ik verder ook niet geven. Maar zo lezende herken ik toch wel veel van jouw klank indrukken Leo.

Bovenstaande zou kunnen maar ben het daar toch niet helemaal mee eens. In de jaren ’70 heb ik bij een docent thuis een systeem gehoord wat bestond uit Klipsch hoekhoorns met daarop brede midhorns (ook van Klipsch meen ik) en een Ionofane voor het top hoog. Het geheel was op lijn niveau gefilterd en met iedere speaker een eigen buizenversterker. Als bron een Lenco L75. Naar huidige maatstaven verre van perfect en had wat kleuring. Maar wat het er beslist was: Het vulde de kamer met MUZIEK en deed dat met grote autoriteit! Ik bedoel maar.

Dan iets over de “Kick” of “Punch” in het laag. Dat is naar mijn idee een kunstmatig laag. Bij akoestische muziek is dat live er ook niet! Alleen de grote trommels produceren dat en dan alleen nog als je dichtbij staat. Goede dipolen, goed opgesteld geven een veel natuurlijker laag vind ik maar dat zijn we thuis niet meer gewend. Kick dan wel Punch is meer elektronisch gegenereerd laag (popmuziek), wat we overigens wel lekker vinden :D

Dan begrijp ik nog niet waarom een dipool dat niet weergeeft,  je hebt het (terecht) over electronisch gegenereerd laag wat vaak gebruikt wordt.

Maar als dat in een opname zit moet je dat toch horen met een dipool. Ze zullen best een heel natuurlijk laag hebben maar moeten toch gewoon alles weergeven

Ik heb o.a. tijdens mijn werk als roadie heel wat punches gehoord, gewoon recht uit de kickdrum.

Op 10m afstand van een kick drum heb je echt niet veel punch meer hoor. Ja, als je het over een PA flink verstrekt met speakers met een groot oppervlak, dan wil dat wel op grotere afstand.

Laag heb je eigenlijk in soorten om het zo maar te zeggen. In een kleine ruimte gaat de luchtdruk in de hele ruimte min of meer op een neer. Bij voldoende volume kun je dat fysiek ook voelen als druk. Je zit dan in een soort van drukdoos waarin de druk op en neer gaat. Echt veel vermogen heb je daar niet voor nodig dan. In een grote ruimte waar de golflengte relatief klein t.o.v. van de grootte van de ruimte is, heb je dat niet. Daar krijg je dan eigenlijk een soort van drukgolf die langs je heen waait. Dat is dan een lopende golf i.p.v. statische golf. Het is dan een soort van wind die langs je waait en dat kan veel minder kracht uitoefenen dan wanneer de druk in een kleine ruimte in zijn geheel op en neer gaat. Omdat op afstand enigszins “voelbaar” te maken heb flink vermogen dan wel efficiëntie nodig.

Wil je nu dat laag van zo’n grote ruimte in een kleine ruimte gaan weergeven dan gaat dat fysiek eigenlijk niet en v.v. Je probeert dan een lopende golf weer te geven met statische drukveranderingen. Een dipool genereert eigenlijk meer dat laag van een grote ruimte wat langs je heen stroomt. Dat is evengoed een compromis maar wel natuurlijker dan laag uit een monopool wat de druk in de hele kamer op en neer laat gaan.

Dat vond ik in de grote ruimte in Breda overigens niet goed uit de verf komen. Denk dat dat in de beperkte afmetingen van een huis/luisterkamer een stuk beter zal gaan.