kappa7 Posted 2 juni 2013 Report Share Posted 2 juni 2013 Daar mijn Sumiko element aan een nieuw puntje toe was en ik eigenlijk wel iets beters wilde was ik opzoek gegaan naar een ander element. Na verschillende elementen beluisterd te hebben ben ik via een goede kennis terecht gekomen bij NOS elementjes. Normaal is dat iets dat ik niet snel zal doen maar aangezien de prijs erg gunstig was heb ik mij overlaten halen (was niet veel voor nodig) om ook een element mee te laten komen voor mij. Vanmiddag na lang wachten dan toch eindelijk het bericht 'de elementen zijn binnen. meteen in de auto gesprongen en een van de elementen opgehaald. Natuurlijk kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en dat ding moest er in. Eerst nog even wat foto's gemaakt. Het betreft dus een Acutex M420STR. Dit is een element met een "Perfect STR" puntje en een mooi taps toelopende boron cantilever die via een moving iron systeem het signaal afgeeft naar de phono trap toe. Het element heeft een mooie hoge compliance van 42, iets dat mijn arm erg prettig vind. Daar het een MI element is heeft deze een output van 3.2mV en dat kan dus gewoon mijn Phono Dude in en gaat gewoon goed. I heb het element 2 gram aan naald druk gegeven, gespecificeerd staat 1 tot 2 gram en zit dus aan de bovenkant. Met wat test sportjes is gebleken dat dit toch wel nodig is. Ik verwacht dat als het element wat is ingespeeld het wel wat lager mag maar voor nu laat ik het zo. En dan muziek, Eerst maat even een bekend nummer uit de kast gepakt dat ik vaak draai. Tin pan alley van Stevie Ray Vaughan maar eens opgezet en dat was wel weer even genieten. Na een aantal weken geen platen te hebben gedraaid weer eens wat vinyl uit de kast gehaald. De ruimte werd mooi neer gezet en de details waar de Sumiko zo goed in was waren er ook en goed te volgen. wat wel opvalt is dat het laag beter vertegenwoordigd is, dit was altijd een zwak punt van de sumiko maar hier gaat het allemaal gewoon goed. Qua opbouw kan je dit element goed vergelijken met de huidige soundsmith elementen. Er zijn nu een plaat of drie gepasseerd en ik heb eigenlijk nog geen gekke dingen gehoord die niet horen. Zelfs Adele 21 die ik nog met geen enkel element goed heb gekregen is nu te pruimen en wordt aanmerkelijk beter afgetast dan met de Goldring en de Sumiko. Dat dit met een elementje van ongeveer 30 jaar oud mogelijk was had ik niet verwacht. verder zal ik nog wel verder moeten luisteren om een goed oordeel te kunnen geven maar de eerste indruk is prima. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 juni 2013 Report Share Posted 2 juni 2013 Leuk, George! Dat er toch nog NOS elementen zijn, hè? Je moet het wel aandurven natuurlijk! Ik heb een element dat er op lijkt, merkloos. Ik weet nog niet waar ik het op kan zetten. Het lijkt zo'n gevoelige naald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 juni 2013 Members Report Share Posted 4 juni 2013 Leuk, George! Dat er toch nog NOS elementen zijn, hè? Je moet het wel aandurven natuurlijk! [...] Weet je Ivan, als je het niet probeert, weet je het niet! Zo heb ik mijn Ortofon A70 ook gevonden. Je neus ophalen en er aan voorbij lopen kan hele mooie dingen kosten. Tuurlijk, beter kan altijd, maar het hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 juni 2013 Author Report Share Posted 4 juni 2013 Ik zit nu weer te luisteren en heb er zo een uur of 5 aan muziek op zitten. De naald druk iets verlaagd en het komt nu mooi los maar mis nog wel de verfijning van de Sumiko, dat element is eigenlijk te schel en heeft last van de zogenaamde MC lift in het hoog. Dit element heeft dat dus niet en dat maakt het wel even wennen maar is beter in balans. Heb nu dit stukje op staan, pracht plaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 4 juni 2013 Members Report Share Posted 4 juni 2013 MC lift in het hoog? Het moet niet gekker worden, in een ander topic wordt MC er van beticht vetter te klinken, nu een MC lift in het hoog, nog even en dan is MC standaard voorzijn van loudness... BTW, probeer anders eens de afsluitimpedantie van je Phonodude naar 110 kOhm of zelfs 220 kOhm te brengen. Zou zo maar heel goed kunnen uitpakken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 juni 2013 Author Report Share Posted 4 juni 2013 het sumiko element staat er toch wel bekend om dat deze nog al fris klikt. misschien dat dit met een andere afsluitweerstand beter wordt maar daar heb ik nog niet mee gestopt experimenteert. laatst had ik een Sony MC en die had hetzelfde karakter als de sumiko. die lift in het hoog heb ik ook wel bij andere elementen ervaren. De echt mooie MC s hadden dit overigens niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 juni 2013 Report Share Posted 4 juni 2013 Nu ben ik toch benieuwd wat dat moois nu heeft gekost George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 juni 2013 Author Report Share Posted 4 juni 2013 je moet er een beetje mazzel mee hebben en wat geduld dan kom je ze wel tegen op Ebay voor tussen de €100 en €150 Euro. Het element heeft op verschillende fora nog al wat goede kritiek gekregen en is redelijk gewild. helaas wordt daar dan ook de prijs naar aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 juni 2013 Author Report Share Posted 9 juni 2013 Inmiddels heel wat plaatjes verder en ik heb nu het gevoel voorlopig klaar te zijn :eek: Het geluid is nu goed in balans en komt heel natuurlijk over. In het afgelopen jaar is dus de versterking op de schop gegaan en nu dus ook een nieuw element en het is nu af. Mocht iemand dat met eigen oren willen horen dan ben je van harte welkom. Raar gevoel trouwens, even niet de drang te hebben om weer wat anders te willen proberen maar gewoon muziek. Wel een nadeel ik wil nu heel veel plaatjes draaien waardoor mijn meisje nu enigszins verwaarloost wordt qua aandacht. Snel weer even een plaatje om draaien. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 juni 2013 Members Report Share Posted 9 juni 2013 [...] Wel een nadeel ik wil nu heel veel plaatjes draaien waardoor mijn meisje nu enigszins verwaarloost wordt qua aandacht. Snel weer even een plaatje om draaien. [...] Groetjes George Dat gevoel ken ik! Ben weer met een jou zeer bekende arm aan de gang geweest, al plaatjes draaiend was het ineens al middernacht (en de rest naar bed)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2013 Report Share Posted 9 juni 2013 Dit is een element met een "Perfect STR" puntje en een mooi taps toelopende boron cantilever die via een moving iron systeem het signaal afgeeft naar de phono trap toe. Het element heeft een mooie hoge compliance van 42, iets dat mijn arm erg prettig vind. Daar het een MI element is heeft deze een output van 3.2mV en dat kan dus gewoon mijn Phono Dude in en gaat gewoon goed. I heb het element 2 gram aan naald druk gegeven, gespecificeerd staat 1 tot 2 gram en zit dus aan de bovenkant. Met wat test sportjes is gebleken dat dit toch wel nodig is. Ik verwacht dat als het element wat is ingespeeld het wel wat lager mag maar voor nu laat ik het zo. Leuk George, Meestal verdroogt de naaldophanging toch wel na een jaar of 10. Hoe oud denk je dat het element werkelijk is? Verbazingwekkend dat het na al die jaren nog zo goed klinkt, het zal na een tijdje spelen nog wel losser komen. En wat tracking aangaat, heb je niet een test LP met verschillende amplitude test tracks? Dan kun je dat wat beter volgen en wat gerichter de naaldkracht instellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 juni 2013 Author Report Share Posted 9 juni 2013 Leuk George, Meestal verdroogt de naaldophanging toch wel na een jaar of 10. Hoe oud denk je dat het element werkelijk is? Verbazingwekkend dat het na al die jaren nog zo goed klinkt, het zal na een tijdje spelen nog wel losser komen. En wat tracking aangaat, heb je niet een test LP met verschillende amplitude test tracks? Dan kun je dat wat beter volgen en wat gerichter de naaldkracht instellen. ik heb bij de installatie inderdaad met deze test tracks de naald druk ingesteld. Na een plaat of 3 kon de druk al wat naar beneden. Ik heb nog niet gemeten wat nu de naald druk is maar schat dat dit nu iets van 1.6g is. Na een weekje zal ik nog eens de test plaat op zetten en eens kijken hoe ver ik nog kan zakken. Ik heb eigenlijk niet kunnen achterhalen hoe oud het element precies is, Nergens staat een datum. Wel nog gezocht op internet maar allen kunnen vinden dat Acutex er in het einde van de 80er jaren gestopt is bij de opkomst van de CD. Mocht iemand meer info hebben dan hoor ik dat graag.ik ben namelijk ook wel nieuwsgierig naar de leeftijd maar ook naar het verhaal achter deze firma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 juni 2013 Report Share Posted 9 juni 2013 Misschien overgenomen door Grado? Wie zal het zeggen. Maar het is zo te zien een klein juweeltje. Overigens zou ik niet te laag gaan met de naaldkracht (< 1,6 gr). Misschien spoort ie dan nog wel maar worden niet al te vlakke platen problematisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 juni 2013 Report Share Posted 9 juni 2013 Wel nog gezocht op internet maar allen kunnen vinden dat Acutex er in het einde van de 80er jaren gestopt is bij de opkomst van de CD. Ik ook en vond dit direct http://www.adelcom.net/AcutexCart1.htm En dit http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1272832599&&&/ACUTEX-LPM-315-III-STR-Cartridge Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 juni 2013 Author Report Share Posted 10 juni 2013 Ha Jack,Die eerste had ik ook gevonden en die tweede eigenlijk ook maar niet goed gelezen.Daar staat wel wat over het bedrijf en de 315 maar niets over de 420 serie die ik heb.Ik vermoed dat dit de opvolger is van de 300 serie maar kan daar juist geen info van vinden.Hoe oud het element dus precies is blijft dus een raadsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 juni 2013 Report Share Posted 12 juni 2013 Hier eenzelfde verhaal. Niet leuk voor de handel, maar wel voor hen die fatsoenlijk en betaalbaar platen willen draaien. Voor mijn Sony PS-6750 heb ik een tijd terug een Nagaoka JT-322 element gekocht bi pickupnaald.nl Voor nog geen 145€ zie http://www.pickupnaald.nl/?page=shop/flypage&product_id=4077 Speelt de sterren uit de hemel "ongehoord goed" voor deze speciale aanbiedingsprijs Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 juni 2013 Author Report Share Posted 13 juni 2013 Leuk he die juweeltjes uit het verleden. Gister iemand wezen luisteren hier en die was onder de indruk van wat er nog uit een plaat te halen is.Altijd leuk zulke reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 juni 2013 Report Share Posted 13 juni 2013 OP Hifi.nl een leuk item over vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 juni 2013 Author Report Share Posted 15 juni 2013 ik heb bij de installatie inderdaad met deze test tracks de naald druk ingesteld. Na een plaat of 3 kon de druk al wat naar beneden. Ik heb nog niet gemeten wat nu de naald druk is maar schat dat dit nu iets van 1.6g is. Na een weekje zal ik nog eens de test plaat op zetten en eens kijken hoe ver ik nog kan zakken. Overigens zou ik niet te laag gaan met de naaldkracht (< 1,6 gr). Misschien spoort ie dan nog wel maar worden niet al te vlakke platen problematisch. Vandaag maar eens gekeken waar nu de grenzen liggen van dit element. Het is nu goed los gekomen en de boel maar eens opnieuw afgesteld. Ik heb dit gedaan met behulp van een test plaat met daar op 3 test sporen. Dit is een test toon van 300Hz met amplituden van 45,68 en 68 micron. Daar ik in het begin 2.1g nodig had om het 68 micron spoor nog te kunnen weergeven is dit nu al mogelijk bij 1.37g naald druk. Wil ik ook het 68 micron spoor kunnen weergeven dan is 1.95g nodig. Hoe heb ik dat verder aan gepakt. Bij een tagentiale toonarm heb je geen last of noodzaak voor een dwarsdruk compensatie. Echter zie je dat bij het opzoeken van de grenzen dat eerst rechts gaat vervormen en links pas als het echt te erg wordt. Dit wordt veroorzaakt door het gewicht van de arm die moet worden mee genomen door het naaldpuntje. Dat is beduidend meer als bij een conventionele arm. Je zou eigenlijk de arm een klein beetje willen helpen. Dat is simpel weg mogelijk door de tafel iets schuin te zetten waar door de arm uit zichzelf mee wil lopen met de groef en de vervorming van het test spoor aan beide zijde even veel is. Op deze wijze zal ook het element mooier afslijten en kan je met een iets lagere naald druk toe. Nu ben ik het met Peter eens dat 1.37 te laag is en ga op 1.6 zitten. Dan liggen de beide kanalen netjes over elkaar en ziet het plaatje op de scoop er keurig uit. Nu dag gelijk maar even testen met muziek. Dit gaat prima en klikt lekker los. Ook piano werk dat bij stevige aanslagen nog wel eens iets wil vervormen blijft mooi. Kort om weer een nuttig nachtje geweest zo. Nog even het plaatje afluisteren en dan toch maar eens gaan slapen. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 juni 2013 Report Share Posted 15 juni 2013 Ha George, Leuk je vorderingen te zien. Nu heb ik niet zo’n ervaring met tangentiële armen maar de jouwe is toch luchtgelagerd? Dan lijkt mij de zijkracht erg klein tenzij de plaat slingert. Ik verdenk dan ook eerder de azimut een beetje voor het verschil in L en R. Staat die wel optimaal? Zelf bekijk ik dat met een spectrum plaatje in Arta. Daar zie je veel beter wat er gebeurt dan op de scoop. Alleen jammer dat Arta maar 1 kanaal tegelijk laat zien maar er zijn wel progjes die beide kanalen laten zien. Audio Tester doet dat wel b.v. en kost niet veel (€39,-). Is vrij goed, ik heb zelf nog versie 2.2 daarvan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 juni 2013 Report Share Posted 15 juni 2013 De draadjes bij zo'n luchtgelagerde arm tellen harden door. Bij mijn Eminent tenminste wel. Aan de buitenkant wil hij naar binnen, en aan de binnenkant naar buiten. Die draadweerstand is erg weinig, maar wanneer ik de arm omhoog til, zodat het zwaartepunt boven het lager zit kun je dat wel zien. De luchtlagering loopt dan heel erg wrijvingsloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 juni 2013 Author Report Share Posted 16 juni 2013 Ha George, Leuk je vorderingen te zien. Nu heb ik niet zo’n ervaring met tangentiële armen maar de jouwe is toch luchtgelagerd? Dan lijkt mij de zijkracht erg klein tenzij de plaat slingert. Ik verdenk dan ook eerder de azimut een beetje voor het verschil in L en R. Staat die wel optimaal? Zelf bekijk ik dat met een spectrum plaatje in Arta. Daar zie je veel beter wat er gebeurt dan op de scoop. Alleen jammer dat Arta maar 1 kanaal tegelijk laat zien maar er zijn wel progjes die beide kanalen laten zien. Audio Tester doet dat wel b.v. en kost niet veel (€39,-). Is vrij goed, ik heb zelf nog versie 2.2 daarvan. Ik heb nog even goed gekeken en er zat iets in de azimut en heb dat natuurlijk gelijk verholpen. voor het plaatje maakte dat niets uit, dit is het zelfde gebleven. Beide kanalen staan nog steeds mooi over elkaar heen en laten bij het 85 micron bandje dezelfde vervorming zien. Door de tafel weer recht te zetten maakte weer dat de vervorming rechts iets meer werd dan links. het beste is dus om de tafel iets schuin te zetten waar door de arm makkelijker mee loopt. Dit is niet veel, de rechter voorpoot heeft ongeveer 0.2mm meer hoogte gekregen en is voldoende. Ik zal nog eens kijken of ik Jaaa Audio signal generator and spectrum analyser aan de praat kan krijgen. Daar kunnen ook met 2 kanalen tegelijk gemeten worden maar dat wil om een of andere reden nog niet starten. Zal wel iets met de E-mu driver zijn en Linux. De draadjes bij zo'n luchtgelagerde arm tellen harden door. Bij mijn Eminent tenminste wel. Aan de buitenkant wil hij naar binnen, en aan de binnenkant naar buiten. Die draadweerstand is erg weinig, maar wanneer ik de arm omhoog til, zodat het zwaartepunt boven het lager zit kun je dat wel zien. De luchtlagering loopt dan heel erg wrijvingsloos. Klopt hans maar dat heb ik nu goed onder controle. Ik heb veel bekabeling getest maar van den Hul heeft de meest soepele en lichte bekabeling. Geleid je dat op de juiste manier dan doet dat echt niets meer. in jou geval zou ik er dan ook voor kiezen om de bekabeling op de schop te gooien en ook de van den Hul kabel te gebruiken. Dit scheelt echt veel!! Verder loopt het hier natuurlijk ook wrijvingsloos maar dat wil niet zeggen dat de naald geen massa ziet als hij de arm moet verplaatsen. zelfs bij een plaat die niet slingert zal de massa van de arm in beweging gehouden moeten worden om de spoed van de plaat te kunnen volgen. Een tangentiale arm heeft daar gewoon iets hulp bij nodig. Ga je daar mee spelen dan zal je merken bij spoor testen dat je element verder kan tracken als je met een horizontale tafel kan. Een paar tiende mm is al genoeg. Probeer het maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2013 Report Share Posted 16 juni 2013 Ik zal nog eens kijken of ik Jaaa Audio signal generator and spectrum analyser aan de praat kan krijgen. Daar kunnen ook met 2 kanalen tegelijk gemeten worden maar dat wil om een of andere reden nog niet starten. Zal wel iets met de E-mu driver zijn en Linux. En anders het gratis good old RMAA onder WINE? Maar voor zoiets kun je toch beter gelijk XP nemen denk ik. http://audio.rightmark.org/download.shtml Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 juni 2013 Author Report Share Posted 16 juni 2013 Maar voor zoiets kun je toch beter gelijk XP nemen denk ik. Daar probeer ik juist van af te komen maar voor arta draaid dat nogsteeds hier :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 juni 2013 Report Share Posted 16 juni 2013 Er zit trouwens in ARTA onder "Tools" wel een simpele 2-channel 1/3 oktaaf RTA. Maar die heet dan "Levels of two input channels". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts