Jump to content

Nos Mi Elementje Voor Kappa

kappa7
 Share

Recommended Posts

Grappig die headshell op die foto. Kun je makkelijk overhang en VTA mee instellen  :D   Maar of dat nou zo degelijk en stabiel je element vast houdt? :unsure:

Ik dacht aan de Audio Technika in de Thorens headshell. De Acutex was mijn idee om die in de Sony te stoppen. Maar die zal even buiten commissie zijn. Eigenlijk leek het me wat voor de SME arm, maar die zit niet op een draaitafel op het moment. 

Ha Ivan,

Leuk ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Of de 412 net zo goed is als de 420 weet ik niet maar voor dat geld kan je nog wel eens wat proberen.

Groetjes George

Ja, ik vond een Youtube video van iemand met een element van hetzelfde merk. Het klonk wel fijntjes. Dus echt een buil hoop ik er niet aan te vallen.

Eerste luisterervaring

Het is een 'snel' element, hoe vreemd dit ook klinkt. Effecten laat het goed horen, dus ook de algehele productie(!). Deze kwaliteit heb ik nog niet eerder zo gehoord. Eén nadeel vooralsnog een licht accent op het hoog, niet irritant. Want ik ben er gevoelig voor. Misschien dat het met meer inspelen verdwijnt. En tikken en kraakjes pakt het met plezier op. Toch hoe snel het element op 'geluid' komt zo uit de doos is erg goed.  Detail en 'muziek' maken lijkt in het systeem ingebouwd te zitten, met zo'n gemak heb ik het nog niet eerder ervaren. 

Inbouwen

Ik heb het element eerst toch maar eens in de Thorens gebouwd. De eerste keer ging prima ik had al snel links en rechts geluid. Toch was ik niet helemaal tevreden dus ik meette het nog even na, en ja het element moest nog een stukje naar achter. Daarna had ik opeens links geen signaal meer, dat werd verholpen door de antiskating. Na een paar uur niet draaien had ik weer hetzelfde probleem, en toen zag ik dat het element toch niet helemaal mooi in de headshell zat. Het is wat moeilijk een referentie te vinden aan het element iets wat hoekig of 90 graden is, ofwel wanneer iets recht en in het midden staat. Op het oog de boel weer aangepast. En ja daar waren beide kanalen weer aanwezig.

Conclusie

Ik kan George wel begrijpen dat hij platen blijft draaien. Het element heeft een verslavend plezierig geluid. Ik draai met plezier weer mijn 45 toeren singles.

De Acutex LPM serie bestond uit

Acutex M410E

Acutex 412STR

Acutex 415STR

Acutex 420STR

Dus George heeft de hoogste uit de serie.

Ik heb zelf ook een Empire element Spido, maar daar klinkt het niet naar. Dit geluid heb ik nooit zo ervaren. Een Ortofon zoals Pjotr aangaf daar had ik het ook mee vergeleken, qua vorm. Ik ken de OM10 alleen niet. Het gaat met name om de binnenzijde van het element en de naald. Deze heeft bij de Acutex geen diepe 'insteek', maar is heel kort. Misschien kan ik een gedeelte van de brochure scannen. Maar dan zouden we ook de binnenzijde van een Ortofon OM10 of Empire moeten zien. Daarbij viel ik niet in slaap bij de Acutex, dus een Ortofon kan het niet zijn LOL :-)

217017.jpg

,

Ha Ivan, leuk dat het element je bevalt.

bij mij was juist het hoog in het begin wat minder en is het nu pas goed los gekomen.

Met welke naald druk speel je nu?

ik verwacht dat deze na een plaat of wat naar beneden kan.

dat maakte bij mij het geluid nog wat losser in de afbeelding, wat beter in de ruimte zeg maar.

Dat OM10 element heb ik hier liggen maar is wel wat anders en niet te vergelijken met de Acutex.

De elementjes zijn wel behoorlijk omhoog gegaan in prijs.

blijkbaar goede reclame gemaakt voor deze elementjes.

Die OM10 was destijds het instappertje van Ortofon, heb ik destijds Fl 35,- voor betaald :D Beter (en behoorlijk duurder) waren de OM20 en OM 30, die verschilden alleen in naald, eigenlijk net zoals bij de Acutex’en. De OM30 was toen wel een fraai element trouwens.

Met 1,7 gr moet die Acutex de sterren van de hemel spelen. Krijg een beetje de indruk je verhaal lezende dat er aan een correcte afstelling, montage en dwarsdruk, nog wel wat te verbeteren valt. Verder is de afsluitimpedantie ook belangrijk, vooral de afsluitcapaciteit dient correct te zijn om het optimaal te laten klinken.

George welk element kan volgens jouw hetzelfde soort geluid creëren? Ik heb het namelijk nog nooit zo gehoord.

Ik denk dat je dan aan de Soundsmith elementen kunt denken.

Een beetje gelijk van opbouw, ook een zo ligt mogelijke cantilever in een Mi constructie.

Hmmm... zo heel erg toevallig lijkt de uiterlijke overeenkomst met Empire toch niet te zijn:

(...) ACUTEX means: Accurate Technological Excellence.

This Acutex cartridge was manufactured by NIPPON AZDEN ( whom build cartridges for other companies like Empire and build cartridges with his own name like the great top performance YM-P50VL. ) where the stylus comes/build by Ogura Jewel Industry Co. of Tokyo. (...)

(betreft: Acutex LPM315IIISTR) http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?ranlg&1272832599&&&/ACUTEX-LPM-315-III-STR-Cartridge

(...) Toward the end, Azden made several models for Empire. They're good carts. 

UPDATE: The Empire-branded LTD 150, 250E and 350E all appear to be clones of the YM-10E and take the same moving-magnet (!) stylus, 243-DE, a 3x7 elliptical tracking at 2g. (...)

Yes, they did OEM several carts for different companies (I'm still learning which ones), including the one everybody in the US knows and which they helped create: Acutex.

The Piezo company became Azden (Atsuden): http://20cheaddatebase.web.fc2.com/n...ZDENindex.html
And yes, their carts are decent and worth getting and owning. You may have another one already and not know it. (...)

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=472268

Dank, Spido, voor het huiswerk! Maar dan is Empire dus niet zozeer Zwitsers, dat dacht ik althans, maar qua product meer made in Japan. Dat was dan een hele goede Japanse fabrikant. Pjotr heeft gelijk ik heb de antiskating nog wat aangepast. Het geluid is nu beter in balans. Klaarblijkelijk is er ook een klik met mijn phonovoorversterker, dat niet ieder moving iron element even waardeert, kuch Grado, kuch...

Beste Ivan10,

Empire was oorspronkelijk USA en verdient een hoogst eervolle vermelding in de categorie "vintage"!

In Amerika, waar het hifi-landschap er heel anders uitziet dan hier, worden Empire elementen, draaitafels en luidsprekers (zeldzaam!) hoog gewaardeerd door verzamelaars.

Uit de catalogus van 1964:

Empire_CompleteCatalog_1964.jpg

Empire_9000_Cutaway.jpg

Empire_880P_cartridge.jpg

http://www.preservationsound.com/?p=5259

Benz (Zwitserland) heeft Empire overgenomen en zich zo meester gemaakt van de know-how.

Oorspronkelijk maakte Ernst Benz alleen (zeer goede) naaldeenheden voor diverse element-producenten.

(...) Ernst Benz was an engineer working and developing delicate instrumentation (such as accelerometers) for CalTech in the '60's, and later managed an industrial jewel company in Switzerland manufacturing timepiece and industrial jewels as well as sapphire phonograph needles. He formed his own company in the early '70's, with the desire to produce a superior diamond phonograph stylus. To further facilitate this, he developed a high temperature vacuum furnace for bonding diamond to sapphire (for which he was awarded a patent). Throughout the '70's, Benz Micro became one of the largest suppliers of diamond styli in the world, providing support for such companies as Ortofon, Philips, Pickering, ADC, Audio Technica, and Empire (which was later acquired by Benz).

In the '80's, Benz utilized his knowledge and specialized manufacturing skills in developing a series of extremely high quality moving coil cartridges. The introduction of the Benz Micro MC-3 in 1985 was pivotal for the company, as this cartridge was immediately recognized as one of the finest cartridges of its time. 

My guess is when Benz took over Empire the model numbers were basically interchanged but were completely different transducers internally. (...)

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=3645&sid=45e4fbccfda4ac73df41adb26aca66ed

http://dagogo.com/benz-micro-ebony-l-phono-cartridge-review

Vandaag maar eens gekeken waar nu de grenzen liggen van dit element.

Het is nu goed los gekomen en de boel maar eens opnieuw afgesteld.

Ik heb dit gedaan met behulp van een test plaat met daar op 3 test sporen.

Dit is een test toon van 300Hz met amplituden van 45,68 en 68 micron.

Daar ik in het begin 2.1g nodig had om het 68 micron spoor nog te kunnen weergeven is dit nu al mogelijk bij 1.37g naald druk.

Wil ik ook het 68 micron spoor kunnen weergeven dan is 1.95g nodig.

Hoe heb ik dat verder aan gepakt.

Bij een tagentiale toonarm heb je geen last of noodzaak voor een dwarsdruk compensatie.

Echter zie je dat bij het opzoeken van de grenzen dat eerst rechts gaat vervormen en links pas als het echt te erg wordt.

Dit wordt veroorzaakt door het gewicht van de arm die moet worden mee genomen door het naaldpuntje.

Dat is beduidend meer als bij een conventionele arm.

Je zou eigenlijk de arm een klein beetje willen helpen.

Dat is simpel weg mogelijk door de tafel iets schuin te zetten waar door de arm uit zichzelf mee wil lopen met de groef en de vervorming van het test spoor aan beide zijde even veel is.

Op deze wijze zal ook het element mooier afslijten en kan je met een iets lagere naald druk toe.

Nu ben ik het met Peter eens dat 1.37 te laag is en ga op 1.6 zitten.

Dan liggen de beide kanalen netjes over elkaar en ziet het plaatje op de scoop er keurig uit. :)

Nu dag gelijk maar even testen met muziek.

Dit gaat prima en klikt lekker los.

Ook piano werk dat bij stevige aanslagen nog wel eens iets wil vervormen blijft mooi.

Kort om weer een nuttig nachtje geweest zo.

Nog even het plaatje afluisteren en dan toch maar eens gaan slapen.

Groetjes George

Hallo George,

Je hebt het over het meehelpen van de arm. Nu weet ik niet precies hoe je de lucht onder de armgeleiding perst, maar zou het misschien mogelijk zijn luchtgaatjes schuin te boren waardoor er behalve een liftende kracht ook een kleine zijwaartse kracht ontstaat. Ik denk dan wel dat het een uitzoekerij wordt om de juiste hoek te bepalen. Als het verhaal van Hans klopt, zou je zelfs kunnen overwegen de hoek over de lengte van de verplaatsing te veranderen. Nog meer uitzoekerij :D Het zijn maar ideeën van een super leek, maar wie weet!

groet,

Leobus

Volgens mij dans die arm te veel ,ik heb wat op tekening gezet voor en totaal nieuwe arm met zijwaartse druk en onder waarste druk te crieeren ik denk dat die arm dan veel stabieler is.

mvg wiel

Dank, Spido. De Empire draaitafels zien er fantastisch uit. Er is er één in Nederland (geweest), enige tijd geleden stond'ie op Marktplaats of Hifi.nl, gerestaureerd en al, erg indrukwekkend. Oh nee, E-Bay het staat hier. Dus Empire is Amerikaans, overgenomen door Micro, de knowhow ging naar Micro Benz, maar geen van de technieken zijn terug te vinden in ook maar één lijn van Micro Benz. Dat is wel jammer. Het zou leuk zijn een "Empire anniversary" element uit te brengen.

Wol, heb je ook een tangentiale toonarm ontworpen?

Dus ik draai nu een paar dagen met dit element. Even dacht ik het element te betrappen op het gemis aan laag en midden. Maar dat leek aan de productie te liggen, een andere single had er totaal geen last van. Toch heeft het geluid een duidelijke voorkeur om 'hoog' beter te projecteren. Er zijn twee dingen die verder opvallen: maak je platen schoon, beschadigde platen je gaat het horen, als je platenspeler niet stabiel loopt, je gaat het horen. Het is een element dat zeer onbarmhartig het hele muziekspectrum laat horen en daarmee ook de muziekproductie én de fouten van je apparatuur. Het blijft nog steeds een vreemde ervaring alles zo compleet te horen.

• 3 weeks later...

Ja, dat hoog bij dit exemplaar Acutex element blijft me irriteren, het geluid dus niet, het klinkt merkwaardig goed. Maar bij de stem van Tom Jones (Did trouble me) vond ik zijn stem te licht. Is dat werkelijk zijn stem? Daarom nu een element wissel dank zij een mooi tweedehands aanbod kon ik een Audio Technica AT44MLa kopen en deze is nu geinstalleerd. Met andere woorden mijn test LP Al Stewart - Year of the cat - draait weer zijn rondjes. Maar even kijken of de arm alles draait zonder anti-skating problemen. Maar het betekent dus weer een indraaiperiode en daarna kijken of Tom Jones anders wordt afgespeeld.

• 2 weeks later...

Gisteren voor de tweede keer op bezoek geweest bij Kappa. De eerste keer bleek een leuke kennismaking, maar de set was nog niet tot wasdom gekomen, en dat liet zich ook horen. Maar nu George zo tevreden knort leek het mij gepast het bezoek eens te herhalen.

Bij Kappa staat de set op een zolderkamertje, waar het dankzij het platte dak onbehoorlijk warm kan worden, dus ik had best geluk met het weer van gisteren. De set draagt ook wel wat bij aan de temperatuur, want die zit van onder tot boven vol radiolampen, eh... buizen. Vooral de eindversterker, op de foto het onderste apparaat, is tijdens gebruik onaantastbaar. Ik bedoel, je kunt er maar beter van afblijven.

D666D8F3-orig.jpg

Bovenop staat de trots van Kappa, een mooie snaaraangedreven platenspeler met zijn zelfontworpen tangentiale arm, waarin het topiconderwerp is opgehangen, de Acutex M420STR. Die is verbonden met de phonotrap rechts van de draaier, en die weer met de voorversterker daaronder, ook een zelfbouwontwerp met een vooralsnog transparante voorkant, en open zijkantjes, zodat je, ik bedoel Kappa, overal snel bij kan.

P1060601_zps0974017e.jpg

Ik mag plaatsnemen, liever gezegd, achterover gaan hangen in de luisterligstoel, en daar gaan we dan. De ene plaat na de andere wordt onder de naald gelegd en vertoont zijn, eerlijk is eerlijk, prachtige kunsten. Er komt een heel mooi plaatje uit de Magnepans, het gaat ook flink laag (dat móet ik even zeggen), maar sowieso onstaat er een heel consistent beeld en vergeet je al gauw op deelaspecten te letten. Ik kan me nu heel goed voorstellen dat George even de lust is ontgaan om nog wat anders te proberen. Grappig ook dat het element geen spoor van vervorming vertoont, ook niet bij flinke uithalen van de sopraan (niet herkend, schaam schaam) bij Casta Diva uit Norma. Aardig van George om ook mijn lievelingsmuziek voor de dag te halen, trouwens. Zo gaat het plaat na plaat, en als het tijd wordt om weer op te stappen, word ik uitgeluid door Shine on you Crazy Diamond van eh, eh,  a015.gif

Als er nog iets van kritiek in me opwelt, nadat ik deze indrukken op me heb laten inwerken, dan is dat ik nog iets meer 'Schmalz' had willen horen. Nog iets meer menselijkheid. Kappa weet vast wat ik bedoel.

Maar laat ik dat in perspectief plaatsen. Kijk, als ik 30 jaar geleden dit uit mijn platenspeler had gekregen, was ik nooit begonnen aan cd's, laat dat duidelijk zijn. Niet dat me dat nu nog verdriet overigens, de wereld draait door, nietwaar.

George, bedankt voor je gastvrijheid.

Marc

PS Moet je niet 's wat doen aan je nickname?