Jump to content

Aanschaf nieuwe platenspeler.

Rens
 Share

Recommended Posts

Geacht forum: Ik wil nog eenmaal een platen

speler aanschaffen. Kan iemand mij zeggen of de Kuzma stabi S met stogi S arm een goede draaitafel is.Ik kan er nergens testen over

lezen.Verder voel ik ook wel veel voor de Transrotor Leonardo na het lezen van de recensie van audiopaul en de mooie foto's op de site van ome henk.

Verder gaan mijn gedachten uit naar een Clear Audio welke zou beter zijn.

Rens. confused.gif

Beste Rens,

Voordat je tot aanschaf overgaat, is het goed om je eerst uitgebreid te laten informeren.

De kombinatie van het totaal is super belangrijk,maar het afregelen van het totaal is nog belangrijker.

Dus is het goed om een dealer op te zoeken die weet waarover het gaat en de diverse kombinaties kent.

De andere komponenten van je installatie is ook belangrijk want deze zullen ook bij de kwaliteiten van de draaitafel moeten passen.

Er bestaan draaitafels genoeg dus dat is het probleem niet .

Het loopwerk is net zo belangrijk als de arm en niet te vergeten het element.

Een Clear Audio die optimaal is afgesteld klinkt beter dan een Transrotor Leonardo die slecht is afgesteld.

Beide draaitafels ken ik in diverse configuraties.

Maar ook vele andere zijn de revue gepasseerd.

De Kuzma is ook heel goed dus daar is ook niets mis mee.

Wat wel belangrijk kan zijn is dat MDF waar veel draaitafels van zijn gemaakt een geluidsvoortplantingssnelheid hebben van 7,8 meter per seconde .

En Acrylaat heeft een geluidsvoortplantingssnelheid van 1,2 meter per seconde.

Dus het laatste dempt veel beter wat de detaillering zeer ten goede komt.

Verder geeft een star chassis,mits goed uitgevoerd vaak een stabiler er rustiger geluidsbeeld.

Dus om acoustische terugkoppeling te voorkomen heb je echt niet altijd een sub-chassis nodig.

Indien je meer info wilt zal ik daar proberen om daar antwoord op te geven ,dan hoor ik het graag.

Verder is er ook nog info te zien op www.audiopaul.nl en op www.platenspeler.com

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Geplaatst door Rens:

speler aanschaffen. Kan iemand mij zeggen of de Kuzma stabi S met stogi S arm een goede draaitafel is.Ik kan er nergens testen over

lezen.Verder voel ik ook wel veel voor de Transrotor Leonardo na het lezen van de recensie van audiopaul en de mooie foto's op de site van ome henk.

Rens.     confused.gif

Rens,

Als je eenmaal een platenspeler wilt aanschaffen, dan moet het ook in deze ene keer goed raak zijn vind je niet? ClearAudio en Transrotor zijn beiden goede spelers, maar bij een platenspeler komt er veel ervaring kijken bij het afregelen. Een aantal forumleden waaronder ik heeft z'n speler om die reden gekocht bij Henk van AudioSelectief in Sneek.

Er zijn genoeg dealers die een draaitafel kunnen verkopen doch slechts weinigen kunnen hem optimaal laten presteren. Daarnaast is het bijna niet mogelijk om aan te geven welke draaitafel, arm, element combinatie jij zou moeten kiezen omdat dit een persoonlijke afweging is tussen je budget en je smaak. Zelf luisteren dus.

Volgens mij is er wel een methode die leidt tot resultaat, ik heb het als volgt gedaan:

• Begin door eens te luisteren bij een speciaalzaak die een aantal spelers heeft staan en luister er eens met je favoriete LP's naar een paar combinaties.
  • Bepaal ongeveer welke speler je mooi vindt klinken en die past binnen je budget.
  • Bedenk dat de meesten van ons niet direkt de uiteindelijke speler kopen, maar bijv. element, bedrading, interlinks, naderhand upgraden. Stap dus in op een goed basis niveau speler, want sommige zaken kun je naderhand gemakkelijk veranderen (mat, interlink, puck, voeding, element etc.) maar kies de basis goed.
  • Neem zo mogelijk (onder borg) een platenspeler mee naar huis om thuis te vergelijken met CD's. Neem hier een paar dagen goed de tijd voor. (Dit is wel het moment waarop je voor de bijl gaat overigens)
  • Luister bij bijv. Audioselectief in Sneek eens naar een paar spelers, met name naar verschillende elementen om te kijken in welke hoek je smaak zit. Henk is goed in staat om je aan te geven welke andere elementen je dan waarschijnlijk ook goed vindt klinken en hij kan je ook adviseren welke passen bij de arm (of dat je deze ook moet opwaarderen voor een bepaald element).

Ik heb zelf een Clearaudio Champion waar ik zeer aan gehecht ben, zie Platenspeler.com onder de draaitafel sectie voor uitleg, m'n recensie etc. Ik ben begonnen met een Clearaudio met standaard element maar ik heb wel direkt de RB300 arm en de Quint interlink meebesteld, zit je in een keer goed. Later heeft Henk op basis van een luistersessie in de zaak een Dynavector Dv17 element voor me geregeld en daar wil ik nooit meer vanaf.

Enfin, lees dat verhaal maar op platenspeler.com

groeten,

Maarten

Geplaatst door Haudio:

Wat wel belangrijk kan zijn is dat MDF waar veel draaitafels van zijn gemaakt een voortplantingssnelheid hebben van 7,8 meter per seconde .

En Acrylaat heeft een voortplantingssnelheid van 1,2 meter per seconde.

MvG,

Haudio

Tjonge Haudio,

Dan loopt zo'n MDF speler toch al gauw met 28 kilometer per uur door de zaak. Dus daar moet je op de fiets achteraan als je hem niet aanlijnt.

:rolleyes::rolleyes:

Een plexiglas exemplaar heeft meer een wandeltempo van 4.3 km/uur dus dat gaat wel.

Maarruh, hoe snel plant acryl zich voort in een vacuum?

confused.gifconfused.gif

Maarten (geintje)

Geplaatst door Rens:

Rens.    confused.gif

Hoi, Rens!

Er zijn inmiddels al voldoende suggesties gedaan en tips gegeven! ;)

Welke beter is: Transrotor of Clear Audio laat ik in het midden, het is een kwestie van smaak en juiste afregeling! ;)

Als je ge

Geplaatst door Maarten:

Tjonge Haudio,

Dan loopt zo'n MDF speler toch al gauw met 28 kilometer per uur door de zaak. Dus daar moet je op de fiets achteraan als je hem niet aanlijnt.

:rolleyes:    :rolleyes:

Een plexiglas exemplaar heeft meer een wandeltempo van 4.3 km/uur dus dat gaat wel.

Maarruh, hoe snel plant acryl zich voort in een vacuum?

confused.gif    confused.gif

Maarten (geintje)

Ja hoor hoihi ik bedoel het geluid in dat bewuste materiaal.

Maar dat begrijp ik nu pas..wel wat laat maar ik lig wel dubbel............

:D

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Ja hoor hoihi ik bedoel het geluid in dat bewuste materiaal.

Maar dat begrijp ik nu pas..wel wat laat maar ik lig wel dubbel............

MvG,

Haudio

DUBBEL OOOOOOOOh Je bedoelt doppio.

:D VR GR DEPETER

Geplaatst door depeter:

DUBBEL OOOOOOOOh Je bedoelt doppio.

:D VR GR DEPETER

Is het toch nog ergens goed voor dat ik mij zelf pijnig door dubbel te gaan.

Dus Doppia ?? ja toch .

MvG,

Haudio

Guest okki-nokki

Rens jongen,

Luisteren is de enige remedie.Bij jouw(ons dus)in de buurt kan multifoon (in de doelen)soelaas bieden.Plastic(Clearaudio)vraag daar om de nieuwe Unify arn van Cl-Au.Het is nu niet meer nodig om van zelfsprekend een Rega arm te gebruiken.Of Mdf,(V.P.I. scout) ook met een geweldige arm.Wil je het je zelf onnodig moeilijk maken?Bij Stoet in s-Gravenhage staan z`n 25 draaitafels.Is maar waar je zin in hebt.

Zoals je het maakt heb je het.

Okki-nokki.