Alco Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hi folks, Ik zit met 'n klein probleempe. Ik heb 'n audio-rack met 3 schappen. Dit rack is destijds ontworpen om 'n draaitafel bovenop te plaatsen. Daaronder op 't middelste schap een versterker en daaronder (tussen de laagste plank en de middelste zit 34 cm) was 't de bedoeling om LP te plaatsen. Aangezien ik overweeg om t.z.t een draaitafel aan te schaffen,zou ik 't rack ook graag op deze manier gebruiken. Dan heb ik voorlopig voldoende ruimte voor LP's en zie ik de kabel-"spaghetti" niet hangen achter die LP's. Maarnu,... m'n probleem is...Waar laat ik dan m'n CD-speler. Daar is dan geen ruimte meer voor in 't rack. Welnu,.. een meter of 2 van m'n rack staat 'n houten kastje,waarop zich de TV bevindt en de video in staat. Hierin is evt nog 'n plekje vrij voor de CD-speler,maar dat zou betekenen dat de interlink naar de versterker i.p.v nu 1 meter minimaal 3 meter zou moeten worden. Zou dit grote gevolgen hebben voor de geluidskwaliteit ? Heeft iemand hier ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hoi Alco, Ik kan je niet een duidelijk antwoord geven. Ik denk wel dat het een negatief effect zal hebben. Hoe langer = meer weerstand = meer signaal verlies. Misschien dat een van de "autoriteiten" op dit forum je een beter antwoord kunnen geven. Groeten en succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Beste Alco, Voor gebruik van dergelijke lengtes moet ik je toch echt adviseren om gebalanceerde kabels te gebruiken. Maar niet iedere set heeft dergelijke aansluitingen, dus mogelijk kom je hier niet verder mee. Alternatieven? 1. Maak een aparte schap aan de muur bij je audio-rack voor je draaitafel! Dit is nog beter ook want de draaitafel is dan volledig ontkoppeld! 2. Zet je platen op een andere plek en gebruik de ruimte in je rack voor de cd-speler. 3. Schuif de kastjes wat dichter naar elkaar toe zodat je met minder kabellengte kunt uitkomen. Hopelijk heb je er wat aan! Vriendelijke groet, Audiopaul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert Kamphuis Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Target heeft een heel mooi plateau in het assortiment om een platenspeler op te zetten. Je bevestigt dit plateau aan de wand (boven je audiorack?). Target wordt in NL geimporteerd door Malcolm Latham. Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert Kamphuis Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Hier kun je dat plateau zien: http://www.mayaudio.com/VWSeries.html De site van Target Audio heb ik nog niet gevonden. Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert Kamphuis Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 In mijn zoektocht naar de site van Target Audio, kom ik er achter dat Target inmiddels ter ziele is (failliet). Misschien staat nog her en der (misschien bij de importeur?) spul in de uitverkoop.... Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 1 juli 2001 Author Report Share Posted 1 juli 2001 Bedankt voor de snelle reacties, guys. de 3 tips die zojuist gegeven zijn,daar had ik ook al aan gedacht,maar...: Een schap boven 't rack is sowiezo uitgesloten. ten eerste: boven op 't rack zit al 'n speciaal ontkoppelt draaitafel-plateau. ten tweede: De draaitafel komt dan tussen/voor de speakers op de zelfde hoogte en ik vrees dat dat 't geluidsbeeld in de weg staat. 't TV-kastje dichterbij plaatsen is ook out of the question. De onderste schap voor de CD-speler is dan de enige remedy,zij 't dat dit ook de meest onpraktische en lelijkste oplossing is. Door de vrij platte en ondiepe CD-speler (6,5 cm hoog bij 28 cm diep) zie ik dan alle dikke kabels erachter bungelen,aangezien de eerstvolgende plank pas 34 cm daarboven begint. O,well. 'k zie wel effe Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Ideaal voor grotere lengtes en voor het aansluiten van een CD-speler is de Oehlbach NF2. Deze heeft een ongelofelijk lage eigen capaciteit. Kijk maar eens op de site van www.oehlbach.de Trouwens is deze vraag al een eerder gesteld. http://www.hear.nl/cgi-bin/ubb6/ultimatebb...ic&f=1&t=000424 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jack van Dijk Posted 1 juli 2001 Report Share Posted 1 juli 2001 Geplaatst door Bert:In mijn zoektocht naar de site van Target Audio, kom ik er achter dat Target inmiddels ter ziele is (failliet). Misschien staat nog her en der (misschien bij de importeur?) spul in de uitverkoop.... Bert De website lijkt er anders nog gewoon te zijn: Target Audio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Beste Alco, Wat zeggen de mensen van phonologic en Nordost hierover? Dat zijn volgens mij de partijen die zich bezighouden met de kabels die jij nodig hebt. Ik heb tijdens de Doelenshow gesproken met de mensen van Nordost en zij boden mogelijkheden om hun kabels thuis uit te proberen. Hier heb ik overigens nog geen gebruik van gemaakt..... Als je de kabels netjes weg wilt werken is het eenvoudig om een plaat MDF 4-6 mm of hardboard (iets goedkoper maar ook ranziger) te nemen; met de gatenzaag het benodigde aantal gaten (rond 3-4 cm) te boren en het geheel in dezelfde kleur te lakken als de achterwand van de kamer.... En als dat een gordijn is wordt het wat lastiger, maar misschien is bovenstaande een goede bron van insiratie.... Groeten en Sukses Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 2 juli 2001 Author Report Share Posted 2 juli 2001 Jemig, je hebt gelijk,Frank. Dat ik daar zelf nog niet aan heb gedacht!!! De Naim kabels zijn dun,flexibel en makkelijk weg te werken. Ik zal Phonologic t.z.t. effe bellen. Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 juli 2001 Report Share Posted 2 juli 2001 Beste Alco, Let er a.u.b. op dat die kabel een zeer lage eigencapaciteit bezit, anders verlies je echt te veel in de hoge tonen. Dan heb je de kabels mooi uit het zicht, maar het klinkt ineens niet meer, en dat zou jammer zijn. Helaas staan op die site van prologic geen specs van die Naim-kabels, misschien dat de importeur er iets vanaf weet. Suc7, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Beste Alco, Wat zeggen de mensen van phonologic en Nordost hierover? Dat zijn volgens mij de partijen die zich bezighouden met de kabels die jij nodig hebt. Ik heb tijdens de Doelenshow gesproken met de mensen van Nordost en zij boden mogelijkheden om hun kabels thuis uit te proberen. Hier heb ik overigens nog geen gebruik van gemaakt..... Als je de kabels netjes weg wilt werken is het eenvoudig om een plaat MDF 4-6 mm of hardboard (iets goedkoper maar ook ranziger) te nemen; met de gatenzaag het benodigde aantal gaten (rond 3-4 cm) te boren en het geheel in dezelfde kleur te lakken als de achterwand van de kamer.... En als dat een gordijn is wordt het wat lastiger, maar misschien is bovenstaande een goede bron van inspiratie.... Groeten en Sukses Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Mag ik hier gelijk een andere vraag aan koppelen? Wat is beter, lange speaker kabels of lange interlink naar de eindversterker? ( als ik de eindversterker uberhaupt al uit mijn rek wil plaatsen). Ik heb namelijk een onmogelijke woonkamer waarbij de verste speaker zo'n meter of 12/13 aan kabel nodig heeft tot aan de eindversterker. verplaatsen van spullen kan gewoon niet! doei!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Nou Keessie, Technisch gezien is een lange interlink en een korte speakerkabel beter. Omdat je in een speakerkabel hogere spanningen en vooral stromen hebt lopen, is het rendement lager. Het beste is om je eindtrap naast de LS te plaatsen, maar meestal wordt dit niet gedaan vanwege dat er wandkontaktdozen in de buurt van de LS moeten zijn. Je eindtrap heeft tenslotte sap nodig. Omdat je bij de rest van de installatie zowiezo al een spanningspunt hebt, is het handiger om je eindtrap daar neer te zetten. Dan hoef je niet met 230V-snoeren te zeulen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 juli 2001 Author Report Share Posted 3 juli 2001 In mijn geval zou 't wel 'ns net andersom kunnen zijn. Naim adviseert minimaal (!) 2x3,5 meter te nemen,aangezien dat de stabiliteit van de eindversterker te ngoede zou komen. Maar inderdaad, in de meeste andere gevallen is 'n zo kort mogelijke verbinding 't meest ideaal. (maarja,zelden te realiseren) Groeten, Alco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 hoi Alco, Het is inderdaad waar. Naim houdt er altijd andere filosofie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 2X 3,5m klinkt als symmetrisch. En wat nou als de ene kabel 2X zo lang moet zijn als de andere? maakt het echt uit? doei!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Jazeker, de weerstand van de lange kabel is twee keer zo hoog. Met de wet van Ohm kom je dan op een twee keer zo hoge stroom die het andere kanaal moet leveren. Je belast hem dan ook meer. Maar erger nog, je krijgt geluidsverschillen. Als je een kabel ziet als een weerstand/condensator/spoel, kortom filternetwerk, krijg je faseverschillen (looptijdverschillen) tussen je speakers. De ene speaker (met de lange kabel) loopt achter op de andere speaker. Het hoort zich aan als hall (echo). De plaatsing is er niet meer, het stereobeeld is ook weg. Dus altijd de speakerkabels even lang houden. ook al staat er een op 100m en de andere op 1m, zul je er toch beter aan doen om die korte afstand ook te overbruggen met 100m. P.S.: Je mag die korte kabel zeker niet op rol leggen, want dan krijg je weer een extra spoel voor je LS. Krijg je weer faseverschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 3 juli 2001 Author Report Share Posted 3 juli 2001 Hallo keessie, Een halve of hele meter zal niet zoveel uit maken denk ik,maar 2x zo lang wel! En inderdaad Sodejuu, Naim werkt nog steeds met DIN-pluggen. Ze adviseren ook om de bijgeleverde kabels te gebruiken. (kan dus ook niet anders,maar goed) Op zich wel handig,want bij de normale merken kun je die gratis bijgevoegde interlink kabeltjes direct in de prullebak gooien. Enige nadeel van Naim-speaker kabel is dat 't zo stug is als bamboe. Ongelofelijk,wat 'n rotkabel om te gebruiken. Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keessie Posted 3 juli 2001 Report Share Posted 3 juli 2001 Hallo, Ik denk dat ik mijn huis maar moet verbouwen. de acoustiek is niets met die houten vloer en houten wanden, en de speakers staan ook helemaal verkeerd. Je wilt alleen niet weten welke vorm de huiskamer bij mij heeft, want dan weet jullie vast niet hoe je het zou moeten inrichten. Geloof me, echt onmogelijk. Ik moet nog een hoop leren geloof ik. Aan de andere kant moet ik helaas ook met mijn vrouwmens rekening houden. Ik zie het bv nog niet gebeuren dat ik mijn speakers 1,5 meter van de wand zet, zoals mij eerder is aangeraden. Dan wordt ze helemaal gek!! Ja mij maakt het niet uit als ik de kasten niet meer open kan doen hierdoor, maar ja............. LOL doei!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Geplaatst door sodejuu:Jazeker, de weerstand van de lange kabel is twee keer zo hoog. Met de wet van Ohm kom je dan op een twee keer zo hoge stroom die het andere kanaal moet leveren. Je belast hem dan ook meer. Maar erger nog, je krijgt geluidsverschillen. Als je een kabel ziet als een weerstand/condensator/spoel, kortom filternetwerk, krijg je faseverschillen (looptijdverschillen) tussen je speakers. De ene speaker (met de lange kabel) loopt achter op de andere speaker. Het hoort zich aan als hall (echo). De plaatsing is er niet meer, het stereobeeld is ook weg. Dus altijd de speakerkabels even lang houden. ook al staat er een op 100m en de andere op 1m, zul je er toch beter aan doen om die korte afstand ook te overbruggen met 100m. P.S.: Je mag die korte kabel zeker niet op rol leggen, want dan krijg je weer een extra spoel voor je LS. Krijg je weer faseverschillen. Beste Sodejuu, Zo geweldig als jij dit aangeeft is dit verschil absoluut niet. Met name het verschil in weerstand is tussen een kabel van 3.5 en 7 meter niet relevant als je maar een kabel neemt met voldoende doorsnede voor de langste afstand. Neem een populaire vdhul kabel de CD-122 deze heeft een weerstand van 0.58 Ohm/100 m. Dit komt dus neer op 0.0058 Ohm per meter. Dus stel de versterker levert op een bepaald moment 30 volt bij moeilijke boxen van 4 Ohm. Dan is de stroom volgens de wet van Ohm niet twee maal zoveel(!) maar over het eerste kanaal 30 / (4 + 3.5 * 0.0058)= 7.46 Ampere en bij 7 meter van dit snoer 30/ (4 + 7 * 0.0058)= 7.42 Ampere je praat tenslotte over 0.017 Ohm verschil van dat stukkie kabel en dat zit volgens mij al in de tolerantie van de interne bekabeling en filter van de speaker. Looptijd verschillen zijn ook verwaarloosbaar want met bijna de snelheid van het licht word het signaal door koper/zilver geleid (300.000 km/sec). Dat betekent dat je voor die 3.5 extra meter 0.000000017 sec. vertraging moet rekenen voordat ook de tweede speaker geluid geeft. Omdat geluid zich in lucht voortplant met een snelheid van 340 meter/s heeft dit voor onze oren hetzelfde effect als je deze box een paar milimeter naar achteren schuift. Dit horen we niet! niet echt relevant dus :-) Nee, de invloeden van capaciteit en inductie zouden belangrijk kunnen zijn, maar bij de meeste goed ontworpen kabel -en ik mag aannemen dat ik m'n geld niet aan rommel uitgeef (hoop ik)- zou 3.5 meter niet tot grote verschillen mogen leiden. M. PS. Want ik gebruik die CS-122 biwired in 4 en 6 meter configuratie :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 juli 2001 Report Share Posted 4 juli 2001 Hoi Maarten, Natuurlijk heb je gelijk. Ik druk het ook alleen maar in "worst case" uit. Al die dingen die ik noem hebben invloed, groot of (heel) klein en als je goeie LS-draad gebruikt zul je weinig van die invloeden tegenkomen. Maar in een ideale opstelling (en wie heeft die al thuis) zul je een verandering kunnen horen in lengteverschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 4 juli 2001 Author Report Share Posted 4 juli 2001 Nou, guys, m'n vraag is beantwoord. Ik kreeg 'n mailtje van Phonologic (importeur van Naim) en ze vertelden me dat 'n interlink van 3 meter wel kon,maar dat ze 't niet aanraden. 't zou wel wat verlies betekenen. Bovendien zou me dat dan minstens 450,- kosten. (i.v.m. de specale DIN-pluggen die er aan gemonteerd moeten worden) Kortom, ik lat dat idee maar varen... Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts