Jump to content

Accuphase versterkers

Hans
 Share

Recommended Posts

Een raadsel dat mij al een tijdje bezig houdt is dat er blijkbaar zo'n groot verschil in waardering is voor Accuphase versterkers in verschillende landen. In de Duitse tijdschriften kunnen ze er geen genoeg van krijgen over die versterkers te juichen. Ze zijn allemaal prachtig, van de goedkoopste tot de duurste. In een Engels blad heb ik er nog nooit een bespreking van gezien. Daar lijkt het wel of Accuphase niet bestaat, behalve dan voor CD-spelers en nog een paar dingen.

Toch is Accuphase niet Engels of Duits, maar Japans. Het lijkt erop dat ze Accuphase in Engeland niet echt high-end vinden. Hebben ze nou gelijk of niet? confused.gifconfused.gif

Hoi Hans,

Mijn persoonlijke mening. Qua opbouw en ontwerp is Accuphase zeker hi-end. Meettechnisch super en strak en netjes gebouwd als een operatiekamer van een ziekenhuis. Helaas vind ik ze ook zo klinken, die keren dat ik iets van Accuphase heb mogen aanhoren. Een beetje te clean en iets te klinisch. Het is voor mij moeilijk enig leven in de weergave te ontdekken.

Engelsen houden meer van "foute" oplossingen. Meettechnisch moet het enigszins kloppen, maar is niet de eerste vereiste, als het maar "mooi" klinkt. Wat is mooi? dat is ook voor iedereen anders. Als je "fout" en "mooi" gewend bent, is het moeilijk de overstap naar "clean" en "klinisch" te maken. a.j.b.w.i.b.

Bij de Duitsers staat "Gr

Geplaatst door sodejuu:

Hoi Hans,

Mijn persoonlijke mening. Qua opbouw en ontwerp is Accuphase zeker hi-end. Meettechnisch super en strak en netjes gebouwd als een operatiekamer van een ziekenhuis. Helaas vind ik ze ook zo klinken, die keren dat ik iets van Accuphase heb mogen aanhoren. Een beetje te clean en iets te klinisch. Het is voor mij moeilijk enig leven in de weergave te ontdekken.

Engelsen houden meer van "foute" oplossingen. Meettechnisch moet het enigszins kloppen, maar is niet de eerste vereiste, als het maar "mooi" klinkt. Wat is mooi? dat is ook voor iedereen anders. Als je "fout" en "mooi" gewend bent, is het moeilijk de overstap naar "clean" en "klinisch" te maken. a.j.b.w.i.b.

Bij de Duitsers staat "Gr

Heren, heren!

Ik weet niet zeker of ik het begrijp. Is Accuphase nu wel of niet analytisch, Haudio? Ik geloof dat je bedoelt van niet, maar er staat nu dat hij het dichtst bij analytisch komt. Of komt hij ergens anders het dichtste bij?

confused.gif

groeten

Geplaatst door Haudio:

Beste Roger,

Accuphase...... analytisch ?

Ik heb echt heel veel versterkers beluisterd maar van transistorversterkers vindt ik Accuphase daar het dichtst bijkomen.

Als je weer bij AS komt dan zal ik proberen te zorgen dat ik een 212 demo klaar heb .

Want bv Rotel klinkt zoals jij het beschrijft maar tot nu toe zijn we het eens geweest.

Maar hier verschillen onze meningen toch.

Met vriendelijke groet,

Haudio

:rolleyes:

Hoi Haudio,

Sorry dat ik het zo ervaren heb die paar keren dat ik ze heb mogen aanhoren. Misschien was in beide keren sprake van een mismatch met speakers (Proac) en kabels (Transparent) confused.gif;)

Geplaatst door Hans:

Heren, heren!

Ik weet niet zeker of ik het begrijp. Is Accuphase nu wel of niet analytisch, Haudio? Ik geloof dat je bedoelt van niet, maar er staat nu dat hij het dichtst bij analytisch komt. Of komt hij ergens anders het dichtste bij?

confused.gif

groeten

Beste Hans,

:D;):rolleyes:

Gelukkig kent Sodejuu mij al een tijdje.

Maar ik betwijfel het of hij het begreep confused.gif

Want ik begreep het zelf ook niet confused.gif

MvG,

Haudio

Geplaatst door Haudio:

Beste Hans,

:D     ;)  

Gelukkig kent Sodejuu mij al een tijdje.

Maar ik betwijfel het of hij het begreep     confused.gif

Want ik begreep het zelf ook niet     confused.gif

MvG,

Haudio

eek.gifconfused.gif;) Het enige wat ik hiervan kan maken is "ouwerwets Haudiaans". En dan snel nog wat woordjes erbij plakken.

P.S.: Geweldig, die "bewerk"-functie

Guest okki-nokki
Geplaatst door Hans:

Een raadsel dat mij al een tijdje bezig houdt is dat er blijkbaar zo'n groot verschil in waardering is voor Accuphase versterkers in verschillende landen. In de Duitse tijdschriften kunnen ze er geen genoeg van krijgen over die versterkers te juichen. Ze zijn allemaal prachtig, van de goedkoopste tot de duurste. In een Engels blad heb ik er nog nooit een bespreking van gezien. Daar lijkt het wel of Accuphase niet bestaat, behalve dan voor CD-spelers en nog een paar dingen.

Toch is Accuphase niet Engels of Duits, maar Japans. Het lijkt erop dat ze Accuphase in Engeland niet echt high-end vinden. Hebben ze nou gelijk of niet?   confused.gif    confused.gif

Volgens mij heeft het louter met advertentie bereidheid te maken.De Engelse zowel als de Duitse bladen recenseren louter en alleen als er reclame opdrachten tegen over staan.Zie hier het antwoord op Uw vraag.Lieg ik lieg ik in commissie.Heb n.l.ooit een importeur een verzoek tot recensie horen doen en het antwoord was:zal aan mijn uitgever vragen wat contraprestatie moet zijn.Dat was dus einde oefening voor des betreffende handelaar in high-end.

okki-nokki.

Mijn ervaring met de duitse tijdschriften is dat specificaties zeer belangrijk worden gevonden. Wanneer de grafiek van de frequentie karakteristiek mooi recht loopt zit het wel goed met de waardering. Dat het vervolgens niet klinkt lijkt minder belangrijk te zijn.

Zelf heb ik me bijvoorbeeld zeer verbaasd over de recensies van de HK HD-760 cd-speler. Hij kwam redelijk goed uit de testen in de duitse bladen. De gebruikte componenten (dual 20-bit Burr-Brown PCM1702K D/A converters) zijn zeker niet de minste en ik vermoed dat de speler daarom zulke goede resultaten laat zien.

Er is daarom maar

Hallo okki-nokki en de anderen,

Ik denk ook wel dat het wat uitmaakt of importeurs in een blad adverteren. Maar in de Duitse bladen adverteren er wel meer, die toch niet op dezelfde manier bejubeld worden als Accuphase. In AudioPhile bv zijn dit jaar de E212 (de goedkoopste) en de 530 (duur)besproken en zelfs de 212 komt in waardering nog boven o.a. de Chord SPM 2600 uit, die meer dan twee keer zo duur is en grandioos schijnt te zijn. Ze zijn ook wel een beetje echt enthousiast over Accuphase, geloof ik.

Bij ons op het forum is Haudio blijkbaar de enige. Benadert Accuphase van de transistors echt het meeste het buizengeluid? Dat zeggen ze van de Lavardin IS en IT anders ook.

confused.gifconfused.gif

groeten

Ik heb zowel een E211 als een E306 gehad. Het zijn prachtige versterkers, die heel schoon en transparant klinken zonder scherp te worden. Met mijn ESL's gaf het een klankbeeld, dat niet helemaal het mijne was, maar de kwaliteit stond niet ter discussie. Of het een buizengeluid is? Dat weet ik niet, maar als je dat wilt kun je toch beter een buizenversterker kopen?

Ik vind het opvallend dat in de bekende duitse audiobladen altijd dezelfde merken gerecenseerd worden. Het hierboven genoemde Chord is werkelijk geweldig, niet echt goedkoop, maar ze makelijk ongelooflijk goede (voor-)versterkers. Mijn Chord 3200E voorversterker is klassen beter dan mijn eerdere Sphinx Project 2 en een echte aanrader (als je een grote zak geld hebt).

Nooit enige test van Chord in de duitse bladen mogen lezen.

Theo

Groet

De vergelijking met buizen was van Haudio maar ik had niet de indruk dat hij op zoek is naar een transistor die naar buizen klinkt. Wel maakte het mij nieuwsgierig: het is nu eenmaal moeilijk geluid onder woorden te brengen en hier krijg je toch een idee bij.

Zelf denk ik dat buizenversterkers in principe beter klinken dan transistorversterkers, en toch sta ik er huiverig tegenover. Ik heb er geen ervaring mee, dus misschien is het koudwatervrees, maar hebben ze niet erg veel nadelen in het dagelijks gebruik? Vooral wanneer je geen techneut bent? Je hoort altijd praten over gebrom en gezoem, over aftakelende buizen, zodat je de helft van de tijd met mindere kwaliteit zit enzovoorts.

Ik weet het: een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.

Toch nog een vraag: Wie heeft er ervaring met Lavardin-versterkers? Ik heb er de mooiste dingen over gehoord en toch verkoopt bijna niemand ze.

Tot schrijfs!

:):)

Geplaatst door Hans:

De vergelijking met buizen was van Haudio maar ik had niet de indruk dat hij op zoek is naar een transistor die naar buizen klinkt. Wel maakte het mij nieuwsgierig: het is nu eenmaal moeilijk geluid onder woorden te brengen en hier krijg je toch een idee bij.

Zelf denk ik dat buizenversterkers in principe beter klinken dan transistorversterkers, en toch sta ik er huiverig tegenover. Ik heb er geen ervaring mee, dus misschien is het koudwatervrees, maar hebben ze niet erg veel nadelen in het dagelijks gebruik? Vooral wanneer je geen techneut bent? Je hoort altijd praten over gebrom en gezoem, over aftakelende buizen, zodat je de helft van de tijd met mindere kwaliteit zit enzovoorts.

Ik weet het: een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.

Toch nog een vraag: Wie heeft er ervaring met Lavardin-versterkers? Ik heb er de mooiste dingen over gehoord en toch verkoopt bijna niemand ze.

Tot schrijfs!

Beste Hans,

Thuis heb ik een buizenversterker.

Ook heb ik heel veel transistorversterkers gehad.

Trouwens ook verscheidene buizenversterkers.

Bij buizen vind ik.....de 6550 van GE erg mooi  en de KT 66 van GE is beslist ook niet verkeerd.

Wat ik erg mooi vind is de 845 en natuurlijk de 300 b  of afleidingen van deze buizen.

Niet dat een EL 34 verkeerd is maar in de juiste  konfiguratie  vind ik een EL 84 mooier.

Dat is wat ik vind een ander mag natuurlijk iets anders vinden.

Zo heb ik niet gezegd ,dat een Accuphase precies zo als een buizenversterker klinkt ,want dat is niet zo !

Maar tussen transistorversterkers zitten toch behoorlijke klankmatige verschillen.

En ...ik ....vind  een Accuphase het dichtst bij een buis komen daarna Bryston en een AA komt er ook dicht bij, maar wat is dichtbij  ??

Als er geen buizenversterkers bestanden zou ik dus een Accuphase aanschaffen.

Buizen verslijten niet snel !!!!

En transistorversterkers verouderen !!!!

Dus  ????

MvG,

Haudio

:)   :)

Guest okki-nokki
Geplaatst door carl:

Hai allen,

Margarine smaakt niet naar boter al doen de fabrikanten nog zo de best. Overigens is boter ongezonder dan margarine.

Maar wel heel... veel lekkerder!!!!!!!!!!!!!!!!

okki-nokki.

Guest okki-nokki

Beste Ome Hank,

De term``echte boter`` is door zowel Carl als mij niet in dit spel betrokken.Maar mijn nieuws gierigheid is gewekt.Kan jij mij de definitie van Margarine,Boter en ``echte boter`` geven.Ik ben n.l. een groot liefhebber van boter op mijn brood.En flip,als ik bij de vraag : Heeft U een pakje boter voor mij van de winkelbediende een pakje Margarine aangereikt krijg,zeg nou zelf is toch niet om gevraagd.Oh,U bedoeld ``echte Boter``,zeg dat dan,en vervolgens krijg ik overal waar dat zich voorvalt een willekeurig pakje boter.Soms staat daar inderdaad de reclame sloagan ``Echte Boter``op.Dus vind ik het erg fijn om te weten hoe een en ander nu werkelijk in elkaar steekt.Boter van bij de boer (Rotterdam heeft alleen nog melkboeren maar daar rijdt er nog slechts een enkele van rond naar men beweerd,helemaal verdwenen uit het stadsbeeld.

Rgds. Okki-nokki.

Geplaatst door Hans:

Ha die Haudio,

Nu je toch bezig bent met mijn vele vragen beantwoorden. Hoe zit het met dat zoemen en brommen van buizenversterkers??

groeten   :)    :)

Das war einmal.....

Bij een goede buizenversterker....hoor je echt geen hum....

En als het er wel zou zijn dan vergeet je het door de muziek.

MVG,

Haudio

:D:rolleyes:

Hai Hans,

Ik heb zelf nu twee jaar een buizenversteker en ik ben er zeer tevreden mee. Als je op zoek naar een nieuwe versterker gaat zou ik zeker een keer proberen een goede buizenversterker een weekje thuis te krijgen. Je komt er misschien nooit meer van af. Je moet wel proberen een winkel te vinden waar ze er zelf ook in geloven.

Heb een tijdje geleden geluistert naar een Demo met Accuphase 212,meridian 506.24 en AE1 van Acoustic Energy.Ik moet eerlijk zeggen dat dat echt wel top was.Ik heb alleen slechte verhalen gelezen over de transformators en daarom weet ik nog niet of he een Accuphase word..Maar top klinken deed he zeker wel :D:D En analytisch was het zeker niet

:D

Geplaatst door raimond kieftenbeld:

Heb een tijdje geleden geluistert naar een Demo met Accuphase 212,meridian 506.24 en AE1 van Acoustic Energy.Ik moet eerlijk zeggen dat dat echt wel top was.Ik heb alleen slechte verhalen gelezen over de transformators en daarom weet ik nog niet of he een Accuphase word..Maar top klinken deed he zeker wel      :D       :D En analytisch was het zeker niet

:D

Beste Raimond,

Wat er ook over de trafo

Ik heb Accuphase nog nooit gehoord. Wel vind ik dure transistorversterkers vaak erg "clean" en ook een beetje soft klinken.

Alco, ik weet niet of je meeleest. Heb jij die smalle Naim versterker met zo'n zilveren randje. Wat voor een type is dat? Ze schijnen erg goed te zijn. Ik zoek iets leuks voor de slaapkamer voor mijn Thorens 160 die ik niet vaak gebruik. Als ik zo'n ding eens ergens tegenkom.

Daarnaast kan ik in Cambridge nog een zeer oude Rega ophalen met SME arm en die wil ik ook nog een plaats geven. Het overzetten van de arm op de Thorens is ook nog een optie.