Jump to content

Element Thorens 115

carl
 Share

Recommended Posts

Mijn dochter wil haar vriendje een platenspeler cadeau geven. Nu weet je natuurlijk nooit hoe lang die relaties duren maar de Thorens 115 die ik heb wil ik daar wel aan offeren. Alleen moet er een vriendelijk geprijsd elementje op. Rogier adviseerde gisteren een AT elementje maar ik ben het typenummer natuurlijk weer vergeten. Andere suggesties zijn welkom.

Mijn dochter wil haar vriendje een platenspeler cadeau geven. Nu weet je natuurlijk nooit hoe lang die relaties duren maar de Thorens 115 die ik heb wil ik daar wel aan offeren. Alleen moet er een vriendelijk geprijsd elementje op. Rogier adviseerde gisteren een AT elementje maar ik ben het typenummer natuurlijk weer vergeten. Andere suggesties zijn welkom.

Ortofon OM 10 mooi instappertje. 2m red is ook mooi, wel een beetje duurder.

Ik vind de OM10 nu niet echt een element dat ik zou aanraden.

Het is een leuke instapper maar oor dat geld is er wel wat mooiers te vinden.

De OM10 kun je zien als een soort groeidiamant: wanneer je iets beter wilt en het kunt betalen - en de naald, cantilever en ophang/dempingskraagje inmiddels toch ook al wat zijn verouderd - kun je de body voorzien van een betere naaldunit. OM20, of zelfs OM30.

In één van mijn meest geliefde draaitafels (Telefunken S600 met Ortofon AS212 arm) gebruik ik momenteel een Ortofon "Arkiv" (Concorde-type) element met OM30 naaldunit. Klinkt heel prima! (Wat nou, MC?) En tast uitstekend af.

Ik vind de OM10 nu niet echt een element dat ik zou aanraden.

Het is een leuke instapper maar oor dat geld is er wel wat mooiers te vinden.

Kost ongeveer 60 euro, wat zou jij kopen dan voor dat geld.

En zoals Spido al zei kun je gemakkelijk opwaarderen,  er is een super om versie en er is ook een OM 40.

Nu weet je natuurlijk nooit hoe lang die relaties duren maar......

Gezien deze strofe, zo goedkoop mogelijk :D  De OM10 is nou niet echt een aanrader vind ik. Beetje schreeuwerig element en tem je hem met voldoende capaciteit dan gaat ie wat wazig klinken. Minimaal een OM20 of zoals genoemd een AT. De TD115 heeft wel een vederlicht armpje, dus een hoog compliant element.

Kost ongeveer 60 euro, wat zou jij kopen dan voor dat geld.

En zoals Spido al zei kun je gemakkelijk opwaarderen, er is een super om versie en er is ook een OM 40.

Ik zou opzoek gaan naar een NOS element.

Ik speel nu met een Acutex element uit de 400 serie De 300 serie zou ook heel goed zijn.

Een 315 moet nog wel te vinden zijn voor dat geld.

Rogier moet of de Audio Technika 91 of 95 bedoeld hebben voor 23 of 35 euro. Ik denk hij de 91 bedoelde. Zal nog eens even aan mijn dochter vragen hoeveel ze voor de jongeman over heeft want die Acutex lijkt me ook wel leuk om uit te proberen. Jullie begrijpen dat ik het element moet installeren. Ik weet nauwelijks of op die Thorens een VTA zit.

Roger bedoelt de AT95. Die is op Ebay te vinden voor 2 tientjes en speelt echt prima in een TD115 ;)

Een OM van Ortofon wil je zeker niet. Die klinken vlak en muf (zoals de meeste Ortofons) (Sorry, ik heb echt helemaal niks met Ortofon en vind het waardeloze prullen)

Roger bedoelt de AT95. Die is op Ebay te vinden voor 2 tientjes en speelt echt prima in een TD115 ;)

Een OM van Ortofon wil je zeker niet. Die klinken vlak en muf (zoals de meeste Ortofons) (Sorry, ik heb echt helemaal niks met Ortofon en vind het waardeloze prullen)

Sommige mensen noemen een rechte karakteristiek, zonder pieken en dalen, "vlak".

Anderen brengen daar tegen in, dat een vlakke karakteristiek een belangrijk kenmerk van high fidelity is.

Sommige mensen noemen een weergave zonder opvallende eigen kenmerken, zoals schrilheid, heesheid, neuzeligheid, bronstigheid, bolligheid en andere kenmerkende klankkarakters als gevolg van vervorming, "muf".

Anderen noemen dat niet "muf" maar "neutraal", en zien daar een belangrijk kenmerk van  kwaliteit in.

Denk toch dat Sodejuu met "vlak klinken" wat anders bedoelt dan een rechte frequentiekarakteristiek Spido.

Ben het wel met hem eens, hoewel de OM20 en OM30 nog wel aardig klinkend te krijgen zijn met een juiste afsluit capaciteit. Maar ze zijn zeker niet hun kostprijs waard in vergelijk met b.v. een AT.

Ik ga hem kopen Roger. Voor zo'n jonge man is een vlak elementje misschien wel te veel gevraagd. Tegen de tijd dat hij de gezegende jaren van Spido heeft, denkt hij er misschien wel anders over. Geldt misschien ook voor ons twee  :D   hoewel ook ik al op jaren begin te komen. 

Denk toch dat Sodejuu met "vlak klinken" wat anders bedoelt dan een rechte frequentiekarakteristiek Spido. 

Ben het wel met hem eens (...)

Beste Pjotr,

In dit topic, onder #6, schreef jij ondermeer: "De OM10 is nou niet echt een aanrader vind ik. Beetje schreeuwerig element en tem je hem met voldoende capaciteit dan gaat ie wat wazig klinken."

Vervolgens schreef Sodejuu, onder #10, ondermeer: "Een OM van Ortofon wil je zeker niet. Die klinken vlak en muf (zoals de meeste Ortofons) (Sorry, ik heb echt helemaal niks met Ortofon en vind het waardeloze prullen)"

Kortom: Jij vindt de OM10 niet goed omdat die schreeuwerig zou klinken.

Sodejuu, daarentegen, vindt de OM10 niet goed omdat die vlak en muf zou klinken.

In #12 schrijf jij zelf dan weer ondermeer: "Ben het wel met hem eens (...)"

Ik krijg nu de indruk dat je het eens zult zijn met iedereen die ook maar iets negatiefs over Ortofon schrijft: hoe tegenstrijdig dat ook moge zijn.

Kortom: Jij vindt de OM10 niet goed omdat die schreeuwerig zou klinken.

Sodejuu, daarentegen, vindt de OM10 niet goed omdat die vlak en muf zou klinken.

Ik krijg nu de indruk dat je het eens zult zijn met iedereen die ook maar iets negatiefs over Ortofon schrijft: hoe tegenstrijdig dat ook moge zijn.

Dat is niet tegenstrijdig Spido, is een kwestie van de afsluitcapaciteit. Met te weinig capaciteit, zoals ie door de meesten is aangesloten, klinkt ie wat schreeuwerig. Dat kun je wegnemen door hem met wat meer capaciteit te belasten. Heb je een goede phono versterker dan kun je de afsluitcapaciteit instellen. Maar stel je hem zo in dat het schreeuwerige verdwijnt dan vind ik hem wat wazig gaan klinken en Sodejuu noemt dat dan vlak en muf.

En gezien Sodejuu vlak en muf samen noemt zal hij eerder met “vlak” iets in de trant van “nietszeggend” bedoelen dan een vlakke frequentiekarakteristiek.

Overigens gaat het over de OM10 en niet over Ortofon als geheel. Dus die laatste zin van je slaat verder nergens op. De voorloper van de OM serie, de VMS-20 en VMS-30 series vond ik wel weer aardige elementen voor hun geld.

10 punten Peter ;)

Als ik in die prijsklasse moet kiezen tussen een Ortofon of iets anders, zal ik altijd voor iets anders kiezen. Not my cup of tea.

En die AT-95 maakt voor een instapper met een TD115 echt muziek.

Dat is niet tegenstrijdig Spido, is een kwestie van de afsluitcapaciteit. Met te weinig capaciteit, zoals ie door de meesten is aangesloten, klinkt ie wat schreeuwerig. Dat kun je wegnemen door hem met wat meer capaciteit te belasten. Heb je een goede phono versterker dan kun je de afsluitcapaciteit instellen. Maar stel je hem zo in dat het schreeuwerige verdwijnt dan vind ik hem wat wazig gaan klinken en Sodejuu noemt dat dan vlak en muf. (...)

Beste Pjotr,

De juiste afsluitcapaciteit voor alle Ortofon OM types is in principe dezelfde, omdat ze allemaal hetzelfde magneto-dynamische systeem gebruiken. De door jou aangeduide verschillende uitwerking van (wat jij noemt: de juiste) afsluitcapaciteit op het klankkarakter van de diverse OM types lijkt me moeilijk te verklaren.

Wat de beoordeling van de klankkwaliteit van OM 10 betreft, kan ik me meer vinden in de woorden van Vinyl Asylum: "This cartridge has a lot going for it. First of all, it sounds great. Musical, warm, good detail & depth - the music really comes alive. It's a whole lot of fun for $90. (...)" http://www.audioasylum.com/reviews/Phono-Cartridge/Ortofon/Super-OM-10/vinyl/130698.html

En in de korte karakterisering door Hi-Fi World, November 2001: "A fine detailed performer..." 

Deze wordt aangehaald in http://www.needledoctor.com/s.nl/it.A/id.274/.f , waarin ook een beknopt overzicht van de diverse mogelijkheden om het OM 10 elementje (hier slechts $ 69,-) met nòg betere naald-eenheden uit te rusten.

Ik speel met een Super OM 10,

jaren geleden had ik een nieuw Yamaha MC-3 gekocht voor bijna 600 gulden, een paar maand later kon onze oudste net lang genoeg staan om met haar handje de stofkap iets omhoog te duwen en vervolgens zo door te schieten om de cantilever finaal af te breken. :mad2: 

Toen heb ik dus de super om 10 gekocht, ik had niet nog eens 600 piek te spenderen.

Omdat ik veel soorten muziek luister en ook echt oude platen draai (sommigen 50jaar) ben ik best tevreden met dit element, kan eigenlijk alles aan en krijgt veel voor z'n kiezen met die oudjes. Voor pakweg 50 euro heb ik een nieuwe naald (net voor vaderdag gekregen).

In combinatie met mijn Thorens TD 160 mkII met TP16 arm is het een muzikale combinatie.

Ik speel met een Super OM 10  (...) In combinatie met mijn Thorens TD 160 mkII met TP16 arm is het een muzikale combinatie.

Beste TL200,

Welke afsluitcapaciteit gebruik je?

Die is heel belangrijk, als we Pjotr moeten geloven! 

Maarre... móeten we Pjotr wel geloven?

Ortofon zelf gaf destijds als gewenste afsluitcapaciteit op: 200-400 pF.

Daarbij is de amplitude/frequentiecurve (- 3dB): 20 - 24.000 Hz.

Wie een element dat zo'n vlak en uitgebreid bereik "muf" vindt klinken, zoals Sodejuu, heeft kennelijk een probleem.

Misschien met zijn installatie. Misschien met zijn oren. 

In dat geval heeft hij mazzel, want zulke problemen zijn nog te verhelpen.

Momenteel draait hier "Some Other Spring" (Greetje Kauffeld met Rob Pronk, Phil Woods, Niels Henning Ørsted Pedersen en Bruno Castellucci). Een heerlijke easy jazz plaat: zowel wat de opnamen als de uitvoeringen betreft.

Het Ortofon "Arkiv" (Concorde model) MD-element met OM 30 naaldunit, gemonteerd aan een Ortofon AS212 arm op een Telefunken S600 draaitafel, speelt het allemaal heel precies en gedetailleerd af.

Zonder aftastproblemen. Dynamisch en natuurgetrouw.

En zonder de "bolheid" die zoveel andere MD-elementen hebben.

Eigenlijk klinkt het element vrijwel net zo "slank" en "analytisch" als een kostbaar lo-imp MC type.

Heel leuk element hoor, en zeker voor dat geld.

Ik speel met een Super OM 10,

jaren geleden had ik een nieuw Yamaha MC-3 gekocht voor bijna 600 gulden, een paar maand later kon onze oudste net lang genoeg staan om met haar handje de stofkap iets omhoog te duwen en vervolgens zo door te schieten om de cantilever finaal af te breken. :mad2:

Toch wel tragisch. Als je veel vinyl draait, dan zijn de belangrijkste schakels de speakers, akoestiek en het element. Maar ik snap je probleem. Als je niet eens een jaar met een element kunt draaien omdat Jan-en-alleman een plaatje wil opzetten (of de headshell gebruikt om de fotocamera op te zetten  :mad2: ) , of drie-jarig bezoek er ook eens mee wil spelen (schade: AT MC elementje en SME 3009 arm :o stuk), dan ga je wel naar de prijs kijken!

Spido. ik heb hem gewoon aan mijn Cyrus hangen, die heeft een fijne Phono-pre ingebouwd en door de aangesloten PSX wordt de trafo in de Cyrus alleen gebruikt voor de phono. De mc-mm schakelaar heb ik gepasseerd en de bedrading voor de phono (op de print) is vervangen door een hoge kwaliteit OFC-kabel. Aan de Thorens hangt een AT interlink.

Treshold, dat was idd een tragedie, gelukkig was dat ook de laatste "aanslag" op m'n set. Er is hier in huis maar één persoon die de plaatjes draait.

De rest doet het maar met de cd's.

Volgende keer wil ik eens een OM 20 of 30 proberen, hangt van het verloop van de crisis af.

Haï Spido, met die phonotrap van Sodeju/Roger is niets mis mee. Het is een Ayre en zonder meer een mooi ding. Ga morgenavond waarschijnlijk naar een vriend die een wat duurdere Ortofon heeft op een Mitchell. Ben benieuwd.

Haï Spido, met die phonotrap van Sodeju/Roger is niets mis mee. Het is een Ayre en zonder meer een mooi ding. Ga morgenavond waarschijnlijk naar een vriend die een wat duurdere Ortofon heeft op een Mitchell. Ben benieuwd.

Beste Carl,

"Een duurdere Ortofon"? Dat moet dan wel een low impedance / low output type zijn.

Die komt het best tot zijn recht bij een laag-ohmige afsluiting. 10Ω of zo.

Biedt zo'n Michell phono stage die luxe?

De discussie op hifiwigwam lijkt wat dat betreft niet hoopgevend...

(...) How can I bring the loading impedance down to 30 Ohms to match better my Koetsu Black Goldline? Is is just simply changing those 4 resistors, or only the ones which 100R is written? Sorry this is all new to me 71_71.gif. (...)

(...) A bit of research throws up some info on the phonostage, although I can't guarantee it is correct. I think it is 53dB gain at 1Khz. Also, the 100ohm resistors form part of the moving coil input network, on the input of an LT1115 low noise op amp. The circuit diagram for the Michell phono stage (one channel) is apparently very similar to the circuit on page 12 of the data sheet for the chip, although again, I can't be sure (http://cds.linear.com/docs/Datasheet/lt1115fa.pdf) It is difficult to give a difinitive answer without the exact circuit diagram, or the op amp ident's. (...)

http://www.hifiwigwam.com/showthread.php?43962-Michell-Iso-phono-stage