Jump to content

Element Thorens 115

carl
 Share

Recommended Posts

cyrus one heb ik .wat een mooie versterker en wat een kracht heeft die.

mvg wol

Beste Wol,

Je bedoelt toch de Mission Cyrus One?

Deze, dus?

b6093e5bbcce021045b62215956cbc62c91ca317

http://www.cyrusaudio.com/product-archive/amps/1-integrated-amplifier-all-versions

2 x 25 W (8Ω) / 2 x 40 W (4Ω) ?

Voor een moderne versterker nogal bescheiden, hoor.

Maar ach: Niet het Vele is Goed... maar het Goede is Véél!

Veel gebruikers zijn erg tevreden over dit (al bijna vintage) apparaat.

De ingangsgevoeligheid voor MC is, volgens de specs van Mission, 40µV (0,004 mV), bij een vaste ingangsimpedantie van 47kΩ (zowel voor MD als MC, zo te zien).

Lijkt me dus echt niet geschikt om te combineren met topklasse (low imp / low output) MC elementen.

Dat was eerste van de Cyrus reeks, destijdes, 1984, revolutionair.

Ik heb de tweede met een externe voeding, doet 2 x 75watt aan 8 ohm. De voeding heeft ontzettend veel reserve, grote ringkern en dikke elco's.

Output voltage - ± 40V
Output impedance - 1 Ohm
Ripple - 750mV peak to peak at 140 watts into 8 Ohms
Noise - 300uV
Transformer regulation - 3% at 500VA
Total PS capability - Typically 0.1 Farad

Output to PCMII

Regulated voltage - ± 18V
Current capability - 1.5A peak

Dimensions - (H x W x D) 85mm x 215mm x 345mm
Finish - Black or Grey

1919c9e6cf968cae69a9be642d952928ff7773cc

Het is idd een Cyrus two, Mission staat er niet (meer) op, op Wol z'n exemplaar vast ook niet. Foto plaats ik niet, lijkt van voren precies op de cyrus one.

Of hij heel anders klinkt weet ik niet, hij is wel erg muzikaal en heeft Rythm and Pace. En hij heeft stroom genoeg om even flink door te duwen als het moet.

The Cyrus Two set the standard for ultimate audiophile amplification.  Designed to eliminate the extraneous aberrations caused by non-essential circuitry, the straight line Cyrus Two was “the” integrated amplifier for the pureist. Van Cyrusaudio.com (archive).

Specs.

Continuous power - 50W/CH (both driven into 8 Ohms) 80W/CH (both driven into 4 Ohms)
Continuous power (with PSX connected) - 70W/CH (both driven into 8 Ohms) 125W/CH (both driven into 4 Ohms)
Distortion - (1kHz) 0.003%, 1kHz (into 8 Ohms) 0.004%, 1kHz (into 4 Ohms)
Frequency response (line input) - -3 dB, 1Hz and 50kHz
Frequency response (phono RIAA) - 20Hz – 20kHz ± 0.2dB
Damping factor - 100
Slew rate - 10
Sensitivity (reference 1W output) - MM: 0.3mV, MC: 0.02mV, Line: 50mV
Input impedance - 14k (RCA), 47k (MM), 100k (MC)
Maximum output voltage - 11V (Tape out)
S/N Ratio (reference 1W output) - MM: 84dBA MC: 75dBA Line: 86dBA
Dimensions - (H x W x D) 85mm x 215mm x 345mm

En tot slot:

Being able to deliver currents demanded by the loudspeaker readily ensures true reproduction of the complex musical signal.  At 50 Watts per channel the Cyrus Two can swing a substantial current of 60 Amps peak to peak

En da's zonder de externe voeding.

Ja spido, ook het schema heb ik mijn klapper,moet wel kijken in welke klapper  :D  :D  :D

je zou niet zeggen dat een 25 watter is echt een mepper  met de geheim zinige pt 77 eindtor

Spido  allebeide hebben ze kwaliteiten  bij tl 200 hebben ze de voeding verhoogd alleen die

die extra voeding is onzin beetje veel aandacht trekken

mvg wol

Ja spido, ook het schema heb ik mijn klapper,moet wel kijken in welke klapper  :D  :D  :D

je zou niet zeggen dat een 25 watter is echt een mepper  met de geheim zinige pt 77 eindtor

Spido  allebeide hebben ze kwaliteiten  bij tl 200 hebben ze de voeding verhoogd alleen die

die extra voeding is onzin beetje veel aandacht trekken

mvg wol

Die voeding is echt geen onzin Wol.Het geeft een stuk meer power en dynamiek, bovendien gebruik je de voeding van Cyrus zelf dan alleen voor de phono-pre.

De cyrus hoeft alleen aan staan als je plaatjes draait. Als je de PSX gebruikt moeten ook de zekeringen  uit de Cyrus.

De voeding kostte destijds 1000 gulden, de cyrus ong. 1500. Als die geen nut had werd hij vast niet zo vaak verkocht.

ik heb het een paar keer gehoord ik vond hem kleuren een beetje dik opgezet en een groter beeld

mvg wol

Ik heb mjn Cyrus nog nooit zonder PSX gehoord, gewoon omdat ik de zekeringen niet heb.

Ik zal eens een keer kijken wat erin moet en dan eens proberen.

Ik dacht dat dit topic over een element voor een TD115 ging en niet over zo'n Cyrus ding

je hebt gelijk, maar om het een "ding" te noemen getuigt van weinig respect. Wellicht nog nooit gehoord?

Ik dacht dat dit topic over een element voor een TD115 ging en niet over zo'n Cyrus ding

Beste Sodejuu,

Ja, dat is ergerlijk, hè? Soms wordt zómaar een ander onderdeel van de hifi-keten er bij betrokken!

Toch kan dat wel zinvol zijn. Immers: das Ding an sich... gibt's nicht.

Jij sabelt bijvoorbeeld in één klap alle Ortofon elementen neer. "Muf", "saai" en wat bazelde je nog meer?

Dat zei alles over jou, over je "smaak", en wellicht over je hifi-set (ook met jouw "smaak" samengesteld!) en niets over Ortofon.

Pjotr relativeerde de zaken nog wat door het klankkarakter te relateren aan de afsluit-capaciteit van de phono-trap.

Zo kwam hij al weer een beetje dichter bij wat ik De Waarheid zou noemen.

Want hoe een Ortofon klinkt - een OM10, maar ook een SPU, Anna of een Windfeld, bijvoorbeeld - hangt vrijwel helemaal af van de rest van je set.

Van de juistheid of onjuistheid van de technische aanpassing. En van de intrinsieke kwaliteiten van de onderdelen.

Als een Ortofon element niet goed klinkt - of niet héél goed klinkt - is er iets mis. Met je hifi-installatie... of met jou zelf.

Om een voorbeeld te geven: die Cyrus 1 en Cyrus 2 versterkers van Mission zijn helaas geen van beide geschikt voor directe aansluiting van een superklasse (low outp. / low imp.) MC element.

Gelukkig zijn er ook voor dit probleem technische oplossingen voorhanden.

Ten aanzien van een slechte smaak liggen de oplossingen echter niet voor het grijpen.

Beste Spido,

IIk heb genoeg Ortofons gehoord in verschillende set ups en verschillende ketens, met verschillende loads en ik heb er precies 1 gehoord die deed wat ie in mijn optiek moest doen. Dat was een A-90. Helaas uit het programma gehaald, god weet waarom. Ik moet wel bekennen dat ik weinig ervaring heb met SPU's en aanverwanten. Misschien dat ik daar nog eens mee aan de slag ga, al heb ik er (op dit moment) geen passende arm voor. Vintage is leuk, maar voor mij niet meer dan spielerei. Ik heb nl niet de financiele middelen om en een deugdelijke set neer te zetten en een op gelijkwaardig niveau vintage spul aan te schaffen. Dat er in het verleden juweeltjes gemaakt zijn is mij echt wel duidelijk. Vergeet echter niet dat er ook na 1976 extreme goede apparatuur uit een aantal bedrijfjes is gekomen.

Ik heb hier een vintage set spelen voor de spielerei. Die set heb ik al eens voorgesteld in het topic "Viuntage". Prima spul, maar haalt het niet bij waar ik normaal mee speel. Maar ook daar kan ik van genieten, al is dat op een tamelijk nostalgische manier en moet ik mijn "normale luister"-knop op off zetten.

Cyrus versterkers heb ik ook al van aan mogen horen (1, 2 en 5). Niet geheel mijn ding. (en voor Wiel) die PSX is echt nodig. Dat heb ik dus ook tegen een aantal engelse bouwers. Prima ontwerpen, om ze daarna gelijk de degraderen door er een te lichte voiding in te bouwen, alleen om het geheel maar in hetzelfde kastje te kunnen frotten. Jammer, met standaard een degelijke voeding erin (en helaas voor hun) een wat groter kastje, hadden die dingen meer potentieel.

Terug mnaar mijn beleviing. Ja ik tweak op smaak. Ik vind daar niets fout aan. Ik heb me lang genoeg door meetapparatuur voor laten schrijven hoe iets zou moeten klinken. Maar mijn gehoorcurve is niet recht (die van u ook niet) en als ik ergens ip een plein sta met bomen erop en muren rond om me heen, is de afstraling van een instrument ook niet recht (sowieso al niet)

Het idiote is dat iedereen die bij mij komt luisteren toch wel onder de indruk is hoe goed het klinkt. Niet iedereen vindt het mooi of zou voor dit  geluid gekozen hebben, maar zo zit het dito met elementen. Elke ontwerper heeft een bepaalde filosofie van hoe iets hoort te klinken en probeert dat ook tot uitvoer te brengen. Dat geldt voor versterkers als ook voor elementen. Apparatuur van dezelfde ontwerper zal in beginsel dezelfde klankkleur hebben. Dat is bij Ortofon niet andetrs. Ook niet bij Benz Micro, of bij Grado, of AudioTechnica en noem ze maar op. Het geluid van Ortofon is niet de klank waar ik voor kies. Dat is smaak. Maar er zijn meer mensen in mijn kennissenkring die dezelfde mening toebedaan zijn. Een rechte frequentiekararkteristiek, dat hebben ze nagenoeg allemaal. Blijkbaar is er meer nodig dan alleen een rechte karakteristiek. Jij noemt het kleuring, ik noem het een andere filosofie..

Om eea te onderstrepen: Hifi bestaat al jaren niet meer. Iedereen doet aan myfi.

P.S. U zou misschien toch ook eens een ander merk element kunnen uitproberen? Misschien zit u wel te vast aan uw Ortofon geketend en gaat er straks een wereld voor u open B)  

Roger heeft wel een punt Spido. Je experimenteert met veel zaken maar niet met elementen. Teer je niet op de oude faam van Ortofon.

Beste Sodejuu & Carl,

Misschien herinneren jullie je nog dat ik enthousiast schreef over een Empire EDR9 MD type? En over de MC10 van hetzelfde merk?

Over de Shure V15 IV? Over de ADC XLM en ZLM?

Ach, ik heb een la vol elementjes van allerlei merken en types die allemaal best wel aardig zijn. Maar in hun prijsklasse worden c.q. werden ze allemaal door Ortofons verslagen.

Overigens: Sodejuu schreef:

Een rechte frequentiekararkteristiek, dat hebben ze nagenoeg allemaal. Blijkbaar is er meer nodig dan alleen een rechte karakteristiek.

Nou was dat maar wáár, dat van die rechte karakteristiek. Vooral bij MC's zijn de karakteristieken soms om te huilen!

(Het resultaat hangt natuurlijk in belangrijke mate af van de aanpassing aan de phonotrap, van de arm, van... Nou ja, van de hele set. Maar dat schreef ik al.)

Fig. 1 shows the effect of varying the resistive load on an MC cartridge. The potential deviation from a linear response by a wrong loading resistance can be massive.

¡¡ ¡¡ Loadin1.gif

Fig. 2 shows various combinations of resistance and capacitance loading. With this feature the response of cartridges can be linearized.

¡¡ ¡¡ Loadin2.gif

http://www.extremephono.com/Loading.htm

Beste Sodejuu & Carl,

Misschien herinneren jullie je nog dat ik enthousiast schreef over een Empire EDR9 MD type? En over de MC10 van hetzelfde merk?

Over de Shure V15 IV? Over de ADC XLM en ZLM?

Ach, ik heb een la vol elementjes van allerlei merken en types die allemaal best wel aardig zijn. Maar in hun prijsklasse worden c.q. werden ze allemaal door Ortofons verslagen.

Weet je Spido,

We lezen eigenlijk alleen wat jij leest wat anderen er van vinden of uitgevonden hebben en dat citeer je dan lustig en baseer je een mening op. En en passant ook een mening over medeforummers. Maar eigenlijk lezen we zelden of nooit wat jouw eigen ervaringen zijn met het onderhanden zijnde onderwerp..

Mijn mening was i.i.g. gebaseerd op ervaring met een OM10 in  een TD110. Vrijwel dezelfde als de TD115 waarvoor Carl een element zocht. De TD110 is alleen wat simpeler zonder de automatische afslag maar verder identiek. Theoretisch zou dat een perfecte combi moeten zijn. Helaas was de praktijk anders. het Klonk gewoon niet lekker en was dat ook niet te krijgen.zoals ik al eerder beschreef. Het bleef fluttig klinken. Maar goed, misschien ben ik wat kritischer... Uiteindelijk de Ortofon VMS20 E MKII, die er oorspronkleijk in zat, weer terug gezet en dat maakte aanzienlijhk meer muziek.