TL 200 Posted 18 juli 2013 Report Share Posted 18 juli 2013 "Biedt zo'n Michell phono stage die luxe? De discussie op hifiwigwam lijkt wat dat betreft niet hoopgevend.." Auw, Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 juli 2013 Author Report Share Posted 18 juli 2013 Oh sorry hij heeft een Mitchell draaitafel met een Quad buizen phono trap. Die laatste is meen ik wel ruim inzetbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 juli 2013 Report Share Posted 18 juli 2013 Beste Carl, Die Quad buizen phono trap, is dat wellicht type 24P? In dat geval is de afsluitweerstand niet instelbaar, maar de vaste waarde van 10Ω is optimaal voor low imp / low output MC elementen. http://www.meridian-audio.info/public/24p%5B1843%5D.pdf (recensie in hifinews, juni 2007) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 juli 2013 Author Report Share Posted 18 juli 2013 Dat is hem Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 juli 2013 Report Share Posted 19 juli 2013 cyrus one heb ik .wat een mooie versterker en wat een kracht heeft die. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juli 2013 Report Share Posted 19 juli 2013 cyrus one heb ik .wat een mooie versterker en wat een kracht heeft die. mvg wol Beste Wol, Je bedoelt toch de Mission Cyrus One? Deze, dus? http://www.cyrusaudio.com/product-archive/amps/1-integrated-amplifier-all-versions 2 x 25 W (8Ω) / 2 x 40 W (4Ω) ? Voor een moderne versterker nogal bescheiden, hoor. Maar ach: Niet het Vele is Goed... maar het Goede is Véél! Veel gebruikers zijn erg tevreden over dit (al bijna vintage) apparaat. De ingangsgevoeligheid voor MC is, volgens de specs van Mission, 40µV (0,004 mV), bij een vaste ingangsimpedantie van 47kΩ (zowel voor MD als MC, zo te zien). Lijkt me dus echt niet geschikt om te combineren met topklasse (low imp / low output) MC elementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 juli 2013 Report Share Posted 19 juli 2013 Dat was eerste van de Cyrus reeks, destijdes, 1984, revolutionair. Ik heb de tweede met een externe voeding, doet 2 x 75watt aan 8 ohm. De voeding heeft ontzettend veel reserve, grote ringkern en dikke elco's. Output voltage - ± 40VOutput impedance - 1 OhmRipple - 750mV peak to peak at 140 watts into 8 OhmsNoise - 300uVTransformer regulation - 3% at 500VATotal PS capability - Typically 0.1 Farad Output to PCMII Regulated voltage - ± 18VCurrent capability - 1.5A peak Dimensions - (H x W x D) 85mm x 215mm x 345mmFinish - Black or Grey Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juli 2013 Report Share Posted 19 juli 2013 Beste TL200, Is jouw versterker dan niet een Mission Cyrus Two? (Dat is een heel ander ding... "Klinkt ook heel - eh - ànders," zeggen velen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 19 juli 2013 Report Share Posted 19 juli 2013 Het is idd een Cyrus two, Mission staat er niet (meer) op, op Wol z'n exemplaar vast ook niet. Foto plaats ik niet, lijkt van voren precies op de cyrus one. Of hij heel anders klinkt weet ik niet, hij is wel erg muzikaal en heeft Rythm and Pace. En hij heeft stroom genoeg om even flink door te duwen als het moet. The Cyrus Two set the standard for ultimate audiophile amplification. Designed to eliminate the extraneous aberrations caused by non-essential circuitry, the straight line Cyrus Two was “the” integrated amplifier for the pureist. Van Cyrusaudio.com (archive). Specs. Continuous power - 50W/CH (both driven into 8 Ohms) 80W/CH (both driven into 4 Ohms)Continuous power (with PSX connected) - 70W/CH (both driven into 8 Ohms) 125W/CH (both driven into 4 Ohms)Distortion - (1kHz) 0.003%, 1kHz (into 8 Ohms) 0.004%, 1kHz (into 4 Ohms)Frequency response (line input) - -3 dB, 1Hz and 50kHzFrequency response (phono RIAA) - 20Hz – 20kHz ± 0.2dBDamping factor - 100Slew rate - 10Sensitivity (reference 1W output) - MM: 0.3mV, MC: 0.02mV, Line: 50mVInput impedance - 14k (RCA), 47k (MM), 100k (MC)Maximum output voltage - 11V (Tape out)S/N Ratio (reference 1W output) - MM: 84dBA MC: 75dBA Line: 86dBADimensions - (H x W x D) 85mm x 215mm x 345mm En tot slot: Being able to deliver currents demanded by the loudspeaker readily ensures true reproduction of the complex musical signal. At 50 Watts per channel the Cyrus Two can swing a substantial current of 60 Amps peak to peak En da's zonder de externe voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 juli 2013 Report Share Posted 19 juli 2013 Het is idd een Cyrus two, Mission staat er niet (meer) op, op Wol z'n exemplaar vast ook niet. (...) Beste TL200, Wol heeft een Cyrus One. Dat schreef hij althans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 juli 2013 Report Share Posted 20 juli 2013 Beste TL200, Wol heeft een Cyrus One. Dat schreef hij althans. dat wist ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 juli 2013 Report Share Posted 20 juli 2013 Ja spido, ook het schema heb ik mijn klapper,moet wel kijken in welke klapper je zou niet zeggen dat een 25 watter is echt een mepper met de geheim zinige pt 77 eindtor Spido allebeide hebben ze kwaliteiten bij tl 200 hebben ze de voeding verhoogd alleen die die extra voeding is onzin beetje veel aandacht trekken mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 juli 2013 Report Share Posted 20 juli 2013 Ja spido, ook het schema heb ik mijn klapper,moet wel kijken in welke klapper je zou niet zeggen dat een 25 watter is echt een mepper met de geheim zinige pt 77 eindtor Spido allebeide hebben ze kwaliteiten bij tl 200 hebben ze de voeding verhoogd alleen die die extra voeding is onzin beetje veel aandacht trekken mvg wol Die voeding is echt geen onzin Wol.Het geeft een stuk meer power en dynamiek, bovendien gebruik je de voeding van Cyrus zelf dan alleen voor de phono-pre. De cyrus hoeft alleen aan staan als je plaatjes draait. Als je de PSX gebruikt moeten ook de zekeringen uit de Cyrus. De voeding kostte destijds 1000 gulden, de cyrus ong. 1500. Als die geen nut had werd hij vast niet zo vaak verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 juli 2013 Report Share Posted 20 juli 2013 ik heb het een paar keer gehoord ik vond hem kleuren een beetje dik opgezet en een groter beeld mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 ik heb het een paar keer gehoord ik vond hem kleuren een beetje dik opgezet en een groter beeld mvg wol Ik heb mjn Cyrus nog nooit zonder PSX gehoord, gewoon omdat ik de zekeringen niet heb. Ik zal eens een keer kijken wat erin moet en dan eens proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Ik dacht dat dit topic over een element voor een TD115 ging en niet over zo'n Cyrus ding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Ja, misschien kunnen we een Cyrus draad maken? Mooi merk Cyrus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Ik dacht dat dit topic over een element voor een TD115 ging en niet over zo'n Cyrus ding je hebt gelijk, maar om het een "ding" te noemen getuigt van weinig respect. Wellicht nog nooit gehoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Een beetje relativeren kan geen kwaad. Audio spullen zijn allemaal dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Als je het zo bekijkt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Ik dacht dat dit topic over een element voor een TD115 ging en niet over zo'n Cyrus ding Beste Sodejuu, Ja, dat is ergerlijk, hè? Soms wordt zómaar een ander onderdeel van de hifi-keten er bij betrokken! Toch kan dat wel zinvol zijn. Immers: das Ding an sich... gibt's nicht. Jij sabelt bijvoorbeeld in één klap alle Ortofon elementen neer. "Muf", "saai" en wat bazelde je nog meer? Dat zei alles over jou, over je "smaak", en wellicht over je hifi-set (ook met jouw "smaak" samengesteld!) en niets over Ortofon. Pjotr relativeerde de zaken nog wat door het klankkarakter te relateren aan de afsluit-capaciteit van de phono-trap. Zo kwam hij al weer een beetje dichter bij wat ik De Waarheid zou noemen. Want hoe een Ortofon klinkt - een OM10, maar ook een SPU, Anna of een Windfeld, bijvoorbeeld - hangt vrijwel helemaal af van de rest van je set. Van de juistheid of onjuistheid van de technische aanpassing. En van de intrinsieke kwaliteiten van de onderdelen. Als een Ortofon element niet goed klinkt - of niet héél goed klinkt - is er iets mis. Met je hifi-installatie... of met jou zelf. Om een voorbeeld te geven: die Cyrus 1 en Cyrus 2 versterkers van Mission zijn helaas geen van beide geschikt voor directe aansluiting van een superklasse (low outp. / low imp.) MC element. Gelukkig zijn er ook voor dit probleem technische oplossingen voorhanden. Ten aanzien van een slechte smaak liggen de oplossingen echter niet voor het grijpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Beste Spido, IIk heb genoeg Ortofons gehoord in verschillende set ups en verschillende ketens, met verschillende loads en ik heb er precies 1 gehoord die deed wat ie in mijn optiek moest doen. Dat was een A-90. Helaas uit het programma gehaald, god weet waarom. Ik moet wel bekennen dat ik weinig ervaring heb met SPU's en aanverwanten. Misschien dat ik daar nog eens mee aan de slag ga, al heb ik er (op dit moment) geen passende arm voor. Vintage is leuk, maar voor mij niet meer dan spielerei. Ik heb nl niet de financiele middelen om en een deugdelijke set neer te zetten en een op gelijkwaardig niveau vintage spul aan te schaffen. Dat er in het verleden juweeltjes gemaakt zijn is mij echt wel duidelijk. Vergeet echter niet dat er ook na 1976 extreme goede apparatuur uit een aantal bedrijfjes is gekomen. Ik heb hier een vintage set spelen voor de spielerei. Die set heb ik al eens voorgesteld in het topic "Viuntage". Prima spul, maar haalt het niet bij waar ik normaal mee speel. Maar ook daar kan ik van genieten, al is dat op een tamelijk nostalgische manier en moet ik mijn "normale luister"-knop op off zetten. Cyrus versterkers heb ik ook al van aan mogen horen (1, 2 en 5). Niet geheel mijn ding. (en voor Wiel) die PSX is echt nodig. Dat heb ik dus ook tegen een aantal engelse bouwers. Prima ontwerpen, om ze daarna gelijk de degraderen door er een te lichte voiding in te bouwen, alleen om het geheel maar in hetzelfde kastje te kunnen frotten. Jammer, met standaard een degelijke voeding erin (en helaas voor hun) een wat groter kastje, hadden die dingen meer potentieel. Terug mnaar mijn beleviing. Ja ik tweak op smaak. Ik vind daar niets fout aan. Ik heb me lang genoeg door meetapparatuur voor laten schrijven hoe iets zou moeten klinken. Maar mijn gehoorcurve is niet recht (die van u ook niet) en als ik ergens ip een plein sta met bomen erop en muren rond om me heen, is de afstraling van een instrument ook niet recht (sowieso al niet) Het idiote is dat iedereen die bij mij komt luisteren toch wel onder de indruk is hoe goed het klinkt. Niet iedereen vindt het mooi of zou voor dit geluid gekozen hebben, maar zo zit het dito met elementen. Elke ontwerper heeft een bepaalde filosofie van hoe iets hoort te klinken en probeert dat ook tot uitvoer te brengen. Dat geldt voor versterkers als ook voor elementen. Apparatuur van dezelfde ontwerper zal in beginsel dezelfde klankkleur hebben. Dat is bij Ortofon niet andetrs. Ook niet bij Benz Micro, of bij Grado, of AudioTechnica en noem ze maar op. Het geluid van Ortofon is niet de klank waar ik voor kies. Dat is smaak. Maar er zijn meer mensen in mijn kennissenkring die dezelfde mening toebedaan zijn. Een rechte frequentiekararkteristiek, dat hebben ze nagenoeg allemaal. Blijkbaar is er meer nodig dan alleen een rechte karakteristiek. Jij noemt het kleuring, ik noem het een andere filosofie.. Om eea te onderstrepen: Hifi bestaat al jaren niet meer. Iedereen doet aan myfi. P.S. U zou misschien toch ook eens een ander merk element kunnen uitproberen? Misschien zit u wel te vast aan uw Ortofon geketend en gaat er straks een wereld voor u open Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juli 2013 Author Report Share Posted 21 juli 2013 Roger heeft wel een punt Spido. Je experimenteert met veel zaken maar niet met elementen. Teer je niet op de oude faam van Ortofon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Beste Sodejuu & Carl, Misschien herinneren jullie je nog dat ik enthousiast schreef over een Empire EDR9 MD type? En over de MC10 van hetzelfde merk? Over de Shure V15 IV? Over de ADC XLM en ZLM? Ach, ik heb een la vol elementjes van allerlei merken en types die allemaal best wel aardig zijn. Maar in hun prijsklasse worden c.q. werden ze allemaal door Ortofons verslagen. Overigens: Sodejuu schreef: Een rechte frequentiekararkteristiek, dat hebben ze nagenoeg allemaal. Blijkbaar is er meer nodig dan alleen een rechte karakteristiek. Nou was dat maar wáár, dat van die rechte karakteristiek. Vooral bij MC's zijn de karakteristieken soms om te huilen! (Het resultaat hangt natuurlijk in belangrijke mate af van de aanpassing aan de phonotrap, van de arm, van... Nou ja, van de hele set. Maar dat schreef ik al.) Fig. 1 shows the effect of varying the resistive load on an MC cartridge. The potential deviation from a linear response by a wrong loading resistance can be massive. ¡¡ ¡¡ Fig. 2 shows various combinations of resistance and capacitance loading. With this feature the response of cartridges can be linearized. ¡¡ ¡¡ http://www.extremephono.com/Loading.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 juli 2013 Report Share Posted 21 juli 2013 Beste Sodejuu & Carl, Misschien herinneren jullie je nog dat ik enthousiast schreef over een Empire EDR9 MD type? En over de MC10 van hetzelfde merk? Over de Shure V15 IV? Over de ADC XLM en ZLM? Ach, ik heb een la vol elementjes van allerlei merken en types die allemaal best wel aardig zijn. Maar in hun prijsklasse worden c.q. werden ze allemaal door Ortofons verslagen. Weet je Spido, We lezen eigenlijk alleen wat jij leest wat anderen er van vinden of uitgevonden hebben en dat citeer je dan lustig en baseer je een mening op. En en passant ook een mening over medeforummers. Maar eigenlijk lezen we zelden of nooit wat jouw eigen ervaringen zijn met het onderhanden zijnde onderwerp.. Mijn mening was i.i.g. gebaseerd op ervaring met een OM10 in een TD110. Vrijwel dezelfde als de TD115 waarvoor Carl een element zocht. De TD110 is alleen wat simpeler zonder de automatische afslag maar verder identiek. Theoretisch zou dat een perfecte combi moeten zijn. Helaas was de praktijk anders. het Klonk gewoon niet lekker en was dat ook niet te krijgen.zoals ik al eerder beschreef. Het bleef fluttig klinken. Maar goed, misschien ben ik wat kritischer... Uiteindelijk de Ortofon VMS20 E MKII, die er oorspronkleijk in zat, weer terug gezet en dat maakte aanzienlijhk meer muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now