carl Posted 22 juli 2013 Author Report Share Posted 22 juli 2013 Ik geloof gelijk dat Ortofon in het verleden de top was Spido. De concurrentie is misschien wel vooruitgegaan. Daar moet je dus mee vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 juli 2013 Report Share Posted 22 juli 2013 Pjotr, welk armtype had die 110, mss is de OM10 te licht , de VMS20 is wel een stukkie zwaarder, ik heb hem ook gehad, voor de mc3 van yamaha. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juli 2013 Report Share Posted 22 juli 2013 De TD110 1n TD115 hebben een TP30 erop zitten (TP70 voorstuk). Die is qua effectieve massa gelijk aan de TP16MkIII, alleen dat de armbuis (TP70) een female connector heeft (de armbuis van een TP16MkIII (TP63) heeft een male connector) en iets korter is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 22 juli 2013 Report Share Posted 22 juli 2013 De TD110 1n TD115 hebben een TP30 erop zitten (TP70 voorstuk). Die is qua effectieve massa gelijk aan de TP16MkIII, alleen dat de armbuis (TP70) een female connector heeft (de armbuis van een TP16MkIII (TP63) heeft een male connector) en iets korter is. Dan ligt het daar niet aan dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2013 Report Share Posted 22 juli 2013 Nee denk niet dat het er in zit dat het element te zwaar of te licht is. Qua compliantie en totale mm moet het eigenlijk goed matchen. Wat ik mij nog wel herinner is dat als je het element een zijdelings duwtje gaf, dat het vrij lang naslingerde/natrilde. De Q-factor van het massa-veer systeen is dus vrij hoog en het is bekend dat dat behoorlijke invloed kan hebben op ook het midden en hoog. Die Thorens armpjes zijn erg licht en niet gedempt. Denk dat de ophanging van de cantilever van een OM10 gewoon veel te weinig demping levert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 Hoe wil een Psx voeding van de cyrus goed functioneren als er tussen de voeding en eindtor 60 cm kabel tussen zit mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 Hoe wil een Psx voeding van de cyrus goed functioneren als er tussen de voeding en eindtor 60 cm kabel tussen zit mvg wol 60 cm?? Tussen de Cyrus en de PSX zit nog geen 20 cm. In mijn vorige versterker, Sansui AU D5, zat al een halve meter fietslampsnoer aan de toonregeling, dat hoorde je goed toen die gepasseerd was. In een Cyrus zit niks wat niet nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 En die 15 cm naar eindtor en die 15 cm naar de voeding mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 Ik heb ook een TD 110 gehad. Ik speelde met een Stanton 681 EEE en later met een Linn MD element. Met een Denon MC ging het niet lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 En die 15 cm naar eindtor en die 15 cm naar de voeding mvg wol En dan al die meters van de meterkast naar de eindtor, je kunt wel bezig blijven Wol. Draadloos is ook niet alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 Tl 200 ,niet er overheen kletsen je moest eens weten ze moeten niet zeuren over mc /md dat ding is goed evetueel betere componenten erin gewoon globaal universeele schakeling wat je veel vind in versterkers ,aleen ik begrijp niet de laage gevoelig heid voor cd ik dacht 150 of 600 mv. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 Tl 200 ,niet er overheen kletsen je moest eens weten mvg wol Ik weet niet wat ik nog weten moet Wol, vertel snel want ik ben leergierig Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 Weet je Spido, We lezen eigenlijk alleen wat jij leest wat anderen er van vinden of uitgevonden hebben en dat citeer je dan lustig en baseer je een mening op. En en passant ook een mening over medeforummers. Maar eigenlijk lezen we zelden of nooit wat jouw eigen ervaringen zijn met het onderhanden zijnde onderwerp.. (...). Maar goed, misschien ben ik wat kritischer... Uiteindelijk de Ortofon VMS20 E MKII, die er oorspronkleijk in zat, weer terug gezet en dat maakte aanzienlijhk meer muziek. Beste Pjotr, Wanneer ik bevindingen van ánderen citeer, geef ik dat duidelijk aan. Wanneer ik verhaal over mijn éigen bevindingen, schrijf ik dat ook. Een la vol elementjes verzamel je niet zómaar. En de vele tientallen hifi-liefhebbers (amateurs en professionals) die ik in de afgelopen vijftig, zestig jaar heb ontmoet, hebben mij ook met trots hun elementjes en draaitafels gedemonstreerd. Jij denkt dat jij kritischer bent dan Spido? Nou, je dènkt maar, hoor. (Volgens Spido dènk jij alleen maar dat je denkt...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2013 Report Share Posted 23 juli 2013 Jawel Spido, allemaal leuk en aardig maar Carl zocht een element voor de vriend van zijn dochter. Zit er misschien iets bij voor hem in die volle la van jou? In die la liggen ze toch maar werkloos te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli 2013 Author Report Share Posted 29 juli 2013 Ik heb inmiddels een AT 95 element op de Thorens 115. Toch wel een mooi ding al vind ik de 160 toch veel simpeler en degelijker. Twee vragen nog: De AT geeft een range van 1,5 tot 2,5 gram. Voor een high-ender toch wel brede range. Ik heb hem maar op 2 gram ingesteld - commentaar ? De draaitafel loopt volgens mij een ietsje te snel en de instelling geeft verder geen ruimte meer? Zou dat met de 230 volt te maken kunnen hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 A. Ik heb inmiddels een AT 95 element op de Thorens 115. Toch wel een mooi ding al vind ik de 160 toch veel simpeler en degelijker. (...) B. De AT geeft een range van 1,5 tot 2,5 gram. Voor een high-ender toch wel brede range. Ik heb hem maar op 2 gram ingesteld - commentaar ? C. De draaitafel loopt volgens mij een ietsje te snel en de instelling geeft verder geen ruimte meer? Zou dat met de 230 volt te maken kunnen hebben? Ad A: Het lijkt me dat lini gelijk had: (...) I'd say. In fact the TD115(II) was a more modern concept and more similar to a TD126III than a TD160. And it delivered very good results in both wow & flutter and rumble & noise. (...) So, unless you'd feel inclined to invest quite a good bit of money, I'd suggest to forget about the TD160s, as in stock form these barely manage to outperform a TD115(II) at all. (...) http://www.audiokarma.org/forums/archive/index.php/t-458866.html Ad B: Je kunt een testplaat gebruiken om de optimale naalddruk in te stellen. Maar als 2 gram alle goede platen goed aftast en de klank is helder en fris, dan heb je 't goed gedaan, dunkt me. Ad C: De draaisnelheid is gerelateerd aan de netfrequentie: niet aan het voltage. Hoe heb je vastgesteld dat hij te snel draait? Doet hij dat ook met een platenborsteltje (droog? nat?) en met de naald op de plaat? Zit de snaar dan wel goed op z'n plaats? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Als de platenspeler de foute draaisnelheid heeftt, zit er waarschijnlijk geen originele snaar op, of de snaar is niet meer goed. 2g voor een AT-95 is prima. Als ie niet fatsoenlijk spoort, kan ie nog hoger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli 2013 Author Report Share Posted 29 juli 2013 Bedankt Roger, ik zal nog eens even kijken of ik er een heb. Vanavond krijg ik mijn Quad 33/303 terug van een vriendje en kan ik hem uitproberen. Dan ga ik naar mijn Technics project want mijn zoon wil ook een draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Ad C: De draaisnelheid is gerelateerd aan de netfrequentie: niet aan het voltage. Hoe heb je vastgesteld dat hij te snel draait? Doet hij dat ook met een platenborsteltje (droog? nat?) en met de naald op de plaat? Zit de snaar dan wel goed op z'n plaats? Hoe kom je daar nou bij Spido? Bij de TD110 en TD115 wordt de snelheid elektronisch geregeld en heeft die een fijnregeling. De snelheid is noch aan de netfrequentie, noch aan de netspanning gerelateerd. Als hij te langzaam loopt kan het het snaartje zijn zoals Sodejuu opgemerkte (sowieso wel slim om dat na zoveel jaar te vervangen). Maar loopt ie te snel en kun je hem met de fijnregeling niet meer goed krijgen dan is het echt werk voor een ter zake deskundige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Hoe kom je daar nou bij Spido? Bij de TD110 en TD115 wordt de snelheid elektronisch geregeld en heeft die een fijnregeling. De snelheid is noch aan de netfrequentie, noch aan de netspanning gerelateerd. (...) Beste Pjotr, Je hebt gelijk: er werd - anders dan ik meende - dezelfde "aufwendige tachogeregelte Gleichstromantrieb" toegepast als bij de TD126. Bedankt voor de correctie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Misschien is het spindeltje iets ingesleten? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Misschien is het spindeltje iets ingesleten? Marc Dan loopt ie te langzaam. Een te dikke snaar kan wel de oorzaak zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Dan loopt ie te langzaam. Een te dikke snaar kan wel de oorzaak zijn. Ze rekken op den duur uit en gaan dan meer slippen, maar snaren die met de tijd dikker worden heb ik nog nooit van gehoord. En al helemaal niet dat ie daarvan sneller gaat lopen. Als ie echt te snel loopt dan zijn waarschijnlijk de instelpotmetertjes op de stuurprint met de tijd wat vergaan en aan vernieuwing toe. En de elco's mogen waarschijnlijk ook wel eens vernieuwd worden. Loopt ie zowel op 33 1/3 als 45 RPM te snel Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Ja, slechte suggestie van mij. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli 2013 Author Report Share Posted 29 juli 2013 Op die 45 toeren heb ik nog niet geprobeerd. Vanavond effen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts