Jump to content

Element Thorens 115

carl
 Share

Recommended Posts

Dan loopt ie te langzaam.

Een te dikke snaar kan wel de oorzaak zijn.

:)

???? de binnendiameter blijft toch gelijk Dik of dun maakt wat dat betreft niet uit. Diameter van de spindel of plateau heeft wel invloed.

Vergelijk: versnelling fiets, tandwielen bepalen het verzet, niet de ketting.

Ik had iets fout gedaan en de draaisnelheid is nu perfect ingesteld.

Ik heb net mijn Quad 33/303 opgehaald en aangesloten op Mordaunt Short LS op mijn toekomstige luisterzolder. Het resultaat is gewoonweg erg goed. En weer bekruipt me dat gevoel van onzekerheid. Zo'n element van 40 euro speelt toch wel erg goed en het moet nog ingespeeld worden. Gewoon meer body. Ik weet het niet maar ik heb weer de neiging een keer een mooie MM te kopen voor mijn Oracle/Graham set up.

OK dan maar Spido met schaamrood. Op die Thorens zit een rand met inkepingen en daarachter een lichtje. Dat werkt dan als een stroboscoop. Ik probeerde in te stellen op de onderste rij inkepingen maar het moest de bovenste zijn. Ik hoorde onmiddellijk dat plaat te langzaam liep. De rest was een fluitje van een cent.

Het resultaat is verder prima. Die 115 is echt een onderschat product. En dan te denken dat ik er een heb weggegooid. Leuk werk verder.

???? de binnendiameter blijft toch gelijk Dik of dun maakt wat dat betreft niet uit. Diameter van de spindel of plateau heeft wel invloed.

Vergelijk: versnelling fiets, tandwielen bepalen het verzet, niet de ketting.

Het is niet de diameter van de poelie's, maar de neutrale lijn van de snaar die de overbrenging bepaald.

Bij een dikke snaar wordt de neutrale diameter aan de motorpoelie in verhouding groter dan die om het plateau, waardoor de overbrengverhouding verkleint.

Maar het is kennelijk al opgelost.

Ik heb net mijn Quad 33/303 opgehaald en aangesloten op Mordaunt Short LS op mijn toekomstige luisterzolder. Het resultaat is gewoonweg erg goed. En weer bekruipt me dat gevoel van onzekerheid. Zo'n element van 40 euro speelt toch wel erg goed en het moet nog ingespeeld worden. 

Onderschat de kwaliteit van die zolder niet, Carl. Het zou me niet verbazen als dat jouw eerste luisterruimte wordt. 

Haïti Ber en Wiel,

Ik heb inderdaad de idee om een Quad 33/303/FM3 beneden te zetten en het serieuze werk boven. Voordeel van boven is dat ik met twee draaitafels kan gaan spelen. Erg leuk!

Het is niet de diameter van de poelie's, maar de neutrale lijn van de snaar die de overbrenging bepaald.

Bij een dikke snaar wordt de neutrale diameter aan de motorpoelie in verhouding groter dan die om het plateau, waardoor de overbrengverhouding verkleint.

Maar het is kennelijk al opgelost.

Sorry Hans,

dit begrijp ik niet, wat is neutrale diameter? Het gaat toch om het raakvlak van snaar aan de poelie, dit is toch niet afhankelijk van de snaardikte.

In de wiskunde is een raaklijn toch oneindig dun?

Dit is geen wiskunde, dit is werktuigbouwkunde. Als je een riem of snaar om een poelie buigt ondervindt de binnenkant van de riem een drukspanning en de buitenkant een trekspanning. In de neutrale vezel van een gebogen riem heerst geen trek- of drukspanning door het buigen. Deze neutrale vezel is de basis voor berekening van onder meer de overbrengverhouding. Omdat een riem of snaar nooit oneindig dun is moet je voor het berekenen van de overbrengverhouding dus altijd een beetje bij de poeliediameter optellen en dat is verhoudinggewijs meer als de buigradius klein is (motorpoelie) dan wanneer deze groot is (plateau). Heb je een snaar van mylar of tape dan is die zo dun dat de invloed verwaarloosbaar klein is.

Dit is geen wiskunde, dit is werktuigbouwkunde. Als je een riem of snaar om een poelie buigt ondervindt de binnenkant van de riem een drukspanning en de buitenkant een trekspanning. In de neutrale vezel van een gebogen riem heerst geen trek- of drukspanning door het buigen. Deze neutrale vezel is de basis voor berekening van onder meer de overbrengverhouding. Omdat een riem of snaar nooit oneindig dun is moet je voor het berekenen van de overbrengverhouding dus altijd een beetje bij de poeliediameter optellen en dat is verhoudinggewijs meer als de buigradius klein is. Heb je een snaar van mylar oid dan is die zo dun dat de invloed verwaarloosbaar klein is.

Dank je voor de uitleg Ravon, het is me nu duidelijk, ik was idd (te) wiskundig bezig.