TL 200 Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Dan loopt ie te langzaam. Een te dikke snaar kan wel de oorzaak zijn. ???? de binnendiameter blijft toch gelijk Dik of dun maakt wat dat betreft niet uit. Diameter van de spindel of plateau heeft wel invloed. Vergelijk: versnelling fiets, tandwielen bepalen het verzet, niet de ketting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli 2013 Author Report Share Posted 29 juli 2013 Ik had iets fout gedaan en de draaisnelheid is nu perfect ingesteld. Ik heb net mijn Quad 33/303 opgehaald en aangesloten op Mordaunt Short LS op mijn toekomstige luisterzolder. Het resultaat is gewoonweg erg goed. En weer bekruipt me dat gevoel van onzekerheid. Zo'n element van 40 euro speelt toch wel erg goed en het moet nog ingespeeld worden. Gewoon meer body. Ik weet het niet maar ik heb weer de neiging een keer een mooie MM te kopen voor mijn Oracle/Graham set up. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Ik had iets fout gedaan (...) Beste Carl, Kom op, Carl! Effe flink wezen! Vertel op, jongen... wàt had jij dan fout gedaan? (Daar kunnen we allemaal van leren! Soms zijn er ècht problemen met de DC-tacho-regeling, zoals we lezen in http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/193367-thorens-td-126-mkiii-speed-problem.html ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli 2013 Author Report Share Posted 30 juli 2013 OK dan maar Spido met schaamrood. Op die Thorens zit een rand met inkepingen en daarachter een lichtje. Dat werkt dan als een stroboscoop. Ik probeerde in te stellen op de onderste rij inkepingen maar het moest de bovenste zijn. Ik hoorde onmiddellijk dat plaat te langzaam liep. De rest was een fluitje van een cent. Het resultaat is verder prima. Die 115 is echt een onderschat product. En dan te denken dat ik er een heb weggegooid. Leuk werk verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 ???? de binnendiameter blijft toch gelijk Dik of dun maakt wat dat betreft niet uit. Diameter van de spindel of plateau heeft wel invloed. Vergelijk: versnelling fiets, tandwielen bepalen het verzet, niet de ketting. Het is niet de diameter van de poelie's, maar de neutrale lijn van de snaar die de overbrenging bepaald. Bij een dikke snaar wordt de neutrale diameter aan de motorpoelie in verhouding groter dan die om het plateau, waardoor de overbrengverhouding verkleint. Maar het is kennelijk al opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Ik heb net mijn Quad 33/303 opgehaald en aangesloten op Mordaunt Short LS op mijn toekomstige luisterzolder. Het resultaat is gewoonweg erg goed. En weer bekruipt me dat gevoel van onzekerheid. Zo'n element van 40 euro speelt toch wel erg goed en het moet nog ingespeeld worden. Onderschat de kwaliteit van die zolder niet, Carl. Het zou me niet verbazen als dat jouw eerste luisterruimte wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 carl moet gwoon van dat groene felt en vloerbedekking en klaar ,hij heeft weinig last van staande golven vanwege het dak mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli 2013 Author Report Share Posted 30 juli 2013 Haïti Ber en Wiel, Ik heb inderdaad de idee om een Quad 33/303/FM3 beneden te zetten en het serieuze werk boven. Voordeel van boven is dat ik met twee draaitafels kan gaan spelen. Erg leuk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Het is niet de diameter van de poelie's, maar de neutrale lijn van de snaar die de overbrenging bepaald. Bij een dikke snaar wordt de neutrale diameter aan de motorpoelie in verhouding groter dan die om het plateau, waardoor de overbrengverhouding verkleint. Maar het is kennelijk al opgelost. Sorry Hans, dit begrijp ik niet, wat is neutrale diameter? Het gaat toch om het raakvlak van snaar aan de poelie, dit is toch niet afhankelijk van de snaardikte. In de wiskunde is een raaklijn toch oneindig dun? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Dit is geen wiskunde, dit is werktuigbouwkunde. Als je een riem of snaar om een poelie buigt ondervindt de binnenkant van de riem een drukspanning en de buitenkant een trekspanning. In de neutrale vezel van een gebogen riem heerst geen trek- of drukspanning door het buigen. Deze neutrale vezel is de basis voor berekening van onder meer de overbrengverhouding. Omdat een riem of snaar nooit oneindig dun is moet je voor het berekenen van de overbrengverhouding dus altijd een beetje bij de poeliediameter optellen en dat is verhoudinggewijs meer als de buigradius klein is (motorpoelie) dan wanneer deze groot is (plateau). Heb je een snaar van mylar of tape dan is die zo dun dat de invloed verwaarloosbaar klein is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Dit is geen wiskunde, dit is werktuigbouwkunde. Als je een riem of snaar om een poelie buigt ondervindt de binnenkant van de riem een drukspanning en de buitenkant een trekspanning. In de neutrale vezel van een gebogen riem heerst geen trek- of drukspanning door het buigen. Deze neutrale vezel is de basis voor berekening van onder meer de overbrengverhouding. Omdat een riem of snaar nooit oneindig dun is moet je voor het berekenen van de overbrengverhouding dus altijd een beetje bij de poeliediameter optellen en dat is verhoudinggewijs meer als de buigradius klein is. Heb je een snaar van mylar oid dan is die zo dun dat de invloed verwaarloosbaar klein is. Dank je voor de uitleg Ravon, het is me nu duidelijk, ik was idd (te) wiskundig bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now