Jump to content

Plug N Play Usb Naar Spdif

mart
 Share

Recommended Posts

Ik wil een usb naar spdif converter aanschaffen. hiface, v-link, musiland,... echter ik lees dat er vaak ook aparte software moet worden geinstalleerd. Ik wil gewoon een plug en play dingetje. dat ik ook makkelijk kan wisselen want er worden verschillende laptops gebruikt. Dus niet op elke laptop weer een aparte driver of software maar gewoon usb aansluiten en klaar. 

Bestaat dat? laptops zijn xp en windows 7

Mart

dank heren voor de reacties.

ik had de vraag anders moeten stellen: Ik wil weten of een V-link, musiland, hiface, o.i.d. ook plug n play zijn. Of dat je daar bijgeleverde drivers voor moet installeren. Of zijn de verhalen over aparte (asio) drivers optioneel?

Dit is een high end forum dus enige kwaliteit stel ik wel op prijs. De genoemde apparaatjes staan op marktplaats.

Mart

Ik heb zelf de Musiland Monitor 01 en die doet het volgens mij alleen met drivers. Maar dat doet ie dan ook erg goed. Voor de overige zou  je op de web site van de betreffende fabrikanten moeten kijken. Voor wat jij wilt zou ik gewoon voor een goedkoop plug en play dingetje gaan.

Schaf je gewoon een  hiface aan ,en  gehoor verschillen zullen altijd blijven bestaan en dat ligt aan het besturing systeem  de app en de interface en ga zo maar door.

Zal wel een foutje zijn. 75 ohm is i.d.d. standaard.

specificaties: http://www.musicalfidelity.com/products/vSeries/v-link192/

Schaf je gewoon een  hiface aan ,en  gehoor verschillen zullen altijd blijven bestaan en dat ligt aan het besturing systeem  de app en de interface en ga zo maar door.

je bedoeld dat die hiface en anderen ook werken zonder specifieke drivers maar dat die specifieke drivers nodig zijn om de beste geluidskwaliteit te halen?

Mart

V Link heeft een driver en die heb ik in mijn cloud hangen, dus de "problemen" zijn redelijk overzichtelijk..

en is die v-link nu inderdaad 50 ohm?

en hoe werkt dat in de cloud? kan dan elke computer in het netwerk er gebruik van maken?

yep kijk maar eens bij dropbox of een van de varianten.

Daar zet je alle bestanden die je belangrijk vind en kan je overal waar internet is benaderen.

grijp je nooit mis als er iets met je HD gebeurd.

Dan moet je nog wel steeds die drivers op de PC/Laptop installeren waarop je ze wilt gebruiken. Dacht dat dat nou juist niet de bedoeling was?

@Mart,

Denk dat die 50 ohm vermelding gewoon een typo is. Waarom zou je iets op de markt brengen wat niet aansluit met de bedoelde spullen?

• 3 weeks later...

heb toch een musiland usb converter gekocht. ach een driver installeren is niet zo'n probleem. Ik vond een gebruikshandleiding op internet van ene gert byleveldt voor een oudere versie van de driver maar goed... Het aparaatje werkt. met foobar die ik er speciaal voor moest downloaden van Gert en eigenlijk ook asio (maar daar begint het vaag te worden voor mij) Maar het werkt ook met wdm. 

Alleen niet waar ik het voor wilde gebruiken!!! Ik wilde het juist gebruiken voor de muziek op websites, 3voo12, radio 3 luisterpaal, grooveshark, youtube e.d. daar ging het me om. de muziek die ik op de harde schijf heb staan gaat gewoon via de squeezebox. Miskoop of kan ik dat toch ergens instellen?

Mart

Dat ligt niet aan die Musiland hoor maar aan de applicatie die de webcontent afspeelt. Als je dat met een browser doet b.v. moet je gewoon voor Windows zelf de Musiland als geluidkaart selecteren.

Het ding werkt bij mij met iedere player software al dan niet via ASIO incl. Windows Mediaplayer. Maar je moet hem wel selecteren dan in de applicatie. Al is Foobar een fraaie player (houden dus), per se nodig heb je hem niet. De Musiland is gewoon een geluidskaart in je systeem de ook ASIO kan.

Je krijgt dan ook wel gelijk de Windows tingeltes via je set :D Wat volgens mij niet kan is ASIO en WDM tegelijkertijd gebruiken. Maar dat kan met geen enkele geluidskaart die ASIO drivers heeft en als die in gebruik zijn. Zelf merk ik eigenlijk geen kwaliteitsverschil tussen ASIO en WDM.

Het blijft een beetje vervelend dat je voor intenet streams de Windows mixer nodig hebt voor het geluid. Wat je kunt doen is om de url direct in je player te gebruiken maar dat is dan wel erg omslachtig.

ASIO is een manier waarop je player programma communiceert met een geluidskaart. Is destijds voor studio's ontwikkeld omdat de Windows manier daar soms te langzaam is.

Daarvoor hoef je niets te downloaden. De geluidskaart moet er drivers voor hebben (zoals de Musiland al heeft) en de player software moet dat kunnen aansturen. Foobar kan dat en mijn J.River Media Center ook. Maar Windows MP en Videolan weer niet.  Als het kan dan kun je dat in je player software selecteren.

Als het nu werkt dan zou ik mij daar verder niet druk over maken. Met J.River merk ik eigenlijk geen verschil of ik nu ASIO gebruik of de standaard Windows drivers. En als je toch wat meer wilt weten over ASIO dan kun je er eens op Googelen.

nog een keer dan Pjotr, ik zie in het scherm van musiland dat wdm wordt gebruikt en niet asio. hoe kan ik dan de asio kiezen? ik zie ergens in geluidinstellingen via configuratiescherm wel een asio dll maar als ik die kies gebeurt er neits.

Die moet je kiezen in je mediaplayer zelf. Als je het daar niet ziet dan ondersteund je mediaplayer geen ASIO. Zie ook mijn vorige post.

Dat kan dus niet met de Windows mixer, alleen met players die ASIO ondersteunen! In Foobar zou het wel moeten kunnen. Dan moet je in Foobar zelf, de ASIO driver kiezen van de Musiland.

Dat is niet specfiek voor de Musiland. Dat is bij alle kaarten die ASIO hebben of kunnen zo.