Jump to content

Veroudering Filter

carl
 Share

Recommended Posts

Net in de HVT gelezen dat het filter van een LS aan veroudering onderhevig is. Mijn LS zijn inderdaad wel een jaar of 12 oud. Ik heb ook de idee dat die als ze wat langer aan staan ze beter gaan klinken. Verbeelding?

Beste Carl,

Als jij "elcap" condensatoren in je filter hebt, zijn ze ongetwijfeld aan vervanging toe.

Dat type (en merk) elektrolytische condensatoren gebruikte KEF standaard in wisselfilters.

Vrijwel alle "elcap" condensatoren die ik heb doorgemeten, bleken sterk tot zeer sterk verlopen (verouderd) te zijn.

Je kunt ze vervangen door MKP's van dezelfde capaciteit.

Guest tubejack

Ik heb die "elcap's " in mijn Kef Cadenza.  Nog niet nagemeten maar 1 wisselfilter is stuk...

Ga er  gewoon  weer elco' s in stoppen.  MKP's zijn veel te groot.

Kef%20Cadenza%20Stereo%20Hifi%20Test%20r

@marc: maar ik hoor het opwarmen van jouw versterker wel. maar het opwarmen duurt niet lang, das mooi.

groet

Klopt, daar moest ik ook even aan denken. Maar om nou te zeggen dat ik dat hóór...

Carl is in dat opzicht wellicht weer wat gevoeliger, maar de panacee is dan gewoon: de set eerder aanzetten.

Ik heb zelf wat geëxperimenteerd met laten aanstaan, en natuurlijk dacht ik het te horen, maar die winst is zo mager. Weegt niet op tegen het schuren aan mijn ziel van de nutteloos verstookte 18 Watt.

Marc

Ik zal Monitor Audio eens vragen hoe dat filter is opgebouwd. Moet wel zeggen dat de installatie een week niet had aangestaan vanwege vakantie elders. Heb me ook afgevraagd of het invallen van de donkerte nog invloed had.

Valt me tegen van HVT.

Ik zal Monitor Audio eens vragen hoe dat filter is opgebouwd. Moet wel zeggen dat de installatie een week niet had aangestaan vanwege vakantie elders. Heb me ook afgevraagd of het invallen van de donkerte nog invloed had.

Valt me tegen van HVT.

En 't glaasje wijn misschien...??

Maar effe zonder gekheid... het opwarmen en stabiliseren van de apparatuur lijkt me meer aan de orde.

:)

En 't glaasje wijn misschien...??

Maar effe zonder gekheid... het opwarmen en stabiliseren van de apparatuur lijkt me meer aan de orde.

:)

Bedankt Hans. Ik zal je binnenkort eens op de hoogte stellen van mijn wederwaardigheden op zolder.

Goh, ik zet de boel aan en ga lekker muziek luisteren. Het komt dan nooit in mij op dat het na een tijdje opwarmen beter gaat klinken.

Het klopt wel dat in veel vintage (KEF, Sony, Pioneer, maar ook Technics en noem maar op) nog veel elektrolytische condensatoren werden gebruikt. Het loont daar wel om daar aandacht aan te besteden. Maar het is wel opletten. Filmcondensatoren hebben beduidend andere eigenschappen dan elektrolytische en dat kan eigenlijk wel eens anders uitpakken en dan niet noodzakelijkerwijs ten goede. Jack heeft daar wel een punt.

In de hogere kwaliteitsregionen vind je ze toch eigenlijk niet meer de laatste 20 jaar. Alleen in het goedkopere spul.

Ik heb die "elcap's " in mijn Kef Cadenza.  Nog niet nagemeten maar 1 wisselfilter is stuk...

Ga er  gewoon  weer elco' s in stoppen.  MKP's zijn veel te groot.

Er zijn van Audyn tegenwoordig voorverouderde condensatoren. Zie http://shop.speakerenco.nl/index.php?cPath=22_24_27

Die heb ik in een paralleltak (impedantiecorrectie). Mocht deze op die plek een beetje verlopen, dan is dat geen ramp. In serie met bijvoorbeeld een tweeter moet je ze niet zetten. Dan kun je toch beter een polyprop kopen. Tegenwoordig zijn die goedkoop.

Klopt, daar moest ik ook even aan denken. Maar om nou te zeggen dat ik dat hóór...

...

Ik heb zelf wat geëxperimenteerd met laten aanstaan, en natuurlijk dacht ik het te horen, maar die winst is zo mager. Weegt niet op tegen het schuren aan mijn ziel van de nutteloos verstookte 18 Watt.

Marc

Dat vind ik een eerlijk antwoord! Ik hoor het ook niet. Maar neem ook niet de moeite om het in een soort testopstelling te controleren. Ik vind dit soort dingen persoonlijk te marginaal. Maar ik heb ook geen buizenversterker  :D . Het lijkt me echt afhankelijk van het ontwerp van de schakeling. En dan zou ook de opwarmtijd moeten verschillen. De meeste versterkers zijn na een minuutje wel warm genoeg, toch (niet de koelribben, maar de transistoren).

Ik vind het trouwens een interessant psycho-akoestisch item: ik hoor geen verschil, dus er is geen verschil. Dat tegenover de stelligheid waarmee anderen weer beweren dat er, bijvoorbeeld na het wisselen van een netsnoertje, wél een verschil is, omdat ze dat verschil waarnemen.  :P

Dat vind ik een eerlijk antwoord! Ik hoor het ook niet. Maar neem ook niet de moeite om het in een soort testopstelling te controleren. Ik vind dit soort dingen persoonlijk te marginaal. Maar ik heb ook geen buizenversterker  :D . Het lijkt me echt afhankelijk van het ontwerp van de schakeling. En dan zou ook de opwarmtijd moeten verschillen. De meeste versterkers zijn na een minuutje wel warm genoeg, toch (niet de koelribben, maar de transistoren).

Ik vind het trouwens een interessant psycho-akoestisch item: ik hoor geen verschil, dus er is geen verschil. Dat tegenover de stelligheid waarmee anderen weer beweren dat er, bijvoorbeeld na het wisselen van een netsnoertje, wél een verschil is, omdat ze dat verschil waarnemen.  :P

Verschil hoor ik wel bij een transistor versterker maar met buizen versterkers kan ik alleen de eerste 5 min verschil waarnemen daarna zijn ze op temperatuur.

Een torren bak heeft meer tijd nodig om op temperatuur te komen.

Je hebt verschillen en verschillen. Soms zijn ze subtiel, en hoor je pas wat na uren of dagen. Dan kun je afvragen of je jezelf niet voor de gek zit te houden. En je hebt ze die overduidelijk zijn. Oók in psycho-akoustische zin (niet mijn term).

Zo kan ik me heel wel voorstellen dat iemand een verschil hoort na het verwisselen van een stroomkabel. Maar als je voor jezelf weet waar je grenzen liggen, dan begin je daar al dan niet aan. Vrijheid blijheid. Ik zou er zéker wat aan doen, sterker nog, ik heb dat al gedaan. Nu weet ik ook wel dat het vast nóg wel beter kan, maar daar begin ik dan niet aan. Het schéélt als je voor jezelf weet waar het om draait. Ik heb bv geen enkele 'audiofiele' stroomkabel in de set, geen dure flauwekul.

Marc

Guest tubejack

Er zijn van Audyn tegenwoordig voorverouderde condensatoren. Zie http://shop.speakerenco.nl/index.php?cPath=22_24_27

Die heb ik in een paralleltak (impedantiecorrectie). Mocht deze op die plek een beetje verlopen, dan is dat geen ramp. In serie met bijvoorbeeld een tweeter moet je ze niet zetten. Dan kun je toch beter een polyprop kopen. Tegenwoordig zijn die goedkoop.

Ik ga waarschijnlijk Nichicon Muse bi-polair gebruiken.  Of Wima....  Net wat ik nog heb liggen én past....

Of is een betere condensator de moeite waard ?  Speakers zijn voor de rest heel.

Het filter ziet er zo uit :

cadenza.jpg

cadenza-f.jpg

Het geluidverschil hoor je pas goed als je versterker na 5 dagen aan hebt, geld ook voor cd speuler.

Jack .de spoelen veranderen in luchtspoel en litze kabel gebruiken van vls,goedkoopste maniet hoogste opbrengst.

Wil je profesioneel doen wima mkp en litze lucht spoelen maar dan moet je ook de kast zwaarder maken wand 4 cm dik berken multiplex en de nodige ingredient van binnen. Een aantal gebouwd 104 AB 85 kg schoon aan de haak :D  :D in de jaren 80

mvg wol

Hele mooie musicale speaker net geen maggie bas maar voor de rest super,ik sta er van te kijken dat de mensen voor die ik gebouwd hebben nog de speakers in huis hebben 

Pjotr in #2:

Ha leuk weer een nieuw issue :D Alleen elco's in een filter zijn aan veroudering onderhevig. Maar die horen helemaal niet thuis in een speakerfilter van enige kwaliteit.

Lijkt mij dan ook een non-issue… :rolleyes:

Pjotr in #13:

Filmcondensatoren hebben beduidend andere eigenschappen dan elektrolytische en dat kan eigenlijk wel eens anders uitpakken en dan niet noodzakelijkerwijs ten goede.

Weer geen innerlijke tegenstrijdigheid, zeker?

Jack, TL200 e.a., wees verstandig en vervang die ongetwijfeld sterk verouderde KEF "elcaps" door MKP's. Of desnoods door MKT's (parallel-C's).

Doe het desnoods gewoon even op proef... je zult versteld staan hoe goed die speakers weer kunnen klinken.

(De dundradige ferrietkernspoelen vervangen door dikdradige luchtspoelen is eigenlijk alleen van belang bij vrij hoge belasting: dat kun je later desgewenst altijd nog eens doen. Maar die luchtspoelen zijn veel groter en moeten dan extern gehuisvest worden.) 

Ik ga waarschijnlijk Nichicon Muse bi-polair gebruiken.  Of Wima....  Net wat ik nog heb liggen én past....

Of is een betere condensator de moeite waard ?  Speakers zijn voor de rest heel.

De goedkoopste MKP's van Mundorf of Audyn (ze komen vast uit dezelfde fabriek) zijn op zich echt niet duur. Daar neem je geen MKT's voor. Voor de 16 uF kun je nog overwegen een nog goedkopere elco variant te nemen.

Het lijkt me bij deze speakers niet zo erg zinvol om dure exotisch MKP's te nemen. Verander dan liever zo'n 1mH (en als het kan ook de 0,6 mH) spoel in bijvoorbeeld een mooie Mundorf vlakdraad. Of de i-kern vlakdraad met nagenoeg geen interne weerstnd. Dan wordt het laag strakker.