Jump to content

Veroudering Filter


carl
 Share

Recommended Posts

Wel ja, ontwerp een heel nieuw filter :D Spido zal dat 3e orde filter gedoe vast niet faserein genoeg vinden :P Dat zal best wel veel verbeteren maar dan is het geen KEF Cadenza meer en ben je wel even bezig om het goed te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Spido, mijn TL's zijn gereviseerd voor ik ze kocht, door Musifoon in Emmen.

Weet je wat het mooiste is? Ik ben de tweede eigenaar, ze zijn destijds nieuw verkocht door Musifoon en jaren later ingeruild. Ik weet waar ze vandaan komen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

nou de teerling geworpen is (reactie spido) : stop er (serie) Mundorf Supreme in. wat kost dat nou helemaal ....

 

15,0 µF Supreme MKP 600 Volt   €48,71

 

Nou die zijn nog best prijzig Rob :wacko: 

En dat voor in een gekregen set speakers :o

 

Nee, zodra  het schilderwerk waarmee we bezig zijn klaar (met dit warme weer :blink:} dan begin ik gewoon met die Nichicon Muse bipolair.

Die zijn al veel beter dan die elcotjes die er nu in zitten. 

 

Te goed is ook niet goed is mijn ervaring ;)

Link to comment
Share on other sites

ik bedoelde de 2 x 5uF (4,7?) in serie met het hoog. maar das nog steeds 45,00 per kast ja. die parallel bij de woofert is minder kritisch.

 

maar inderdaad, als je alles verandert dat een rechtgeaard audiobiel bedenkt is het geen KEF Kadenza meer.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Nee het filter moet je gewoon zo laten. Kef was niet gek, dus het zal best een filter zijn dat faserein :D  verloopt rondom de wisselfrequentie. Dus dat daar woofer en tweeter in fase met elkaar zijn. Als je daaraan gaat prutsen dan krijg je een rare luisteras (niet meer recht voor de speaker). Kef deed al vroeg allerlei zaken in het filter die pas later gemeengoed werden, dus ze waren op dit gebied al behoorlijk geavanceerd in het pre-computertijdperk. Ik zie ook dat Kef in plaats van een enkele condensator van 22 uF parallel aan de woofer, er gedeeltelijk een weerstand tussen heeft gezet van 10 Ohm. Zo loopt de freuqntiekarakteristiek vast wat rechter, of is een bepaalde resonantie in het filter voorkomen. Dat soort trucjes ga je zelf niet zomaar doen met een compleet nieuw filter.

Link to comment
Share on other sites

Ha Treshold,

 

Bedoelde het niet zo serieus hoor om dat hele filter op de schop te gooien, zie de smiley. Denk dat wijsheid in dit geval meer is wat Jack zelf voorstelt: Gewoon de bestaande vergane elco’s vervangen door nieuwe. Zijn we ook weer bij het topic onderwerp ;) Bipolaire elco's zijn nou ook weer niet zo slecht dat ze niet goed zouden klinken.

 

Jack,

 

Welke van Nichicon heb je op het oog? Van Nichicon ken ik alleen de kleine bipolaire voor in versterkers (klein signaal) en geen typen die ook de stroom kunnen hebben voor een luidspreker wisselfilter. Voor speaker filters heb je wel bipolaire nodig van minimaal 100V die ook bedoeld zijn voor de stroom in een luidspreker filter. Dan kom je meer op dit uit: http://www.mundorf.com/english/bauteile/frkondensator.htm of goedkoper: http://www.rumoh.eu/nl/22-jantzen-audio-bipolair en http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8048

 

Voor de hoog sectie kun je voor de 5uF een 4,7uF bipolair parallel met een 0,33uF PP film overwegen als je nog eens extra de puntjes op de i wilt zetten.

Link to comment
Share on other sites

Wel ja, ontwerp een heel nieuw filter :D Spido zal dat 3e orde filter gedoe vast niet faserein genoeg vinden :P Dat zal best wel veel verbeteren maar dan is het geen KEF Cadenza meer en ben je wel even bezig om het goed te krijgen.

 

Een nieuw filter ontwerp zou natuurlijk optimaal zijn, want het originele filter is werkelijk knudde.

Zowel wat technische opzet  betreft, als ten aanzien van de kwaliteit van de onderdelen.

Zoals bij àlle zogenoemde "acoustic butterworth" KEF-filters uit die dagen.

"Over-processed" zou men wel kunnen zeggen.

Die eigen foutjes c.q. eigenaardigheden van de units werden weggemoffeld, verdoezeld, gecompenseerd door ingewikkelde filters, die de fasereinheid en de impulsverwerking sterk aantastten.

En dat allemaal om een zo recht mogelijke amplitude/frequentie-karakteristiek te krijgen: weliswaar een belangrijk, maar lang niet hèt belangrijkste aspect van high fidelity.

 

Het blijft echter een dilemma: het hele ontwerp herzien, of alleen de onderdelen vervangen die niet meer in orde zijn?

In dit geval zou ik me, denk ik, beperken tot het filter.

De luidspreker-units - m.n. de woofer/middentoner en de passieve co-woofer, in combinatie met de ingesloten luchtmassa - vormen immers een twee-eenheid die men moet respecteren.

 

Wat het filter betreft: een beter en eenvoudiger concept lijkt me heel wel mogelijk. Maar het vervangen van de verlopen condensatoren door MKP's met dezelfde capaciteit is ook een optie.

Die MKP's hoeven overigens helemaal niet duur te zijn. Voor luidsprekers van deze kwaliteit kan men prima MKP's van bijvoorbeeld Wima of Monacor nemen.

Alleen autosuggestibele audiofielen zullen kunnen - eh - wáárnemen (dank, Ravon!) dat die minder goed klinken dan peperdure Audyns of Mundorfs...

450125_BB_00_FB.EPS_80.jpg      Wima 15µF / 600V, € 4,- bij Conrad  (NL)

        G111620A.jpgMonacor 15µF / 250V, € 6,60 bij Geronika (Be.) 

Link to comment
Share on other sites

Alleen autosuggestibele audiofielen zullen kunnen - eh - wáárnemen (dank, Ravon!) dat die minder goed klinken dan peperdure Audyns of Mundorfs... 

 

Zolang onze ogen ons niet in de steek laten zullen jij en ik dat ook kunnen en dan hoeven die dingen niet eens geluid te maken.

Misschien is het een idee om bij dergelijke filter upgrades een kijkglaasje boven het filter te maken zodat iedere autosuggestieveling met eigen ogen kan waarnemen naar welke condensator geluisterd wordt. 

Link to comment
Share on other sites

Dat fluorescerende groen heeft i.d.d. wel een hoge bling bling factor :D

EGL-5.6-70.gif

 

Spido, waarom wil je Jack nou per se aan die PP caps hebben die helemaal niet gaan passen op dat printje?

 

En kom dan op zijn minst met condensatoren bedoeld voor luidsprekerfilters. Die zijn thermisch nabehandeld (na gekrompen) zodat de wikkelingen extra vast zitten. Wel belangrijk in een speaker waarbij ze trillingen te verwerken krijgen. Die WIMA waar jij mee komt zijn dat niet. En simpele Jantzen/Intertechniek enz. PP caps die vrijwel elke DHZ speakerhandel verkoopt, zijn i.d.d. niet te hoofdprijs maar wel tamelijk groot. Dat gaat in het geheel niet passen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ok heren die Nichicon ES Muse Bipolair gaan maar tot 50volt, dus die vallen af. ;)

 

Ik heb ik de rommeldoos gekeken en kwam o.a. tegen.

6x Wima MKP10 4,7uF  400volt (erg groot)

10 Philips MKP 378 3,3uF 250 volt

50 Philips MKC 344 HQ 2,2uF 200 volt

10 Wima MKS4 10uF 63volt

30 Wima MKS4 2,2uF 63volt

2 x MKP 6,8uF 400volt vaag merk...

 

En nog wel het e.e.a.  tussen 100nF en 1uf MKP/MKS/MKT/MKM/MKC

 

Kan ik i.p.v. 5uF in het hoog ook 4,7 of 2x 2,2uF nemen?

 

Of is het slim het hele filter op te doeken en alleen een serie C te nemen voor het hoog van zeg 2,7uF.

Link to comment
Share on other sites

Dat fluorescerende groen heeft i.d.d. wel een hoge bling bling factor :D

EGL-5.6-70.gif

 

Spido, waarom wil je Jack nou per se aan die PP caps hebben die helemaal niet gaan passen op dat printje?

 

En kom dan op zijn minst met condensatoren bedoeld voor luidsprekerfilters. Die zijn thermisch nabehandeld (na gekrompen) zodat de wikkelingen extra vast zitten. Wel belangrijk in een speaker waarbij ze trillingen te verwerken krijgen. Die WIMA waar jij mee komt zijn dat niet. En simpele Jantzen/Intertechniek enz. PP caps die vrijwel elke DHZ speakerhandel verkoopt, zijn i.d.d. niet te hoofdprijs maar wel tamelijk groot. Dat gaat in het geheel niet passen.

 

Beste Pjotr,

 

Die elco van jou heeft inderdaad een hoog bling-bling karakter.

Je kunt zo'n elektrolietje best als dummy achter een glaasje zetten, maar sluit hem alsjeblieft niet aan!  :o

 

Wat een l*lkoek zeg, van dat nakrimpen! Wie heeft jou dàt nou weer wijsgemaakt?

Moderne MKP's zijn nauwelijks groter dan elco's met dezelfde capaciteit, en anders weet bijvoorbeeld Jack daar altijd wel een handige oplossing voor. Met siliconenkit en eindjes montagedraad is bijna alles mogelijk...

Wat trillen betreft: ja, elk lichaam kan in eigenresonantie geraken. Maar ik vraag me af, of je buiten de kast kunt horen dat er binnen in de kast - opgesloten in schuimplastic (KEF Cadenza bijv.) of BAF (bijna elke goede luidspreker) - een filter als geheel of een filtercomponentje an sich een beetje trilt.

Maar wie daar bang voor is: siliconenkit!

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Jacco Dekker die ons ooit doceerde dat je toch niks hoort.

 

 

Dàt heeft meer met ouderdom van de oren te maken Rob :(

Link to comment
Share on other sites

Ok heren die Nichicon ES Muse Bipolair gaan maar tot 50volt, dus die vallen af. ;)

 

Ik heb ik de rommeldoos gekeken en kwam o.a. tegen.

6x Wima MKP10 4,7uF  400volt (erg groot)

10 Philips MKP 378 3,3uF 250 volt

50 Philips MKC 344 HQ 2,2uF 200 volt

10 Wima MKS4 10uF 63volt

30 Wima MKS4 2,2uF 63volt

2 x MKP 6,8uF 400volt vaag merk...

 

En nog wel het e.e.a.  tussen 100nF en 1uf MKP/MKS/MKT/MKM/MKC

 

Kan ik i.p.v. 5uF in het hoog ook 4,7 of 2x 2,2uF nemen?

 

Of is het slim het hele filter op te doeken en alleen een serie C te nemen voor het hoog van zeg 2,7uF.

Ik zou gewoon recappen, met elcaps om het origineel karakter te houden. Siliconenkit alleen zuurvrije gebruiken, de meeste kits bevatten azijnzuur en vreten je printen kapot en kunnen de speakers aantasten.

Link to comment
Share on other sites

Jacco Dekker die ons ooit doceerde dat je toch niks hoort.

 

 

 

groet

 

Oh ja die. Maar dat was een theoreticus. Hij zal dat ook wel theoretisch bedoeld hebben :D

 

Jack, het is wat je wilt. Wil je hem alleen reapareren, zet er dan gewoon niieuwe elco's in bij Europeaudio vandaan ofzo. Het is wel zaak om je vrij nauwkeurig aan de bestaande waarden te houden, al zullen de oorspronkelijke spullen van KEF ook niet nauwkeuriger zijn dan 10%. En voor die 5 uF is een 4,7uF bip elco parallel met een 0,33uF PP een mooi alternatief wat op het bestaande printje past.

 

Wil je echt gaan tweaken en modificeren, dan kun je alle kanten op en zo ver gaan als je wilt. Het is een keuze: Repareren of tweaken/modificeren. Met dat laatste is het resultaat vrij ongewis, maar als je daar zin in hebt, wat let je?

 

 

P.s. Spido, je gaat wel weer lekker te keer maar ontwijkt mijn vraag.

Link to comment
Share on other sites

(...) Of is het slim het hele filter op te doeken en alleen een serie C te nemen voor het hoog van zeg 2,7uF.

 

Beste Jack,

 

Ongetwijfeld zou het de impulsverwerking in het laag zeer ten goede komen, wanneer je de woofer/middentoner B200 SP1022 ongefilterd zou aansluiten.

De unit heeft een gecoate bextrene conus, die een heel regelmatige, probleemloze natuurlijke roll-off levert vanaf 4kHz.

 

De tweeter T27 kan m.i. echter niet via een enkele seriecondensator (eerste orde filtering) bij ca. 4,5 kHz het werk overnemen, gezien de vrij hoge resonantiefrequentie en de niet al te grote belastbaarheid.

Laat de hoogsectie dus maar zoals die nu is, maar vervang wel de elcaps door MKP's.

 

Wat de polariteit van de tweeter betreft: probeer die al luisterend uit.

Want elektrische fase en akoestische fase zijn twee verschillende zaken.

 

http://p10hifi.net/TLS/drivers/images/B200_SP1022.gif

Link to comment
Share on other sites

Er bestaat wel een effect bij foliecondensatoren dat door de krachten van het electrische veld in het di-electricum de "platen" naar elkaar toe of van elkaar af worden getrokken.

In extreme gevallen hoor je dan heel zachtjes muziek uit de C komen.

 

Verder zijn die Wima's prima ingesealed, daar zul je denkelijk geen last mee krijgen.

Link to comment
Share on other sites

(...) In extreme gevallen hoor je dan heel zachtjes muziek uit de C komen. (...) 

 

Beste KT88,

 

Als je er met je oor vlak bovenop gaat zitten, en er tegelijkertijd géén luidspreker speelt... dan kun je wellicht iets - eh - "wáárnemen", als je werkelijk wilt.

Maar - eh... halló! - die condensator zit wel ìn een luidsprekerkast, en ook nog eens ònder het dempingsmateriaal.

En hij wordt overstemd door een luid spelende luidspreker.

Die condensator hoor je ècht niet.

(Tenzij je zo'n autosuggestibele audiofiel bent, natuurlijk...  :P  )

Link to comment
Share on other sites

Er bestaat wel een effect bij foliecondensatoren dat door de krachten van het electrische veld in het di-electricum de "platen" naar elkaar toe of van elkaar af worden getrokken.

In extreme gevallen hoor je dan heel zachtjes muziek uit de C komen.

 

Verder zijn die Wima's prima ingesealed, daar zul je denkelijk geen last mee krijgen.

Dat is het vehaal niet,

 

Condensatoren worden strak gewikkeld en soms plat gedrukt (zoals de WIMA's) en in een huisje ingegoten. Daarbij zit er onontkoombaar altijd wat lucht tussen de wikkelingen. Is normaal geen probleem maar als ze mechanisch trillen moduleert dat wel enigszins de capaciteit. Maar ok, ik moet de eerte nog tegenkomen die het gehoormatig is opgevallen :D

 

I.i.g. worden de audio folie condensatoren naverwarmd waardoor de folie wat krimpt en eventuele lucht er uit geperst wordt. Dat is ook de manier om ze wat nauwkeuriger op waarde te trimmen. Werd ook standaard gedaan bij styroflex condensatoren om ze nauwkeurig op waarde te trimmen.

Link to comment
Share on other sites

het gaat er niet om dat de condensator in de kast ook een liedje zingt en dat je dat niet door de kast of de conus heen hoort.

 

het gaat om de vervorming van het elektrische signaal die dat introduceert (jaja .... dat is natuurlijk niet hoorbaar). hoe raar is het dat als de folies voldoende bewegen om geluid te geven, dat het elektrisch functioneren ook beinvloedt? zou raar zijn als het niet zo is.

 

 

met enig goochelen is over dit verschijnsel een AES paper te vinden. van wie ?

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

(jaja .... dat is natuurlijk niet hoorbaar)

 

Onzin. Het is niet zwart/wit, hoe graag je dat ook wilt om achteraf je gelijk te halen.  

 

De vraag is met welke trillingsniveaus een condensator bij frequenties in de audioband moet trillen om een significant microfonie effect te krijgen zodat het hoorbaar wordt. De volgende vraag is hoe hoog de trillingsniveaus in luidsprekerbehuizingen gewoonlijk zijn. 

 

Zoek daar nou eens een goed en technisch onderbouwd antwoord op. Beter nog zou zijn als je zelf het antwoord vindt door proeven te doen. Zoals gewoonlijk zul je hier wel weer afhaken. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...