Pjotr Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Haal die elco er maar eens uit en ga muziek spelen. Dan merk je vanzelf dat hij wél in de signaalweg zat. Helemaal waar. Dat gedoe van wel of niet in de signaalweg is grote flauwekul. Dan heb je ook nog mensen die bij een grote waarde, zeg 110 uF, een elco nemen van 100 uF en een MKP van 10 uF parallel. Dat zou dan beter klinken dan twee elco's van 100+10 of één van 110 (geen E-waarde). elektrotechnisch gezien kan ik daar niet zoveel mee. Als er iets is met die elco van 100 uF dan kan die MKP van 10 uF dat niet wegpoetsen. Palcebo-effect? Dat is niet helemaal waar, dat zit toch iets complexer. Voor een condensator geldt dat de impedantie afneemt met de frequentie. Dat is de reden dat je sowieso condensators toepast in luidsprekers. Die kleine film parallel neemt het dan bij hogere frequenties over bij parallel schakeling als zijn impedantie kleiner wordt dan die van de elco: Elco’s hebben doorgaans een behoorlijk hogere Ri (inwendige weerstand) dan film condensatoren. Maar ook niet altijd, hangt nogal van het fabikaat af. Tenminste dat is de theorie. Moet ook wel zeggen dat ik in de praktijk er weinig van gemerkt heb dat het een duidelijke verbetering in klank geeft. Maareh, is dit KEF geknutsel niet meer iets voor de "Zelfbouw/Modificatie" rubiek? Heeft niets meer met "Veroudering Filter" te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Maareh, is dit KEF geknutsel niet meer iets voor de "Zelfbouw/Modificatie" rubiek? Heeft niets meer met "Veroudering Filter" te maken. Een aantal elco's in deze KEF's uit 1975 zijn door veroudering defect. Aardig on-topic toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Kef heeft er wetenschapenlijk over geschreven en Spido gaat het even vertellen hoe het moet Spido ga eerst die documenten door lezen van Kef mvg wol Beste Wol, O, die onzin van KEF heb ik allemaal gelezen hoor. In de "KEF Topics" en zo. Ja, zo vertelde KEF dat je in een luidsprekerfilter elco's en ferrietkernspoelen zou moeten gebruiken! (Zie o.m. KEF Topics, International edition Vol.1 No 2A.) Gelukkig weet iedere wetenschapper intussen beter. En de meeste betweters ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 http://www.kef.com/uploads/files/en/kef_topics/KEFTOPICS_vol1no2A.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Beste Spido, Dit zijn theoretische waarden, bedoeld om als voorbeeld te dienen, die gaan uit van een weerstand als belasting. Een dynamische luidspreker is dat nooit. Als je deze waarden letterlijk aanneemt dan weet je in elk geval zeker dat je nooit de Butterworth karakteristiek haalt. Beste Threshold, In hun streven om de frequentie/amplitude-karakteristiek nòg rechter te krijgen, gingen de genieën bij KEF steeds verder. Maar... rèchter werd niet èchter! KEF speakers stonden niet voor niets bekend als saaifaai luidsprekers... Voorbeeld van zo'n nog verder uitgewerkt "dividing network": Acht elcaps... dus werk aan de winkel voor wie wil renoveren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Een aantal elco's in deze KEF's uit 1975 zijn door veroudering defect. Aardig on-topic toch Slim opgemerkt zeg. Als het daarbij nou bleef... Krijg toch de indruk dat hier een hele verbouwing behandeld wordt compleet met alle ins en out van de te gebruiken constructiemethoden en materiaalonderzoeken en theoriën en en passant ook nog even de duistere praktijken van KEF. Als je Spido mag geloven is aan dat KEF spul toch geen eer te behalen, die hadden geen verstand van speakers. Ze kunnen wel gelijk de Kliko in... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 kan er geen 12db filter op die t27? of krijgt ie dan teveel te verduren ? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 (...) Als je Spido mag geloven is aan dat KEF spul toch geen eer te behalen, die hadden geen verstand van speakers. Ze kunnen wel gelijk de Kliko in... Beste Pjotr, Waar haal je dat nou weer vandaan? De luidsprekerunits waren vaak heel behoorlijk, hoor. Veel zelfbouwers - maar ook andere ontwerpers en fabrikanten - bereikten met KEF-units betere resultaten dan KEF zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Ze kunnen wel gelijk de Kliko in... Ad A: Gegeven paard. Ad B: Weet jij wel hoeveel ruimte dingen innemen Kliko vol Maar een ècht goede lezer weet nu, of kan weten dat hij of zij zich m.i.: "De 1e 10 jaar geen zorgen hoeft te maken over de veroudering van elco's in luidsprekers" Het is maar net hoe je leest en wat je wil lezen. Die "KEFjes" doen het trouwens best aardig .... Waf ! Kef Kef .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 'Veel zelfbouwers - maar ook andere ontwerpers en fabrikanten - bereikten met KEF-units betere resultaten dan KEF zelf.' gut, tis net Philips groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Die "KEFjes" doen het trouwens best aardig .... Dacht ik ook. Gewoon een paar nieuwe frisse bip elco's er in en het gaat weer jaren mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 De luidsprekerunits waren vaak heel behoorlijk, hoor. Veel zelfbouwers - maar ook andere ontwerpers en fabrikanten - bereikten met KEF-units betere resultaten dan KEF zelf. Dat geldt natuurlijk voor veel speakerbouwers, Philips werd al aangehaald, er zijn nog vele anderen. Ditheeft m.i. ook te maken met het productieproces en andere fasen in het ontwerp waarbij concessies gedaan worden (economische aspecten). Concessies die je vooral als zelfbouwer niet hoeft te doen. Denk aan de materialen voor de kast, kostprijs van condensatoren , spoelen, kabels etc. Kef heeft in de jaren 70-80 heeft veel verschillende speakers op de markt gebracht, waaronder een aantal historische, baanbrekende modellen. Off topic:"Cambridge Audio heeft 6 jaar gedaan over de ontwikkeling van de R50's, hier verkocht als TL200 3 van de 4 units zijn Kef." . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Dacht ik ook. Gewoon een paar nieuwe frisse bip elco's er in en het gaat weer jaren mee. ? ? Dezelfde Pjotr in #2 (d.d. 21 juli) van ditzelfde topic: (...) Alleen elco's in een filter zijn aan veroudering onderhevig. Maar die horen helemaal niet thuis in een speakerfilter van enige kwaliteit. (...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Tannoy heeft dat niet voor niks gedaan met die 150 uF in de signaal weg dat heeft ook een functie, klang und ton en Bernd van Hobby hifi hebben er ook overschreven de functie er van. Ja de grote condensator die soms wonderen doet in het laag (echt waar!). Maar die zijn eerder 500 tot 1500 uF. Leuk dat je het hier noemt. Voor het eerst is dit beschreven door Vance Dickason in een Amerikaans blad. Daarna heeft Hobby Hifi het opgepikt en verder uitgewerkt, inclusief theoretische onderbouwing. Nu zie je dat Focal referentie basluidsprekers maakt die er ideaal voor zijn, die zonder die condensator eigenlijk niet goed te gebruiken zijn. Maar...Kef had die truc al veel eerder door en noemde het een subsonic filter! Maar ze wisten toen ook al dat door die condensator de kast veel kleiner kon worden en het laag rechter werd en dieper door liep. Dus Kef zal ik niet onderschatten . En dat ze in een ver verleden een elco goed vonden, toen de MKP's nog vreselijk duur waren, vind ik niet zo erg. Dat hebben ze immers in de jaren 70 geschreven! Zulke oude publicaties naar boven halen vind ik op zich wel interessant, want ik lees ook de goede dingen die er in staan. zoals dat de klop-test op de behuizing niet je-van-het is maar dat je het geheel goed moet analyseren. Dat je daarin nog niet de laatste ontwikkelingen van nu leest (dat het vooral de staande golven in de kast zelf zijn die naar buiten dringen en zich mengen met het directe geluid) lijkt me logisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 juli 2013 Report Share Posted 29 juli 2013 Beste Threshold, In hun streven om de frequentie/amplitude-karakteristiek nòg rechter te krijgen, gingen de genieën bij KEF steeds verder. Maar... rèchter werd niet èchter! KEF speakers stonden niet voor niets bekend als saaifaai luidsprekers... Voorbeeld van zo'n nog verder uitgewerkt "dividing network": Acht elcaps... dus werk aan de winkel voor wie wil renoveren! Dat wordt een dure grap om te renoveren! Als ik dit filter zie, dan zou ik denken dat ze kosten noch moeite spaarden om de speaker te optimaliseren. Het is maar hoe je ertegenaan kijkt. Zoals je misschien wel weet hou ik ook wel van een mooi steil filter . Alleen zet ik ook wel eens een vraagteken hierbij als je hoogdempende slappe zware plastieken conussen gebruikt. Die horen niet zo te resoneren en kunnen ook wel met een makkelijker filter af, in elk geval voor woofer naar middentoner. Ik wijt de saaiheid van Kef ook aan dit materiaal, buiten de afstemming gedeeltelijk door het filter. Men houdt in Engeland gewoon van saai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Ja de grote condensator die soms wonderen doet in het laag (echt waar!). Maar die zijn eerder 500 tot 1500 uF. Leuk dat je het hier noemt. Voor het eerst is dit beschreven door Vance Dickason in een Amerikaans blad. Daarna heeft Hobby Hifi het opgepikt en verder uitgewerkt, inclusief theoretische onderbouwing. Nu zie je dat Focal referentie basluidsprekers maakt die er ideaal voor zijn, die zonder die condensator eigenlijk niet goed te gebruiken zijn. Maar...Kef had die truc al veel eerder door en noemde het een subsonic filter! Maar ze wisten toen ook al dat door die condensator de kast veel kleiner kon worden en het laag rechter werd en dieper door liep. Dus Kef zal ik niet onderschatten . En dat ze in een ver verleden een elco goed vonden, toen de MKP's nog vreselijk duur waren, vind ik niet zo erg. Dat hebben ze immers in de jaren 70 geschreven! Zulke oude publicaties naar boven halen vind ik op zich wel interessant, want ik lees ook de goede dingen die er in staan. zoals dat de klop-test op de behuizing niet je-van-het is maar dat je het geheel goed moet analyseren. Dat je daarin nog niet de laatste ontwikkelingen van nu leest (dat het vooral de staande golven in de kast zelf zijn die naar buiten dringen en zich mengen met het directe geluid) lijkt me logisch. Dank voor alle antwoorden. Nu is mijn vraag waarom het perse een elco moet zijn die daar zit, waarvan vaststaat dat deze in een mensenleven verouderen. Ik meen dat je een alco niet zomaar kunt uitwisselen met eenzelfde waarde MKT of MKP condensator omdat het gedrag van zo'n condensator dan anders is. Als ik dus zo'n elco laat zeggen over een jaar of tien vervang moet er dan weer een elco in? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Je gaat er op vooruit ,gewoon mkt nemen ,de bas en het midden worden veel zuiverder Met Mkp word het muziekaler je moet zelf de keuze maken Je hebt ook nog een elko met gewevenstof er in, die klinkt ook goed maar ik weet niet of ze die waarde,s hebben ik dacht het van wel mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Je hebt ook nog een elko met gewevenstof er in, die klinkt ook goed maar ik weet niet of ze die waarde,s hebben ik dacht het van wel mvg wol Klopt dat zijn de Elna Silmics. Heb ik zelf nooit het geld waard gevonden. Elna claimt dat ze mechanisch steviger opgebouwd zijn (microfonie). Maar als ik zo de fora lees met ervaringen doen ze het niet beter dan b.v. Panasonc FC's, een vrij standaard goede industriële elco. En sinds ik eens een versterker gerepareed heb waar die Silmics in de voeding zaten en compleet waren leeggelopen heb ik het sowieso niet meer op Elna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Elco's zijn klein en goedkoop. Bovendien verdoezelen ze een hoop van het originele signaal. het klinkt dus vriendelijker, maar zoals hiervoor ook al opgemerkt... een stuk saaier. Ik heb indertijd in mijn Infinity's een deel van de elco's vervangen door MKP's. Een wereld van verschil (of je het nou mooier vind of niet). Alleen die knoeperds van laagopslingerelco's zijn eigenlijk niet door MKP's te vervangen. Daar heb je dan n.l. een kruiwagen vol van nodig. Ik heb eens een filter uit een IMF TL gezien. Ongeloofelijk, dat daar nog geluid door heen komt. Vol elco's slechte spoelen en gruwelijk complex. Bij Speakerland was de vraag binnen gekomen om dit filter te verbeteren. Dat was dus echt onbegonnen werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Wat de commercie er van vind (voor een Cadenza) http://www.falconacoustics.co.uk/replacement-capacitor-sets/replacement-capacitor-kit-kef/kef-cadenza-replacement-capacitor-set.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Kef b110 en t27 en b139 zijn gewoon goeie units die niet onderdoen voor andere speakers . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Elco's zijn klein en goedkoop. Bovendien verdoezelen ze een hoop van het originele signaal. het klinkt dus vriendelijker, maar zoals hiervoor ook al opgemerkt... een stuk saaier. Ik heb indertijd in mijn Infinity's een deel van de elco's vervangen door MKP's. Een wereld van verschil (of je het nou mooier vind of niet). Alleen die knoeperds van laagopslingerelco's zijn eigenlijk niet door MKP's te vervangen. Daar heb je dan n.l. een kruiwagen vol van nodig. Ik heb eens een filter uit een IMF TL gezien. Ongeloofelijk, dat daar nog geluid door heen komt. Vol elco's slechte spoelen en gruwelijk complex. Bij Speakerland was de vraag binnen gekomen om dit filter te verbeteren. Dat was dus echt onbegonnen werk. Heb je die IMF's ook gehoord Hans? If ja hoe vond je het klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Kef b110 en t27 en b139 zijn gewoon goeie units die niet onderdoen voor andere speakers . mvg wol In hun tijd (de jaren '70 - '80) dan wel te verstaan. Al ben ik het w.b.t. de T27 niet met je eens. Daar was ook toen al wel beter voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 In hun tijd (de jaren '70 - '80) dan wel te verstaan. Al ben ik het w.b.t. de T27 niet met je eens. Daar was ook toen al wel beter voor. Met KEF luidsprekerunits kon men prima systemen bouwen... alleen werd het rendement dan altijd wel laag. En vooral wanneer het transmissielijnsystemen werden. Met bijvoorbeeld de B139 er in. Units van andere leveranciers moesten vaak zo'n 3dB of nog meer worden teruggenomen, als ze met KEF units werden gecombineerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Ik zou zo'n elco dus kunnen vervangen voor een MKP of MKT, alleen vind ik die niet zo snel in waardes van 150uF van een goede fabrikant. Heeft iemand een adresje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts