TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 't valt niet mee hè. om de luiste waarde te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 'Tis eigenlijk net zo iets als wanneer mensen de naam van het bloemetje weten, ze het bloemetje vanzelf mooier gaan vinden (of lelijker, dat kan ook) Je enige houvast zijn de datasheets van KEF zelf en die komen ook niet helemaal overeen met elkaar. Anders moet je de speaker zelf opmeten. Pas vanaf eind jaren '70 werden de T&S parameters gangbaar om een unit te karakteriseren. Mij lijkt die laatste datasheet uit de jaren '80 die bij t-linespeakers.org staat, de meest accurate. Of je moet een B139 uit 1962 hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 'Tis eigenlijk net zo iets als wanneer mensen de naam van het bloemetje weten, ze het bloemetje vanzelf mooier gaan vinden (of lelijker, dat kan ook) Je enige houvast zijn de datasheets van KEF zelf en die komen ook niet helemaal overeen met elkaar. Anders moet je de speaker zelf opmeten. Pas vanaf eind jaren '70 werden de T&S parameters gangbaar om een unit te karakteriseren. Mij lijkt die laatste datasheet uit de jaren '80 die bij t-linespeakers.org staat, de meest accurate. Of je moet een B139 uit 1962 hebben Ik heb deze sheets ook gevonden Pjotr, ik kan alleen die van 84db niet meer vinden, die is er nl wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Bedoel je deze? http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/KEFDocuments/KEFGermanGallery/pages/p40.htm Is weer anders dan die van KEF zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Bedoel je deze? http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/KEFDocuments/KEFGermanGallery/pages/p40.htm Is weer anders dan die van KEF zelf. Ja, und dort steht's auch wieder ganz klar: "Empfindlichkeit: 84dB bei 1 Watt in 1 M Abstand". Aber der Herr Pjotr lasst sich trotzdem natürlich nicht überzeugen. Der weiss doch alles immer besser! Overigens is de opgave van het frequentiebereik iets te... veelomvattend, dunkt me: 20 - 1000 Hz. Die 20 Hz is natuurlijk afhankelijk van de behuizing (als je een bepaalde lineariteit in acht neemt). Maar die 1000 Hz is veel te hoog: in dat gebied begint de B139 op te breken als een ouwe krant. http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.zz-netz.de/elektronik/plaene/kef-b139-spezifikation.gif&imgrefurl=http://www.zz-netz.de/elektronik/DIY_Multimedia.html&h=980&w=665&sz=51&tbnid=rWTFLjsFQVwTEM:&tbnh=90&tbnw=61&prev=/search%3Fq%3Dkef%2Bb139%2Bsp1044%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=kef+b139+sp1044&usg=__GamxbeoptZpi0f5rlepwCSf_iwk=&docid=lSrn9HDRctJx3M&sa=X&ei=KPX8UfmILYjxPJ7kgBA&ved=0CEAQ9QEwBQ&dur=500 Und auch hier: "Schalldruck: 84dB" onder "NENNDATEN DES HERSTELLERS"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Ja, und dort steht's auch wieder ganz klar: "Empfindlichkeit: 84dB bei 1 Watt in 1 M Abstand". Gut, en dat je mij daar voor nodig had Spido? En nee, ik laat mij niet overtuigen door een Duits zelfbouwboekje als KEF zelf wat anders zegt in zijn gepubliceerde sheets. Daar heb jij dan weer een blinde vlek voor. Ach wat doet het er toe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 (...) als KEF zelf wat anders zegt in zijn gepubliceerde sheets. (...) Beste Pjotr, Wáár, dan?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Spido, in jouw sheet staat echter onder antriebsdaten SPL 86.4 db /W/m Schalldruk betekent vlgs mij geluidsdruk en SPL sound pressure level daar zit toch geen verschil tussen? :o Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste Pjotr, Wáár, dan?? Hier staat het Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste TL200, Is dit wel een echte datasheet van KEF? Echte datasheets van KEF zagen er altijd keurig uit. Mooi drukwerk, dus. Helvetica lettertje. Blauw steunkleurtje. Hadden ook een uitgavenummer. Van de B139 Specification Number SP1044 was dat bijvoorbeeld "ISSUE 0677". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste TL200, Is dit wel een echte datasheet van KEF? Echte datasheets van KEF zagen er altijd keurig uit. Mooi drukwerk, dus. Helvetica lettertje. Blauw steunkleurtje. Hadden ook een uitgavenummer. Van de B139 Specification Number SP1044 was dat bijvoorbeeld "ISSUE 0677". Zou het fraude zijn? Nou niet gaan zeuren Spido, die Duitse sheet waarop jij je baseert ziet er veel belabberder uit. Missien kun je iets nader verklaren over het verschil tussen dat Duitse "Schalldruck" en "Sound Pressure Level"? Diezelfde sheet van KEF hierboven zit al 25 jaar in mijn archief en kwam bij de door jou zo geroemde heer van Oosten van Remo vandaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste TL200, Is dit wel een echte datasheet van KEF? Echte datasheets van KEF zagen er altijd keurig uit. Mooi drukwerk, dus. Helvetica lettertje. Blauw steunkleurtje. Hadden ook een uitgavenummer. Van de B139 Specification Number SP1044 was dat bijvoorbeeld "ISSUE 0677". Dacht ik wel Spido, ik heb al zoveel verschillende uitvoeringen van die sheets gezien, veel van die jij bedoelt maar ook veel anderen. Er werden destijds heel veel Kef units verkocht voor de zelfbouwers, misschien dat daar de oorzaak ligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste TL200, Ik stuitte op de discussie van "SpeakerTalk", waar jij kennelijk aan deelnam: http://www.hifiloudspeakers.info/speakertalk/viewtopic.php?t=980&postdays=0&postorder=asc&start=0 Is het jou duidelijk welke basluidsprekers er in jouw speakers zitten? De SP6171? Of de SP1044? En hebben jouw speakers de hoger belastbare seriespoelen in de laagsectie? (100W i.p.v. 50W) (...) I purchased these speakers about a week ago, so I did not test them very well. I thought they contained the B139B SP1044 bass units, but the units are Kef B139A SP6171. Not really sure what the exact difference is (except the looks). (...) Eric Raven, 30 sep. 2009, 10:24 u. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 (...) Missien kun je iets nader verklaren over het verschil tussen dat Duitse "Schalldruck" en "Sound Pressure Level"? (...) Beste Pjotr, Dat is vrij eenvoudig, lijkt me. De ene opgave is die van de fabrikant (Nenndaten des Herstellers, KEF dus) en de andere is de opgave van de verkoper & opsteller van deze onofficiële & ongeauthoriseerde data sheet (fa. HifiSound, dus). Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste TL200, Ik stuitte op de discussie van "SpeakerTalk", waar jij kennelijk aan deelnam: http://www.hifiloudspeakers.info/speakertalk/viewtopic.php?t=980&postdays=0&postorder=asc&start=0 Is het jou duidelijk welke basluidsprekers er in jouw speakers zitten? De SP6171? Of de SP1044? En hebben jouw speakers de hoger belastbare seriespoelen in de laagsectie? (100W i.p.v. 50W) Eric Raven, 30 sep. 2009, 10:24 u. Heb je ook gelezen dat de TL 200 de sp1044 heeft en de R50 de sp6171, de TL's zijn later gemaakt. Eric heeft waarschijnlijk R50's gekocht met ander type plaatje. Ik zal wat plaatjes hiertvan opzoeken. Ja, ik heb de zwaardere spoelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste TL200, We hoeven de discussie van SpeakerTalk hier niet over te doen, dunkt me. Eric was/is er zeker van dat hij TL200's heeft gekocht, en zijn vriend een paar R50's. Jij hebt dus B139 SP1044 basunits in je Cambridge Audio TL200 luidsprekers? En van welk bouwjaar zijn die basunits? Overigens: ik had nooit eerder gehoord van een B139 met verhoogd rendement (t.w. 87dB i.p.v. 84dB). En ik heb er ook nooit een echt KEF specsheet van gezien. Jij wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Hier tyeplaatje van één vam mijn speakers, notice aanpassing vermogen. https://8460bac0-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/vintagecambridgeaudio/cambridge-audio/TL200-typeshield.jpeg?attachauth=ANoY7cqA05Gu-QaaI4XLJkBMY68BTpmUiNMP9R4Hl4Y1Ai5rulINfsIdS0FGzWGKJpajKUFGxTZCigtDA84k7DQGte-I9ZjLjWdPlmlTFjv_vcRwtEa-TJXnc4ukuMe_5721hOBnMadVyYNbhZmurqGvYq4MIKzGBBIp9-6aMKeWyXbX_8JFNKEPloF0zaYAxbutkGaF7GENNJ-vHChhwTtuXL7Y0ChFwOndrVC2MSY6Y5kcsXCx0R2K8tQa0coXEQwv2VzPB0_v&attredirects=0 Ik krijg de foto niet gepost, komt dat omdat het https is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Het ziet er naar uit, dat je zowel de basunits als de seriefilters eens aan een inspectie zou moeten onderwerpen. Vermoedelijk zitten er laag-belastbare seriespoelen in (zoals die snel verzadigende ferrietkernspoelen die KEF zelf in z'n speakers stopte). En alleen het specificatienummer van de basunits kan ons vertelen om welke uitvoering van de B139 het gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Ik ga nog even rondkijken Spido, kom er morgen op terug, bouwjaar is waarschijnlijk 1979. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Het ziet er naar uit, dat je zowel de basunits als de seriefilters eens aan een inspectie zou moeten onderwerpen. Vermoedelijk zitten er laag-belastbare seriespoelen in (zoals die snel verzadigende ferrietkernspoelen die KEF zelf in z'n speakers stopte). En alleen het specificatienummer van de basunits kan ons vertelen om welke uitvoering van de B139 het gaat. Als jij nog wilt rondkijken :https://sites.google.com/site/vintagecambridgeaudio/cambridge-audio Hier staan ook foto's van filters etc. Succes, Bert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Beste Pjotr, Dat is vrij eenvoudig, lijkt me. De ene opgave is die van de fabrikant (Nenndaten des Herstellers, KEF dus) en de andere is de opgave van de verkoper & opsteller van deze onofficiële & ongeauthoriseerde data sheet (fa. HifiSound, dus). Ok, kan dat de prullenbak in. Tja, je kwam er zelf mee aan. Kom dan maar met de geautorseerde officiële opgave van de fabrikant waarop jij je kennelijk baseert. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Hebben we dat geKEF eindelijk gehad Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Hebben we dat geKEF eindelijk gehad Hij is leuk......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Pas maar op, Spido begint al aan je filter te knabbelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts