Jump to content

Veroudering Filter

carl
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

:lol:

Speksteen Jack? :D

B.t.w. Heb je jouw Cadenza's al gerepareerd?

Grappig  :D   Zonder Spido een veer in zijn ....  te willen stopen,  die dingen maken écht muziek samen met mijn buizenbakkie.

De Cadenza's  heb ik nog niet gerepareerd, veel te druk aan het klussen :(  en hardlopen :)  en andere dingen. :blink:

Ze spelen wel, maar bij 1 doet het hoog het nog niet door een defecte elco.

(...) Diezelfde sheet van KEF hierboven zit al 25 jaar in mijn archief en kwam bij de door jou zo geroemde heer van Oosten van Remo vandaan.

Beste Pjotr,

Goed dat jij de heer P.M. van Oosten (Pietje van Remo) zaliger nagedachtenis hier nog even ten tonele voert!

Ik pak meteen zijn zelfbouwgids er bij. Toevalligerwijs is het die van 1986.

Op pag. 9 begint het overzicht van alle luidsprekerunits die Remo toentertijd voor zelfbouw leverde.

Op aandringen van een toen nog jeugdige HVT-auteur, die de rubriek "Speakers Corner" verzorgde, was - naast veel andere parameters - ook van elke unit het rendement opgegeven.

De opgave van "B139B(SP1044)": 84dB.

Aangezien in die dagen de importeur (TransTec: m.n.. de zéér waakse heer H. van Hessen!) nauwlettend waakte over de juistheid van de over hun producten verstrekte gegevens, neem ik aan dat die opgave juist is.

Verder ligt voor me het officiële KEF datasheet issue 0677. 

Hier wordt - om KEF kennelijk moverende redenen - niet de gestandaardiseerde waarde opgegeven (dB/1W/1m), maar wordt de volgende verhullende omschrijving gegeven:

Sensitivity: Pink noise input for 96 dB SPL at 1 metre on axis 11 V RMS

Overigens was het best prettig voor KEF liefhebbers dat de B139 zo'n laag rendement had, want de overige KEF units, benodigd voor bij voorbeeld een driewegsysteem (zoals de Concerto), hadden dat ook:

B110A (SP1003) - 83dB / B110B(SP1057) - 84dB

T27A(SP1032) - 80dB / T33A(SP1074) - 87dB.

Ok, kan dat de prullenbak in. Tja, je kwam er zelf mee aan. Kom dan maar met de geautorseerde officiële opgave van de fabrikant waarop jij je kennelijk baseert. Succes.

Pjotr,

Je mocht willen dat je zo goed luidsprekers kon (laten) meten als Hifisound dat deed voor hun jaarboeken. Dan had je een mooie dode ruimte gehad etc. etc.  :D

Hier staat het Spido  B139B_newer.gif

Klopt! Gemeten in "half space" lees ik bij 50 Hz ..... 84 dB!  :D  Het zal wel in de oneindige wand zijn gemonteerd. In "full space" blijft er zelfs nog maar 81 dB van over. Echter, in een bassreflex box wordt het laag wel weer opgekrikt. Maar nooit tot de waarde die je bij bijvoorbeeld 400 Hz afleest. Dus 89 dB wordt in het laag vast niet gehaald.

Als jij nog wilt rondkijken :https://sites.google.com/site/vintagecambridgeaudio/cambridge-audio

Hier staan ook foto's van filters etc.

Succes, Bert

Beste TL200,

Geen foto's van filters TL200 aangetroffen. Evenmin van achterzijde van basunits... Helaas.

Ga nu op zoek naar de recensie van Aalt Jouk van den Hul in HVT (nog in het snoeperige kleine formaat) uit die dagen....

Pjotr,

Je mocht willen dat je zo goed luidsprekers kon (laten) meten als Hifisound dat deed voor hun jaarboeken. Dan had je een mooie dode ruimte gehad etc. etc.  :D

Ja, ik had er misschien een knipoog bij moeten zetten :D

Maarreh, kon je niet eerder met die 81dB full space komen? Nu heeft Spido zich te pletter zitten googelen en moet hij er de duvel en zijn ouwe moer bij halen om zijn 84 dB te bewijzen. Terwijl het eigenlijk zo eenvoudig is... :lol:

Dus 89 dB wordt in het laag vast niet gehaald

Daar waren we het toch al over eens? Als Spido de volgens hem twijfelachtige grafiek van KEF nou even bekijkt, dan ziet ie daar toch gewoon ca. 84 dB bij 50Hz? Maar hij blaft liever af dan even te kijken kennelijk.

Overigens lijkt mij die curve van KEF betrouwbaarder dan die van Hifisound. De B139 breekt behoorl;ijk op rond de 700-800 Hz en dat zie ik maar flauwtjes  terug in de grafiek van Hifisound.

Beste TL200,

Geen foto's van filters TL200 aangetroffen. Evenmin van achterzijde van basunits... Helaas.

Ga nu op zoek naar de recensie van Aalt Jouk van den Hul in HVT (nog in het snoeperige kleine formaat) uit die dagen....

Ik ook niet Spido, er staat wel een fotot van de achterkant van een R50 baffle, daar zit dus wel een 6171 in.

Ben benieuwd naar de recensie van A.J.

Weet je, ik heb met Stan Curtis  http://www.stancurtis.com/   hier ook over gecommuniceerd, lang geleden,  en hij weet ook niet precies meer wat er in die tijd, voor en tijdens de verhuizing allemaal is gebeurd.

Er werden voorraden opgeruimd en bestaande types kregen andere namen voor de export R40 werd TL 100, R50, TL200.

In de laatste versies van de TL 200 zaten Philips midtoners i.p.v. de B110 en de T27 was vervangen door een hem onbekend type.

Klopt! Gemeten in "half space" lees ik bij 50 Hz ..... 84 dB!  :D  Het zal wel in de oneindige wand zijn gemonteerd. In "full space" blijft er zelfs nog maar 81 dB van over. Echter, in een bassreflex box wordt het laag wel weer opgekrikt. Maar nooit tot de waarde die je bij bijvoorbeeld 400 Hz afleest. Dus 89 dB wordt in het laag vast niet gehaald.

Dat had ik dus niet gezien Treshold, bedankt.

(...) Ben benieuwd naar de recensie van A.J. (...)

Beste TL200,

Die recensie heb ik gevonden! In Stereo-hifi-Test (voorloper van HVT - HifiVideoTest), 2e jaargang (1974), nr. 15, pags. 53-60.

Zulke test-recensies zie je tegenwoordig niet meer, helaas...

Om je een idee te geven, hier een overzichtje van de illustraties:

• foto: TL200 in de tuin, met ca. 2-jarige spelende peuter, om idee te geven van het formaat. Waarschijnlijk dochtertje (gezien het haarfrutseltje) van Aalt Jouk .

• frequentie/amplitudekarakteristiek van het systeem, met daarin de curves van de samenstellende units.

• impedantieverloop van het systeem.

• curves van resp. harmonische vervorming als functie van de frequentie en het vermogen, alsmede intermodulatievervorming bij menging van 400Hz en 40Hz in een mengverhouding 1:1.

• Tabel van harmonische vervorming bij diverse vaste frequenties en vermogens

• oscilloscoopfoto van de output van de vervormingsmeter (Radford DMS) versus de "output" van de TL200 bij 30Hz/50W: 28%. Ook wel een vréselijke test! ("Maar horen doet u deze 28% nauwelijks!")

• oscilloscoopfoto  van blokgolfweergave 100Hz/20V.

• oscilloscoopfoto  van blokgolfweergave 1kHz/20V.

• oscilloscoopfoto  van blokgolfweergave 5Hz/50W.

• oscilloscoopfoto  van sinusweergave (menging van 40Hz gemengd met sinus van 400Hz (1:1) 100Hz/20V.

• Tabel van intermodulatievervorming (400Hz + 40Hz, 1:1) bij diverse vermogens.

Wat er helaas niet in staat... is het specificatienummer van de B139. Maar dat is eigenlijk niet zo belangrijk meer, hè?

Ik begrijp inmiddels dat zelfs Pjotr nu ook inziet dat de B139 altijd een gestandaardiseerd rendement van 84dB/1W/1m heeft gehad, en nu zijn gezicht probeert te redden met brutaliteiten.

Een kopie (fotokopie of PDF-scannetje) van de test/recensie is natuurlijk voor een TL200 fan uiterst belangwekkend.

Maar ik zou niet weten hoe ik je die kan laten toekomen, zonder mijn tederbewaakte anonimiteit prijs te geven...

Overigens: in het volgende nummer van het blad (nr. 16, dus) vond ik een artikel over de TL100 MkII, waarin auteur "Dacey Bell" (vermoedelijk pseudoniem voor A.J. v.d. Hul) zijn ongenoegen uit over deze inferieure & goedkopere versie van de TL100.

Ook gunde hij de lezers "kijkjes in de keuken" van Cambridge Audio, waarbij met name de zakelijke kant van de onderneming op verrassende wijze werd onthuld.

(Vandaar, wellicht, het pseudoniem...)

P.S. Als je de ongetwijfeld sterk verouderde filters van jouw TL200's wilt renoveren...

De overgang van B139 naar B110 ziet er niet mooi uit, in de frequentie/amplitudekarakteristiek.

Van +5dB bij 130Hz duikelt de output van de B139 omlaag naar -4dB bij 320Hz, waar hij de overnemende unit (B110) ontmoet. Het lijkt er op, dat de B139 een iets hogere wisselfrequentie (12dB/oct) zou moeten krijgen: bijvoorbeeld wèrkelijk de 400 Hz die in de specs van de TL200 staat.

En de T27 heeft een heel lelijk piekje van wel 4dB rond 3500 Hz. Vermoedelijk zou een andere tweeter meer lineair zijn.

Een kopie (fotokopie of PDF-scannetje) van de test/recensie is natuurlijk voor een TL200 fan uiterst belangwekkend.

Maar ik zou niet weten hoe ik je die kan laten toekomen, zonder mijn tederbewaakte anonimiteit prijs te geven...

Gewoon uploaden naar een fotohost zoals www.tinypic.com of 1 van de vele andere. Dan wel als JPG formaat ofzo, voor PDFs moet je naar een ander soort host uitwijken waar je de bestanden niet direct ziet maar moet downloaden.

De URLs hier neerzetten en we kunnen het allemaal zien.

Volkomen veilig en absoluut anoniem.

Dank voor de tip KT, hoop dat Spido hier mee uit de voeten kan.

Of Spido gewoon een hotmail adres laten openen (spido@hotmail.com bijvoorbeeld, ik heb niet gecontroleerd of die er al is......), voor de zo gewaardeerde privacy  B)

Of Spido gewoon een hotmail adres laten openen (spido@hotmail.com bijvoorbeeld, ik heb niet gecontroleerd of die er al is......), voor de zo gewaardeerde privacy  B)

Kan ook.

Maar vlgs. mij is PM-en via deze site ook behoorlijk anoniem, je krijgt wel melding van een persoonlijk bericht in je mailbox, deze komt van de site en bevat alleen de username, geen persoonlijk mailadres. Moderator, correct me if i'm wrong.

Ik weet echter niet zeker of je bijlages mee kunt sturen.

Wat de privacy betreft, ik snap dat wel, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met je gegevens.

Gewoon uploaden naar een fotohost zoals www.tinypic.com of 1 van de vele andere. Dan wel als JPG formaat ofzo, voor PDFs moet je naar een ander soort host uitwijken waar je de bestanden niet direct ziet maar moet downloaden.

De URLs hier neerzetten en we kunnen het allemaal zien.

Volkomen veilig en absoluut anoniem.

Beste KT88,

Ongetwijfeld zou dat een bruikbare methode zijn, als ik zou begrijpen wat je bedoelt met "uploaden naar een fotohost".

Is dat een club waar ik dan lid van moet worden of zo?  :confused:

Maar als ik het wèl zou begrijpen... dan heb ik nog steeds twijfels omtrent mijn privacy.

Bovendien - al is het materiaal inmiddels flink bejaard - rusten er publikatierechten op van de uitgever en onvervreemdbaar geestelijk eigendomsrecht van de auteur. Ik denk dat ik de artikelen niet zomaar op internet zou mogen zetten.

Verder bestaat dan het gevaar dat er een discussie gaat ontstaan over de tests zelf: over Aalt Jouks gebruik van blokgolven bij het beproeven van luidsprekers, bijvoorbeeld.

O, ik weet wel haast zeker wie die discussie dan weer in gang zouden zetten! En hóe!  :o  

Nee, dat moeten we niet hebben.

Daarom heb ik TL 200 een PM gestuurd (speciaal hiervoor mijn personal message mode even gereactiveerd!) en hem om een adres gevraagd waar ik fotokopieën van de artikelen naar toe kan sturen.

Spido,je praat over techniek  die daps van jou het LM lopen wel in 90 graden in fase voor de hoogtoner dat is ook muzikalitet.ik kan me goed voorstellen dat Jack de speaker een mooie sound geeft .   <_<

mvg wol

Beste KT88,

Ongetwijfeld zou dat een bruikbare methode zijn, als ik zou begrijpen wat je bedoelt met "uploaden naar een fotohost".

Is dat een club waar ik dan lid van moet worden of zo?  :confused:

Maar als ik het wèl zou begrijpen... dan heb ik nog steeds twijfels omtrent mijn privacy.

Bovendien - al is het materiaal inmiddels flink bejaard - rusten er publikatierechten op van de uitgever en onvervreemdbaar geestelijk eigendomsrecht van de auteur. Ik denk dat ik de artikelen niet zomaar op internet zou mogen zetten.

Een fotohost is niets anders dan een site waar je plaatjes kunt uploaden vanaf je eigen computer, er komt dus geen e-mail adres aan te pas.

Voorbeeld tinypic:

k4blw9.jpg

Hooguit zal je IP-adres daar ergens op een server staan ..... daar lig ikzelf in ieder geval niet wakker van want internet-anonimiteit is sowieso een illusie.

Iemand die echt vastbesloten is om je gegevens te achterhalen (en wat kennis bezit) weet binnen 5 minuten wie je bent en waar je woont (althans: wie je internet-rekeningen betaalt).

Maar dat terzijde.

Wat de copyrights betreft: daar had ik niet aan gedacht inderdaad. Naar ik zie dat het al is opgelost. ;)

Spido,je praat over techniek  die daps van jou het LM lopen wel in 90 graden in fase voor de hoogtoner dat is ook muzikalitet.ik kan me goed voorstellen dat Jack de speaker een mooie sound geeft .   <_<

Beste Wol,

Wat bedoel je met "daps"? Zijn dat mijn luidsprekers? Welke bedoel je dan? (Er staan hier diverse types.)

Maar in het algemeen wil ik wel antwoorden:

Het zou gemakkelijk zijn, wanneer luidsprekers zich zouden gedragen als ohmse weerstanden.

Want in dat geval zou je zondermeer gelijk hebben.

(Althans: alleen op de cross-over frequentie. Want aan beide zijden daarvan zorgt een enkele condensator voor een - weliswaar geleidelijke - volledige faserotatie.)

Maar luidspreker-units (zoals de woofer/middentoner en de tweeter in een tweeweg-systeem) hebben uiteenlopende stijgtijden, zijn gekoppeld aan capacitieve luchtmassa's (behuizingen, dempingskamers e.d.), hebben "last" van zelfinductie (als het moving coil speakers zijn), enz., enz.

"Elektrische fase is niet hetzelfde als akoestische fase", zei Hans Baan ooit.

Dat had hij weer van George Vermeulen opgestoken, denk ik.

Die wisten wel waar ze het over hadden, die jongens...