robx Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 nog een meet-instrument: je eigen oren. ik preciseer dat omdat een groep van andermans oren die via een bepaalde methodiek luisteren al wel geaccepteerd zijn. tuurlijk, eerste indrukken kunnen misleidend zijn. herhaaldelijk en lang luisteren. met alleen je eigen oren moet je voorzichtig zijn. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 nog een meet-instrument: je eigen oren. ik preciseer dat omdat een groep van andermans oren die via een bepaalde methodiek luisteren al wel geaccepteerd zijn. Meten met je eigen oren. Interessant. Ik neem aan dat ik jou niet meer hoef uit te leggen dat meten een objectief en reproduceerbaar gebeuren is en dat jij via jouw gehoor louter subjectieve waarnemingen kunt doen, behalve als je die waarnemingen volgens die bepaalde en door jou ten onrechte veelvuldig gediskwalificeerde methodiek uitvoert? Hoe ga je ervoor zorgen dat jij via jouw oren objectief en reproduceerbaar waarneemt als je dat niet volgens die bepaalde methode doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Misschien is "meten" ook wat ongelukkig gekozen maar je oren kunnen wel degelijk als goede "Indicator" dienen. Je "meet" dan eigenlijk met een grove nauwkeurigheid maar als indicator voor wat men mooi of lelijk vindt kan het wel fijnzinnig werken.De nauwkeurigheid is meettechnisch dan wel belabberd, de resolutie kan wel erg hoog zijn. En ook hier weer, wat wil je eigenlijk meten? Een pianostemmer met absoluut gehoor kan behoorlijk nauwkeurig de toonhoogte horen. Maar ga hem niet vragen "Hoeveel" de muziek van b.v. Bach is P.s. Rob, oren zijn geen meters maar sensoren. Je moet er dus nog wel iets aanhangen om het signaal van die sensoren te "kwantificeren" en dat is erg lastig. Ik ben nog niets tegen gekomen wat dat eenduidig en reproduceerbaar kan. Bovenstaande geldt dus voor de hersenfuncties die dat signaal verder verwerken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Waar je dan op doelt denk ik is dat dat meten misbruikt wordt voor politieke of commerciële doelen. Komt i.d.d. vaak voor. Kan zijn, maar ik doelde er niet op. Ik doel nog steeds op wetenschap-te-goeder-trouw, waarbij de grootste beperking zowel het persoonlijk denkvermogen is, als het meetvermogen. Dat laatste is eenvoudig niet toereikend om de totaliteit van geluids- of muziekweergave voldoende betrouwbaar en consistent in kaart te brengen. (En het eerste is dan nooit in staat om dat te (h)erkennen)... Jij doelt op grootschaliger belangen, waar de grootste beperking hebzucht is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Wat ik wel grappig vind is dat al die voorbeelden hierboven eigenlijk vormen van terugkoppeling zijn. Meten staat zelden op zichzelf. Zelfs een simpele voltmeting over een kathodeweerstand om de biasstroom door een buis te bepalen is, in samenhang met het dan afregelen door de gebruiker van de kathodestroom, een vorm van tegenkoppeling (of beter: terugkoppeling). Mijn hartpompje heeft een "controller" die de stroom door de pomp meet en adhv. die stroom bijna alle parameters bepaalt om het toerental constant te houden en zo een bepaalde hoeveelheid bloed rond te pompen. De aansturing (PWM) wordt dan oa. bepaald door de dikte van het bloed, de temperatuur en zelfs eventuele slijtage van de pomp zelf. Wie T&S parameters meet, baseert daarop de inhoud van de kast en de eigenschappen van het filter. Meten maakt bijna altijd onderdeel uit van een terugkoppelsysteem en dat is best interessant. Ja, mooi samengevat. Precies dat stukje van de werkelijkheid kwantificeren, wat je nodig hebt bij wat je ook aan het doen bent. Daarom blijf ik me toch wel steeds verbazen over mensen die beweren dat je met diezelfde metingen de volledige werkelijkheid kunt kwantificeren. Ze duiken om een of andere reden vooral op in dit audiowereldje. In geen enkele andere hobby combineert men waarde-oordelen zo met meetgegevens. Nou ja, lang niet iedereen doet dat gelukkig, anders was er niks meer aan. Hoewel het maken van een goede espresso een uiterst wetenschappelijke aangelegenheid is, is er net iets meer voor nodig om er een te trekken waar je blij van wordt, dan de juiste instelling van de zeven of acht parameters die er in fysieke zin mee te maken hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Dat laatste is eenvoudig niet toereikend om de totaliteit van geluids- of muziekweergave voldoende betrouwbaar en consistent in kaart te brengen. Er is toch ook niemand die dat beweert? Overigens moet je om zo'n conclusie op een verantwoorde manier te kunnen trekken heel wat in je mars hebben. Wat is jouw achtergrond? Akoestiek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Daarom blijf ik me toch wel steeds verbazen over mensen die beweren dat je met diezelfde metingen de volledige werkelijkheid kunt kwantificeren. Er is niemand die zoiets beweert, behalve jij in dit geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Even een update van de Glenair. Ik heb voor de vervanging van de elco in het laag een Clarity cap PWA 82 uF en PX 68uF (maakt tesamen de gewenste 150uF). Op deze manier blijft het nog betaalbaar en is het dan niks dan is er nog steeds geen man over boord. Ik heb ook Vishay bypass caps besteld. Die zet ik toch ook gewoon parallel aan beide polen? Die Vishay kosten een drol en schijnen erg goed te zijn. Iemand ervaring ermee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 de Vishay mkp1837 10nF? inderdaad parallel. geven als bypass bij veel condensatoren een goed hoorbare verbetering. deze ken je al ? : http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html gewoon proberen en beluisteren. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Er is toch ook niemand die dat beweert? Overigens moet je om zo'n conclusie op een verantwoorde manier te kunnen trekken heel wat in je mars hebben. Wat is jouw achtergrond? Akoestiek? Muziek luisteren en ervaren, als dat tenminste achtergrond genoeg is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Er is niemand die zoiets beweert, behalve jij in dit geval. Nou, da's niet helemaal waar hoor. Op elk forum zijn er wel die meten boven waarnemen stellen. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Op elk forum zijn er wel die meten boven waarnemen stellen. Toch?Zeker. Dat is alleen helemaal niet wat jij concludeerde en beweerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Meten op zich is natuurlijk ook waarnemen. Waar het mis gaat is als men erg vaag blijft over wat en hoe maar dan wel eenduidige conclusies meent te moeten trekken. Met meten kun je b.v. heel goed de bias instelling van een versterker optimaal instellen en kun je een DT afstellen of een tuner afregelen. Je kunt van een speakerunit de T&S parameters opmeten om in te kunnen schatten in wat voor kast hij optimaal zal presteren. Het zijn dan nuttige hulpmiddelen. Maar dan moet je dat wel op de juiste waarde kunnen schatten en weten wat dat gehoormatig voor gevolgen heeft. Dat laatste is uiteraard waartoe het dient. Gaan we aan condensatoren meten dan valt daar heel wat aan te meten. Maar wat nou echt gehoormatig relevant is blijft onduidelijk. En wat in het ene geval er toe doet hoeft in het andere geval er helemaal niet toe te doen. Prestaties in het ene geval generaliseert men doodleuk en plakt men dan op een ander geval zonder dat af te checken of dat wel opgaat. Dat is wel heel gebruikelijk in het audiowereldje. Maar ach, men is zo leuk bezig Minder leuk is als men daarmee elkaar de hersens in probeert te slaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 ach je kan altijd even niet reageren als het niet gezellig blijft. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Zeker. Dat is alleen helemaal niet wat jij concludeerde en beweerde. Ik zie links en rechts soms gesprekken waarbij iemand gemaand wordt om niet af te gaan op zijn waarneming, vanwege het feit dat wat hij hoort niet kan worden gemeten en derhalve ook niet kan bestaan. Het moet een gekke wereld zijn waar je in leeft, als je zoiets durft te beweren. Dat concludeerde en beweerde ik en doe dat trouwens nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Ik zie links en rechts soms gesprekken waarbij iemand gemaand wordt om niet af te gaan op zijn waarneming, vanwege het feit dat wat hij hoort niet kan worden gemeten en derhalve ook niet kan bestaan. Het moet een gekke wereld zijn waar je in leeft, als je zoiets durft te beweren. Dat concludeerde en beweerde ik en doe dat trouwens nog. Je verdraait doorlopend je woorden en je verbindt zaken die niet verbonden zijn. Op die manier wordt het vanzelf een gekke wereld. Beetje jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Jongens, is de bal weer zoek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Verouderde filters ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Verouderde filters ....... In ieder geval iets vastgeroest......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 de Vishay mkp1837 10nF? inderdaad parallel. geven als bypass bij veel condensatoren een goed hoorbare verbetering. deze ken je al ? : http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html gewoon proberen en beluisteren. groet Ja daar had ik het op gelezen en vervolgens zag ik ze op de site van Rumoh. Desalniettemin dank voor de tip! Condensatoren komen morgen al binnen. Installeren moet ik wat tijd voor vrijmaken in verband met twee kleine kinderen die rondlopen. Ik doe zoiets liever in alle rust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Hoe gaan de aanwezigen op dit forum meestal te werk? Alles monteren, inspelen en vervolgens luisteren? Of een enkele verandering maken, inspelen en dan vervolgens de tweede verandering? Ik heb de 150uF te veranderen en op 4 plaatsen de bypass caps. In totaal 5 wijzigingen. Ik wil systematisch te werk gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 ik zou voor de lering eerst die 150uF doen, ff inspelen en rustig luisteren en dan die bypass caps. hoor je het best wat je doet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Wat ik wel grappig vind is dat al die voorbeelden hierboven eigenlijk vormen van terugkoppeling zijn. Meten staat zelden op zichzelf. Zelfs een simpele voltmeting over een kathodeweerstand om de biasstroom door een buis te bepalen is, in samenhang met het dan afregelen door de gebruiker van de kathodestroom, een vorm van tegenkoppeling (of beter: terugkoppeling). Mijn hartpompje heeft een "controller" die de stroom door de pomp meet en adhv. die stroom bijna alle parameters bepaalt om het toerental constant te houden en zo een bepaalde hoeveelheid bloed rond te pompen. De aansturing (PWM) wordt dan oa. bepaald door de dikte van het bloed, de temperatuur en zelfs eventuele slijtage van de pomp zelf. Wie T&S parameters meet, baseert daarop de inhoud van de kast en de eigenschappen van het filter. Meten maakt bijna altijd onderdeel uit van een terugkoppelsysteem en dat is best interessant. Inderdaad. Het doel is nooit een mooie meetwaarde produceren, maar iets subjectief ondervonden, zoals geluidskwaliteit, of schone was (voor mijn part). Wat schoon is kun je meten, maar de ervaring is belangrijker (fris ruiken etc. schoon eruit zien). Maar als je iets ongewenst hoort dan wil je dat kwantificeren en analyseren om er wat aan te doen. De meting geeft dan indicaties, en als je gelijk de goede meting doet kun je het helemaal een gezicht geven. Zo kun je vervorming in een grafiek zetten met een rood kleurtje. Dat is dan de terugkoppeling. Maar het moeilijke blijft om dat te interpreteren. Maar zoek je echt naar een probleem en zo'n grafiek laat een piek zien bij de frequentie waarbij jij denkt dat het probleem zich ongeveer voordoet, dan kun je ermee aan de slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Je verdraait doorlopend je woorden en je verbindt zaken die niet verbonden zijn. Op die manier wordt het vanzelf een gekke wereld. Beetje jammer. Je speelt op de man, man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts