Ruud Posted 8 september 2013 Report Share Posted 8 september 2013 Jaja, je dochtertje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 september 2013 Report Share Posted 8 september 2013 Hmmm, pfff. Een collega van mij heeft een roze auto, ik heb wel eens tegen haar gezegd dat ik daar nooit in zou rijden. Als je als vent in zo'n auto rijdt maak je natuurlijk gelijk een statement. @KT88: beschrijving van de Bennic als wat rustiger kan ik wel onderschrijven. Met name als instrumenten in beeld komendie laag in zich hebben klinkt het nu toch wel iets levendiger. Ben benieuwd hoe zich dit de komende weken gaat ontwikkelen. Ik stelde het erg op prijs dat je even meekeek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 september 2013 Report Share Posted 8 september 2013 Graag gedaan, al zijn luidsprekers absoluut niet mijn terrein van expertise ..... Ervaringen met condensatoren in bv. buizenversterkers laten zich niet altijd 1:1 vertalen naar luidsprekerfilters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 9 september 2013 Report Share Posted 9 september 2013 Pfffff de caps hebben sinds zaterdagnacht de hele tijd gespeeld. De Glenair was al goed van zichzelf. Maar vooralsnog komt de muziek nu met zo'n intensiteit uit de speakers, zoiets valt lastig te omschrijven. Het is net of die grote woofer nu meer een duit in het zakje doet en het nog intenser maakt dan voorheen. Vandaag ook even op luidt niveau gespeeld, die caps moeten immers inspelen. Nu kon ik al op enorme sterktes draaien, maar nu is er helemaal op een "insane" niveau te draaien zonder dat je eigenlijk het idee krijgt dat het hard staat. Het is dan met name het overzicht dat dan behouden blijft dat ik nog niet eerder zo heb gehoord. Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen en of er nog gewenning optreedt aan deze luisterbeleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 september 2013 Report Share Posted 9 september 2013 en of er gewenning optreedt ... terug kan niet meer haha. wordt nog wel flink stuk beter met inspelen komende weken. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 De Hovland caps hebben een rode en een groene draad. Nu heb ik gelezen dat de groene draad verbonden is aan de zogenaamde outerfoil en de rode draad aan de innerfoil. Nu lees ik op internet verschillende dingen: sommigen zeggen dat het sowieso niets uitmaakt, anderen zeggen dat het niets uitmaakt in een speakerfilter hoe je ze aansluit, anderen zeggen dat de groene draad de input moet zijn en de rode de output. De outerfoil zou dienen als een soort afscherming. De caps zitten nu allemaal op zo'n manier dat het signaal met de tekst op de cap meegaat. De Hovland die Tannoy af fabriek erin zet is ook dat rood juist de input is en groen de output. Het signaal gaat dan met de tekst mee op de Hovland cap. Dat stemt weer niet overheen met de vermeende richting zoals hierboven gesuggereerd. Ik kan helaas geen website vinden van Hovland om het de makers te vragen. En even uitproberen ga ik echt niet doen. Daarom maar het besluit om het in de groep te gooien. Heeft iemand een ervaringen of een mening over hoe ik deze nu aansluit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Ik zou ze gewoon met de tekst mee aansluiten. Dus rode draad signaal in en groen signaal uit. Zo sluit ik ook mijn Auricaps aan daar is het rood in en zwart uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Gebruikelijk is dat de "buitenkant" van de folie aan de kant komt met de laagste impedantie. Dat zijn meestal uitgangen (van versterkers of versterkertrappen). In dit geval zou dan de groene draad aan versterkerkant dus de luidsprekerklemmen moeten komen, maar de luidsprekerunits zijn ook laagohmig en daarbij is de signaalgrootte dusdanig dat eventuele brom-instraling geen rol van betekenis speelt. Ik weet niet of er nog andere factoren meespelen, maar dit is het technische verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 12 september 2013 Report Share Posted 12 september 2013 Dank je voor jullie reacties. Bij Hovland geeft men zelf aan dat de groene draad de buitenkant van de folie is. Het is me wel helder nu. Ik kan het nog van de andere kant aanvliegen en Tannoy (HNNY) eens vragen waarom dit zo wordt gedaan. Ik hoop alleen niet dat ik weer het antwoord krijg dat ik me moet melden bij een dealer Misschien moet ik het Tannoy forum eens proberen, daar zit een gast die rechtstreeks contact heeft met Tannoy. Als ze nu bij Tannoy zeggen: "hoezo hebben die caps richting??" of iets van dat soort strekking dan weet ik genoeg en ga ik ze draaien. Als ze aangeven dat door middel van luistersessies de richting is bepaald of iets van die strekking laat ik ze zo zitten. Kunnen de speakers misschien weer open Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 16 september 2013 Report Share Posted 16 september 2013 Ik heb Tannoy gemaild en ik kreeg vandaag al een e-mail terug. Ik wil jullie het antwoord niet onthouden. "Thank you for your enquiry. It looks like these have been assembled in the wrong direction. Red should go to speaker. With an AC application such as this, it will make little difference, but you may want to reverse them for peace of mind. You only really notice much of a difference where there are DC voltages present. Best Regards" Men geeft toe dat ze de verkeerde kant opzitten. Ik kan de eerlijkheid wel op prijs stellen. Ik ga waarschijnlijk vroeger of later de caps draaien. Wel jammer dat de controle bij Tannoy op de China productie op dit soort details destijds te wensen overliet. Glenairs worden om die reden sinds ongeveer 2009/2010 niet meer gemaakt in China, maar in Schotland. Ik heb de laatste productie uit China, maar dan gelukkig wel met de mooie Hovlands. Tegenwoordig gebruikt men een Clarity Cap in het hoog, ook mede omdat Hovland geen musicaps meer maakt. Volgens mij bestaat het hele bedrijf niet meer. Of vergis ik me daarin? Helaas weet ik ook nog niet welk type Clarity Cap nu in het hoog wordt ingezet. Is er nog een methodiek om bij condensatoren die niet een kenmerk hebben zoals de Hovland caps, te weten te komen welke kant de buitentste en binnenste folie is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 september 2013 Report Share Posted 16 september 2013 Je zou de condensator aan een cinch-plug kunnen solderen (met 1 poot aan de signaalpin), die in een versterker steken en dan met de vinger op het condensatorhuis drukken. De buitenste folie zal bij aanraking/inknijpen) het meeste brommen. Voorzichtig met de volumeregelaar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2013 Report Share Posted 17 september 2013 (...) anderen zeggen dat de groene draad de input moet zijn en de rode de output. De outerfoil zou dienen als een soort afscherming. (...) Beste Karma, Hoe kàn de wijze van aansluiten verschil uitmaken bij wisselstroom? Wat het ene moment input is, is het volgende moment output, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 september 2013 Report Share Posted 17 september 2013 Nee, zo werkt het niet. Output is output; een eindversterker kan een spanningszwaai afgeven die positief en negatief gaand is. Maar dat gebeurt met een (heel) lage uitgangs-impedantie en dat is bij voorkeur de kant waar de buitenste folie op wordt aangesloten. Dit verhaal speelt een grote rol in bv. buizenversterkers; als de koppelcondensator "verkeerd-om" wordt aangesloten kan er brom geinduceerd worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Even een weekje niet thuis geweest, (te) druk met werk. @ KT bedankt voor je tip, ik ga het zeker toepassen op de condensatoren op het moment dat ik ze ga draaien. @ spido: ik ben geen techneut van beroep. Hovland geeft de richting van hun condensatoren zelf aan vanwege binnenste/buitenste folie. De tip van KT kan me helpen ook de andere condensatoren de goede kant op te zetten. Ik verwacht er niet veel van, dat lees ik nu ook op diverse sites op internet, gaf KT ook al aan en ook Tannoy geeft dit zelf aan (zie mail hierboven). Maar aan de andere kant ben ik te perfectionistisch om het te laten lopen. Of zoals de Engelsen zeggen: "it's an itch i just have to scratch". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 23 september 2013 Report Share Posted 23 september 2013 Nog even een vraagje. De vorige keer heb ik alle gebruikte soldeer weg gezogen en daarna zitten solderen met mundorf 9% zilversoldeer. Is het nu het beste als ik al die zilversoldeer (weer) verwijder met een zuigertje? Of kan ik de soldeer nog een keer gebruiken? Levert dit verlies op? Graag jullie advies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 september 2013 Report Share Posted 23 september 2013 Gewoon met wat verse tin van hetzelfde soort erbij solderen. Bout wel afslaan na iedere soldering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 september 2013 Report Share Posted 24 september 2013 Karma zel toch wel een nat sponsje hebben !!!! En Lood Tin soldeer toch gemakkelijker . OF zou John vd Sluis toch gelijk hebben :biggrin: :biggrin: mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 24 september 2013 Report Share Posted 24 september 2013 Fijn, ik ga dit weekend eens proberen te hobbiën. Ik sla het oude soldeer altijd van de bout af, maar een spons is nog wel het meest handig. Soms ontstaat er ook wat zwart aan de bout die ik er meestal afpeuter met een mesje. De prijs voor 5 meter mundorf soldeer viel me nog mee, maar het is weer het gedoe van bestellen in Engeland. Ik heb nog wel een twee meter over. Het werken met dit soldeer viel me niet tegen, ik dacht dat er misschien moeilijk mee te werken was maar dat viel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2013 Report Share Posted 24 september 2013 Dat Mundorf soldeer is gewoon loodvrij soldeertin. Alle zachtsoldeer geleidt relatief slecht t.o.v. koper, met of zonder lood, zilver of goud. Maar gelukkig is de te overbruggen afstand maar klein. Dat zilver zit er alleen maar in om het smeltpunt te verlagen en het is beter bij vergulde componenten. Vloeibaar heet tin lost het goud op en de zilver toevoeging vermindert dat. Verdere auditieve eigenschappen heeft het niet hoor Wel kun je beter wat je al loodvrij gesoldeerd hebt ook met loodvrij bij solderen. Wil je per se Mundorf bijbestellen kijk dan eens hier: http://www.audio-direkt.de/shop/Lautsprecherbau/Connection/Solder-Mundorf-MSolder-50g::509.html?MODsid=e59c4b479624a0616098035cd58c9683 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Dag Pjotr, Ik was in de veronderstelling dat meer toevoeging van zilver ook nog iets zou doen voor een betere geleiding, maar kennelijk is dat niet zo. Ik heb al soldeer en ook van Mundorf, maar wel ander soldeer danvermeld op de website die jij noemt. Die website kende ik nog niet, heb ik weer een handige site erbij. Ik heb op hificollective besteld tesamen met de clarity caps. Daar hebben ze soldeer met 9% zilver, ik wist niet eens dat het bestond, ik zocht eigenlijk WBT soldeer. Ik ga gewoon bij solderen zoals KT al aangaf met de twee meter die ik nog over heb dat moet wel genoeg zijn groeten, Guus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 In principe moet je loodvrij soldeertin niet mengen met lood-tin soldeer. Dat is het belangrijkste. Als je dat doet vloeit het niet goed meer en krijg je soms een papperige massa wat geen goede verbinding oplevert. Dus als je de samenstelling van het soldeer niet precies weet kun je het beste bijsolderen met wat je eerder gebruikt hebt. Het moet gewoon goed uitvloeien. Soms doet het dat niet meer omdat een deel van het tin door langdurige verhitting geoxideerd is. Als dat gebeurt kun je beter met de tinzuiger eerst het oude soldeer weg zuigen. Vloeit het wel mooi door dan hoeft dat niet. Zie je vanzelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Dank je voor de tip Pjotr, ik ga er eens goed op letten. Mocht ik twijfelen dan gaat alles er maar uit en maak ik de verbindingen opnieuw. Ik ga dit ook maar één keer doen en dan moet het gelijk goed zijn voor de levensduur van de speaker is mijn insteek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 september 2013 Report Share Posted 27 september 2013 :biggrin: mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 september 2013 Report Share Posted 27 september 2013 Inmiddels ben ik de caps aan het draaien. Ik heb de tip van KT ter harte genomen en ben de Clarity Caps gaan aansluiten aan het signaal in van mijn versterker. Nu is het probleem: beide polen brommen even hard als ik de buitenkant van de cap vasthoudt. Op internet kun je ook zien dat deze methode werkt, er is een filmpje van, maar bij Clarity Caps werkt dit blijkbaar niet. Ik heb keer op keer zitten luisteren, maar met de beste wil van de wereld geen verschil kunnen ontdekken. Ik denk dat ik de Clarity Caps nu maar weer gewoon terug zet, op de Hovlands staat de richting aangegeven en die staan nu goed. Iemand nog goede ideeën?? Het solderen gaat tot op heden prima met de tips die ik heb gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 september 2013 Report Share Posted 27 september 2013 Pfffff filters zitten weer in elkaar, heeft wel even geduurd. Ik moet toch goed opletten en controleer alles drie keer voordat ik het weer aan elkaar knoop. Ik probeer rustig en systematisch te werk te gaan om fouten te mijden. Ik heb hier en daar toch wat uiteinden van bekabeling afgeknipt omdat ik inmiddels een aantal keren alles heb losgehaald en het dan minder netjes wordt. Alle caps zitten nu op de plaats en de lijm waarmee ze op het MDF zitten moet tot morgen drogen. Morgenochtend gaat het filter weer in de speaker en soldeer ik alles verder vast, speakers dicht en vervolgens nooit meer open als het aan mij ligt. Op internet gelezen dat Clarity cap verklaard dat richting van hun caps in hun ervaring niet zoveel uitmaakt en dat hun onderzoek aantoont dat met name resonantie de bepalende factor is in een goede cap. Hovland geeft de richting in ieder geval wel aan en alles zit nu in ieder geval goed aan elkaar geknoopt. Ik zal laten weten of er nu ook nog verschil te horen is, ik verwacht zeker geen grote verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now