Jump to content

Veroudering Filter

carl
 Share

Recommended Posts

Om de Hovland condensatoren te draaien heb ik het hele filter weer van voor af aan opgebouwd. Na het omdraaien viel het geluid de eerste uren tegen :huh:  Avonds was het al veel beter ;)

Het viel me op dat een nummer net een tikkie feller klonk, maar een ander nummer klonk juist (onverwacht) milder. Tja en wat is er dan aan de hand? Het zijn geen grote verschillen, maar omdat ik mijn set en bepaalde nummers door en door ken heb ik een referentie. Als je referentie hebt kun je dit soort conclusies trekken.

Ik ben deze week niet thuis en ga komend weekend nog eens goed luisteren. Ik durf te voorspellen dat het met deze stand van de condensatoren iets natuurlijker klinkt. Ik krijg de indruk dat de andere richting van de condensatoren net iets toevoegt aan het geluid. Zoals ik al aangaf denk ik niet dat iemand die de set niet kent het gaat horen.

Ik lees op internet dat de verkeerde stand van de Hovland condensatoren een wat meer live-like karakter zou geven. De juiste stand zou wat rustiger zijn. Ik herken die omschrijving wel, maar mijn omschrijving is toch anders en als bovenstaand weergegeven. Ik reageer toch vooral vanuit de aspecten die ik zelf belangrijk vind. Natuurlijkheid, of liever gezegd mijn visie daarop, is daarbij voor mij wel erg belangrijk.   

@ Ravon: deels kan ik dat wel plaatsen hoor. Aanvankelijk zijn we enthousiast en achteraf zijn het meestal veranderingen geweest in plaats van verbeteringen. De verschillen zitten in dit geval sowieso niet in objectieve verbeteringen. Ik versta daaronder de dingen die een ieder kan horen zoals een breder of dieper podium. Ik denk wel dat velen op dit forum hetzelfde principe hebben dat we het beste uit onze set willen halen. Er is een moment dat het dan draait om de grote lijnen en er is een moment dat we ons eigenlijk gelukkig mogen prijzen en dat het dan gaat om dit soort futiliteiten. 

@ Hans: ik timmer nog steeds wat aan de weg voor de laatste puntjes op de i, inmiddels best al een tijdje ermee bezig maar het is ook een dure hobbie. De term natuurlijkheid is weer zo'n vaag begrip waarmee een ieder wel wat heeft, maar waarbij we allemaal ons eigen referentiekader hebben. Pas als we dat uitspreken weten we waarover we eigenlijk praten. Niet ieder vind eenzelfde speaker even natuurlijk. Er zijn wat mij betreft dus meerdere vormen van natuurlijkheid naar gelang van wat iemand mooi vind. Punt is dat ik op dit gebied heel goed kan horen wat ik mooi vind, maar dat het lastig is dit in objectieve bewoordingen aan te geven. Ik hecht in ieder geval vooral aan een rustig middengebied en minder of de hele frequentieband nu zo recht als een lineaal wordt weergegeven. Bij een ander kan die prioriteit weer precies omgedraaid liggen. Dat is dan vooral mijn persoonlijke invulling van natuurlijkheid. Maar verklaar je nader wat je bedoeld met goed bezig...

@ Wol: ik heb zoiets op internet gezien in een filmpje, maar die gast had een scope en die heb ik niet. Hij liet ook zien wat KT al eerder aangaf: hou je hand rondom de condensator en sluit een kant van de condensator aan op het signaal van je versterker. Ik hoorde helaas aan beide kanten dezelfde hoeveelheid brom. Wellicht te maken met het merk Clarity Cap? Dit merk geeft zelf ook aan dat de keuze tussen de beide kanten niet zoveel uitmaakt. Wat hen betreft draait het meer om het beheersen van resonanties in een condensator.

Dat laatste met die versterker begrijp ik niet helemaal voor condensatoren die in je speakers moeten komen. Ten eerste ga je daar niet constant je hand opleggen, ten tweede is het bij speakers de bedoeling om die op de versterker uitgang aan te sluiten en niet op de versterker ingang en ten derde zijn impedanties en signaal niveaus bij speakers van dien aard dat brom geen enkele rol speelt.

Graag wil ik aan Pjotrs waardevolle reactie toevoegen, dat het mij nooit is opgevallen (bij gehoormatige beoordeling noch bij metingen) dat een luidspreker beter of minder goed presteerde naar gelang een bipolaire condensator ofwel zùs, danwel zó (zoals in dit topic beschreven), in een cross-over netwerk werd opgenomen.

En als het mij niet opviel, gehoormatig of in metingen, dan wàs er ook geen verschil. Ab-so-luut géén verschil!  Geen ènkel verschil! 

(Tenzij ik me vergis, natuurlijk...)

Ik twijfel niet aan je waarnemingen hoor Spido en ik hoop tenminste dat je ook niet aan die van mij twijfelt. Verklaringen zijn voor mij niet altijd zaligmakend. Bij mij gaat alles vanaf ongeveer 1,1 Khz door een enkele Hovland condensator en ik vind het ook opvallend dat bijvoorbeeld Clarity Cap helemaal niet hecht aan richting, terwijl Hovland dat duidelijk wel doet.

Ha Karma,

Het gaat ook om je eigen waarneming. Maar je vroeg wel naar waarnemingen/meningen van anderen. W.m.b. heeft dan zaken er bij halen die niet van toepassing zijn op waar je mee bezig bent weinig nut. Dan kan de smaak van stoofpeertjes ook van invloed zijn als je die toevallig bij het diner genuttigd hebt die dag :lol:

Vergeet ook niet dat condensator fabrikanten zichzelf ook allemaal het beste vinden. Het spul moet tenslotte aan de man gebracht worden. Dus neem wat zij schrijven i.i.g. met een flinke korrel zout.

@ Pjotr: ik haal er zelden dingen bij die niet van toepassing zijn dus ik snap even niet waar je op doelt. Ik snap het principe van fabrikanten wel, maar er zijn er beslist ook die erg serieus bezig zijn met zaken. Ik versta daar Hovland wel onder en Clarity Cap ook wel. Ze maken ook een condensator die erg goed onvangen wordt (de MR serie).

@ravon: je hebt niet opgelet, ik trek helemaal geen definitieve conclusies in dit geval. Verder geen bijzonder ding als je een elco voor een Hovland vervangt die deels al in je speakers zitten dat je een goed resultaat krijgt. Wellicht ben ik in tegenstelling tot sommige anderen beter in staat om juiste keuzes te maken, of wellicht zegt een opmerking die je plaatst iets over hoe jij in dingen staat.

@ tubejack: wellicht heb je nog gelijk ook. Op bepaalde dingen in het leven heb je geen invloed. Vroeger of later lopen we daar allemaal tegenaan.

Ik had overigens aangegeven dat ik mijn ervaringen zou posten, vond ik netjes nadat een aantal van jullie me hadden verder geholpen. 

@ Pjotr: ik haal er zelden dingen bij die niet van toepassing zijn dus ik snap even niet waar je op doelt.

Ha Karma,

Dat deed jij eigenlijk ook niet. Het ging om dat gedoe met die versterker en die bromtest. Dat heeft toch niets meer met een speakerfilter te maken.

Kharma,als ik die firma,s moest geloven was ik mijn huis al kwijt,ze vertellen blotsinn of te wel onzin elke condansator heeft zijn eigen klankeigenschap .

Gewoon een vraag bromt het als je  met je vinger van die condensator afblijft,

Ik vindt wel dat jullie die mijnheer  moeten helpen.

Als ik leek was zo ik mij genomen voelen

Als die bij mij in de buurt woonde was ik al daar geweest

mvg wol

@ Hans: Maar verklaar je nader wat je bedoeld met goed bezig...

Dat je door vooral naar de natuurlijke klank te luisteren op de goede weg bent. Vaak wordt er geluisterd hoe het laag klinkt (dat is kennelijk het belangrijkst) of hoe het hoog overkomt. Maar het klinkt pas natuurlijk wanneer het van hoog tot laag goed klinkt en eigenlijk is het middengebied dan het belangrijkst. Of stemmen natuurlijk klinken en of een piano klinkt zoals hij moet klinken zijn voor mij de eerste testen.

:)

Wellicht ben ik in tegenstelling tot sommige anderen beter in staat om juiste keuzes te maken, of wellicht zegt een opmerking die je plaatst iets over hoe jij in dingen staat.

Vanzelfsprekend zegt een opmerking van mij iets over hoe ik in dingen sta. Ik ben nieuwsgierig, ik observeer, ik lees, ik denk en ik stel mijn oordeel uit. Ik lees dat jij (volgens jouw eigen waarneming die je hier meermalen hebt opgeschreven) bij het geknutsel aan dat filter nooit een slecht resultaat haalt als je iets vervangt terwijl het in een dergelijk trial and error proces best weleens zou kunnen gebeuren dat het resultaat slechter wordt. Of dat komt door jouw bijzondere gaven weet ik niet, ik ken jou niet. Of jij het feit, dat ik jouw bevindingen opmerkelijk vind, negatief of positief opvat is aan jou.

@ Pjotr: ik werd door KT desgevraagd erop gewezen dat er een mogelijkheid is om de buitenste en binnenste folie van een condensator te weten te komen. Ik vond dat interessant omdat Hovland beide kanten aangeeft en een voorkeur richting aangeeft, de buitenste folie als input van het signaal en de binnenste als output. De methodiek kwam er op neer dat als je de buitenkant van de condensator vasthoudt je een sterkere brom zult krijgen als je die kant van de condensator aan het signaal ingang van je versterker aansluit. Anders even deze link aanklikken: 

@ Wol: dat is erg vriendelijk van je die oproep, maar het filter zit nu al in elkaar: de Hovland zitten goed, daar zit immers een kleurcode aan, de Clarity Caps weet ik niet. Clarity Cap geeft zelf wel aan dat ze in hun zoektocht naar de beste condensator niet erg hechten aan richting van een condensator d.m.v. binnenst en buitenste folie, maar dat vooral trillingen in een condensator het meest belangrijk zijn. Nu maken ze wel heel erg mooie MR condensatoren dus ze zullen echt ook wel weten waarover ze praten. Ik snap verder best dat er achter hun merk een marketing schuilt en dat ik bepaalde dingen met een korrel zout moet nemen. Ik zou het slechter vinden als ze zichzelf niet de beste zouden vinden.

@ Hans: dan luisteren we in ieder geval hetzelfde hoewel we denk ik wel een andere smaak hebben. Ik denk dat jou speakers een stuk neutraler zullen zijn dan die van mij, maar dat is een inschatting die ik maak.

@ Ravon: je bent in ieder geval een goede filosoof als ik het zo lees en daar is niks mis mee. Ik ben niet over één nacht ijs gegaan met het filter. Alles boven 1,1 Khz is onveranderd gebleven, alleen de condensator is gedraaid. Ik heb ook ervaring met andere Tannoy speakers, sommige bevallen me wel en andere niet. In de nieuwe Glenair past Tannoy ook Clarity Cap toe en in de Royal Kingdom zitten bijna alleen maar Clarity Cap MR's en een enkele SA. Ik weet bijvoorbeeld dat de klanksignatuur van de Royal Kingdom mij ook zeer goed bevalt. Verder heb ik mijn Glenairs met name gekozen vanwege het niet opvallende en vergevingsgezinde hoog en het mij aansprekende middengebied. Juist dat hele gebied wordt voorzien van een enkele Hovland musicap. Ik weet best dat niet alle caps goede ervaringen geven, ook mede naar gelang je eigen voorkeur. Maar ik wilde deze gok dus wel wagen. Onder andere vanwege het voorstaande komt er dus maar een klein beetje geluk bij kijken. En had het me niet bevallen dan had ik de hele boel terug gezet. Hetzelfde geldt voor de richting van de condensatoren. Ik merk wel aan al jouw reacties dat je vaak kritisch bent op anderen. Ik ken je verder niet, maar het lijkt me een vermoeiend leven. En dan heb ik het nog niet over eventueel kritisch zijn op jezelf. Er is niet altijd een reden om te twijfelen aan wat iemand aangeeft.

Ik merk wel aan al jouw reacties dat je vaak kritisch bent op anderen. Ik ken je verder niet, maar het lijkt me een vermoeiend leven. En dan heb ik het nog niet over eventueel kritisch zijn op jezelf. Er is niet altijd een reden om te twijfelen aan wat iemand aangeeft.

Altijd weer die vervelende persoonlijke kwalificaties.... en ze zijn nog irrelevant ook. Ik heb het niet over jou maar over je bevindingen!

Kun je niet gewoon accepteren dat ik jouw bevindingen opmerkelijk vind zonder dat ik daar verder een positieve of negatieve bedoeling mee heb?

Vanzelfsprekend zegt een opmerking van mij iets over hoe ik in dingen sta. Ik ben nieuwsgierig, ik observeer, ik lees, ik denk en ik stel mijn oordeel uit. Ik lees dat jij (volgens jouw eigen waarneming die je hier meermalen hebt opgeschreven) bij het geknutsel aan dat filter nooit een slecht resultaat haalt als je iets vervangt terwijl het in een dergelijk trial and error proces best weleens zou kunnen gebeuren dat het resultaat slechter wordt. Of dat komt door jouw bijzondere gaven weet ik niet, ik ken jou niet. Of jij het feit, dat ik jouw bevindingen opmerkelijk vind, negatief of positief opvat is aan jou.

Waarschijnlijk komt dit alles omdat Karma zich, net zo min als jij, realiseert, dat er voor dit soort beoordelingen een paar weken tot maanden vereist zijn, met name ook omdat ze tijd nodig hebben om in een ruimere context van soortgelijke ervaringen terecht te komen.

Waarschijnlijk komt dit alles omdat Karma zich, net zo min als jij, realiseert, dat er voor dit soort beoordelingen een paar weken tot maanden vereist zijn, met name ook omdat ze tijd nodig hebben om in een ruimere context van soortgelijke ervaringen terecht te komen.

Ik begrijp het. Op die manier kun je het als audiodeskundoloog doen voorkomen alsof het beoordelen van veranderingen in jouw zorgvuldig geëvolueerde configuratie van hooggeprijsde audiospulletjes een buitengemeen complex en tijdrovend proces is wat vele, vele uren ongestoorde minutieuze en loodzware luisterarbeid vergt.

Ik begrijp het. Op die manier kun je het als audiodeskundoloog doen voorkomen alsof het beoordelen van veranderingen in jouw zorgvuldig geëvolueerde configuratie van hooggeprijsde audiospulletjes een buitengemeen complex en tijdrovend proces is wat vele, vele uren ongestoorde minutieuze en loodzware luisterarbeid vergt.

Jij hebt um weer door zoals altijd alles door jou doorzien wordt met buitenkantgewauwel.