Karma Posted 3 oktober 2013 Report Share Posted 3 oktober 2013 Waarschijnlijk komt dit alles omdat Karma zich, net zo min als jij, realiseert, dat er voor dit soort beoordelingen een paar weken tot maanden vereist zijn, met name ook omdat ze tijd nodig hebben om in een ruimere context van soortgelijke ervaringen terecht te komen. Ben ik wel met je eens hoor, soms is dat wel nodig, maar in dit geval niet. Het gaat over details. In het algemeen neem ik altijd de tijd voor dit soort zaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 oktober 2013 Report Share Posted 3 oktober 2013 Altijd weer die vervelende persoonlijke kwalificaties.... en ze zijn nog irrelevant ook. Ik heb het niet over jou maar over je bevindingen! Kun je niet gewoon accepteren dat ik jouw bevindingen opmerkelijk vind zonder dat ik daar verder een positieve of negatieve bedoeling mee heb? Kritiek leveren kun je ook doen door een kern te raken. In dat geval voegt een kriticaster echt wat toe. Bij deze enige opmerking laat ik het ook verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 3 oktober 2013 Report Share Posted 3 oktober 2013 Kritiek leveren kun je ook doen door een kern te raken. In dat geval voegt een kriticaster echt wat toe. Bij deze enige opmerking laat ik het ook verder. De kern is dat ik geen kritiek lever, ik merkte slechts op dat ik jouw bevindingen opmerkelijk vind. Ik hoef verder niets toe te voegen want het is niet mijn bedoeling om met jou een discussie te voeren over de reden waarom ik jouw bevindingen opmerkelijk vind. De reden waarom dat niet mijn bedoeling is zou je met enige wijsheid kunnen vinden in jouw gedachten die ten grondslag liggen aan het feit dat jij jezelf een uitzonderlijk vermogen tot het maken van goede keuzes toedicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 4 oktober 2013 Report Share Posted 4 oktober 2013 In een editie van de Klang & Ton ging men een bezoekje brengen bij een "high-end" condensatorfabriek. Men maakte ze in alle soorten en maten voor zeer bijzondere toepassingen, dus ook voor de high-end audio industrie. De meneer van de fabriek begreep niet zo goed hoe men al die verschillen kon waarnemen bij audio toepassingen. Dat geeft ook weer te denken. Ik moet zeggen dat ik het zelf ook niet meer weet. Ik heb veel soorten geprobeerd en denk tegenwoordig alleen nog iets te merken als ik een Sn-type inzet voor het hoog. Maar ook daar ben ik niet meer zeker van. Voor mij is voor het laag en midden de standaard Q4 MKP in elk geval prima. Spoelen maken veel meer uit, in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 7 oktober 2013 Report Share Posted 7 oktober 2013 Eigenlijk sinds het luisterbezoek van Marc (Mumsoft) ergens eind juni ben ik flink aan de weg weesten timmeren met de hifi set, hoewel ik eigenlijk dacht zo'n beetje klaar te zijn. Eerst ben ik gaan schuiven met de speakers. Inmiddels staan ze zo'n 1,7 centimeter verder naar voren waardoor de kamerinvloed wat is afgenomen. Bij mijn voormalige CD speler was verder naar voren eigenlijk geen optie. Toen kwam mijn aanmelding op het Duitse Tannoy forum waardoor ik wat verbeterplannen kreeg over mijn Glenairs. Eerst de luidsprekerklemmen onderhanden genomen die van messing bleken. WBT nextgen 's ervoor in de plaats. Toen ik met de inhoud van mijn speakers bezig was vielen me de positieve dingen op in het filter (een mooie Hovland musicap voor alle frequenties vanaf 1,1 Khz) en de dingen die me minder bevielen (een elco van 150 uF voor het laag). Dus het filter ging onderhanden met een Hovland voor het laag en een Clarity Cap 150uF voor het laag. Helaas had mijn zoontje van anderhalf de actieve afscherming van mijn netsnoer dat aan mijn Ios phonotrap zit kapotgetrokken. Dus dat ook gefixed. Ik schrok van het verschil wat zoiets teweeg brengt. Draaitafeltechnisch dus zeker niets meer te wensen. Laatste upgrade is een verloopplug voor mijn Isis CD speler van XLR naar RCA. Het is nu een Cardas in plaats van een standaard Neutrik. Inmiddels dus best veel wijzigingen in een korte tijd. Dit weekend lag ik in bed lag en kwam op een idee. In mijn vorige set profiteerde mijn (Rega Jupiter en Io) CD speler enorm van het aansluiten van het netsnoer op een ander stopcontact dan de rest van de set. Een tijd lang geklooid met die CD speler todat ik dat andere stopcontact probeerde en alles op zijn plek viel. Aangezien ik twee furutech stopcontacten heb besloot ik de andere dag het te proberen en .... het lukt niet. Het andere stopcontact is aan de andere kant van de kamer en de kabel van de actieve afscherming is te kort. Maar wat wel nog kon is de PSaudio powerplant omwisselen met de CD speler in hetzelfde stopcontact. Zo gezegd zo gedaan. Maar even luisteren dan. Ik zal die bevindingen niet delen. Ik kan wel vaststellen na twee dagen luisteren dat me een zogeheten gevoel bekruipt dat gelijk moet staan aan het winnen van een loterij. De geschiedenis herhaalt zich kennelijk. Soms vallen dingen gewoon precies op zijn plaats. Ineens is er weliswaar veel laag maar met een grotere controle die maakt dat de enorme bass extensie ineens bijzonder goed te pruimen is, ineens is er de ruimtelijkheid die goed wordt benut enerzijds doordat bepaalde aspecten in het geluid kleiner zijn geworden en anderen juist groter. Ineens is er dat akelig enge gestoken middengebied die je soms ijzingwekkend dingen laat horen zoals ze in de opname aanwezig zijn. Ineens is er niet meer het idee van een hele lichte softness in het hoog. Kan best zo zijn dat het geluid wat ik nastreef niet ieders ding is, maar wat ik nu hoor is beslist en 100% mijn ding en daar gaat het tenslotte om. Ik ben dus wederom heel blij te moeten constateren dat ik ook in het hogere segment dan mijn vorige set dit bereikt heb. Eigenlijk had ik dat niet verwacht omdat er voor mij een bovengrens zit aan hifi en ik die (mogelijk) nog een keer bereik. Ik weet nog goed dat ik ging samenwonen in 2007 en dat ik mijn vorige set inpakte. Een jaar later kon ik hem pas uitpakken en mijn Jupiter en Io heb ik nooit meer aan het klinken gekregen. Een half jaar na het uitpakken sneuvelde ook de laser en in 2009 begon het avontuur met de aanschaf van mijn toen nog Saturn CD speler. Is dit dan mooier dan mijn vorige set? Precies dat is eigenlijk wel een vraag die ik me vaak stel en die lastig is te beantwoorden. Belangrijkste blijft beslist dat er synergie is in een set. Ik luister de laatste avonden veel naar mijn hi MD speler waarmee ik opnames heb gemaakt vanaf mijn voormalige Jupiter en Io CD speler. Je hoort daar de synergie die deze speler had in die set en zelfs bij zo'n hi MD speler klinkt dat door en is het genieten omdat je gewoonweg iets goed hoort gaan. Synergie is als een soort verliefdheid. En dat is eigenlijk het belangrijkste dat een set kan doen, dat de (inmiddels) mij bekende synergie in de set komt die je compleet overmeestert. Toch niet voor niets drie en een half jaar aan het pionieren geweest. En wederom de conclusie dat het met digitaal kennelijk lastiger is om tot dit resultaat te komen dan analoog. Ik weet ook niet wat dat is en of dit persoonlijk is. Wellicht wijst analoog gemakkelijker de weg dan digitaal of ben ik gewoon een analoog freak. Hoewel ook digitaal een bepaalde intimiteit heeft die analoog weer niet kent. En dat is een compliment aan digitaal dat ik nooit had gedacht nog te kunnen zeggen. Eend maand of acht na aanschaf van de Isis is het digitale gedoe dus ook af. Maar eigenlijk veel erger dan wel mooier: ergens in 2007 pakte ik mijn Rega Jupiter en Io in en ik had nooit kunnen weten dat het tot nu zou duren eerdat ik dezelfde synergie weer terug zou krijgen. Hiervoor leven we te kort en het is veel te lang geweest. Pfff nu eindelijk weer naar de kern van de hobbie: muziek luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 oktober 2013 Report Share Posted 7 oktober 2013 Soooooo heeee. Wat een verhaal! Ik zou bijna weer willen komen luisteren, maar zo kort na elkaar... Maar niettemin, gefeliciteerd met dit onverwachte resultaat. Had ik toch een jaar of drie geleden ook niet verwacht van mijn eigen set. Evenwel, het kan verkeren, en dat is mooi! Je bent trouwens nog steeds welkom om mijn resultaat te komen beoordelen, al snap ik dat de afstand tegenzit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Het is inderdaad een verhaal. Moest het even van me afschrijven. Geeft me wel rust dat de set nu af is. Aan de andere kant had ik het gister nog niet geschreven en dacht ik: het is toch niet af, nu komt de akoestiek aan de beurt. Hoewel ik op dat gebied gebonden ben. Ik maak immers gebruik van de woonkamer en woon met mijn gezin en niet alleen. Met mijn vorige set hoefde ik niet zoveel te tweaken op het vlak van akoestiek, ik heb toen alleen wat zogeheten eerste reflecties gedempt. Ik denk overigens dat in deze woonkamer met name de hoek bij de ingang en de opstelling van de banken de belemmerende factor zal zijn en daar verander ik nix aan. Wat is trouwens kort na elkaar? Juni is toch weer een maand of drie/vier geleden. Het luisterbezoek aan jou heb ik nog steeds in mijn hoofd, probleem is momenteel het ontbreken van tijd ook mede vanwege de flinke reisafstanden die ik door de week al heb voor werk, de drukte op het werk en mijn gezin met twee kleine kinderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 oktober 2013 Report Share Posted 8 oktober 2013 Time flies, zoals de dichter zegt. Als prepensionado kan ik natuurlijk gemakkelijker bij iemand komen, dan andersom vaak. Maar in mijn werkzame leven had ik vrij reizen, en nu moet ik het zelf betalen. Ik heb nog een paar andere bezoekjes op stapel staan, dus die gaan nu even voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 oktober 2013 Report Share Posted 10 oktober 2013 Ik moet ook nog maar zien of mijn geluid jouw geluid is. Je gaf aan bij een forumlid van audiofreaks te zijn geweest die met buizen draait en je was daar flink enthousiast over. Een goede (en typische) buis is erg gul voor wat betreft het neerzetten van een podium. Dat is mij meestal al iets teveel, tenminste als ik het hoor vind ik het wel mooi maar vraag ik me ook af of dit het nu wel is voor mij. Vaak mis ik op den duur wat ik maar even kort door de bocht noem de nadruk op timing en ritme in het geluid. De manier waarop ik uiteindelijk echt met de muziek een connectie maak is als dat laatste duidelijk aanwezig is. Als je buizen van Pathos neemt kom je wat mij betreft weer dichter in de buurt, daar heb ik dat soort aspecten eerder wel weer in gehoord. Maar Pathos klinkt dan ook mijns inziens kort door de bocht gezegd meer als een transistor en minder als een typische buis. Ik zit dus toch eerder bij merken als Linn, Naim en Rega. Waarbij de meeste keren dat ik het gehoord heb, Naim voor mij weer iets te direct wordt. Als Rega een goede match is en je krijgt het zoals het hoort dan heb je veel dynamiek, levendigheid en beweging zodat het nooit vlak of saai wordt en je kunt werkelijk iedere opname oud, nieuw, k*t of superk*t gewoon draaien. Opmerkingen als dat Rega warm zou klinken of weinig detail zou hebben duiden er wat mij betreft op dat er in mindere of meerder mate een mismatch is of er ergens in de set er nog iets (nog) niet klopt. Staat er weer los van dat een ieder zijn eigen voorkeuren heeft en dat er voor iedere smaak een andere merk is. Naast de akoestiek heb ik natuurlijk nog een mogelijkheid voor verbetering: een Osiris. Maar dat is momenteel wel heel ver weg. Geen geld en het is ook genoeg geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 .... de akoestiek ... Goed om te zien dat je eindelijk aandacht gaat besteden aan zaken die er werkelijk toe doen. Met jouw talent voor het maken van ongefundeerde maar ondanks dat juiste keuzes verwacht ik ook hierin niet minder dan een opmerkelijk resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Met jouw gevoel voor drama kun je zo het theater in. Er is trouwens een speciaal forum voor ongefundeerde uitspraken en ik kom er niet graag. Het zit daar ook vol van wantrouwen, kritiek en complicaties. Niet echt een mannen ding dus. Het zal wel een levensovertuiging zijn, maar niet de mijne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Met jouw gevoel voor drama kun je zo het theater in. Er is trouwens een speciaal forum voor ongefundeerde uitspraken en ik kom er niet graag. Het zit daar ook vol van wantrouwen, kritiek en complicaties. Niet echt een mannen ding dus. Het zal wel een levensovertuiging zijn, maar niet de mijne. De narcistische diepgang en dramatiek die jij laat zien in de beschrijving van jouw recente audiobelevenissen zal ik nooit kunnen evenaren. Je vindt het vast niet erg als ik me tot in mijn optiek inhoudelijk zinvollere zaken beperk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 Inhoud laat ik graag aan jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 oktober 2013 Report Share Posted 11 oktober 2013 We luisteren allemaal anders, nietwaar. Maar ik wil nog wel inhoudelijker op je lange post ingaan, Karma. Vandaag vooral tevergeefs geprobeerd mijn smartphone weer aan de praat te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 19 januari 2014 Report Share Posted 19 januari 2014 Omdat ik op de MDF plank waar alle filteronderdelen op zitten ruimte tekort kwam heb ik het filter helemaal opnieuw opgebouwd op een nieuwe MDF plank. Gelijktijdig heb ik de draadgewonden cement weerstanden vervangen door Duelund Cast weerstanden. Nieuwe spoelen zijn onderweg en ik heb alvast rekening gehouden met de ruimte die deze innemen. De nieuwe spoelen waren lastig te vinden. De DCR was meestal te hoog. Nog even overlegd met Tannoy hierover. Uiteindelijk heb ik spoelen gevonden welke DCR matched. Het zijn Mundorf CFC10 foliespoelen geworden. Ik verwachte weinig van de nieuwe weerstanden. Maar het verschil is er wel degelijk, maar na een paar uutjes luisteren wel lastig onder woorden te brengen. Na verloop van tijd kwam mijn vrouw naar beneden en gaf aan dat er nu toch wel genoeg muziek was geluisterd. En inderdaad er was anderhalf uur verstreken zonder dat ik er veel erg in had gehad. Een goed teken derhalve. Als ik me in dit vroege stadium aan omschrijvingen moet wagen het volgende. Er is meer dynamiek, maar het is niet zo dat zich dat alleen uit in meer slam, hardere klanken, pittiger geluid. Er is duidelijk ook een zachtere kant in het geluid, maar ik zou dat niet als dusdanig willen typeren omdat dit zou kunnen slaan op omfloersing. Nee er is sprake van meer openheid en een toename van rust. Er is ook wat meer detail hoorbaar en vooral meer klank dat het geluid meer ruimte geeft en body. Rust, openheid en dynamiek zijn eigen wel de belangrijkste bevindingen. Let wel het gaat om details, maar ik kan ze duiden omdat ik het geluid van mijn speakers als mijn broekzak ken. Het belangrijkste tot op heden was dat bij iedere wijziging het karakter van mijn speakers hetzelfde is gebleven, datgeen wat ze al goed deden, doe ze nu (iets) beter. Ik hoop uiteraard dat dat ook bij deze weerstanden het geval zal zijn, daarvoor ga ik nog langer luisteren. Ben benieuwd wat de spoelen gaan brengen. Velen zeggen dat spoelen de meeste invloed hebben in een filter. Ook Duelund zegt dat trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Ben benieuwd wat de spoelen gaan brengen. Velen zeggen dat spoelen de meeste invloed hebben in een filter. Ook Duelund zegt dat trouwens. Ik zeg dat ook. Beïnvloeden het karakter meer dan de condensatoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Ik zeg dat ook. Beïnvloeden het karakter meer dan de condensatoren. Ja dat zei ik ook in post 454 . Het zou nog afhankelijk kunnen zijn van je eigen gevoeligheid. De maker van "humble homemade hifi . com" geeft cijfers tussen 0 en 10 voor verschillende MKP's. Hij test ze op een tweeter. Ik zou zeggen dat als hij dit echt goed kan (ook in een dubbel-blind test), hij zeer gevoelige oren heeft voor hoge tonen. Over de discussie over elke keer maar weer een verbetering horen en nooit een verslechtering: dat doet ons gehoor waarschijnlijk die aan een verwachting wil voldoen (zo is dat met horen, zie eerdere discussies). Zo heb ik dat ook ooit ervaren met een condensator die een 10 kreeg op bovengenoemde website. Toen ik vanwege plaatsgebrek op het filter deze moest vervangen voor een goedkope MKP die maar een 6 kreeg, hoorde ik helemaal geen verslechtering. Het gaat dan wel om een middentoon-dome, dus geen tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 21 januari 2014 Report Share Posted 21 januari 2014 Ik heb die posts wel gelezen hoor Ik heb ook behoorlijk wat gelezen over spoelen met ferrietkern. Nu zijn deze bij de Tannoy's die ik heb behoorlijk robuust uitgevoerd, de ene weegt 400 gram en de andere nog iets meer en ook de draad is vrij dik. Ze hebben dan ook een lage DCR. Ik kon vervolgens alleen Mundorf CFC10 vinden die de juiste DCR hadden. Overigens nog met Tannoy contact gehad over de DCR, maar dit schijnt toch echt meegenomen te zijn in de berekening van het filter. De meeste merken gaan tot 12 AWG waardoor die afvallen wegens te hoge DCR. De Mundorf zijn foliespoelen waarvan ik vaak lees dat dit het beste de ideale spoel benaderd en die vaker worden gezien als goed voor het laag. Spoelen met ferrietkern zouden IM vervorming veroorzaken. Ik lees vaker dat dit een soort van compressie in het geluid tot gevolg heeft. Maar zoals je al terecht aangeeft heeft niet iedereen dezelfde gevoeligheid voor verschillen. Ik heb de afgelopen tijd wel van techneuten gehoord dat een ferrietkern eigenlijk niet zou thuis horen in een filter, net zoiets al een elco. Elco's in een filter vind ik inderdaad k*t dingen. Dat is verder niet tecnisch onderbouwd, maar wat mij betreft slopen ze het geluid. Voor wat betreft de spoelen ga ik het ondervinden. Bevalt het niet dan speel ik door zoals ik nu speel, bepaalt geen straf, en komen er een paar Mundorf spoelen in de aanbieding. Ik kan overigens best wel door een verandering heen luisteren, en vaststellen of iets een objectieve verbetering is in het geluid. Ik weet hoe het werkt. Voor mij is het alleen maar belangrijk dat ik een goed vertrekpunt heb en dat is het geval omdat ik mijn speakers goed ken. Bovendien neem ik er uitgebreid de tijd voor om te luisteren en de boel te laten settelen. Ik heb vandaag helaas niet meer kunnen luisteren, maar toen ik gisteren voor de tweede dag luisterde gaf ik het volgende al aan op een ander forum: "ik kan niet geloven dat twee weerstanden uberhaupt een verschil kunnen maken. Zeker in die zin vind ik het verschil nogal groot. Ook vandaag kan ik geen negatieve bijvangst ontdekken, het geluid is erg intiem. Het lijkt vooralsnog bijzonder dat het verschil flink is en er geen opvallende eigenschappen zijn. Juist die combinatie is bijzonder en toch wel typerend voor wat ik hoor". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 4 maart 2014 Report Share Posted 4 maart 2014 Welliswaar drie maanden na bestelling, maar morgen komen de Mundorf CFC10 spoelen binnen De Duelund weerstanden die in serie staan op het laag zijn blijven zitten sinds de laatste wijziging. Wat na langer luisteren vooral is beklijft is dat ergens in het midden hoog de muziek wat minder vlak is gaan klinken. Er is meer levendigheid, er is ook meer ruimtelijkheid. Wel vreemd omdat de weerstanden zich in het laag tot 900 Hertz bevinden. Ik laat de Duelunds absoluut zitten. Wat ik tot nu toe aan eindresultaat hoor is gewoonweg erg mooi. Ik blijf het geluid intiem vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 ingebouwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 8 maart 2014 Report Share Posted 8 maart 2014 ingebouwd En??? Hoe klinkt het?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 9 maart 2014 Report Share Posted 9 maart 2014 Ik wil nooit snel tot conclusies komen, dus ik wacht nog even rustig af. Een tussenconclusie is dat ik rond 00.30 uur klaar was met inbouwen en dat ik heel even geluisterd heb. Ik hoorde aanvankelijk weinig verschil. Gister overdag kon ik het volume wat verder opschroeven en vandaag ook. Er wordt gezegd dat spoelen met een kern IM vervorming veroorzaken en dat dit klinkt als compressie. Mundorf zegt dat CFC10 spoelen dynamiek bevorderen, uitblinken in detail, ruimtelijkheid neemt toe en de rust in muziek is duidelijk aanwezig. Alle voorstaandere beweringen klopen wel, maar mijn muziekbeleving is kennelijk anders. Ik vind vooral de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid toegenomen. Vreemd genoeg merk je met klassiek meer verschil of liever gezegd het valt meer op dan bij pop e.d. Er lijkt dus bij klassiek iets meer essentieels te gebeuren. Ik denk zelf dat klassiek wellicht meer afhankelijk is van een natuurlijke weergave dan pop e.d. Vreemd trouwens ook dat wanneer je laagweergave verbeterd, je ook het idee krijgt dat je hoog verbeterd! Ik moet inmiddels wel bekennen dat ik uitermate tevreden ben met mijn set nu. Hier kan ik echt uren naar luisteren. Ik waag me maar niet mee aan beschrijvingen. Kan me niet voorstellen dat iemand dit niet mooi vind. Het is in ieder geval helemaal mijn ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 maart 2014 Report Share Posted 10 maart 2014 mooi, want ik heb ook nog wat van die CFC spoelen staan als vervanging. het zou zo maar kunnen dat 2014 het jaar daarvoor is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 maart 2014 Report Share Posted 10 maart 2014 Mooi! Zelf heb ik er weer een luisterdag op zitten. Het valt na deze wijziging helemaal niet meer mee om de wijziging objectief te benaderen. Laat ik maar zeggen dat ik me tot op heden blijf verbazen in positieve zin. Maar ik kom van spoelen met een kern en die overgang zou volgens vriend en vijand groot moeten zijn. Ik heb zelf ook nog Duelund overwogen, maar die zijn AWG12 en hebben voor mij een te hoge DCR. Ik zou zelf Duelund nog wel iets hoger aanslaan. Nadeel is wel dat het heel kostbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 maart 2014 Report Share Posted 10 maart 2014 ik heb nu een 1x3 mm 'vlakdraadspoel' op het laag. dus een platte draad. ook al laag qua weerstand. de foliespoel zal verwacht ik meer details laten horen, meer van de opnamen onthullen (wat jij ook waarneemt denk ik te lezen). ik ga het niet gekker maken dan Mundorf. Bijv: op het hoog zit nu een SCR Chateauroux condensator, daar komt een Mundorf SGO (zie de cap test van Tony Gee, 12 versus 6+). Dan kan ik vast weer jaren met open mond zitten luisteren. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts