Jump to content

Veroudering Filter

carl
 Share

Recommended Posts

B139 moet je altijd 18 db filteren

Menigeen kocht hem juist dat die niet of nauwelijks open brak

mvg wol

Beste Wol,

Een 18dB/oct low-pass filter betekent dat er twee seriespoelen in serie met de spreekspoel van de woofer moeten worden gezet.

Om de impulsverwerking optimaal te behouden, moeten die beide seriespoelen een zo laag mogelijke ohmse weerstand hebben. De weerstanden van beide spoelen moeten immers bij elkaar worden geteld.

calc_cr_18db.gif

Phase shift on a third-order crossover is 270 degrees (-90 degrees).

http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Eigenlijk komen in zulke situaties bij voorkeur hoog belastbare trafokernspoelen met 0,0.. à 0,1.. Ω weerstand (zoals Mundorf Zero Ohm Coils) in aanmerking.

nullohmspule.jpg

http://www.mundorf.com/english/bauteile/frspule.htm

Maar als je dan tòch zo met geld gaat gooien... kun je dan niet beter meteen doorstoten naar vierde orde (24dB/oct) voor de laagsectie?

calc_cr_24db.gif

The phase shift on a fourth-order crossover is 360 degrees = 0 degrees (no phase shift).

http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html

Kost maar één condensator extra (C4), en de (omgepoolde) (laag)middentoner is dan op c/o wel in gelijke fase met de woofer.

In theorie, althans...  ;)

Gebruik maar Mundorf trafo kern .Spido dat wordt lachen geblazen.

Spido hou het gewoon bij de theorie en laat de praktijk voor jou varen.

mvg wol

Beste Wol,

Wat een fijne, opbouwende en leerzame reactie was dat weer!

Die zero ohm trafokernspoelen zijn prima en zeer goed bruikbaar.

Heel hoog belastbaar, zonder verzadiging. En vrijwel weerstandsloos.

Ik heb er ruime ervaring mee. En vele anderen eveneens.

[quote] (...) They were specially developed for low frequency applications for which maximum performance fidelity, tonal neutrality and the smallest possible internal resistance are of primary importance. That way, these coils also enable the high efficiency of today’s High End loudspeakers to be optimally enhanced, even with low-output single-ended tube applications.  (...)

http://www.hificolle..._feroncore.html

Maar het hoeft niet per se Mundorf te zijn, hoor.

Er zijn ook andere goede trafokernspoelen voor (sub)woofers.

Spido hou het gewoon bij de theorie en laat de praktijk voor jou varen.

mvg wol

Over de theorie en de praktijk:

Een jaar of 8 geleden hebben we eens een vergelijkende luistertest gedaan met 2 identieke luidsprekers maar met verschillend opgebouwde filters qua prijs van componenten op een luisterdag in Zutphen.

De speakers waren zorgvuldig gelijk aan elkaar gemaakt en de waarden van de filter componenten eveneens. Bij het ene stel speakers was het filter opgebouwd met goedkope componenten en bi-polaire elco’s, alleen de hele kleine condensatoren waren MKT’s. Bij het andere stel speakers waren dure “hoogkwalitatieve” audiofiele filtercomponenten gebruikt en waren alle gebruikte condensatoren dure MKP’s.

Hiermee is een vergelijkende luistertest gedaan met velerlei soorten muziek, van kamermuziek, jazz tot heavy metal. Het luisterpanel was ca. 50 man. Het panel wist niet in welk stel speakers het goedkope filter zat en in welk stel het dure high-end filter. Ze waren slechts gemerkt als “A” en “B”. Het was overduidelijk voor iedereen goed hoorbaar dat stel “A” anders klonk dan stel “B”. Maar welke klonk u nu beter? Aan het panel werd gevraagd om simpelweg aan te geven welke zij naar hun indruk beter vonden klinken.

De uitslag was verrassend (of juist niet verrassend): De uitslag was 50-50!

Oftewel, wat men beter vond was erg persoonsgebonden en was er geen eenduidige voorkeur voor een van de twee systemen.

Spido,doe eens eerst onderzoek er na want dat verhaal klopt niet.

Spido ik doe al vanaf ,80 onderzoek  en ik laat je de verschillen horen.die B139 geeft meer vervorming met die trafo kern

mvg wol

In vrijwel alle luidsprekerfilters van tegenwoordig, ook van heel dure merken, worden in de laagsectie - en vaak ook in de middensectie - nog steeds electrolytische condensatoren gebruikt.

Voor de grotere capaciteiten, dus.

Dat zijn meestal wel betere elektrolieten dan die van destijds ("gladde folie" types bijv.) en ze zijn zeker duurzamer dan de toenmalige "elcaps" van KEF.

Gedurende de garantieperiode van de luidsprekers zult u gegarandeerd niet veel merken van de veroudering... 

290x290,auto,imp-1341083.jpg    290x290,auto,imp-1341148.jpg

Meteen even een waarschuwing voor enthousiastelingen die hun oude (KEF) filters radicaal willen vervangen: het oude filter er uit, en een heel nieuw filter er in. Lekker makkelijk.

Een bekende onderneming op dit gebied is Falcon Acoustics.

Als u zo'n nieuw filter koopt, vervangt u de laag belastbare ferrietkernspoelen die u al hàd - en die niet zijn verouderd! - door nieuwe laag belastbare ferrietkernspoelen.

Daar schiet u dus niets mee op.

En uw verouderde elco's vervangt u door nieuwe elco's... die dus op hun beurt weer verouderen en vanaf het begin sowieso niet zo goed presteren als MKP's.

Voorbeeld: het Falcon "KEF Concerto Upgrade Crossover No. 5c". 

http://www.falconacoustics.co.uk/kef-concerto-b139b-b110-t27-crossover-dn12-sp1004-upgrade-network.html

In dit geval is er toch sprake van een kleine upgrade Spido, er zit een zwaarder belastbare spoel op het laag, dat is dan ook de enige verbetering.

Falcon levert in feite wat je al had, mooi als je verder niets wilt veranderen aan je speakers, je houdt wel het oorspronkelijke karakter.

"je houdt wel het oorspronkelijke karakter. "

Inclusief kernverzadiging :D

Ik ben het hier met Spido eens. Maar zoveel moeite doen voor een 104, al dan niet aB? :unsure:

"je houdt wel het oorspronkelijke karakter. "

Inclusief kernverzadiging :D

Kernverzadiging is overbelasting. Spoelen moeten simpelweg voldoende ruim gedimensioneerd zijn zodat dat niet optreedt.

Als kernverzadiging optreedt is dat duidelijk hoorbaar: Van luide tikken uit je mids/tweeters tot harde knallen uit je woofers.

(...) Een jaar of 8 geleden hebben we eens een vergelijkende luistertest gedaan met 2 identieke luidsprekers maar met verschillend opgebouwde filters qua prijs van componenten op een luisterdag in Zutphen.

De speakers waren zorgvuldig gelijk aan elkaar gemaakt en de waarden van de filter componenten eveneens. Bij het ene stel speakers was het filter opgebouwd met goedkope componenten en bi-polaire elco’s, alleen de hele kleine condensatoren waren MKT’s. Bij het andere stel speakers waren dure “hoogkwalitatieve” audiofiele filtercomponenten gebruikt en waren alle gebruikte condensatoren dure MKP’s.

Hiermee is een vergelijkende luistertest gedaan met velerlei soorten muziek, van kamermuziek, jazz tot heavy metal. Het luisterpanel was ca. 50 man. Het panel wist niet in welk stel speakers het goedkope filter zat en in welk stel het dure high-end filter. Ze waren slechts gemerkt als “A” en “B”. Het was overduidelijk voor iedereen goed hoorbaar dat stel “A” anders klonk dan stel “B”. Maar welke klonk u nu beter? Aan het panel werd gevraagd om simpelweg aan te geven welke zij naar hun indruk beter vonden klinken.

De uitslag was verrassend (of juist niet verrassend): De uitslag was 50-50!

Oftewel, wat men beter vond was erg persoonsgebonden en was er geen eenduidige voorkeur voor een van de twee systemen.

Beste Pjotr,

Ongetwijfeld waren de met duurdere & betere componenten uitgeruste luidsprekers in absolute zin beter dan die met goedkopere & minder goede componenten.

(Als het hele luidsprekerconcept technisch in orde was, tenminste. Daar kan men bij voorbaat twijfels over hebben.)

Wat jouw vergelijkende test dus liet zien: de helft van het luisterpanel herkende die betere kwaliteit niet.

Dat zegt wellicht veel over het luisterpanel en niets over de luidsprekers.

Spido, ik kan niet verklaren waarom luidsprekers met mindere en goedkopere onderdelen wel goed kunnen presteren,

Ik refereer hier aan de testen van Ault Jouk die jij me hebt opgestuurd. Als jouw veronderstelling klopt zouden mijn speakers met nieuwe, duurdere filteronderdelen tot de topklasse moeten behoren,qua meetresultaten en weergave. Als je gelijk hebt ga ik nu sparen. :D

Ik bedoel dit niet kritisch naar jou toe, ik begrijp het gewoon echt niet, elcaps, ferrietkernen en toch mooi meten, dwars tegen alle logica in.

De effecten van kernverzadiging enz. gaan eigenlijk pas een rol spelen bij forse vermogens.

Het kan goed zijn dat voor de betreffende luidsprekers de parameters goed zijn gekozen, dwz. in de praktijk kom je hoogstwaarschijnlijk niet aan die grens toe.

meten en luisteren zijn wel ff verschillende dingen. je luistert veel 'dieper' dan de gemiddelde meet-oefening doet.

mijn eindversterker heeft ruime specificaties (s/r en vervorming). en toch is het ding makkelijk flink te verbeteren. dus wij luisteren een stuk dieper dan de metertjes.

groet

Guest tubejack

Wat jouw vergelijkende test dus liet zien: de helft van het luisterpanel herkende die betere kwaliteit niet.

Dat zegt wellicht veel over het luisterpanel en niets over de luidsprekers.

Ik doe de "Kefjes"  weg.  Veel te groot voor op het dressoir :wacko: Er komt waarschijnlijk deze voor terug

gem_groot.jpg

Volgens de test http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/6luidsprekertest2.htm

Blinken ze nergens echt uit, wel een homogeen geluid.

Wel fase lineaire filters :D 6dB/oct   Het is de Hepta Gem  MK II versie :)

meten en luisteren zijn wel ff verschillende dingen. je luistert veel 'dieper' dan de gemiddelde meet-oefening doet.

mijn eindversterker heeft ruime specificaties (s/r en vervorming). en toch is het ding makkelijk flink te verbeteren. dus wij luisteren een stuk dieper dan de metertjes.

Ik heb toch een beetje moeite met deze uitspraak.

De standaard metingen zoals we die al jaren verrichten (en waarvan enkele zelfs teruggaan tot de eerste decennia van de 20e eeuw vanuit de telefoontechniek) gaan veel dieper dan wat wij als mens kunnen horen.

Echter gaat het m.i. om de interpretatie van die metingen. Immers, een luidspreker met een kaarsrechte karakteristiek (op de luisteras) hoeft beslist niet als beste uit de bus te komen.

Een versterker waar "alles" klopt en waar vervormingswaarden e.d. vér onder de gehoorsdrempel liggen en de frequentiekarakteristiek vér uitgaat boven wat wij nog kunnen horen, hoeft in combinatie met bepaalde "echte" luidsprekers (ipv. belastingweerstanden) ook niet per sé de beste combinatie op te leveren.

In dat geval zou ik toch ook willen wijzen op het aandeel van de acoustiel van de luisterruimte alsmede de "processing" van de geluidsgolven via de oren door ons brein.

Ik heb al eens eerder gesuggereerd dat we wellicht een bepaald muziekstuk "in het geheugen hebben zitten" en dat er bepaalde cues of triggeringen plaatsvinden door de ten gehore gebrachte muziek uit de luidsprekers.

Dat vermengt dan, je zou kunnen spreken van vervorming door het brein zelf.

Maar dat is maar een gedachte van mij hoor.

Wellicht zouden we ons moeten afvragen of wat we nu meten wel relevant is voor de muziekbeleving, of er wel enige correlatie bestaat tussen die metingen en wat we werkelijk beleven.

We luisteren wellicht niet beter maar wel anders dan de metertjes......

Aanvulling: misschien kunnen we een vergelijking maken met het zgn. "cocktailparty-effect", welbekend onder opnametechnici.

Hang een microfoon, en dat mag de allerduurste en beste zijn die je kunt vinden, ergens op bij een feestje en je zult bij afluisteren 1 grote brei aan geroezemoes horen waar je niets kunt onderscheiden.

Maar staan we zelf bij dat feestje, dan kunnen we "focussen" op wat 1 iemand zegt en filteren we dat ahw. uit de omgevingsruis.

Dat doen de oren niet, dat doet ons brein.

@ Jack; leuke speakers, ben benieuwd hoe die het bij je doen.

Guest tubejack

@ Jack; leuke speakers, ben benieuwd hoe die het bij je doen.

Dank KT88 beetje sentiment ook.  Hepta is een Zaans merk, en werd hier 3 straten verderop gebouwd

Ik heb de Menhir Gold gehad die dingen zagen er prachtig uit, hoog en stemmen kwam mooi los,  alleen het laag vond ik hopeloos.

Nooit goed gekregen :(

Het fijne is dat ze nominaal 8Ω  zijn veel vintage vind een dergelijke impedantie prettig.  Die moderne bakken hebben daar allemaal géén moeite mee.

Maar deze Sony Vfet wel ;)

4391_audioholicE030.jpg

Die robx toch...   ^_^

Met High End audio of inhoudelijke expertise van enig niveau heeft zo'n opmerking natuurlijk niks te maken maar het is prachtig dat mensen als jij in dit forum een platform vinden waar ze hun ongefundeerde mening kunnen opschrijven. 

Wellicht zouden we ons moeten afvragen of wat we nu meten wel relevant is voor de muziekbeleving, of er wel enige correlatie bestaat tussen die metingen en wat we werkelijk beleven.

Misschien zou je die vraag moeten omdraaien.

Welke objectieve parameters zouden een basis kunnen vormen voor de kwantificering van muziekbeleving? 

Spido,doe eens eerst onderzoek er na want dat verhaal klopt niet.

Spido ik doe al vanaf ,80 onderzoek  en ik laat je de verschillen horen.die B139 geeft meer vervorming met die trafo kern

mvg wol

Beste Wol,

O, nu begrijp ik hoe het komt dat ik je miste op de Firato van 1968...  :P