TL 200 Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Je speelt op de man, man. Ja laten we het leuk houden. Er zijn (waren) leden die hierom niet terugkeren. Dat vind ik triest, ik bedoel hoe oud zijn we nou? De kleuterleeftijd al voorbij toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 terecht gesignaleerd probleem. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 terecht gesignaleerd probleem. groet Dank je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 terecht gesignaleerd probleem. groet +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Je speelt op de man, man. Geenszins. Ik geef aan dat je de uitleg van je woorden in deze discussie telkens verandert en dat je dingen aan elkaar knoopt die niet bij elkaar horen. Dat heeft niets te maken met "op de man spelen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Caps zijn binnen. Ik schrok wel een beetje van de grootte van de PX Clarity cap van 68uF. Zo groot als een tennisbal. De Clarity Cap PWA van 82 uF is de helft kleiner. Ik vraag me af of een signaal nog heel blijft nadat het door zo'n grote cap is gegaan. Misschien een beetje overkill en had ik de 68uF ook beter in de PX kunnen bestellen. Iemand een verklaring waarom het verschil in grootte zo fors is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 14 augustus 2013 Report Share Posted 14 augustus 2013 Caps zijn binnen. Ik schrok wel een beetje van de grootte van de PX Clarity cap van 68uF. Zo groot als een tennisbal. De Clarity Cap PWA van 82 uF is de helft kleiner. Ik vraag me af of een signaal nog heel blijft nadat het door zo'n grote cap is gegaan. Misschien een beetje overkill en had ik de 68uF ook beter in de PX kunnen bestellen. Iemand een verklaring waarom het verschil in grootte zo fors is?De grootte heeft geen invloed op de integriteit van het signaal.De kans is erg groot dat groot bij C's betekent meer en dikker materiaal en lagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 augustus 2013 Report Share Posted 14 augustus 2013 Ik doe de "Kefjes" weg. Veel te groot voor op het dressoir Er komt waarschijnlijk deze voor terug Volgens de test http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/6luidsprekertest2.htm Blinken ze nergens echt uit, wel een homogeen geluid. Wel fase lineaire filters 6dB/oct Het is de Hepta Gem MK II versie Misschien is de Hepta Eight ook een optie http://hepta.nl/index.php/huidige-speakers/heptaeight Niet gehoord, maar lijkt me een erg fraaie monitor (voor niet te grote ruimtes). Of natuurlijk een paartje Kef LS50 (no brainer) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 augustus 2013 Report Share Posted 14 augustus 2013 Misschien is de Hepta Eight ook een optie http://hepta.nl/index.php/huidige-speakers/heptaeight Gezien de 2e hands prijs, inclusief 2 super mooie standaards ..... niet Het is geen high-end, speelt leuk samen met een gerestaureerd Vfet setje Kan je zomaar, erg blij van worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 augustus 2013 Report Share Posted 14 augustus 2013 Snap ik. Heeft Hepta toch mooi weer gratis wat aandacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 augustus 2013 Report Share Posted 15 augustus 2013 Er is een trafokern van Monacor die gewoon een ordinaire 1% harmonische vervorming heeft. Daar moet je inderdaad mee oppassen. Beste Threshold, Welk type is dat? Bij welke belasting treedt die 1% harmonische vervorming op? Heb je die vervorming zelf gemeten? Indien niet: wie dan wel? Is die test ergens gepubliceerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 15 augustus 2013 Report Share Posted 15 augustus 2013 De 150uF Clarity Cap zit inmiddels op zijn plaats. Een beetje als houwtje touwtje maar als het bevalt gaat alles goed uit elkaar en maak ik het netjes. Op de elco die ik eruit heb gehaald staat "Fastcon", het is een ander exemplaar als op de foto. Ik kan hierover niets vinden op internet. Iemand enige idee wat voor elco dit is? Het laag maakt verder alleen gebruik van een Bennic cap, dus geen gele elco van Tannoy zoals op de foto, maar nog zo één als de zwarte op de foto. Ik laat de hele meuk 4 weken zitten en trek dan conclusies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 15 augustus 2013 Report Share Posted 15 augustus 2013 Ik laat de hele meuk 4 weken zitten en trek dan conclusies. Wat zijn je eerste bevindingen zonder dat je daar conclusies aan verbindt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 16 augustus 2013 Report Share Posted 16 augustus 2013 Nadat ik één speaker had gedaan heb ik even geluisterd, gewoon om even bevestiging te hebben dat ik de fase goed heb aangesloten. Toen viel me op dat bij de gewijzigde speaker het geluid minder opviel. De andere speaker was duidelijk meer aanwezig. Kan vriezen en kan dooien dus. Bovenstaande is eigenlijk wat ik tot op heden ook nog steeds hoor. Maar het minder aanwezig zijn leidt tot op heden niet tot een saaier geluid. Ook hoor ik geen analytische trekjes, zakelijker geluid of wat dan ook. Ik meen ook dat er wat meer focus is. Eigenlijk krijg ik de indruk dat alles onder de 1,1 khz beter aansluit bij boven de 1,1 khz en dat daarmee de bestaande positieve eigenschappen nog ietsjes toenemen. Ik meen dus dat dit een verbetering is, maar ik weet ook dat het geluid nog gaat veranderen. Ik hoop ten goede. Ik weet dat ik voor bepaalde trekjes alergisch ben en als ik die hoor haak ik af en slaat het zo om. Is het een groot verschil? Nee de Glenair blijft beslist een Glenair. Gelukkig ook maar want een te grote verandering zou niet mijn ding zijn. Als ik het zou moeten uitdrukken in procenten dan zou ik zeggen maximaal een vijf procent verbetering. Om een indruk te geven: de wisseling van een Saturn CD speler naar de Isis zou ik minstens een 20% verbetering noemen en is veel essentiëler geweest. Bijvoorbeeld in natuurlijkheid, fijnzinnigheid en detail. Verder heb ik ook de messing aansluitingen aan de achterzijde van de Glenair vervangen door WBT nextgen koper. Daar zijn weer enige procentjes winst behaald. De aansluitingen van messing geven toch een bepaalde draai aan het geluid. Niet dat het meteen slecht wordt en de Glenair krijgt van mij al hulde voor zijn puurheid, maar nu wordt het nog iets puurder. Alles bij elkaar blijven beide ingrepen bij elkaar nog kleine verschillen, maar ook als iets net wat beter presteert laat ik het natuurlijk zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 16 augustus 2013 Report Share Posted 16 augustus 2013 Beste Threshold, Welk type is dat? Bij welke belasting treedt die 1% harmonische vervorming op? Heb je die vervorming zelf gemeten? Indien niet: wie dan wel? Is die test ergens gepubliceerd? Ik denk dat dat was in Hobby Hifi 6/2008. Maar kan ook ergens anders geweest zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Ik denk dat dat was in Hobby Hifi 6/2008. Maar kan ook ergens anders geweest zijn. Beste Threshold, Kun je / wil je ook antwoord geven op de andere vragen? (En graag wat stelliger, duidelijker, omstandiger en meer gefundeerd dan dit vage antwoord op - alléén - mijn vierde vraag!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Iemand hier ervaring met de Vishay bypass caps? Dit wordt er gezegd op internet: Vishay MKP1837 / 0,01uF MKP 100VDC - 1% tolerance Technical specifications: Metallised polypropylene, radial capacitor, designed for LC/RC filter circuits, coupling and de-coupling at high frequencies. Sound: Many years ago I was tipped by Klaus Witte of Germany to try this capacitor as a bypass cap for the Mundorf MCap Supreme. I tried them as a bypass for the tweeter series caps in my Progress speaker and I must say I am very impressed! To get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps I was using at the time totalled to 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in sound stage width or depth but there is more concert-hall acoustics that let you get into the recording more. Not as liquid as a Mundorf Silver Oil but they did take away the slightly grainy edge from the Mundorf Supreme's. A noticable gain in clarity and transparency making instruments better separable from each other, the violins in an orchestra become a group of individual violins instead of one mass. Jazz drum brushes sound more like a brush than a "shush". Verdict: Can't live without them! I use them as bypass cap with nearly any capacitor and they cost practically nothing! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Hallo, Ik heb ze geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik het verschil niet hoorde. De meningen zo links en rechts zijn verdeeld. Ik heb ook wel eens van een oud forumlid gehoord dat hij het helemaal niks vindt. Wat jij citeert komt van Tony Gee. Tja, wij van WC eend adviseren..... Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Een condensator in een wisselfilter kan nooit beter klinken dan de luidspreker waar hij deel van uitmaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 18 augustus 2013 Report Share Posted 18 augustus 2013 @ Leobus. Ik lees die andere reactie nu ook van gebruikers die het detail en openheid vinden geven die niet echt is. Het voegt iets toe aan het signaal dat er niet hoor. Dat maakt het inderdaad wel dubbel. Aan de andere kant kan dit er wel op duiden dat een product karakter heeft. @ Spido. Wat je zegt klopt en is omgedraaid ook waar. Ik geloof heilig in het principe van balans in allerlei audiospullen en dat op ieder niveau van weergave dus van het setje van de Maxwell tot aan het beste dat deze wereld voortbrengt. De vraag is dan of je een mening hebt over de Glenairs? Probleem wat ik heb is dat ik niet iedere keer de Glenairs ga openschroeven, ik wil dat eigenlijk nog maar één keer doen voor de 150uF condensator. Ik twijfel dus om met de bypass caps te beginnen omdat ze op vier plaatsen moeten komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 18 augustus 2013 Report Share Posted 18 augustus 2013 Iemand hier ervaring met de Vishay bypass caps? Dit wordt er gezegd op internet: Vishay MKP1837 / 0,01uF MKP 100VDC - 1% tolerance Technical specifications: Metallised polypropylene, radial capacitor, designed for LC/RC filter circuits, coupling and de-coupling at high frequencies. Sound: Many years ago I was tipped by Klaus Witte of Germany to try this capacitor as a bypass cap for the Mundorf MCap Supreme. I tried them as a bypass for the tweeter series caps in my Progress speaker and I must say I am very impressed! To get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps I was using at the time totalled to 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in sound stage width or depth but there is more concert-hall acoustics that let you get into the recording more. Not as liquid as a Mundorf Silver Oil but they did take away the slightly grainy edge from the Mundorf Supreme's. A noticable gain in clarity and transparency making instruments better separable from each other, the violins in an orchestra become a group of individual violins instead of one mass. Jazz drum brushes sound more like a brush than a "shush". Verdict: Can't live without them! I use them as bypass cap with nearly any capacitor and they cost practically nothing! Ik heb nog een handvol liggen. Er klopt voor mij niets van dat verhaal, maar het kostte weinig om het te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 augustus 2013 Report Share Posted 18 augustus 2013 Een condensator in een wisselfilter kan nooit beter klinken dan de luidspreker waar hij deel van uitmaakt. Ah Spido, een condensator klinkt helemaal niet, jij bedoelt: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 18 augustus 2013 Report Share Posted 18 augustus 2013 @ Knor: dank je voor het delen van je ervaring. De bypass caps kosten inderdaad vrij weinig dus er is geen man overboord. @ TL200: inderdaad zo istie helder en dat principe beaam ik beslist. Ik probeer ook wat te vinden over Bennic XPP condensatoren. Ik lees op internet dat B&W ze wel toepast. Waar moet deze plaatsen? Zou daar nog winst liggen? In het hoog wordt slechts één condensator toegepast van Hovland dus die laat ik zeker zitten. In het laag staat nog een condensator in serie van 8,2 uF en één parallel van 12 uF. Zou een Clarity cap PX of SA beter zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 augustus 2013 Report Share Posted 19 augustus 2013 Ah Spido, een condensator klinkt helemaal niet, jij bedoelt: een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Beste TL 200, Ja, zoiets bedoelde ik inderdaad. Om het nog wat scherper te stellen: met de allerbeste condensatoren, de allerbeste spoelen, de allerbeste luidspreker-units (drivers) kan men heel beroerde luidsprekersystemen maken. En met gewoon goede (standaard kwaliteit) onderdelen, mits goed toegepast, kan men uitstekende resultaten bereiken. Terzijde: sommigen hier horen kennelijk wèl dat sommige condensatoren wat luider klinken en andere condensatoren weer wat minder luid. Ja, ja... en dat terwijl de luidsprekers muziek staan weer te geven. "Microfonie" heet het verschijnsel. En onlangs woedde een discussie op dit forum over de vraag of de trillingen van de geleidende, gemetalliseerde folie ten opzichte van het isolerende kunststoffen diëlectricum ook nog meetbare c.q. hoorbare (c.q. waarneembare) vervorming van het audiosignaal opleverde. Die discussie leverde niets op. Een voor iedereen waarneembaar voorbeeld van microfonie door een condensator is overigens de electrostatische luidspreker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 augustus 2013 Report Share Posted 19 augustus 2013 Beste Threshold, Welk type is dat? Bij welke belasting treedt die 1% harmonische vervorming op? Heb je die vervorming zelf gemeten? Indien niet: wie dan wel? Is die test ergens gepubliceerd? 1: Het is de Monacor LSI-22T van 2,2 mH 2: De grafiek begint bij 2 Volt en loopt hier tot 14 Volt. Tussen 2 en 14 Volt is de 2de harmonische redelijk constant met 0,3%. Tussen 2 en 5,5 Volt zit de 3de harmonische (K3 ) tussen 0,9 en 1 %. Boven de 5,5 Volt loopt deze vervorming op tot ca. 3 %. De 5de harmonische stijgt van 0,1 bij 2 Volt naar 0,4% bij 8 Volt. 3: Hobby Hifi heeft dit gemeten. De spoel staat in serie met een weerstand van 2 Ohm. Er loopt bij 2 Volt (steeds 100 Hz.) een stroom van 1A, er wordt dan 2 W geleverd. Het verloop van de grafiek doet vermoeden dat ook onder de 2V de vervorming K3 op zo'n 0,9 % blijft. De totale harmonische vervorming is dan zo'n 1,3 %. Bij hogere frequenties neemt over het algemeen de vervorming wat af. Deze Monacor is de op één na goedkoopste in de test voor 14 Euro. Een matig presterende Mundorf N106 kost 100 Euro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts