Jump to content

Veroudering Filter

carl
 Share

Recommended Posts

Blijf dat soort vergelijkingen op die manier altijd een beetje goedkoop en flauw vinden.

Zo heb ik het niet bedoeld. Ik probeer juist duidelijk te maken hoe enorm krachtig dit mechanisme is en dat we er bijna niet onderuit kunnen komen. Hoe "technisch" we soms ook luisteren. 

Het is zo krachtig dat ook jij het (onbewust?) ontkent, door het flauw te vinden.  :D  :D  :D

En dat vinyl is ook echt een stukje plastic. Het is toch wonderlijk dat stereo uberhaupt werkt en we ons een beeld van een compleet orkest n onze huiskamer kunnen vormen terwijl allerlei andere waarnemingen, zoals de visuele, maar zelfs de akoestische (de akoestische "footprint" van onze vertrouwde huiskamer op de afgespeelde muziek filteren we gewoon en het liefst zo veel mogelijk weg, dat is een onbewust proces) worden genegeerd.

Er zijn duidelijke en onduidelijke regels hoe je dit effect kan dramatiseren. Sommige zijn tamelijk technisch en werken altijd en overal, zoals een gelijkmatige afstraling, zodat we gemakkelijker onze eigen huiskamer akoestisch herkennen en eruit kunnen filteren, andere werken vooral op dat moment. Voorbeeld van de laatste: je vervangt je standaard goedkope MKP's in je wisselfilter en bent de hele dag bezig met solderen en monteren van de super-silver-gold-platinum wonder caps (ja Spido het gaat nog steeds over wisselfilters opwaarderen  :D ). Dan ben je eindelijk klaar en mag je jezelf trakteren op een fijn luisteravondje. Wedden dat het beter klinkt? Echter, de volgende ochtend klinkt het toch nog steeds zo scherp en kaal als ooit.

Beste threshold, ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat wij ons vermaken met illusies.

Van een goed boek kun je ook zeggen dat het eigenlijk maar drukinkt op papier is. Tja, leuke mededeling maar je hebt er niets aan als boekdrukken niet je vak is. Boekdrukkers kunnen ook oeverloos doormieren over b.v. typografie, het vertelt niets over het verhaal wat in het boek staat.

Ik hou op zich wel van een nodig dosis nuchterheid. Bypass caps ga ik waarschijnlijk achterwege laten. Ik zat me wel af te vragen of de Bennic XPP MKP van 8,2 uF die in serie staat met het laag vervangen kan worden voor een beter exemplaar (ook een Clarity cap, bijvoorbeeld SA of ESA). De vraag is dan met name of dit nog wat meer zal brengen. Maar als ik het dus goed begrijp is een MKP prima als het van een betrouwbaar merk is en zal er dus niet veel te halen zijn. Het is niet mijn bedoeling om discussies te starten, ik zou gewoon wat meningen willen horen van mensen die er ervaring mee hebben.

Die specifieke reeks van Bennic ken ik niet, maar ik kom het merk wel eens tegen in Chinese versterkers en die gaan er standaard uit.

Veel problemen met lekstromen en/of doorslag en ze klinken gewoon niet goed. Duf en saai.

Hovland lijkt me een uitstekende, zij het wat dure keuze.

Clarity SA vind ik weer erg goed in buizenversterkers, geeft net dat beetje extra "punch".

Hoe dat zich in een luidsprekerfilter gaat gedragen kan ik niet voorspellen.

Ik dacht nog even dat ik een adres had waar ik terecht kon voor de Hovland musicap, maar helaas lijkt dat niet te gaan lukken. Bij Hovland moet ik dan de overstap maken naar de supercap, maar die zijn er alleen in kleine waarde en dan wordt het naast een gestapel van condensatoren ook een heel dure aangelegenheid (> 300 euro). Ik kan dan beter kiezen voor een Clarity cap. Zelfs de MR serie kost dan maar de helft van het Hovland alternatief. De MR wordt ook toegepast in de Royal Kingdom die mij zeer prettig in de oren klinkt. Vaak wordt de MR als zeer neutraal omschreven, maar dan kennelijk wel mijn soort van neutraal. De Bennic die parallel staat vervang ik dan maar door een PX.

Ik kan wellicht toch aan een Hovland musicap komen tot een waarde van 8,22 uF terwijl ik 8,2 uF moet hebben.

Wat mij betreft een geringe afwijking.

De caps zelfs hebben een tolerantie van 5% en dat betekent dat 8,2uF ook 8,6 of 8,2 kan zijn.

Mag ik er dus van uit gaan dat dit niet hoorbaar is of wordt daar door jullie anders over gedacht?

5% is een heel mooie waarde voor de tolerantie, zou me er niet erg druk over maken.

Vaak is de afwijking nog veel kleiner, dat getal is de absoluut maximale afwijking.

Je kunt evt. vragen of ze twee gepaarde kunnen sturen als je het fijn wilt slijpen maar het lijkt mij niet nodig.

Nog een vraag: er zit in het laag nu een condensator met een waarde van 160 volt. Is 100 volt ook afdoende ? Het lijkt me nogal een behoorlijke hoeveelheid stroom, maar ik heb geen idee wat er nodig is. Zo'n Glenair kun je toch heel luidt spelen zonder compressie en dat doe ik af en toe ook.

Inmiddels een keus gemaakt voor 200 volt en 400 volt. Ik heb maar meteen een keus gemaakt omdat deze modellen uitlopen en ik ze nog relatief goedkoop kon krijgen. Voor 150 euro ben ik nu klaar en zitten er dezelfde condensatoren in als in het hoog (vanaf 1,1 khz). Voor de parallel condensator van 12 uF kies ik waarschijnlijk een clarity cap PX. Ik heb altijd begrepen dat de parallel condensator iets minder belangrijk is. Mochten jullie dat anders zien dan hoor ik dat graag.

Ik kon de 200 en 400 volt versie van Hovland goedkoper krijgen dan de 100 volt, ik zit nu wel met drie caps die ik parallel aan elkaar moet zetten in plaats van twee. Ik ben zeker ook benieuwd naar wat dit samen met de Clarity ESA nog meer gaat brengen. Ik mis momenteel niets. Ik zal mijn ervaringen t.z.t. hier wel posten.

De 150 uF Clarity cap verklaar ik inmiddels ingespeeld. Het zijn beslist nuances maar ten opzichte van het begin zijn ze eerst wat opener geworden en is het vanaf dit weekend allemaal mooi geintegreerd tot één geheel. Wat het meeste opvalt is dat het timbre/detail nu klopt en dat de laatste waas van het soms waarnemen van een rauw randje verdwenen is.

Nee hoor, het zijn Clarity Cap ESA condensatoren van 250 volt. Bij het bestellen stond er aangegeven 12uF, op de bon staat dat ook, maar op de cap zelf staat: ESA 12uH250Vdc

't zal wel kloppen, ik zal kijken of ik iets wijzer kan worden.

Ordering Details ESA 5u6 H 630V ESA Type 5u6 Capacitance in nF/µF H Tolerance (3%) 630V Rated dc voltage (250V / 630Vdc)

Dit vond ik op de site van Clarity, die H heeft niks met capaciteit te maken.

Bij andere types staat er een J. Beetje verwarrend.Succes met je filters.

Ik was ook even in dubio, ook omdat de caps een beetje kleiner waren dan verwacht. Wellicht komt dat door de 250 volt uitvoering in plaats van de 630 volt. Ben blij te horen dat het dan goed is, deze komen uit Engeland, dus dan wordt het zo'n gedoe.

Ik was ook even in dubio, ook omdat de caps een beetje kleiner waren dan verwacht. Wellicht komt dat door de 250 volt uitvoering in plaats van de 630 volt. Ben blij te horen dat het dan goed is, deze komen uit Engeland, dus dan wordt het zo'n gedoe.

Ik ben blij dat jij blij bent. :D

Inmiddels waren alle spullen binnen, dus gisteravond toen de kids op bed lagen ben ik van start gegaan. Ik heb dan lekker de rust en nog belangrijker geen kinderhandjes die dingen kunnen molesteren. Om 21.00 uur begonnen en om 00.45 uur was ik klaar.

Voor frequenties vanaf 1,1 Khz wordt bij de Glenair een enkele 2,7 uF Hovland musicap ingezet. Voor de rest staat er alleen nog een weerstand parallel. Wat mij betreft is "less is more" hier zeker op zijn plaats. Boven de 1,1 Khz is wat mij betreft geen verbetering te halen dus hier blijft alles zitten.

Bij het laag ligt dat anders. De 150 uF PX/AWP had ik al en bracht een verbetering ten opzichte van de 150uF Fastcon. Het was dus een kwestie van die permanent te bevestigen. De oude 150uF Fastcon heb ik verwijderd. De 150uF Clarity Caps zijn te zien bovenaan de foto (een 82 uF rode AWP en 68 uF blauwe PX). Deze staan in serie.

Dan was het de beurt aan de Hovland musicap die eveneens in serie staat met het laag. Eerst Bennic cap eruit gehaald. Daarna de 8,2 uF Hovland musicap erin. Het moesten er drie worden om aan de gewenste 8,2 uF te komen. Het bedrijf waar ik deze gekocht heb had de precieze waarden op de condensatoren geschreven, daar werd ik nu blij van. Ik zit nu op rechts op 8,196 uF en op links 8,264 uF. Dat was zo dicht als ik bij de 8,2 kon komen met de beschikbare caps. De nieuwe aanwinst is op de foto zichtbaar als de drie samengepakte gele condensatoren rechts onderaan de foto.

Tot slot was het de beurt aan de Bennic 12uF die parallel staat in het laag. De 12uF is nu een Clarity Cap ESA geworden (3% tollerantie). Die zit onderaan de foto (verhoudingsgewijs kleine zilvere cap). Helaas was het daar gewoonweg te duur om iets van Hovland in te zetten, ook een MR van Clarity kost een kapitaal. Eigenlijk zou ik hier een Sa van Clarity hebben ingezet, ware het niet dat iki een 250 volt exemplaar van ESA voor nagenoeg dezelfde prijs kon krijgen.

Overigens gebruikt de nieuwe Glenair ook Clarity Cap begreep ik op het Tannoy forum. Logisch ook want de Hovland musicap wordt niet meer gemaakt sinds ongeveer 2009.

Ik heb bij het solderen Mundorf zilversoldeer gebruikt. Dat bevat 9% zilver. Ik heb erg mijn best gedaan het soldeertin zo min mogelijk te verwarmen, een professional zal het vast beter kunnen, maar al met al ging het me nog goed af.

De Glenair gebruikt stukjes metaal van ik meen nikkel, zichtbaar aan beide zijden van het filter. Deze zijn bedoeld voor kabelschoentjes of om aan beide zijden te solderen. Ik gebruik die dingen niet, ik heb alles "hard-wired" aan elkaar gesoldeerd.

Hoe klinkt het nu? Ik heb vannacht nog niet echt goed kunnen luisteren. Ik meen weer een klein stapje vooruit te horen. Ik laat nu eerst alles een week of vier inspelen, maar volgens mij kan het met Hovland (wat al voor het hoog gebruikt wordt) en Clarity Cap (wat me eerder ook al beviel en in andere Prestiges gebruikt wordt die me ook bevallen) eigenlijk niet mis.

De Glenair zit nu dicht en ik ga dat zo houden.

HerschaaldekopievanP1090949_zpsd6b43270.