WanFie Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Je kunt ze parallel zetten tot de juiste waarde is bereikt. In de Omega's zat een bundeltje van 5 dikke MKP's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Heb je die IMF's ook gehoord Hans? If ja hoe vond je het klinken? Voor die tijd best wel aardig, alhoewel ik zelf voor DM2a's heb gekozen. Daar zitten overigens standaard wel een groot aantal MKP's/ MKT's in. Maar ook een prulschakelaartje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Hans wie zegt dat mkp beter zijn in het systeem tannoy hij zal het uit moeten proberen potjr er zijn nog mensen die audiofiefiele opnames maken op plaat en die gebruiken kef als afluister monitor Mkt voor 50 euro,s klaar en dan pak je ook nog 2 goedkope elco,s 150 uF ruwe folie om een beeld forming te krijgen van het geluid van condensators en ene kant aansolderen en de andere kant krokodilestekker en hoor de verschillen mvg wol http://www.speakerland.nl/webshop/filteronderdelen/condensatoren/mkt-160v-detail Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Met KEF luidsprekerunits kon men prima systemen bouwen... alleen werd het rendement dan altijd wel laag. En vooral wanneer het transmissielijnsystemen werden. Met bijvoorbeeld de B139 er in. Units van andere leveranciers moesten vaak zo'n 3dB of nog meer worden teruggenomen, als ze met KEF units werden gecombineerd. In a 2500 cu.feet room, about ten watts will be requiered to generate a sound level of 90 dB's. Spido, kun jij (of iemand anders hier) aan hand van deze gegevens ongeveer bepalen wat het rendement is? Dit is een klein stukje uit de handleiding van R50's. Die overigens niet helemaal gelijk zijn aan mijn TL200's. R50 is 25 watt continue belastbaar, de TL200 50 watt door zwaardere spoelen in de filters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Beste TL200, Aangezien het meeste vermogen nodig is voor de lage tonen, is het gemiddeld rendement van de woofer doorslaggevend. Welk type woofer zit er in jouw speakers? Ik meen een type B200 van KEF, maar daar zijn zeer uiteenlopende uitvoeringen van: met een zware motor en met een tamelijk lichte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 Hans, Wol bedankt voor jullie reactie. Ik heb ook even wat onderzoek gedaan naar andere Tannoy's die me voor wat betreft geluid aanspreken. In mijn Tannoy's zitten Hovland condensatoren, maar om die tot de waardes van 150 uF te stapelen is onbegonnen werk. In de Tannoy Royal Kingdom wordt ook veelvuldig een clarity cap toegepast. Ik zou denk ik eerder voor die kiezen, de SA serie heb je bij partsconnexion in 100uF en 50uF. Maar dat is Canada en volgns mij betaal je dan invoerrechten. Helaas heb ik die nog niet in Nederland of omgeving gezien. Zat al op Rumoh, lautsprechershop, hifi collective en speaker en co te kijken. Weet iemand nog een ander adres? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 https://www.partsconnexion.com/ groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 In a 2500 cu.feet room, about ten watts will be requiered to generate a sound level of 90 dB's. Spido, kun jij (of iemand anders hier) aan hand van deze gegevens ongeveer bepalen wat het rendement is? Dit is een klein stukje uit de handleiding van R50's. Die overigens niet helemaal gelijk zijn aan mijn TL200's. R50 is 25 watt continue belastbaar, de TL200 50 watt door zwaardere spoelen in de filters. Op welke afstand? Dat maakt nogal wat uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 Beste TL200, Aangezien het meeste vermogen nodig is voor de lage tonen, is het gemiddeld rendement van de woofer doorslaggevend. Welk type woofer zit er in jouw speakers? Ik meen een type B200 van KEF, maar daar zijn zeer uiteenlopende uitvoeringen van: met een zware motor en met een tamelijk lichte. Er zitten B139 in Spido, ik geloof de SP1044. 84db 1watt 1meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 Op welke afstand? Dat maakt nogal wat uit. Geen flauw idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 https://www.partsconnexion.com/ groet Die had ik al in beeld, maar dit komt uit Canada. Volgens mij krijg ik dan te maken met invoerrechten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 http://www.hificollective.co.uk/components/claritycap.html Engeland valt binnen Europa en is m.i. vrij van invoerrechten Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 er is een drempel bedrag waaronder vrij van invoerrechten in het buitenland geshopt kan worden. per zending. http://www.profnews.nl/890544/douane-verhoogt-drempel-invoerrecht-van-22-naar-150-euro kijk zelf nog ff verder, ik weet niet of dit het meest recente bedrag is. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 augustus 2013 Report Share Posted 1 augustus 2013 Er zitten B139 in Spido, ik geloof de SP1044. 84db 1watt 1meter Beste TL200, En dat is dan ook meteen je antwoord! Het filter - m.n. de spoel die in serie staat met de woofer - levert zo weinig weerstand, dat die in "het gemiddelde rendement" van de woofer geen grote rol speelt. De meeste units van andere fabrikanten hebben een gemiddeld rendement van ca. 90dB/1W/1m. Het lage rendement van de KEF units, zoals de B139, heeft tot gevolg dat er vier keer zo veel vermogen nodig is om hetzelfde geluidsniveau te bereiken als met normale units. Op zichzelf is dat geen groot probleem, bij gebruik van een versterker met een ruime vermogensreserve. Maar het is, in combinatie met het lage rendement, wèl een probleem dat de elektrische belastbaarheid van de B139 slechts 50W is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 augustus 2013 Report Share Posted 1 augustus 2013 Beste TL200, En dat is dan ook meteen je antwoord! Het filter - m.n. de spoel die in serie staat met de woofer - levert zo weinig weerstand, dat die in "het gemiddelde rendement" van de woofer" geen grote rol speelt. De meeste units van andere fabrikanten hebben een gemiddeld rendement van ca. 90dB/1W/1m. Het lage rendement van de KEF units, zoals de B139, heeft tot gevolg dat er vier keer zo veel vermogen nodig is om hetzelfde geluidsniveau te bereiken als met normale units. Op zichzelf is dat geen groot probleem, bij gebruik van een versterker met een ruime vermogensreserve. Maar het is, in combinatie met het lage rendement, wèl een probleem dat de elektrische belastbaarheid van de B139 slechts 50W is... Dank je Spido Het rendement van de b139 kwam ik pas later tegen, toen ik het las wist ik ook dat het nooit veel hoger kon liggen. Ik weet niet helemaal zeker of het een sp1044 is, er zijn ook B139's met 90db rendement. Ik zal mijn kasten open moeten maken om te kijken welke erin zit en daar heb ik niet veel zin aan. Gewoon omdat ze nu goed in elkaar zitten. Ik hoef mijn Cyrus echter nooit ver open te draaien om een op een flink niveau te kunnen spelen, van 1 tot 10 kom ik nooit boven de 3.5 of 4. Als ik op een lekker huiskamerniveau speel is 2 meestal wel genoeg. Volgens mij zijn 50 echte watts genoeg voor een huiskamer van 32 m2 Mijn oude Sansui (2x80watt) moest ik veel verder opendraaien voor hetzelfde. Kwestie van voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 augustus 2013 Report Share Posted 1 augustus 2013 Zo is het maar net. Als het lekker speelt naar je zin wat zal je je dan druk maken over de cijfertjes Overigens moderne speakers met vergelijkbare eigenschappen als de B139 (afmetingen en lage Fs) komen ook niet verder dan 86dB, hooguit 87 dB. Alleen met flinke PA speakers kom je boven de 90dB maar die gaan dan weer niet zo laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 Zo is het maar net. Als het lekker speelt naar je zin wat zal je je dan druk maken over de cijfertjes Overigens moderne speakers met vergelijkbare eigenschappen als de B139 (afmetingen en lage Fs) komen ook niet verder dan 86dB, hooguit 87 dB. Alleen met flinke PA speakers kom je boven de 90dB maar die gaan dan weer niet zo laag. Ik trek me niet zo veel aan van cijfertjes, ik geniet ook altijd van de muziek, van wat ik hoor, niet van wat ik in de specificaties lees. Al is dat natuurlijk wel een redelijke indicatie voor de prestaties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 (...) Overigens moderne speakers met vergelijkbare eigenschappen als de B139 (afmetingen en lage Fs) komen ook niet verder dan 86dB, hooguit 87 dB. (...) Beste Pjotr, Welke moderne speakers, met afmetingen en Fs die overeenkomen met de B139, bedoel je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 Beste Pjotr, Welke moderne speakers, met afmetingen en Fs die overeenkomen met de B139, bedoel je? Dat kun je toch zelf wel uitrekenen Spido? De B139 komt overeen met ongeveer een 21 cm speaker. De Fs van de B139 ligt rond de 25 Hz. B.t.w KEF gaf van de SP1044 zelf een gevoeligheid op van 87 dB, zo slecht was ie dus ook weer niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 Dat kun je toch zelf wel uitrekenen Spido? De B139 komt overeen met ongeveer een 21 cm speaker. De Fs van de B139 ligt rond de 25 Hz. B.t.w KEF gaf van de SP1044 zelf een gevoeligheid op van 87 dB, zo slecht was ie dus ook weer niet. Pjotr, ik heb gelezen 84 db, op een andere datasheet, van Kef zelf staat dat er 11 watt nodig is om met pink noise 96 db te meten op 1 vanaf de as. Fs is wel idd 25 Hz Ik kom hier noch op terug, 't is me nu te warm.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 klopt, dat staat op de datasheet van de jaren '70. Op de latere van de SP1044 staat 87db vermeld. De SP1044 is de B139b. Als je die 96 db bij 11W terug rekent naar 1W nominaal dan kom je op op 85,6 dB uit. Dat Is vrij conservatief omdat ze met ruis hebben gemeten en de B139 al begint af te vallen onder de zeg 70 Hz. Sowieso niet helemaal duidelijk hoe ze dat gemeten hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 Wat Spido zegt klopt, dat het rendement van de totale luidspreker wordt bepaald door de lage tonen weergever. Helaas geven fabrikanten allerlei waarden hiervoor op. Je kunt het rendement het beste berekenen (in de kast). Maar dan moet je wel alle gegevens hebben, en die moeten ook kloppen. Meestal blijft er, zoals Pjotr al zei, maar weinig rendement over in de laagste frequenties. 90 dB is echt een PA speaker. Weinig hifi luidsprekers halen in het echt deze waarde. Dan zit je al snel aan een 30cm. woofer. Zelfs de Visaton Atlas is geen 90 dB rendement want de mid en hoog drivers moeten worden gedempt. Een tweeter moet soms wel 10 dB minder hard spelen voor een rechte karakteristiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 Als ik hem uitreken volgens T&S kom ik op een nominaal rendement van 89 dB/W/m uitgaande van de jaren '80 datasheet van KEF zelf. Die is aardig consistent w.b.t. T&S parameters en zal dus wel redelijk kloppen. B.t.w. hier vind je scans van de verschillende datasheets van de B139 van KEF: http://www.t-linespeakers.org/drivers/b139.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 augustus 2013 Report Share Posted 2 augustus 2013 klopt, dat staat op de datasheet van de jaren '70. Op de latere van de SP1044 staat 87db vermeld. De SP1044 is de B139b. Als je die 96 db bij 11W terug rekent naar 1W nominaal dan kom je op op 85,6 dB uit. Dat Is vrij conservatief omdat ze met ruis hebben gemeten en de B139 al begint af te vallen onder de zeg 70 Hz. Sowieso niet helemaal duidelijk hoe ze dat gemeten hebben. De eerste uitvoering van de B139 was Mk 1 (1962): imp. nom. 15Ω, maar feitelijk 7Ω. Dit type werd toegepast in modellen Celeste, Celeste Portable, K2 baffle, Duette en Duette deLuxe. De surround was van polystyreen. De tweede uitvoering was type Mk 2, ook genoemd 6171 (1965): imp. nom. 15Ω, maar feitelijk 8Ω. Deze werd gebruikt in de modellen Celeste II, Concord, Concerto, KefKit2, KefKit3, K2 baffle, Group4 Cantata. De surround was van neopreen. (De brede chassisrand was dikwijls blank aluminium: hier mat zwart gelakt.) De derde uitvoering was type A6527 (1968). Dit 16Ω type was alleen bestemd voor OEM. Dit type had al de smallere chassisrand van alle latere types. De vierde uitvoering had een nom. impedantie van 8Ω en werd ook voor eigen luidsprekersystemen en kits toegepast als type SP1044. Dit is de bekendste uitvoering (1973) en werd ook aangeduid als B139B. Het werd toegepast in de Cantata, CS7 en de Cantata Kit. Zie http://p10hifi.net/TLS/drivers/images/B139small.GIF De vijfde uitvoering was type SP1212 (1985, 4Ω), toegepast in type C80. De zesde uitvoering was type SP1333 (1993, 8Ω): een verbeterde versie (chassis) van de SP1044. Heel veel uitvoeringen, dus, maar voor zover ik kon nagaan allemaal met een laag rendement (pakweg 84dB/1W/1m). Als ik me vergis... overtuig me! http://www.kef.com/uploads/files/en/kef_units/A%20History%20of%20Kef%20Drive%20Units%20issue%203.pdf http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/DriveUnits/AnatomyDriveUnits.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Heel veel uitvoeringen, dus, maar voor zover ik kon nagaan allemaal met een laag rendement (pakweg 84dB/1W/1m). Als ik me vergis... overtuig me! Beste Spido, Overtuig jij ons nou maar eens van die 84 dB. Wat je nu weer bij elkaar gegoogeld hebt en overgekopieerd, doet dat i.i.g. nergens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts