Hans van Liempd Posted 26 juli 2013 Report Share Posted 26 juli 2013 Afgelopen week heeft de huisarts een audiogram gemaakt, reden is de heftige draaiduizeligheid die ik had. Hij verwacht het niet, maar met een audiogram kun je het syndroom van Ménière uitsluiten. Uit het audiogram bleek dat beide oren gelijk waren. Waarschijnlijk dus geen Ménière... pfffffff. Maar voor mij was het de eerste keer dat ik met het fenomeen audiogram kennis maakte, en volgens mij nog op een slechte manier ook. N.l. met een gesloten koptelefoon zodat je alle herrie van je lichaam duidelijk kunt horen. Een ander probleem is het oorsuizen waar ik al jaren last van heb. Een toon van ca. 4000 Hz, niet hard en lang niet altijd overheersend aanwezig, maar toch. Met het maken van zo'n audiogram hoor je dat zachte piepje dus helemaal niet. Dat bleek ook uit het audiogram. 500 Hz op - 20 dB , 1000 Hz op - 15 dB, 2000 Hz op -20 dB (en nou komt het) 4000 Hz op -65 dB. Maar 6000 Hz zat weer op -30 dB. In zo'n audiogram wordt de gehoordrempel bepaald. Dat is dus wat anders, dan... welke frequentie kan ik nog horen. Nou wordt ik over een paar maanden 63. Wanneer ik ga zoeken blijkt dat de meeste mannen boven de 1000 Hz al een behoorlijke teruggang kennen. Voor mij dus de reden om thuis weer eens een CD-tje met testtonen te draaien. Nou weet ik ook wel dat de invloed van de kamer enorm kan zijn. Dat blijkt ook wel, want bij hogere frequenties kun je door je hoofd wat te bewegen een enorm verschil in geluidsdruk ervaren. Bij één continue toon natuurlijk. Wat ik nu hoorde was toch wel anders dan wat ik eerder hoorde. De lage tonen tot ca. 500 Hz kwamen bij me ongeveer even hard over. 1000 en 2000 Hz gingen wat harder. Maar daarboven was het tot 6000 Hz nog goed op het niveau van het stuk tussen de 25 en 500 Hz. Daarboven hoorde ik de 8000 Hz aanzienlijk zachter. De 10 kHz hoorde ik alleen wanneer ik met m'n hoofd een "buik" vond. 12,5 kHz alleen met m'n oren vrijwel in de speaker. Ik draaide met ongeveer 75 dB. Voor iemand van mijn leeftijd ben ik dus helemaal niet ontevreden, maar merk ook de beperkingen in mijn gehoor. Nu zie ik veel ouder wordende muziekliefhebbers en ben eigenlijk wel benieuwd naar hun audiogram en welke toonhoogten die nog kunnen horen. Maar ook wat jongere muziekliefhebbers nog horen. Maar alleen een audiogram zoals ik kreeg, zegt volgens mij weinig over muziekbeleving. Over een paar weken moet ik naar de KNO arts. Daar wordt waarschijnlijk een beter audiogram gemaakt. Ik ben benieuwd...., maar laat jullie ervaringen ook eens horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 26 juli 2013 Report Share Posted 26 juli 2013 Hans, je hebt een PB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 juli 2013 Report Share Posted 26 juli 2013 Geen PB van mij hoor. Vervelend die duizeligheid, hoop dat het niks ernstigs is. Maar al dat gemeet aan je gehoor zorgt m.i. voor onrust in je hoofd, en zegt inderdaad NIETS over de manier waarop je muziek beleeft. Prijs je gelukkig dat je verschil hoort tusen wifi en UTP-kabel ook al kan dat niet. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 Ik ben net 54 geworden. Hier hoor ik nog net 15khz (door mn pc speakers met veel ruis door amp en pc) Dus wel flink verzwakt. 16khz hoor ik wel een tikje, maar niet de toon http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/ Er zullen wel beter online tests zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 Hans het is en blijft een ruwe meeting ook bij de KNO mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 De curve die je aangeeft van de hoortest thuis is mormaal. Waarom denk je dat de vroegere PTT ooit gekozen heeft om een telefoonsignaal een bandbreedte te geven van 300-3000Hz? Daar is je ook het gehoor het best, dus die tonen ervaar je harder dan de rest er omheen. De wikisite legt het duidelijker uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 juli 2013 Author Report Share Posted 27 juli 2013 Ik ben net 54 geworden. Hier hoor ik nog net 15khz (door mn pc speakers met veel ruis door amp en pc) Dus wel flink verzwakt. 16khz hoor ik we een tikje, maar niet de toon http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/ Er zullen wel beter online tests zijn 54 en nog 15 kHz horen.. dan heb je voor je leeftijd nog heel goede oren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 juli 2013 Author Report Share Posted 27 juli 2013 De curve die je aangeeft van de hoortest thuis is mormaal. Waarom denk je dat de vroegere PTT ooit gekozen heeft om een telefoonsignaal een bandbreedte te geven van 300-3000Hz? Daar is je ook het gehoor het best, dus die tonen ervaar je harder dan de rest er omheen. De wikisite legt het duidelijker uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel Dat het gehoor het gevoeligst is rond die frequentie, wist ik, maar niet dat het normaal is dat bij de meeste mannen boven de 60 al gehoorverlies boven de 1 kHz optreed. De gehoordrempel zegt weinig over de muziek beleving. Wanneer je live muziek hoort, doe je dat met dezelfde afwijking dan wanneer je thuis luistert. De gehoordrempel zegt wel wat over de de kwaliteit van je gehoor, maar met oorsuizen (waar dan ook weer heel veel mensen last van hebben), worden bepaalde tonen gemaskeerd. Hierdoor lijkt het alsof die frequenties niet gehoord worden, en bij één toon is dat ook zo. gelukkig bestaat muziek uit meer dan één toon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 Ter info: (...) Klanktherapie De uitvinder van deze therapie is de Franse arts Alfred Tomatis. Hij ontdekte de relatie tussen het gehoor en de stem. De klanktherapie werkt als volgt: in een muziekstuk worden in afzonderlijke passages de frequentie, die overeenkomt met iemands tinnitus, versterkt en een beetje vervormd weergegeven. Aanvankelijk werken deze vervormingen storend, maar door training van het gehoor zullen de harmonische klanken de dissonanten (oorsuizingen) gaan overstemmen. De behandelmethode kan worden aangepast aan het frequentiegebied van uw tinnitus. Voor wie graag naar muziek luistert is het wellicht het proberen waard. (...) http://www.nvvs.nl/nl-NL/Tinnitus/Leven-met-tinnitus/Alternatieve-behandelingen-van-tinnitus Sterkte ermee, Hans! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 juli 2013 Author Report Share Posted 27 juli 2013 Die tinitus heb ik al sinds 1998. Daar is in mijn geval heel goed mee te leven. Het gaat er nu om waar die duizeligheid vandaan komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 Dat is meestal niet bekend Hans en het gaat over het algemeen vanzelf over. Lees dit even: http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/24127/oorzaak-duizeligheid-meestal-niet- Als het echt Ménière is heb je wel een probleem maar die kans is heel erg klein. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 juli 2013 Author Report Share Posted 27 juli 2013 Dat stukje heb ik inderdaad ook al gelezen. En nog veel andere van dergelijke verhalen. Toch is de aandoening bij mij een beetje anders, het lijkt op een middenoorontsteking, maar krijg die dan regelmatig terug. Ménière is het waarschijnlijk niet, gezien de goede staat van mijn gehoor (voor iemand van mijn leeftijd). BPPD is meestal maar kortstondig en niet zo heftig. Maar afijn... laat ik de KNO arts maar afwachten. Het gaat hier tenslotte over het audiogram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 Dat het gehoor het gevoeligst is rond die frequentie, wist ik, maar niet dat het normaal is dat bij de meeste mannen boven de 60 al gehoorverlies boven de 1 kHz optreed. De gehoordrempel zegt weinig over de muziek beleving. Wanneer je live muziek hoort, doe je dat met dezelfde afwijking dan wanneer je thuis luistert. De gehoordrempel zegt wel wat over de de kwaliteit van je gehoor, maar met oorsuizen (waar dan ook weer heel veel mensen last van hebben), worden bepaalde tonen gemaskeerd. Hierdoor lijkt het alsof die frequenties niet gehoord worden, en bij één toon is dat ook zo. gelukkig bestaat muziek uit meer dan één toon. Daar heb je gelijk in Hans. Maar vergeet niet dat je oren niet het enige zintuig is waarmee je muziek ervaart. Bovendien heb je op die leeftijd al zoveel gehoord en meegemaakt dat je hersens een deel van het verlies corrigeert/compenseert. BTW, zo'n piep heb ik al jaren in mijn rechteroor. Welke frequentie dat dat is? Ik zou het niet weten. Meestal merk ik 't niet. Zo nu en dan valt ie wel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 Dat stukje heb ik inderdaad ook al gelezen. En nog veel andere van dergelijke verhalen. Toch is de aandoening bij mij een beetje anders, het lijkt op een middenoorontsteking, maar krijg die dan regelmatig terug. Ménière is het waarschijnlijk niet, gezien de goede staat van mijn gehoor (voor iemand van mijn leeftijd). BPPD is meestal maar kortstondig en niet zo heftig. Maar afijn... laat ik de KNO arts maar afwachten. Het gaat hier tenslotte over het audiogram. Hans, Je hebt het telkens over "voor mijn leeftijd". Ik heb al ca 20 van deze testen gehad omdat dit controle was op mijn werk. Daar heb ik altijd gehoord dat de nullijn op het grafiekje al leeftijd gecorrigeerd is. Als je daar 60 dB onder zit, is dat gewoon niet goed. Ik heb het zelf trouwens ook op één oor. In drukke gesprekken begin ik zo af en toe wel wat te missen. Overigens is een gat bij 4000 hz vaak veroorzaakt door te veel lawaai. Voor mijn linker oor vermoedelijk door het ontploffen van een band van een rolstoel, die boven 10 bar werd opgepompt. Daar stond ik vlak bij met mijn linker oor er naar toe. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 juli 2013 Report Share Posted 27 juli 2013 Haï Hans, Dokteren doe je met je HiFi maar niet met jezelf. Ik weet uit ervaring dat je er hoorndol van wordt. Geniet van muziek op je mooie set en laat het medische aan de medici over met een gezonde controle natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 juli 2013 Author Report Share Posted 28 juli 2013 Hans, Je hebt het telkens over "voor mijn leeftijd". Ik heb al ca 20 van deze testen gehad omdat dit controle was op mijn werk. Daar heb ik altijd gehoord dat de nullijn op het grafiekje al leeftijd gecorrigeerd is. Als je daar 60 dB onder zit, is dat gewoon niet goed. Ik heb het zelf trouwens ook op één oor. In drukke gesprekken begin ik zo af en toe wel wat te missen. Overigens is een gat bij 4000 hz vaak veroorzaakt door te veel lawaai. Voor mijn linker oor vermoedelijk door het ontploffen van een band van een rolstoel, die boven 10 bar werd opgepompt. Daar stond ik vlak bij met mijn linker oor er naar toe. Groet, Leobus Er is mij in ieder geval niet bij verteld dat het audiogram leeftijd gecorrigeerd is. Zo heeft de huisarts het ook niet uitgelegd. Hij vertelde dat -15 dB t.o.v. de 0 lijn voor mijn leeftijd erg goed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 augustus 2013 Report Share Posted 3 augustus 2013 Helaas hoor ik maar tot 9 khz,maar ik heb niet het idee dat ik veel mis. Wat ik bij mij niet hoor,zoals een tingeltje ademhaling of het aanzetten of uitzingen van een snaar hoor ik wel bij een vriend die een hele goede acoustiek cq gedempte ruimte heeft. Daarom denk ik dat je ook veel kunt missen door een slechte acoustiek of match tussen de apparaten in je set. Maar 9 blijft 9 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts