Jump to content

Stekkers.

carl
 Share

Recommended Posts

De goedkope Dynavox stekkers voldoen prima. Deze passen goed en klemmen ook prima (vastschroeven). Bovendien past er een kabel van 9 mm dik in.

B.v. bij Speaker en Co te bestellen. Maar De Stemvork in Uden heeft ze meestal ook liggen. Daar haal ik ze n.l. meestal.

http://shop.speakerenco.nl/shopping_cart.php?sort=5a

:)

Ik wacht overigens nog steeds op het topic van Bas. Hij zou n.l. een topic "stekkers maken het verschil" beginnen.

Zondag weer verder want ik ga morgen eerst naar mijn oom in Amsterdam en daarna via de afsluitdijk naar Friesland. Mijn oom is 88 en de laatste der Mohicanen: erg aardige kerel.

Ik nou ook, maar ik bedoel deze:

En Bas... is Sebastiaan de Vries. Na wat schermutselingen is hij hier wijselijk weggebleven.

Volgens mij reist Bas de halve wereld over (voornamelijk Azie, als ik zn facebook foto's bekijk), denk dat ie er gewoon niet aan toe komt.

Er was indertijd natuurlijk wel wat mis gegaan met zn bedrijfje. Iets met te veel hooi vermoed ik.

Verder hier genoeg keuze...

http://www.dienadel.de/Stecker+-+Adapter/Cinchstecker/

Neutrik  NYS373-2 zullen voldoen :)

Yup, die heb ik ook veel. Prima plug voor weinig die erg goed klemt. Ze klemmen eigenlijk een beetje te goed vind ik. Prima voor vaste verbindingen die je zelden los haalt. Maar experimenteer je veel en wissel je vaak dan kun je beter de ProFi versie nemen.

• 4 weeks later...

Namaak, maar werken erg goed. De schroefdraad loopt mooi en er zit een mooi groot gat in voor dikke kabel (9 mm) die je dan ook nog eens goed vast kan zetten. ook voor solderen zijn ze erg goed toegankelijk.

Nadeel vind ik dat ze redelijk zwaar zijn. Voor mijn gevoel zijn voor kleine signaaltjes dergelijke heavy pluggen onwenselijk. Maar echt onderbouwen kan ik het niet. Maar ja... dat gevoel hé. Toch gebruik ik ze overal voor en ze doen prima hun werk.

Namaak, maar werken erg goed. De schroefdraad loopt mooi en er zit een mooi groot gat in voor dikke kabel (9 mm) die je dan ook nog eens goed vast kan zetten. ook voor solderen zijn ze erg goed toegankelijk.

Nadeel vind ik dat ze redelijk zwaar zijn. Voor mijn gevoel zijn voor kleine signaaltjes dergelijke heavy pluggen onwenselijk. Maar echt onderbouwen kan ik het niet. Maar ja... dat gevoel hé. Toch gebruik ik ze overal voor en ze doen prima hun werk.

Waarom dan wel dikke interlinks van 9mm?

Vorig jaar las ik op internet een verslag, waarin nauwkeurig de klankverschillen tussen diverse connectoren werd aangegeven. Iets in de trant van "Rhodium plaatst beter" e.d. Ik heb het artikel daarna nooit meer kunnen vinden helaas. Heeft iemand van jullie ooit dergelijke klankverschillen vast kunnen stellen?

Bij vergulde ingangsconnectoren zie ik het liefste ook vergulde stekers.

Kwestie van niet teveel materiaal-overgangen, in extreme gevallen kan er een diodewerking optreden wat korreligheid in het midden-hoog kan opleveren.

Heb zelf WBT en imitatie WBT, de laatste zijn prima als je de kabels niet teveel in- en uithaalt.

Nextgen (silver) zou ik van wegblijven, ik vind de constructie te zwak (zelfs bij snel solderen kan de contactovergang al verplaatsen door de hitte).

Blijft ergens raar dat je die kleine blikken RCA aansluitingen, al dan niet verguld, mechanisch zwaar gaat belasten met grote pluggen en dikke kabels.

Bij vergulde ingangsconnectoren zie ik het liefste ook vergulde stekers.

Kwestie van niet teveel materiaal-overgangen, in extreme gevallen kan er een diodewerking optreden wat korreligheid in het midden-hoog kan opleveren.

Diodewerking? Dat zou pas kunnen gaan optreden bij gecorrodeerde aansluitingen. Koperoxide heeft die eigenschap b.v. Reden te meer om juist géén blank koper te gebruiken zoals bij sommige "hig-end" LS ansluitingen.

Maar bij netjes schoon gehouden cinch connectors is het niet aan de orde.

Diodewerking? Dat zou pas kunnen gaan optreden bij gecorrodeerde aansluitingen. Koperoxide heeft die eigenschap b.v. Reden te meer om juist géén blank koper te gebruiken zoals bij sommige "hig-end" LS ansluitingen.

Vandaar alles verguld. Hoe je bij koperoxyde komt weet ik niet, overigens had ik het over kleinsignaaltransport. Daar ging deze draad ook over, over cinch pluggen.

Stel je eens voor: een element dat bij 5 cm/sec snijsnelheid bijv. 100 uV afgeeft.

Gaan we daar 60 dB onder zitten dan hebben we het over 0.1 uV en dat bij de lage impedanties die bij een MC element horen.

Reken maar dat elke contact-overgang daar telt.

Elke overgang van verschillende materialen is een miniatuur-diode, maar omdat de signaalsterkten doorgaans (op lijn-niveau) groot genoeg zijn merk je daar niets van.

Maar toch .... 60 dB onder nominaal is een factor 1000 en dan zit je al wel onder of net boven de millivolt.

Ik neem even 60 dB aan omdat dat de maximale dynamiek is die je in een huiskamer kunt verwachten.

male%20XLR%20Naar%20RCA.jpg

Klopt deze afbeelding als ik mijn CD speler van XLR naar RCA op de versterker wil aansluiten?

Ja dat is goed. alleen moet je voor de CD speler met XLR-uit  females hebben ;)

Elke overgang van verschillende materialen is een miniatuur-diode, maar omdat de signaalsterkten doorgaans (op lijn-niveau) groot genoeg zijn merk je daar niets van.

Wie heeft je dat wijs gemaakt? Dat is alleen het geval bij halfgeleider effecten. Koperoxide heeft b.v. de eigenschap. Denk maar eens aan de ouderwetse Cuprox gelijkrichters.

Maar metaal overgangen zijn geen halfgeleiders maar gewoon geleiders. Misschien verwar je het met het thermo-elektrisch effect? Dat geeft alleen een DC off-set maar de som in de hele kring is uiteindelijk weer nul en heb je er geen last van.