Jump to content

Lyra Kleos Versus Benz Gullwing

carl
 Share

Recommended Posts

Vanwege rugproblemen van mijn vrouw zitten we nu helaas niet meer op het water. Dus ik ben maar wat gedachtenspelletjes aan het doen met elementen. Wat zouden de klankmatige verschillen tussen deze twee top elementen zijn? Volgens mij hebben ze in ieder geval allebei het voordeel dat degelijk gebouwd zijn.

Moeilijke keuze. Beiden zij erg goed en klankmatig geven ze allebei veel voldoening. Als ik tussen deze zou moeten kiezen, zou ik de Kleos kiezen, al was het maar om eens iets anders dan een Benz Micro te hebben na zoveel jaren.

Volgens Marco is een Lyra echter geen optimaal element voor een Graham arm. Anderen daarentegen beweren dat het een super match is. Waarom Marco Graham en Lyra niet optimaal vindt, moet je hem vragen.

Op het Duitse analoge forum zeggen eigenlijk hetzelfde over de Lyra met de Graham arm Roger. Ik zal Marco het nog wel eens vragen, misschien is het antwoord dan wel Zyx.

• Members

Dat zou zo maar waar kunnen zijn, ware het niet dat ik die combinatie nog niet heb mogen ervaren (maar dat komt nog wel, ergens volgende week of de week daarop moet er een batterij ZYX elementen binnenkomen).

Je bent van harte welkom om bijvoorbeeld een R1000 Airy te proberen met jouw tafel/arm combinatie in jouw set-up, weet ik zelf ook gelijk hoe die combi zich houdt.

Waarom ik de combinatie Lyra/Graham geen optimale vind, is een smaak-reden welke ik al eerder heb aangehaald. Een Lyra is aan de felle kant, met een Graham zou het net te kunnen worden. In een SME geniet een Lyra simpelweg mijn voorkeur.

Iedereen weet ook denk ik wel dat ik een Allaerts in een SME aan de te rustige kant vind, diezelfde Allaerts echter in een Graham vind ik dan weer een zeer goede combinatie.

Wel wil ik de kant-tekening maken dat de laatste generatie Lyra's een iets ingetogener karakter kennen (blijkbaar is dat kleine stukje kritiek toch ergens ter harte genomen), dus ben je er nieuwsgierig naar, en heb je de kans om de combinatie uit te proberen, doen! Je weet maar nooit, en is het precies in jouw straatje. Ook denk ik nog steeds dat een Koetsu (en dan vooral de Black) het heel goed zal doen in jouw combinatie, dus bereid je lijst maar uit met al deze elementen.

• Members

Jazeker... Zoals ik de vdH's laat bouwen zijn ze vrij neutraal, standaard kunnen ze een kleine boost in het hoog hebben, maar niet zo erg als de Dorian. De Dorian heeft als ik me het goed herrinner een enorme boost in het hoog*. Het vdH geluid is meer mijn cup of tea om het zo maar te zeggen, dat zegt dus ook nog niet alles!

*Yep, gevonden, een boost van 7 dB in het hoog: KLIKKERDEKLIK

Zulke bulten zijn prima glad te strijken door te spelen met afsluitweerstand en ook -capaciteit.

Bij sommige MCs moet je wel tot enkele tientallen nF gaan en mij zijn geen standaard phonostages bekend die dat kunnen.

Qua afsluitweerstand heb je gelijk maar qua capaciteit kun je die beter gewoon laag houden en equalisen door het hoog wat terug te nemen. Het is w.d.b. net een waterbed: Als je de ene bult wegneemt met grote capaciteiten krijg je ergens anders er weer eentje terug.

MC's gedragen zich toch wel behoorlijk anders dan MM's op dat gebied.

Het grote voordeel van MC is dan wel weer dat die resonantiepieken veelal ruim boven de 20 kHz zitten (ook mechanisch) dus je kunt je dan wel wat spielerei veroorloven.

Bij mij ging dat vrij successvol met een DDT2 (die achteraf een ander probleem bleek te hebben maar dat terzijde).

Voor wat MM betreft ligt die resonantie vrijwel altijd lager en dan wordt de zaak een stuk kritischer.

Zie ook Werner's artikel "Load The Magnets" op TNT.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/load_the_magnets_e.html

In dat verder erg goede stukje van Werner gaat het over MM's. Hier over een MC element. MM's zijn elektrisch gezien, vrijwel hetzelfde qua belasting en verschillen de eisen niet zo veel. Bij MC's kan dat juist erg verschillen.

Misschien beoordeelt Arden die Lyra wel heel anders als dat oplopend hoog netjes gecorrigeerd wordt. Naar mijn mening vereisen goede MC's veel meer een "maatpak" om goed tot hun recht te komen dan MM's.

Mbt. dat laatste ben ik het met je eens.

Ik ben net even (vruchteloos) op zoek geweest naar een artikeltje van Peter van Willenswaard over het belasten van MCs met capaciteiten, staat iig. niet online.

Moet ergens in mijn (nogal chaotische) archief zitten ...... als ik het terugvind plaats ik het wel hier.

Sander, een aardig artikel staat hier: http://www.hagtech.com/loading.html

MC Cartridges

The super-low self-inductance of a moving coil cartridge puts them in their own category. At such levels, the loading capacitance becomes relatively insignificant, with system bandwidth now dominated by inductance and load resistance.

Sommigen gaan zover om de afsluit impedantie helemaal 0 ohm te maken en zijn er diverse phono pre's ite koop die dat doen en pretenderen dan dat daarmee alle afsluitproblemen zijn opgelost. De meningen over het klankmatig effect ervan blijven echter verdeeld.

Spido en Peter, bedankt voor de linkjes.

Zo even snel gescand en puttend uit mijn (beroerde) geheugen vertelt Peter van Willenswaard ongeveer hetzelfde verhaal als de link van Spido.

Ik ga dat vanavond eens lekker op mijn gemak doornemen.

Guest tubejack

De Lyra doet dit :) Ik heb hem afgesloten met 150Ω  de ohmse impedantie  van de step-up samen met deze weerstand is 11Ω capaciteit v/d kabel

is laag < 80pF  Moet ik er dan nog 170pF bij doen ?  Klinkt zo wel lekker :)

lyradoc.jpg