Jump to content

voorversterker met toonregeling?

le T
 Share

Recommended Posts

hallo audioliefhebbers,

ik ben op zoek naar een voorversterker, met toonregeling (bas, hoog). Ik kom zelf niet verder dan Vincent en Rotel, het lijkt of deze 2 fabrikanten de enige zijn die nog een toonregeling maken! Kennen jullie nog andere opties? 2e hands is geen bezwaar, wil gewoon graag wat merken en types horen. Alvast bedankt!

Ik weet niet precies waar je klankregeling voor wilt gebruiken, maar het meest veelzijdig en effectief is die van de quad 44. Daar zit een hoogregeling op met drie verschillende kantelfrequenties en een traploos regelbare steilheid van filtering, een laagregeling die uitsluitend op de harmonischen werkt en het echte laag ongemoeid laat en (heel belangrijk) een tiltregeleing, waarmee je de hele frequentiekarakteristiek een beetje kunt laten kantelen en heel subtiel en natuurlijk de klankverhoudingen kunt beinvloeden. Je kunt zo een iets vollere of juist slankere klank krijgen.

Overigens komt die tiltregeling ook op oudere Luxman versterkers voor. Mijn oude 308 had hem ook.

Met gewone klankregelingen kun je alleen de uitersten van de frequentiekarakteristieken beinvloeden en daar kun je eigenlijk niet zo veel mee.

Geplaatst door erik klijnsmit:

een vv met toonregeling is niks voor audiofielen .

ze kunnen dan niet meer met kabels wisselen , als het hoog wat te veel is .

iedereen lacht ze dan uit .

want wat is er simpeler dan het treble schuifje wat naar beneden te schuiven .?   :rolleyes:

Ja precies... En meestal is een toonregeling ook wel te omzeilen (source direct heet dat bij mijn versterker). Dus als je het niet wil, schakel je gewoon source direct in. Doe ik ook, omdat ik het wel prima vind, zo. Alleen het hoog is soms wat schel, dus dan schroef ik de treble wat terug...

Marantz is ook een merk dat wel toonregelingen heeft.

Nog een mogelijkheid is je huidige versterker met een Musical Fidelity X-Tone ertussen... die zag ik laatst nog te koop 2e hands.

nando

De extra potmeters en electronica vertroebeld het geluid.

Ik heb bv mijn balans knop verwijderd en dat was duidelijk te horen.

De klank kleur die je insteld is volkomen willekeurig en wortd puur gewenning.

Dus wen maar aan 't geluid van je speakers.

Soms is het wel handig, oude tapes (video bv) produceren zoveel ruis dat 't wel handig is om dat wat weg te draaien.

Daarom raad ik zowiezo een parametrische equalizer aan. Zo kun je spraak oppoetsen of of kamer correcties uitoefenen.

De standaard treble en bass zijn nutteloos

Als het om correcties gaat.

Groeten Simon

Bedankt voor sommige reakties, voor andere, pfff.. ik stel toch een duidelijke vraag en heb geen zin in verhandelingen over het nut van, of de audiofiele instelling tegen een toonregeling..

Ben iig aan het rondkijken naar accuphase en uc's, misschien idd een leuke optie.. Waar het mij vnl om gaat is het kunnen afkappen van hoog, dat op hogere volumes te aanwezig is. Soms wil ik gewoon lekker hard kunnen draaien, en ook dan moet het lekker klinken!

Verders ben ik tevreden!

Hai le T,

Toch merkwaardig jouw probleem dat je bij hoge geluidsterkte het hoog wil terugdraaien. Bij bas hoor je dat wel vaker maar bij hoog? Zit je probleem niet ergens anders,kunnen je luidsprekers het wel aan?

Het vele niet helemaal rationele commentaar moet je hier een beetje aan wennen daarna is het meestal heel leuk en soms heel leerzaam.

mooi gesproken allemaal......

toonregeling ??? hallo mensen met verstand die t niet willen hebben jullie hebben gelijk

Ik wil ook geen toonregeling.

maar gelukkig zit er op mijn vv een klankregeling (gelukkig iets heel anders)

klankregeling is niks mis mee,heb ik ook en ik gebruik m af en toe ook wel es.

en raad es ?

op mijn vv kan ik m uitschakelen ! en laat er nu geen verschil zitten tussen uitschakelen en inschakelen als alle 2 de potmetertjes in de middenstand staan.