Hans van Liempd Posted 9 augustus 2013 Report Share Posted 9 augustus 2013 Op m'n luisterzolder heb ik het digitaal best wel voor elkaar. Een NAS, een mini PC voor het afspelen van de muziek op de NAS en een mooie DAC. De NAS en miniPC hangen met cat 5 kabels aan een switch. Van deze switch loopt ook een cat5 kabel naar een draadloze router. De NAS is dus zowel draadloos als met een kabel te benaderen. Maar nu er steeds meer muziek op die NAS komt te staan, zou ik die in de huiskamer ook wel willen afspelen. Ik zou dat kunnen doen met een laptop die ik aansluit op de audioset die in de huiskamer staat (al dan niet via een eenvoudige DAC), maar ik zou liever iets aan de set hangen wat er altijd kan blijven staan, en bovendien eenvoudig bedienbaar is. Een Logitech Squeezebox, de Touch bijvoorbeeld. Maar die is niet meer nieuw leverbaar en gebruikt vragen ze er meer voor, dan wat een nieuwe kostte. De geluidskwaliteit hoeft niet high-endig te zijn, maar wel aanhoorbaar. De rest van de set is ook niet high end en wordt meestal voor wat achtergrond muziek of de TV gebruikt. Is een smartphone of kleine tablet voor dit doel bruikbaar? Ik vond ook nog een Archos 70B Ereader die ook met Wifi en een mediaplayer is uitgerust en bovendien Flac files aan kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 augustus 2013 Report Share Posted 9 augustus 2013 Duur? Een Duet hebt je 2e hands voor rond de 100€ die kan ook 24/192. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2013 Report Share Posted 9 augustus 2013 Hoi Hans, Eigenlijk is er geen goed alternatief voor de SB Touch die voor dat geld de prestaties en gemak ervan evenaart. Shame...! Dan kom je uit bij b.v. Sonos maar die verwacht ook weer een eigen server. Als de kwaliteit niet al te hoog hoeft te zijn kun je eens kijken bij het scala aan internet radiootjes van tussen de €100 en €200. Die kunnen ook allemaal via DLNA streamen van af een NAS. Zij het dat ze vrijwel allemaal alleen MP3 en WMA kunnen streamen dan. Je moet je muziek dan ook in MP3 op je NAS hebben staan. Dat heb ik gelijk zo gedaan. De Squeezeserver bedient de SB in hoge resolutie met FLAC en de DLNA server de rest van het huis met MP3 (keuken, werkplaats enz.). P.s. Jack, de Duet gaat niet verder dan 24/48 dacht ik. Wil je iets meer uitgeven (vergelijkbaar met de SB Touch) zou ik eens naar deze kijken: http://www.hifiklubben.nl/producten/streaming/producten-met-streaming/argon_inet6_muziek-streamer-en-radio.htm?utm_source=google&utm_medium=search&utm_campaign=Google%2FShopping&utm_content=ARGINET6PBK&gclid=CKTyjJeV8bgCFebJtAodWgIApQ http://www.fwdmagazine.be/fwd/145034/review-argon-inet6-/ Doet wel Flac maar ook niet hoger dan 24/48 En anders is er deze: http://www.teufelaudio.nl/raumfeld-audio-streaming/raumfeld-connector-2-p9527.html Heb je wel een (gratis) appje op een Android of I-dinges voor nodig om hem te bedienen, wat niet altijd bij de hand is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 augustus 2013 Author Report Share Posted 10 augustus 2013 Duur? Een Duet hebt je 2e hands voor rond de 100€ die kan ook 24/192. Kun je die ook met een Android telefoon bedienen en de muziek selecteren. 1 Tb flacs is best wel veel om doorheen te bladeren. @ Pjotr, dat ziet er ook leuk uit, maar niet te bedienen met een android telefoon. Bovendien behoorlijk aan de prijs voor een achtergrond muziekje. Heeft er iemand ervaring met een tablet of smartphone rechtsreeks aan de audioset ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2013 Report Share Posted 10 augustus 2013 @ Pjotr, dat ziet er ook leuk uit, maar niet te bedienen met een android telefoon. Die van Teufel juist wel! En die kan (volgens opgave) ook hi-res flac en gapless afspelen. Ik heb zelf deze voor de iPod en iPhone (met de kassieke docking connector): Heeft een eigen aparte DAC en dat klinkt erg goed voor €89. Even Googelen op Pure I-20. Maar Flac speelt deze ook alleen af tot 24/48 (is een beperking van de iPod/iPhone) Met een iPad gaat ie wel tot 96 KHz.. Al zijn er wel appjes die hogere resolutie downsamplen zoals Ipeng player. B.t.we. In welk formaat wil je de muziek streamen? Hi-res wordt met alle goedkoper players lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 augustus 2013 Author Report Share Posted 10 augustus 2013 Het gaat alleen over CD kwaliteit. De hi res tracks draaien we beneden dan maar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 augustus 2013 Report Share Posted 10 augustus 2013 P.s. Jack, de Duet gaat niet verder dan 24/48 dacht ik. Hang af van de processor/geheugen waarop squeeze server draaidt. Op mijn Synology DS112J NAS met 1Ghz processor en 256K geheugen prima 16/44 Op mijn dual core 2,3Ghz Toshiba laptop, soepel 24/192. Gewoon via WiFi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 augustus 2013 Report Share Posted 10 augustus 2013 Ok, maar dan downsampelt de server. De Duet kan bij mijn weten zelf niet hoger dan 48 KHz. Voor Hans goed genoeg begrijp ik. Is op zich geen probleem. Maar voor achtergrond is het eigenlijk slimmer om eveneens naar de hoogste bitrate VBR MP3 te converteren. Neemt niet eens zoveel plek in naast Flac en heb je het ook gelijk voor in de auto of op je mobiele speler voor onderweg. Het ontlast ook je NAS een stuk als meerdere mensen tegelijk muziek willen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 augustus 2013 Report Share Posted 10 augustus 2013 Heeft er iemand ervaring met een tablet of smartphone rechtsreeks aan de audioset ?? Dat werkt en het klinkt prima, mijn Sony smartphone speelt ook FLAC af. Ik vind het alleen een gedoe met zo'n docking station of een kabeltje tussen smartphone en versterker. Je blijft heen en weer lopen. Als je een bluetooth interface op een ingang van je versterker zet (of als je versterker een BT interface heeft) kun je met een smartphone via WIFI en BT vanaf je NAS streamen naar je versterker, die smartphone hou je dan gewoon in je broekzak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 augustus 2013 Author Report Share Posted 11 augustus 2013 Ik krijg een "oude" Chinese smartphone met Android 2.1. Die zou ik dedicated voor audio kunnen gebruiken. Kun je op zoiets ook een dac aansluiten? Ik heb nog een Emu Tracker pre liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 er zijn op dit moment zijn er toch voldoende media players te vinden die op android werken. kan je ook gelijk gebruiken om films te bekijken. Zijn gewoon via een tablet of telefoon te benaderen. gewoon ff zoeken naar een android media player met digitale uitgang dan kan er ook een dac op. wel even kijken of deze ook flac ondersteunen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 ik heb net even zitten zoeken maar de western digital TV live zou prima kunnen. Speelt elk formaat dat je kan wensen en is te bedienen via je telefoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Ik krijg een "oude" Chinese smartphone met Android 2.1. Die zou ik dedicated voor audio kunnen gebruiken. Wat is het probleem dan? Probeer je het toch.... Maar de kans is nihil dat je daar een EMu Tracker op aan kunt sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 ik heb net even zitten zoeken maar de western digital TV live zou prima kunnen. Speelt elk formaat dat je kan wensen en is te bedienen via je telefoon. Bedienen via telefoon is er op 2 manieren. Op je telefoon heb je een virtuele afstandsbediienig. Dus met play knop enz. Daar heb je niet zo veel aan want dan moet je op de tv kijken waar je in het menu zit. Je hebt ook afstandsbedieningen waarop de mappen van je harddisk zichtbaar zijn. Dat is ideaal om te bedienen zonder tv. Popcornhour heeft zoiets. Maar of het goed en makkelijk werkt weet ik niet. Als je een Nas hebt waarom dat niet ook kijken naar de Squeezebox classic. Kun je ook via telefoon aps bedienen maar heeft bovendien een erg fijn scherm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Wat is het probleem dan? Probeer je het toch.... Maar de kans is nihil dat je daar een EMu Tracker op aan kunt sluiten. Lijkt mij ook. Zo'n smartphone heeft immers geen digitale uitgang. Bij streamen via Bluetooth is dat natuurlijk weer wel digitaal maar ik weet niet wat de resolutie en samplerate is van audio via BT. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 de emu tracker heeft een USB ingang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 11 augustus 2013 Author Report Share Posted 11 augustus 2013 de emu tracker heeft een USB ingang klopt. @pjotr Er is natuurlijk geen probleem, maar die smartphone heb ik nog niet en ik weet dus ook niet wat er met zo'n ding allemaal kan. Voor m'n werk heb ik een conventionel (én kleine) Nokia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 augustus 2013 Report Share Posted 11 augustus 2013 Zeg Hans, Is dit niet wat voor je? €139,- bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/325588/ Doet geen Flac maar daar zou ik toch van af zien als je op een koopje wil. In dat geval kun je zelfs nog goedkoper terecht bij Conrad. In die hoek is er erg veel te vinden: €89,99 http://www.conrad.nl/ce/nl/product/326152/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Zeg Hans, Is dit niet wat voor je? €139,- bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/325588/ Doet geen Flac maar daar zou ik toch van af zien als je op een koopje wil. In dat geval kun je zelfs nog goedkoper terecht bij Conrad. In die hoek is er erg veel te vinden: €89,99 http://www.conrad.nl/ce/nl/product/326152/ Volgens mij is Hans echt veel beter af met een Squeezebox Classic. Die speelt echt alles, is voor rond de 90 euro te koop, en met zijn nas kan Hans dan al zijn audiobestanden afspelen. van die spelers die je hier toont heb je toch veel sneller dat ze bepaalde beperkingen hebben kwa gebruiksgemak ed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Als hij die kan bemachtigen prima. Zou ook mijn voorkeur zijn. Maar alle formaten? Dat hangt toch van je processor in je NAS af. Die goedkope spelers werken feilloos met een UPnP/DLNA server die op alle NASjes al staat geïnstalleerd. En het bedieningsgemak er van is prima. Er staan hier nog een aantal oude IP800 KPN IP-radiootjes door het huis en iedereen kan er probleemloos mee overweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 augustus 2013 Author Report Share Posted 13 augustus 2013 Het is toch een nieuw mini PC-tje geworden. Nu nog kijken of de Emu Tracker Pre op Windows 8 wil werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Mooi! Toch wel gelijk met touch screen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 augustus 2013 Author Report Share Posted 13 augustus 2013 Mooi! Toch wel gelijk met touch screen? Ja, een Asus X202E CT001H. Zie er leuk uit, maar waarom zijn die Windows versies allemaal toch zo verschillend. Zo blijf je zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 augustus 2013 Author Report Share Posted 19 augustus 2013 Ondertussen heb ik de smartphone. Het is een wat oudere ZTE Blade met Android 2.2.2. De Asus speelt nu bekabelt tot aan het modem. Dan gaat het draadloos naar een Wifi tussenstation en van daaruit bekabelt naar een router waarop de Nas zit. Allemaa toch niet zo simpel, maar het werkt wel. Op die router zit trouwens ook mijn Asus EEE voor het muziek spelen op zolder. Op de smartphone heb ik Gizmo geïnstalleerd. dat werk ook op alle computers met JRiver zeer goed. Ik kan nu met dat ding in de hand zelfs m'n foto's kiezen op de TV afspelen. Alleen... vandaag is de laptop 2 uur bezig geweest met updates !!! Al die tijd dus geen muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 augustus 2013 Author Report Share Posted 23 augustus 2013 Vandaag in de tuin bezig geweest om een mediaplayer (app) op de Android te vinden en instaleren. De bedoeling is, dat ik daarmee rechtstreeks vanaf de NAS zou kunnen spelen. Helaas... voorlopig nog niet echt gelukt. Ik ben na ca. 10 mediaplayers, blijven steken bij de App van Mediamonkey. Maar helaas heeft die weer geen directe netwerktoegang. Met "download manager" zou het overigens wél moeten kunnen. Maar waar vind ik dat ding dan weer. Ik heb Es file explorer geïnstalleerd, daarmee kom ik dan weer wel op de server. Maar wanneer ik een muziek bestand aan klik zegt 't ding "geen applicatie beschikbaar". Ik heb al wel mediaplayers gevonden die wél op de NAS komen. Maar dit zijn betaalde apps, terwijl ik het een uitdaging vind om iets gratis te vinden.. . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts