TL 200 Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 ik lees hier eigenlijk nooit iets over Amerikaanse merken zoals Krell, Mark Levinson of Mcintosh. Heeft niemand zoiets in bezit, niet High-End genoeg of hebben we toch liever Brits/ Europees/ Aziatisch qua klank? Toen ik me echt aan het orienteren was op de markt gaf ik al snel de voorkeur aan Brits en Frans, vooral qua speakers. Ik had toen het idee dat het karakter van het volk te horen was in hun producten. Ik vond Duits en Amerikaans schreeuwerig. Boembassen en fel hoog. Let wel dit is ong. 30 jaar geleden, heb al lang geen Duits of Amerikaans gehoord. Ervaringen? Reacties? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Ik heb zelf een Conrad Johnson versterker dus ook Amerikaans. Maar ik denk wel een beetje een uitzondering op de regel. Heb verder niet zo'n goede ervaring met powerhouses. Heb je ook helemaal niet nodig in normale huiskameromstandigheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 12 augustus 2013 Report Share Posted 12 augustus 2013 Ben zelf nogal pro-Amerikaans, moet natuurlijk ook wel met zo'n naam , Veel techniek en creativiteit komt daar vandaan. Het hangt er ook vanaf wat voor soort mensen er op een forum zitten. Hier zitten ook wat commercieel geinteresseerden en die hebben meer iets met Europeese merken. Ik ken wel mensen die het heel Amerikaans houden. Maar die zitten nooit op een forum. Voor mij is ML, Krell etc. wel high-end, alleen minder esoterisch en minder voodoo. Er wordt in een ML bijvoorbeeld geen rekening gehouden met cosmische straling van verre planeten en sub-atomaire invloeden die nog niet zijn ontdekt door de top-natuurkundigen in deze wereld maar gelukkig al wel door audio-ontwerpers en vd Hull e.d. Zo heeft iedereen weer zijn eigen idee bij het begrip high-end. High staat bij mij voor hoog, als in het hoge segment, bij anderen voor betoverd, versuft, zoals bij high worden van een jointje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Nou, meneer Pass is anders erg succesvol met "Hogere audiokunsten" Neemt niet weg dat hij drommels goed weet wat techniek is en mooie producten maakt. Maar ook Krell en Wadia vinden van zichzelf dat ze de "Holy Grail" in de kluis hebben liggen. Amerikanen zijn ook mensen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Ik heb een Crown K2 als laag versterker En een new zeelander voor de rest van het spectrum. Denk dat nieuwe USA appratuur best prijzig is in europa. Stuk duurde iig dan daar. Maar er zijn best emooie merken (naast de al genoemde) Bryston, Ayre, Boulder, MSB, BAT, Simaudio T zit wel allemaal een beetje in de bovenkant van het prijssegment. Mis een beetje het midden segment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Ik heb twee amerikaanse versterkers. Voor: Modwright Eind: Belcanto Hoewel de laatse ook als Deens kan worden gekwalificeerd omdat de Ice power versterkers van B&O komen. Ik ben best tevreden met beide. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Ik heb een Crown K2 als laag versterker En een new zeelander voor de rest van het spectrum. Denk dat nieuwe USA appratuur best prijzig is in europa. Stuk duurde iig dan daar. Maar er zijn best emooie merken (naast de al genoemde) Bryston, Ayre, Boulder, MSB, BAT, Simaudio T zit wel allemaal een beetje in de bovenkant van het prijssegment. Mis een beetje het midden segment. Bryston komt toch uit Canada? Ok, dat is dicht bij de us of a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 augustus 2013 Author Report Share Posted 13 augustus 2013 Crown, helemaal vergeten, gebruikte de band waar ik ooit roadie was. Twee stuks,2 x 400 watt voor het midden en 2 x 400 voor de monitoren. Laag en hoog waren dikke Yamaha's, type weet ik niet meer. Eén keer was ik vergeten de eindtrappen op het podium dicht te draaien, schakelde toen vanaf het mengpaneel alles uit. Een knal uit de speakers, een pistoolschot was er niks bij. Nooit weer vergeten. On topic: Ik vermoed dat de prijs wel erg bepalend is voor de verkoop hier. En zoals Carl al zei, veel van die dingen zijn gewoon veel te groot voor de huiskamer, sommigen ook qua afmetingen. Heb ooit een Krell set gehoord, 50 Watt klasse A monoblokken (2 stuks natuurlijk) en en een pre-amp. Koste anderhalve ton in guldens en wogen samen zo'n 150 kilo. Moet je fundering ook maar aankunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Eh, volgens mij ligt Canada ook in Amerika (wist dat iemand dat ging schrijven : ) Bestaan er eigenlijk Mexicaanse audio merken (van enige betekenis)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Zou het ook kunnen zijn dat er zoiets bestaat als een Amerikaanse 'audiosmaak', evenals een Europese en bijvoorbeeld een Aziatische? Andere volken, andere culturen en dus ook andere smaken/voorkeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Ja, zo hebben de Japanners een voorliefde voor knopjes. Hoe meer hoe liever Maar het is hier al eens opgemerkt: De Amerikaanse huizen en woonkamers zijn gemiddeld een stuk groter dan in Europa en vereisen een navenante installatie. Voor een flatje in New York is er het Bose segment. Misschien kon je 30 jaar geleden nog wel speken dat Duits vooral pittig klonk. Amerikaans van “dik hout ” en Brits omfloerst, maar ik heb toch wel de indruk dat dat vandaag de dag niet meer opgaat. Meeste hier is zelfbouw. Zelf speel ik verder met Von Schweikert. Dat klinkt gedetailleerd en heel neutraal. En dat is ook wat ik wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 augustus 2013 Author Report Share Posted 13 augustus 2013 Zou het ook kunnen zijn dat er zoiets bestaat als een Amerikaanse 'audiosmaak', evenals een Europese en bijvoorbeeld een Aziatische? Andere volken, andere culturen en dus ook andere smaken/voorkeuren. Ik denk dat dat wel het geval is. Pjotr, 30 jaar geleden, Bose 901 van mijn maat, blies wel de kalender van de muur met z'n straalpijpen Later had hij JBL's, formaat wasmachine. Met de jaren kwam het verstand en een paar B&W's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Bedenk me net dat eigenlijk m'n hele set incl bekabeling amerikaans is. Ik heb zelfs geprobeerd om een amerikaan te klonen. Niet bewust trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Mijn vroegere baas had die 901 ook in de huiskamer staan. Maar die kwam uit Chicago en heeft nog met Amar Bose bij MIT samengewerkt. Die dingen waren echt heilig voor hem. Het was uiterst onverstandig daar een eigen mening over te hebben Eigenlijk raar want het was verder een erg nuchter natuurkundige die in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften de vloer aanveegde met halve waarheden die anderen poneerden En Klipsch mag natuurlijk ook niet vergeten worden. Over Paul Klipsch en Amar Bose gaat de volgende anekdote: Paul Klipsch ziet Amar Bose aan de overkant van de straat lopen. Hij zet zijn handen aan zijn mond en roept: “Hé Amar, maak je nog steeds van die baggerspeakers”. Waarop Amar zijn hoofd naar de muur wendt waar hij langs loopt en mompelt: “Ja, inderdaad”. P.s. Ik doelde natuurlijk op de melkpakjes van Bose. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 augustus 2013 Report Share Posted 13 augustus 2013 Mijn Watt-Puppy's zijn ook ooit in De Youstatesasnice (Urbanus) geproduceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 augustus 2013 Author Report Share Posted 15 augustus 2013 Over Paul Klipsch en Amar Bose gaat de volgende anekdote: Paul Klipch ziet Amar Bose aan de overkant van de straat lopen. Hij zet zijn handen aan zijn mond en roept: “Hé Amar, maak je nog steeds van die baggerspeakers”. Waarop Amar zijn hoofd naar de muur wendt waar hij langs loopt en mompelt: “Ja, inderdaad”. P.s. Ik doelde natuurlijk op de melkpakjes van Bose. Ik ben een beetje laat Pjotr,maar hij is leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 augustus 2013 Report Share Posted 15 augustus 2013 Acoustat, Acurus, ADC (Audio Dynamics Corporation), Adcom, Advent, Aerial Acoustics, Altec Lansing, Angstrøm Loudspeakers, Anthem, Anthony Gallo, AR (Acoustic Research), Aria Audio, Artison, Athena Technologies, Atlantic Technologies, Atma Sphere, Audio Research, Audible Illusions, AudioEngine, Audiovox, Avalon Acoustics, Axiom Audio, Ayre Bag End Loudspeakers, BAlabo (Bridge Audio Laboratory), Basis Audio, BAT Balanced Audio Technology), Bel Canto Design, Benchmark Media Systems, Beveridge, BG Radia, Blue Circle Audio, Bose, Boston Acoustics, Boulder, Bryston, B&K Components Cain and Cain Company, California Audio Labs, Cambridge Soundworks, Camelot Technology, Carver Audio, Cary Audio Design, CAT (California Audio Technology), Cello Audio, Cervin-Vega, Channel Islands, CinePro/CIA Audio, Classe, Clayton Audio, Coincident Speaker Technology, Conrad-Johnson, Convergent Audio Technology, Crown Dan d'Agostino Audio, Dahlquist, DaySequerra, DCM loudspeakers, Decware, Definitive Technology, DeVore Fidelity, DeHavilland, DK Design Group, Dunlavy Audio Labs, Dynaco Earthquake Sound, EgglestonWorks, Electro Research, Emerald Physics, EMM Labs, Emotiva, Empire, Energy Loudspeakers, Escalante Design, ESS Laboratories First Watt, (The) Fisher Galabier Design, Grace Design, Grado Labs, GoldenEar Technology, GTX Hafler, Hansen Audio, Harman Kardon, HeadRoom, Heathkit, Hegeman Indi Audio Labs, Infinity JBL (James B. Lansing), Jeff Rowland, JL Audio, KLH Audio, Klipsch, Kloss, Koss, Krell Lafayette, Lamm Industries, Legacy Audio, Leon Speakers, Lexicon, Linkwitz Lab, Living Sounds Audio Magico, Magnavox (Philips Am.), Magnepan, Magnum Dynalab, Manley Labs, Marantz (orig.), Mark Levinson, Marsh Sound Design, Martin Logan, McCormick, McIntosh, Mirage, M&K Sound, ModWright, Moon Audio, MSB technology, Mozaex, Muse Newform Research, NHT, Nola speakers, Nottingham audio, NuForce, Nordost Ocean Way Audio, Olive Streaming, Oracle Audio technologies, Orb Audio, Outlaw Audio Paradigm, Parasound, Pass Labs, Perpetual Technologies, Phase Linear, Phase Tech, Philips (Am.), Pickering, Polk Audio, Proceed, PS audio, PSB loudspeakers QSC, Quicksilver RBH Sound, RCA, Realistic, Red Rose Music, Reference 3A Loudspeakers, Resolution Audio, Revel, Rockport Technologies, Rogue Audio, Rythmik Audio SAE (Scientific Audio Electronics), SAS Audio Labs, Schiit Audio, Scott, Sherbourn Audio, Shure Bros., Signet, SimAudio, SinglePower, Snell Acoustics, SOL Republic, Sonic Frontiers, Sooloos, SOTA turntables, Sound Design, SoundLab, Soundsmith Corporation, Speakercraft, Spectral, Stanton, Stealth Acoustics, Sunfire, Sutherland Engineering, Swans Speaker Systems Tact, Theta digital, Thiel, Threshold, Tivoli Audio, Totem Acoustic, Triad speakers VAC (Valve Amplification Company), Vandersteen Audio, Velodyne, Viola Labs, VPI Industries, VTL (Vacuum Tube Logic) Wadia Digital, Wavelength Audio, Well Tempered Lab, Wilson Audio Labs, Wisdom Audio Xhifi YG Acoustics, Yorx Zu Audio ...en vast nog veel meer! (Roept u maar...) Er zitten best wel een paar goede tussen. (Sommige van de genoemde merken bestaan inmiddels niet meer. Of ze zijn overgegaan in niet-Amerikaanse handen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 15 augustus 2013 Author Report Share Posted 15 augustus 2013 Ik herinner me ineens dat ik een paar AR 28 S (Acoustic Research) speakers heb gehad, twee-weg boekenplank model. Amerikaans. Mijn broer had ze ook, was aan het verhuizen, had ze in een lege kamer gezet. Later ook de potten met verfkwasten in de thinner. Geuss what? Foamranden helemaal verdwenen. Ik heb er paar B200's gezet, z'n zoontje heeft ze in de slaapkamer gebruikt en uiteindelijk opgeblazen. Ik heb de mijne gewoon ingeruild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 16 augustus 2013 Report Share Posted 16 augustus 2013 Ben toch al weer jaartje of 10 zeer blij met mijn Atma Sphere's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 16 augustus 2013 Report Share Posted 16 augustus 2013 Ben al jaren meer dan tevreden met m'n Audio Research-set. In mijn oren totaal niet schreeuwerig of te fel in het hoog. En al helemaal geen boembassen. Ik vind het zelf zeer makkelijk luisteren. Of het "high-end" is, geen idee. Maar het is heerlijk ontspannen luisteren. Muziek. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 16 augustus 2013 Report Share Posted 16 augustus 2013 Over Paul Klipsch en Amar Bose gaat de volgende anekdote: Paul Klipsch ziet Amar Bose aan de overkant van de straat lopen. Hij zet zijn handen aan zijn mond en roept: “Hé Amar, maak je nog steeds van die baggerspeakers”. Waarop Amar zijn hoofd naar de muur wendt waar hij langs loopt en mompelt: “Ja, inderdaad”. P.s. Ik doelde natuurlijk op de melkpakjes van Bose. Je bedoelt eerder de 901, die direct reflecting box die met z'n 8 speakertjes naar de achterwand gericht moest worden . Maar je hebt wetenschappers en wetenschappers. Laten we zeggen dat Bose zich niet zo met high-end bezig hield maar meer met het grovere werk. Daarin hebben ze heel wat leuks bedacht dat vooral voor eigen gebruik was. Later (meestal meer dan 10 jaar erna) zag je anderen ermee komen. Zoals Ray-tracing modelleren, auraliseren, custommade line-arrays ontwerpen, custom made bass arrays ontwerpen. Allemaal zaken die men hier in Nederland in elk geval nog steeds niet helemaal snapt maar bijvoorbeeld bij de Olympische spelen in Sidney gewoon werden toegepast. Wij kennen Bose in Nederland alleen van de melkpakjes en de 901's. Dat is inderdaad niet interessant hear. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 .... Zu Audio ...en vast nog veel meer! (Roept u maar...) Er zitten best wel een paar goede tussen. (Sommige van de genoemde merken bestaan inmiddels niet meer. Of ze zijn overgegaan in niet-Amerikaanse handen.) En nu nog even uitleggen waarom (niet)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Ik herinner me ineens dat ik een paar AR 28 S (Acoustic Research) speakers heb gehad, twee-weg boekenplank model. Amerikaans. Mijn broer had ze ook, was aan het verhuizen, had ze in een lege kamer gezet. Later ook de potten met verfkwasten in de thinner. Geuss what? Foamranden helemaal verdwenen. Ik heb er paar B200's gezet, z'n zoontje heeft ze in de slaapkamer gebruikt en uiteindelijk opgeblazen. Ik heb de mijne gewoon ingeruild. De vader van mn vriendin heeft nog een setje AR 3A staan. Weet niet hoe de konussen er uitzien. Vrees t ergste. Hij had ook 33/303, maar die is vervangen door een miniset (echt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Allemaal zaken die men hier in Nederland in elk geval nog steeds niet helemaal snapt maar bijvoorbeeld bij de Olympische spelen in Sidney gewoon werden toegepast. Mwah, dat we het in Nederland niet zouden snappen klopt toch niet helemaal. Denk b.v. aan het Danstheater in Den Haag (opgeleverd begin jaren '90). Maar ook een Nederlands bedrijf als Hacousto wat al in de jaren '90 grote stadions voorzag van "Beam stearing arrays", o.a. in Korea. Hacousto is inmiddels opgekocht door een Brits bedrijf wat het accent meer verlegd heeft naar beveiliging. Er stond ooit een mooi verslag over Korea op hun site maar die site is helemaal veranderd. Wat ik er nog van kan vinden is niet veel: http://www.lsionline.co.uk/news/story/Digital-Speaker-Array-from-Hacousto/-ANBH6A Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Op m'n zolder staan nog stapels Europese (m.n. Britse en Nederlandse) en Amerikaanse hifi-tijdschriften uit de voorbije decennia. Het lijkt wel alsof Europa en Amerika tot totaal verschillende werelden behoorden, wanneer je de artikelen leest. In Europa was nauwelijks belangstelling en waardering voor Amerikaanse producten ("big & loud"). En in Amerika lette men nauwelijks op Europese ontwikkelingen ("no guts... no glory"). Alleen de allerbeste* producten van beide zijden sijpelden door de wederzijdse keerwallen van hifi-chauvinisme: bijvoorbeeld Thorens, Dual, Leak, Quad, Braun, ReVox/Studer, Garrard en Ortofon van Europese zijde, en Mark Levinson, Krell, ADC, Shure, Dynaco, Empire, Klipsch, Lafayette en Bryston van Amerikaanse kant. * "Allerbeste" in absolute zin, maar ook in relatieve (prijs/kwaliteit-verhouding). (Eén van de allerslèchtste producten sijpelde overigens óók door... van Amerikaanse zijde. Maar over Bose® Direct/Reflecting® zal ik 't maar niet hebben, op dit als "high-end" bedoelde forum!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts