Jump to content

Amerikaans En Waarom Niet.


TL 200
 Share

Recommended Posts

De vader van mn vriendin heeft nog een setje AR 3A staan. Weet niet hoe de konussen er uitzien. Vrees t ergste. Hij had ook 33/303, maar die is vervangen door een miniset (echt)

Auw, 33/303 vervangen door een miniset. Cultuurbarbaar.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Volgens deze link is er toch audio uit de Laboratories series door Philips in de USA gemaakt.

http://www.radiomuseum.org/r/philips_high_fidelity_laboratori.html

 

Ik heb een sloper van een klant gekregen, die bij Philips Eindhoven heeft gewerkt.

Wat opvalt is de meer zilverkleurige schaalverdeling. de voedingtrafo die alleen op 110volt kan.

en extra antenne aansluiting met F-connector. + Originele handleiding.

 

Type is hetzelfde  22AH673  misschien dat de laatste cijfers -00 t.m.-22 te maken hebben in

welke fabriek e.e.a. gemaakt werd.

 

Ik heb er nog een Europese?  673  van MP,  een miskoop.  :(  Zo slecht, dat die als donor kan dienen .....

 

Goed gereviseerd is het zeer goede tuner :)

 

22ah673.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mwah, dat we het in Nederland niet zouden snappen klopt toch niet helemaal. Denk b.v. aan het Danstheater in Den Haag (opgeleverd begin jaren '90). Maar ook een Nederlands bedrijf als Hacousto wat al in de jaren '90 grote stadions voorzag van "Beam stearing arrays", o.a. in Korea.

 

Hacousto is inmiddels opgekocht door een Brits bedrijf wat het accent meer verlegd heeft naar beveiliging. Er stond ooit een mooi verslag over Korea op hun site maar die site is helemaal veranderd. Wat ik er nog van kan vinden is niet veel: http://www.lsionline.co.uk/news/story/Digital-Speaker-Array-from-Hacousto/-ANBH6A

Jammer van dat produkt. :(

De pro-audio wereld in Nederland gaat te weinig over geluidskwaliteit is mijn mening. Op het treinstation Amsterdam Bijlmer Arena hangen ook line-arrays. Je hoort alles een paar keer van verschillende kanten op je af komen en soms is het daardoor niet goed te verstaan. Nu zijn die line-arrays een soort trend want je ziet ze overal, dus ook waar ze beter juist niet ingezet kunnen worden. Men hangt gewoon maar wat op goed gevoel op. Lekker makkelijk, dat begrijp ik wel. Tijdens een openlucht concert dat door Paradiso was georganiseerd stonden midden voor het podium erg weinig mensen. Daar was een ophoping van lage tonen die zo erg was dat je bijna niets anders meer kon horen. Achteraan bij de geluidstechnicus was het allemaal wat beter in balans. Daar hadden ze niks door en zaten in hun eigen wereldje.

Wat dat betreft zit Amerika nog op een veel hoger niveau (zolang het maar geen direct reflecting etc. is :D ). 

Link to comment
Share on other sites

Heeft ook met kosten te maken. In de VS wordt het makkelijker teugverdiend denk ik. Finacieel denken Amerikanen ook groter :D De kennis is hier wel maar de uitvoering i.d.d. veelal bagger.

 

Het kan hier wel goed hoor. Was lang geleden (jaren '80) bij een concert in Desmet met een PA die toch wel aan HiFi grensde. Was wel Klipsch :lol:

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen zondag liep ik door het station in Utrecht. Het viel me op dat daar alles perfect verstaanbaar was. Dus het kán wel.

 

Overigens zijn er wel degelijk PA leveranciers die goede producten en een goed geluid kunnen leveren (zoals Output in 's-Hertogenbosch). maar het is uiteindelijk de klant die het moet betalen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben heel benieuwd naar die verschillen.

kijk eens naar de afmetingen. Een helaas overleden lid van een Brits speakerforum heeft een poos in Nederland gewoont, hij vond onze woonkamers al groot vergeleken met de meeste Britse.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, niet overtuigend, maar toch bedankt!

Hij deed de uitspraak nav een post over plaatsen van speakers, ik vertelde dat de woonkamer ruim 8,5 x 3,6 meter was.hier de reactie van Colin:

 

When I worked for Shell Nederland Chemie BV I had a pair of IMF RSPMs driven by a Crown DC-500A (fan cooled DC-300A) and they sounded wonderful.

 

Now back in the UK and because of our smaller square rooms I wouldn't give them garage space

Link to comment
Share on other sites

Hier zijn vloeren ook vaak van hout en in de VS en Canada wordt zeker in de steden veel in steen en beton gebouwd. Verder hoeft het bouwen met enigszins buigslappe wanden en vloeren niet per se nadelig te zijn. Een deel van het overbodige laag verdwijnt dan mooi naar buiten. 

 

Vraag je eens af voor welk type huiskamer een Amerikaanse audio ontwerper zijn spullen zou moeten ontwerpen. Bestaat er apparatuur die speciaal voor kamers met houten vloeren en wanden is ontworpen? Als het een substantieel verschil zou maken met apparatuur voor betonnen kamers, dan zou dat uit de specificaties van uit metingen aan die apparatuur moeten blijken. Als ik bijvoorbeeld naar de resultaten van metingen aan Bryston versterkers of Linkwitz luidsprekers kijk krijg ik niet de indruk dat die lui zich ook maar iets aantrekken van eigenschappen van de kamer waar zo'n ding in gebruikt zou kunnen worden, Linkwitz specificeert overigens wel minimale afmetingen.

Link to comment
Share on other sites

Hier zijn vloeren ook vaak van hout en in de VS en Canada wordt zeker in de steden veel in steen en beton gebouwd. Verder hoeft het bouwen met enigszins buigslappe wanden en vloeren niet per se nadelig te zijn. Een deel van het overbodige laag verdwijnt dan mooi naar buiten.

 

Vraag je eens af voor welk type huiskamer een Amerikaanse audio ontwerper zijn spullen zou moeten ontwerpen. Bestaat er apparatuur die speciaal voor kamers met houten vloeren en wanden is ontworpen? Als het een substantieel verschil zou maken met apparatuur voor betonnen kamers, dan zou dat uit de specificaties van uit metingen aan die apparatuur moeten blijken. Als ik bijvoorbeeld naar de resultaten van metingen aan Bryston versterkers of Linkwitz luidsprekers kijk krijg ik niet de indruk dat die lui zich ook maar iets aantrekken van eigenschappen van de kamer waar zo'n ding in gebruikt zou kunnen worden, Linkwitz specificeert overigens wel minimale afmetingen.

Ja, toch wel, ik denk dat McIntosh en Infinity van die Wooferwolkenkrabbers ontwierpen omdat het laag zo lekker weg kon uit die buigslappe huizen. En omdat het Amerikanen zijn natuurlijk. Die houden wel van alles in het groot.
Link to comment
Share on other sites

Ja, toch wel, ik denk dat McIntosh en Infinity van die Wooferwolkenkrabbers ontwierpen omdat het laag zo lekker weg kon uit die buigslappe huizen. En omdat het Amerikanen zijn natuurlijk. Die houden wel van alles in het groot.

Ja, ze houden van groot. Kijk maar naar de auto's en de vrouwen. :D Big Mama's

Link to comment
Share on other sites

Ik ga hierin mee met Knor.

 

Toen ik zelf in de USA was heb ik in diverse woonhuizen mogen vertoeven op verscheidene plaatsen aan oost- en westkust en die waren zonder uitzondering minstens het dubbele oppervlak van de hier gebruikelijke woningen.

Dat was echter niet in de grote steden.

 

Britse huizen heb ik geen ervaring mee.

Link to comment
Share on other sites

Ik probeer juist niet af te gaan op mijn persoonlijke ervaring met woonhuizen in de VS en al helemaal niet op de obligate vooroordelen over Amerikanen. De mensen die ik in de VS ken voldoen namelijk niet aan die vooroordelen en ze zijn meer dan welgesteld waardoor ze erg grote huizen bezitten.

Link to comment
Share on other sites

@Pjotr: Bijvoorbeeld het weggeven van substantiële bedragen aan goede doelen. Ik herinner me dat er een donatie gedaan werd van 6 cijfers voor de komma om een historisch scheepswerfje op te knappen en een leerstoel aan Berkeley werd gefinancierd met een bedrag van 7 cijfers voor de komma. Om dat te kunnen en te willen moet je meer dan welgesteld zijn. 

Link to comment
Share on other sites

Onze perceptie van het Amerikaanse aanbod komt niet overeen met de werkelijkheid.

We besteden nu - en wij besteedden toen ook al - te veel aandacht aan wat ons verbaasde. Aan wat ons opviel.

Inderdaad omvat(te) het Amerikaanse aanbod - in onze ogen - uitzonderlijk grote luidsprekersystemen van bijvoorbeeld Infinity, Beveridge, Snell en Klipsch.

En werden er grote, zware, dikke vermogensversterkers aangeboden, zoals die van McIntosh, Krell, Bryston en Mark Levinson.

Die apparatuur kreeg vooral onze aandacht, omdat die afweek van wat wij gewend waren.

Net als bij auto's, inderdaad, werd in Europa kwantiteit minder verward met kwaliteit...

Of werd er, zou men kunnen zeggen, niet méér kwantiteit gebruikt dan voor zeer goede kwaliteit nodig was.

 

Dit neemt niet weg, dat de meeste Amerikaanse gezinnen helemaal niet in grote huizen wonen: met name in de binnensteden.

Daar behielp men zich, net als in Europa, meestal met goedkope, bescheiden audiosetjes.

Alleen waren die van andere merken, zoals Magnavox, Realistic of één van de bekende Japanse. 

Link to comment
Share on other sites

Als je groot wilt moet je Boulder niet vergeten (161 kilo mono amp, 200 kilo met voet...)

http://www.boulderamp.com/owners_manuals/3050%20OM.pdf

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1011/boulder_3050_monoblocks.htm

 

 

 

 

Het is bijna grappig

6000 watt aan 2 ohm is best veel hè? :unsure:

Voor zoiets hebben wij hier in de meterkast geeneens een groep die zoveel kan leveren! Hoe kan het dan toch uit die versterker komen?

En hij kan ook 6kW vermogen opnemen. Lijkt me ook niet handig voor normale 16A groepen, toch?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en laat staan met 115V/25A per groep in de VS  :lol:

 

Die 6KW is trouwens piek vermogen. Continue geven ze 1500W op, moet kunnen. Uit de handleiding:

 

"Moving these components will require at least four people, as they are very heavy. Professional movers are recommended."

 

:D

 

"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...