Duck-Twacy Posted 17 augustus 2013 Report Share Posted 17 augustus 2013 Misschien gewoon 110V/60hz problematiek in die tijd Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 augustus 2013 Author Report Share Posted 18 augustus 2013 De vader van mn vriendin heeft nog een setje AR 3A staan. Weet niet hoe de konussen er uitzien. Vrees t ergste. Hij had ook 33/303, maar die is vervangen door een miniset (echt) Auw, 33/303 vervangen door een miniset. Cultuurbarbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 augustus 2013 Author Report Share Posted 18 augustus 2013 Misschien gewoon 110V/60hz problematiek in die tijd Ik ben ervan overtuigd dat ook de cultuur een grote rol speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 augustus 2013 Report Share Posted 18 augustus 2013 En wat denk je van het verschil in luisterruimtes. Vergelijk eens een Amerikaanse ruimte met een Engelse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 19 augustus 2013 Report Share Posted 19 augustus 2013 En wat denk je van het verschil in luisterruimtes. Vergelijk eens een Amerikaanse ruimte met een Engelse. Ik ben heel benieuwd naar die verschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 augustus 2013 Report Share Posted 19 augustus 2013 Volgens deze link is er toch audio uit de Laboratories series door Philips in de USA gemaakt. http://www.radiomuseum.org/r/philips_high_fidelity_laboratori.html Ik heb een sloper van een klant gekregen, die bij Philips Eindhoven heeft gewerkt. Wat opvalt is de meer zilverkleurige schaalverdeling. de voedingtrafo die alleen op 110volt kan. en extra antenne aansluiting met F-connector. + Originele handleiding. Type is hetzelfde 22AH673 misschien dat de laatste cijfers -00 t.m.-22 te maken hebben in welke fabriek e.e.a. gemaakt werd. Ik heb er nog een Europese? 673 van MP, een miskoop. Zo slecht, dat die als donor kan dienen ..... Goed gereviseerd is het zeer goede tuner Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 augustus 2013 Report Share Posted 19 augustus 2013 Mwah, dat we het in Nederland niet zouden snappen klopt toch niet helemaal. Denk b.v. aan het Danstheater in Den Haag (opgeleverd begin jaren '90). Maar ook een Nederlands bedrijf als Hacousto wat al in de jaren '90 grote stadions voorzag van "Beam stearing arrays", o.a. in Korea. Hacousto is inmiddels opgekocht door een Brits bedrijf wat het accent meer verlegd heeft naar beveiliging. Er stond ooit een mooi verslag over Korea op hun site maar die site is helemaal veranderd. Wat ik er nog van kan vinden is niet veel: http://www.lsionline.co.uk/news/story/Digital-Speaker-Array-from-Hacousto/-ANBH6A Jammer van dat produkt. De pro-audio wereld in Nederland gaat te weinig over geluidskwaliteit is mijn mening. Op het treinstation Amsterdam Bijlmer Arena hangen ook line-arrays. Je hoort alles een paar keer van verschillende kanten op je af komen en soms is het daardoor niet goed te verstaan. Nu zijn die line-arrays een soort trend want je ziet ze overal, dus ook waar ze beter juist niet ingezet kunnen worden. Men hangt gewoon maar wat op goed gevoel op. Lekker makkelijk, dat begrijp ik wel. Tijdens een openlucht concert dat door Paradiso was georganiseerd stonden midden voor het podium erg weinig mensen. Daar was een ophoping van lage tonen die zo erg was dat je bijna niets anders meer kon horen. Achteraan bij de geluidstechnicus was het allemaal wat beter in balans. Daar hadden ze niks door en zaten in hun eigen wereldje. Wat dat betreft zit Amerika nog op een veel hoger niveau (zolang het maar geen direct reflecting etc. is ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 augustus 2013 Report Share Posted 19 augustus 2013 Heeft ook met kosten te maken. In de VS wordt het makkelijker teugverdiend denk ik. Finacieel denken Amerikanen ook groter De kennis is hier wel maar de uitvoering i.d.d. veelal bagger. Het kan hier wel goed hoor. Was lang geleden (jaren '80) bij een concert in Desmet met een PA die toch wel aan HiFi grensde. Was wel Klipsch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 Afgelopen zondag liep ik door het station in Utrecht. Het viel me op dat daar alles perfect verstaanbaar was. Dus het kán wel. Overigens zijn er wel degelijk PA leveranciers die goede producten en een goed geluid kunnen leveren (zoals Output in 's-Hertogenbosch). maar het is uiteindelijk de klant die het moet betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 augustus 2013 Author Report Share Posted 20 augustus 2013 Ik ben heel benieuwd naar die verschillen. kijk eens naar de afmetingen. Een helaas overleden lid van een Brits speakerforum heeft een poos in Nederland gewoont, hij vond onze woonkamers al groot vergeleken met de meeste Britse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 kijk eens naar de afmetingen. Een helaas overleden lid van een Brits speakerforum heeft een poos in Nederland gewoont, hij vond onze woonkamers al groot vergeleken met de meeste Britse. Hmmm, niet overtuigend, maar toch bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 augustus 2013 Author Report Share Posted 20 augustus 2013 Hmmm, niet overtuigend, maar toch bedankt! Hij deed de uitspraak nav een post over plaatsen van speakers, ik vertelde dat de woonkamer ruim 8,5 x 3,6 meter was.hier de reactie van Colin: When I worked for Shell Nederland Chemie BV I had a pair of IMF RSPMs driven by a Crown DC-500A (fan cooled DC-300A) and they sounded wonderful. Now back in the UK and because of our smaller square rooms I wouldn't give them garage space Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 Zouden de woonkamers in de VS en Canada in het algemeen werkelijk zodanig veel groter (of op een andere manier anders) zijn dan de woonkamers hier dat het resulteert in andere ontwerpcriteria voor audio apparatuur? Ik kan me daar niets bij voorstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 Daar hebben huizen vaak een houten constructie met spaanplaat aan de binnenkant en (kunststof) planken aan de buitenkant. ook verdiepingsvloeren zijn vaak van hout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 Hier zijn vloeren ook vaak van hout en in de VS en Canada wordt zeker in de steden veel in steen en beton gebouwd. Verder hoeft het bouwen met enigszins buigslappe wanden en vloeren niet per se nadelig te zijn. Een deel van het overbodige laag verdwijnt dan mooi naar buiten. Vraag je eens af voor welk type huiskamer een Amerikaanse audio ontwerper zijn spullen zou moeten ontwerpen. Bestaat er apparatuur die speciaal voor kamers met houten vloeren en wanden is ontworpen? Als het een substantieel verschil zou maken met apparatuur voor betonnen kamers, dan zou dat uit de specificaties van uit metingen aan die apparatuur moeten blijken. Als ik bijvoorbeeld naar de resultaten van metingen aan Bryston versterkers of Linkwitz luidsprekers kijk krijg ik niet de indruk dat die lui zich ook maar iets aantrekken van eigenschappen van de kamer waar zo'n ding in gebruikt zou kunnen worden, Linkwitz specificeert overigens wel minimale afmetingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 Hier zijn vloeren ook vaak van hout en in de VS en Canada wordt zeker in de steden veel in steen en beton gebouwd. Verder hoeft het bouwen met enigszins buigslappe wanden en vloeren niet per se nadelig te zijn. Een deel van het overbodige laag verdwijnt dan mooi naar buiten. Vraag je eens af voor welk type huiskamer een Amerikaanse audio ontwerper zijn spullen zou moeten ontwerpen. Bestaat er apparatuur die speciaal voor kamers met houten vloeren en wanden is ontworpen? Als het een substantieel verschil zou maken met apparatuur voor betonnen kamers, dan zou dat uit de specificaties van uit metingen aan die apparatuur moeten blijken. Als ik bijvoorbeeld naar de resultaten van metingen aan Bryston versterkers of Linkwitz luidsprekers kijk krijg ik niet de indruk dat die lui zich ook maar iets aantrekken van eigenschappen van de kamer waar zo'n ding in gebruikt zou kunnen worden, Linkwitz specificeert overigens wel minimale afmetingen. Ja, toch wel, ik denk dat McIntosh en Infinity van die Wooferwolkenkrabbers ontwierpen omdat het laag zo lekker weg kon uit die buigslappe huizen. En omdat het Amerikanen zijn natuurlijk. Die houden wel van alles in het groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 20 augustus 2013 Author Report Share Posted 20 augustus 2013 Ja, toch wel, ik denk dat McIntosh en Infinity van die Wooferwolkenkrabbers ontwierpen omdat het laag zo lekker weg kon uit die buigslappe huizen. En omdat het Amerikanen zijn natuurlijk. Die houden wel van alles in het groot. Ja, ze houden van groot. Kijk maar naar de auto's en de vrouwen. Big Mama's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 Ik ga hierin mee met Knor. Toen ik zelf in de USA was heb ik in diverse woonhuizen mogen vertoeven op verscheidene plaatsen aan oost- en westkust en die waren zonder uitzondering minstens het dubbele oppervlak van de hier gebruikelijke woningen. Dat was echter niet in de grote steden. Britse huizen heb ik geen ervaring mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 Ik probeer juist niet af te gaan op mijn persoonlijke ervaring met woonhuizen in de VS en al helemaal niet op de obligate vooroordelen over Amerikanen. De mensen die ik in de VS ken voldoen namelijk niet aan die vooroordelen en ze zijn meer dan welgesteld waardoor ze erg grote huizen bezitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 en ze zijn meer dan welgesteld waardoor ze erg grote huizen bezitten. "meer dan welgesteld" ??? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 augustus 2013 Report Share Posted 20 augustus 2013 @Pjotr: Bijvoorbeeld het weggeven van substantiële bedragen aan goede doelen. Ik herinner me dat er een donatie gedaan werd van 6 cijfers voor de komma om een historisch scheepswerfje op te knappen en een leerstoel aan Berkeley werd gefinancierd met een bedrag van 7 cijfers voor de komma. Om dat te kunnen en te willen moet je meer dan welgesteld zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Onze perceptie van het Amerikaanse aanbod komt niet overeen met de werkelijkheid. We besteden nu - en wij besteedden toen ook al - te veel aandacht aan wat ons verbaasde. Aan wat ons opviel. Inderdaad omvat(te) het Amerikaanse aanbod - in onze ogen - uitzonderlijk grote luidsprekersystemen van bijvoorbeeld Infinity, Beveridge, Snell en Klipsch. En werden er grote, zware, dikke vermogensversterkers aangeboden, zoals die van McIntosh, Krell, Bryston en Mark Levinson. Die apparatuur kreeg vooral onze aandacht, omdat die afweek van wat wij gewend waren. Net als bij auto's, inderdaad, werd in Europa kwantiteit minder verward met kwaliteit... Of werd er, zou men kunnen zeggen, niet méér kwantiteit gebruikt dan voor zeer goede kwaliteit nodig was. Dit neemt niet weg, dat de meeste Amerikaanse gezinnen helemaal niet in grote huizen wonen: met name in de binnensteden. Daar behielp men zich, net als in Europa, meestal met goedkope, bescheiden audiosetjes. Alleen waren die van andere merken, zoals Magnavox, Realistic of één van de bekende Japanse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Als je groot wilt moet je Boulder niet vergeten (161 kilo mono amp, 200 kilo met voet...) http://www.boulderamp.com/owners_manuals/3050%20OM.pdf http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1011/boulder_3050_monoblocks.htm Het is bijna grappig Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Als je groot wilt moet je Boulder niet vergeten (161 kilo mono amp, 200 kilo met voet...) http://www.boulderamp.com/owners_manuals/3050%20OM.pdf http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1011/boulder_3050_monoblocks.htm Het is bijna grappig 6000 watt aan 2 ohm is best veel hè? Voor zoiets hebben wij hier in de meterkast geeneens een groep die zoveel kan leveren! Hoe kan het dan toch uit die versterker komen? En hij kan ook 6kW vermogen opnemen. Lijkt me ook niet handig voor normale 16A groepen, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Ja, en laat staan met 115V/25A per groep in de VS Die 6KW is trouwens piek vermogen. Continue geven ze 1500W op, moet kunnen. Uit de handleiding: "Moving these components will require at least four people, as they are very heavy. Professional movers are recommended." " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts