edwin16 Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Sinds kort ben ik de eigenaar van een Thorens TD2001 welke geheel RDC Isotrack is uitgevoerd. Uiteraard hoort daar ook een mooi element bij. Na wat speurwerk is mijn oog gevallen op de Benz Micro Glider en de Lyra Delos. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet veel. Om te zoeken naar een geschikt element heb ik de onderstaande grafiek er bij genomen. Het liefst wil ik in de buurt van de 10Hz. blijven. Puur naar de specs gekeken zou de voorkeur gaan naar de Lyra, maar ook de Benz zou volgens mij een prima keus zijn. Het element wordt gemonteerd in de TP90 arm (eff. mass 17g) Benz Glider SL Weight: 6.8g Compliance: 15cu Lyra Delos Weight: 7.3g Compliance: 12cu Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan, en waarom? Groeten, Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Ik heb hier onder een topic geopend waarbij ik dezelfde vraag stel over de Benz Gullwing versus de Lyra Kleos. Hoewel dit natuurlijk duurdere elementen zijn konden de geluidsmatige verschillen wel eens vergelijkbaar zijn. De Benz zal iets warmer uitvallen dan de Lyra. Verder twee topelementen waarbij de prijs/kwaliteitsverhouding van de Lyra zeer goed is. Volgens mij speelt forumgenoot Tubejack met een Thorens/Lyra combinatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Hoi Edwin, Wanneer je de Glider nog eens wil horen ben je welkom. Het gaat er in eerste instantie toch om, of de basisklank van een element je bevalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 augustus 2013 Report Share Posted 21 augustus 2013 Met berekeningen. http://www.tubejack.nl/pickup.php Ook een Benz is mooi, maar wou eens wat ànders Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2013 Report Share Posted 22 augustus 2013 I.d.d. Jack, Qua cijfertjes kunnen ze beide prima. Maar hoe het uiteindelijk gaat uitpakken kun je alleen proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 26 augustus 2013 Report Share Posted 26 augustus 2013 Na de Dorian nu hier een Delos. Ik deel de ervaringen van Carl, de Benz is in mijn oren wat romantischer en ietsie pietsie minder beleving/gevoel. Moet eerlijk zeggen dat ik na de Dorian maar een kandidaat had, de Delos is gewoon een ongekend goed element in zijn klasse en blijft in mijn oren niet eens zo ver achter bij een MC1 van Jan Allaerts. De Delos is wat enthousiaster denk ik, sneller, detailrijker, mider dik maar wel afgronddiep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 Ik denk dat een Lyra bij mijn huidige phonotrap iets te dun zal uitvallen. Ik wacht daarom nog even. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 Kun je die West 20 niet aan (laten) aanpassen? Rond de 130Ω voor een transistor of 10...15Ω bij een step-up trafo werkt prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus 2013 Report Share Posted 27 augustus 2013 Prima instelbaar Jack maar kennelijk is de grondtoon van de phono toch wat dunner. In mijn vorige huis vond ik dat wel prettig maar in mijn nieuwe is het net iets te dun. Zou ook nog aan het element kunnen liggen maar hoe kom je daar achter? De naald heb ik niet zo lang geleden nog laten checken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 augustus 2013 Report Share Posted 28 augustus 2013 Eigen ervaring: zo gaat het vaak na verhuizingen.... Hoeft niet aan de apparatuur te liggen. Tonen bestaan uit:" knopen en buiken" Pak een eetkamer of bureaustoel en luister eens een stukje verder en meer dichterbij. Misschien zit jouw luisterplek net in een knoop. CD-weergave kan op je huidige luisterplek acceptabel zijn, maar het laag daarvan is sowieso vaak anders/vetter. Dat laag vind ik minder mooi, dan die van een LP Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 augustus 2013 Report Share Posted 29 augustus 2013 Van dat laag vind ik wel een goede opmerking Jack want die ervaring heb ik dus ook. Bij mij is dat net niet ideaal meer. Ben ook wel een beetje bang om nu nieuwe apparatuur te kopen want als ik naar de zolder ga is die Whest phono misschien juist ideaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 1 november 2013 Author Report Share Posted 1 november 2013 De keuze is op de Lyra Delos gevallen. Afgelopen woensdag het element vakkundig in laten bouwen bij SoM in Leiden. Gisterenavond nog even de laatste RDC onderdelen d'r op geschroefd (de bodem...) en een paar plaatjes gedraaid. Het verschil met de TD318 MkII + Ortofon Rondo Red is behoorlijk. Niet dat deze niet combi niet mooi klinkt, maar de TD2001 RDC +Lyra leeft veel meer. Vanavond eens een keer niet naar de kroeg maar een vinylavond houden onder het genot van een paar goede bokbiertjes! Groeten, Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Gefeliciteerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 Vanavond eens een keer niet naar de kroeg maar een vinylavond houden onder het genot van een paar goede bokbiertjes! Dat is een goed idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 De keuze is op de Lyra Delos gevallen. Afgelopen woensdag het element vakkundig in laten bouwen bij SoM in Leiden. Gisterenavond nog even de laatste RDC onderdelen d'r op geschroefd (de bodem...) en een paar plaatjes gedraaid. Het verschil met de TD318 MkII + Ortofon Rondo Red is behoorlijk. Niet dat deze niet combi niet mooi klinkt, maar de TD2001 RDC +Lyra leeft veel meer. Vanavond eens een keer niet naar de kroeg maar een vinylavond houden onder het genot van een paar goede bokbiertjes! Groeten, Edwin Gefeliciteerd met je keuze. Heb je de RDC onderdelen tegelijk gemonteerd met het andere element ?? Enne... van te veel Bokbier krijg je horens... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 november 2013 Report Share Posted 1 november 2013 (...) Enne... van te veel Bokbier krijg je horens... (...) Beste Hans, Of je horens krijgt... hangt dat niet van je vrouw af? (En wellicht ook van je beste vriend?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts