Jump to content

Hoe Bepaal Je Wanneer Het Voor Jou Goed Klinkt?


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Het antwoord is voor mij persoonlijk niet zo moeilijk: als het grootste deel van mijn zeer diverse platen en CD collectie natuurgetrouw klinkt en uitnodigt tot vaak en lang luisteren. Ik kan me goed voorstellen dat andere mensen een ander geluid zoeken. Een installatie is uiteindelijk wel iets persoonlijks en gelukkig maar anders hadden we allemaal hetzelfde.

Link to comment
Share on other sites

Het antwoord is voor mij persoonlijk niet zo moeilijk: als het grootste deel van mijn zeer diverse platen en CD collectie natuurgetrouw klinkt en uitnodigt tot vaak en lang luisteren. Ik kan me goed voorstellen dat andere mensen een ander geluid zoeken. Een installatie is uiteindelijk wel iets persoonlijks en gelukkig maar anders hadden we allemaal hetzelfde.

Oke, dat begrijp ik, iedereen zweert ook weer bij een ander merk auto. De verschillen tussen luidsprekers ervaar ik als bijzonder groot.

Ik had al gemerkt dat ieder zijn eigen "waarheid" kan hebben. Of je voor of achterin de concertzaal zit, maakt ook weer een verschil. Het gaat er uiteraard om, dat je zelf tevreden bent. Hoe ervaar jij natuurgetrouw? Wat hoor je dan in de muziek? Voor mij is het interessant om te weten, hoe anderen luisteren en tot de samenstelling van hun installatie komen. Ik ga ook graag eens bij anderen luisteren, in de hoop dat ik iemand tref die hetzelfde wil horen in de muziek als ik. Op die manier kun je elkaar misschien helpen. Het zal altijd gaan om de combinatie van de verschillende apparaten in jouw akoestiek. Dat is niet bepaald een eenvoudige kwestie. Ik heb Hans van Liempd een bericht gestuurd of ik eens bij hem mag komen luisteren. Het meest ben ik nog geinteresseerd in het ontdekken van voor mij nieuwe muziek.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb geen specifiek geluid in mijn hoofd wat mij zou moeten bevallen.

Bij luisterbezoeken heb ik ervaren dat het beter maar ook slechter kan zijn dan bij mij.

Meestal is het mifi waar men naar op zoek gaat.

Toevallig heb ik een geluid wat ikzelf goed vind.

Met toeval bedoel ik dat ik apparaten en luidsprekers gekocht heb omdat ik ze mooi vind.

Alleen de luidsprekers heb ik beluisterd voordat ik ze kocht,die stonden opgesteld in een veel betere acoustiek dan wat ik heb.

En ik had het geluk dat ze bij ook goed klinken.

Link to comment
Share on other sites

Ik ga vrijwel nooit naar klassiek concert (geen tijd, te duur, komt er niet van etc). Niet dat ik geen klassieke muiek kan waarderen. Ik luister graag naar als ik thuis aan het werk ben. Live jazz of pop/rock (of kerk orgel) wel eens, maar dan is de PA installatie vaak de beperkende factor (niet bij kerkorgel natuurlijk))

 

Ik wil graag dat het geen geluidsbrij wordt, ook niet bij drukke passages. Beetje transparant geluid dus. Ik besef natuurlijk wel dat dat grotendeels van de muzieksoort en opname afhangt. En natuulijk de ruimte (harde ruimte => veel refecties => geluidsbrij).

 

Verder moet het systeem niet vemoeiend zijn (gestresst), ook niet bij wat langer luisteren op behoorlijk volume. Sommige (vaak grotere) speakers hebben dat gemakkelijke, vanzelfsprekende ook in het laag. Maar ook een full range electrostaat kan heel plezierig en natuurlijk klinken (maar niet zo hard wellicht)

 

Allemaal tamelijk subjectieve zaken dus (want ja, een trompet of viool kan behoorlijk agressief klinken).

Link to comment
Share on other sites

Ik ga vrijwel nooit naar klassiek concert (geen tijd, te duur, komt er niet van etc). Niet dat ik geen klassieke muiek kan waarderen. Ik luister graag naar als ik thuis aan het werk ben. Live jazz of pop/rock (of kerk orgel) wel eens, maar dan is de PA installatie vaak de beperkende factor (niet bij kerkorgel natuurlijk))

 

Ik wil graag dat het geen geluidsbrij wordt, ook niet bij drukke passages. Beetje transparant geluid dus. Ik besef natuurlijk wel dat dat grotendeels van de muzieksoort en opname afhangt. En natuulijk de ruimte (harde ruimte => veel refecties => geluidsbrij).

 

Verder moet het systeem niet vemoeiend zijn (gestresst), ook niet bij wat langer luisteren op behoorlijk volume. Sommige (vaak grotere) speakers hebben dat gemakkelijke, vanzelfsprekende ook in het laag. Maar ook een full range electrostaat kan heel plezierig en natuurlijk klinken (maar niet zo hard wellicht)

 

Allemaal tamelijk subjectieve zaken dus (want ja, een trompet of viool kan behoorlijk agressief klinken).

 

Natuurlijk, de opname, die was ik nog vergeten. Daar zitten ook grote verschillen in.

Verder noemen jullie vaak terecht "het ontbreken van luistermoeheid".

Link to comment
Share on other sites

Ik probeer een schaalweergave van het origineel te krijgen. Dat wil in mijn geval zeggen, dat de klank van instrumenten zo dicht mogelijk bij het echte instrument moet liggen. Uiteraard kan ik geen 100 dB in m'n luisterhok kwijt, bovendien wil ik dat niet (een van de reden waarom ik popconcerten mijdt). Ook is de dynamiek beperkt tot wat er op de plaat of CD staat, maar wél zo min mogelijk verlies. De grootte van een orkest hoeft van mijn niet. Dat past ook niet in m'n luisterruimte. 

 

Maar zoals ik het hier al eerder heb voorgesteld... neem een modelspoorbaan, dat kan variëren van een Legotrein tot een minuscuul op schaal nagebouwd landschap met treinen perfect op schaal. Ik ben dus voor de laatste optie.

 

Je bent natuurlijk welkom zie je PB.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik was laatst in Paradiso en als je daarvan een schaalweergave kan krijgen heb je het wel voor elkaar maar dat zal niet vlug lukken en zeker niet in de ruimten die ons ter beschikking staan. Maar geen geluidsbrij vind ik wel een om te onthouden. Ik vind zelf inderdaad een goede plaatsing erg belangrijk. Net nog de bias van mijn Buizeneindversterker bijgesteld omdat het beeld wat naar rechts helde. Valt me gelijk op. Diep laag hoeft voor mij minder en Hans heeft dat zeker goed voor elkaar.

 

Overigens zeer welkom hier.

Link to comment
Share on other sites

Ik was laatst in Paradiso en als je daarvan een schaalweergave kan krijgen heb je het wel voor elkaar maar dat zal niet vlug lukken en zeker niet in de ruimten die ons ter beschikking staan. Maar geen geluidsbrij vind ik wel een om te onthouden. Ik vind zelf inderdaad een goede plaatsing erg belangrijk. Net nog de bias van mijn Buizeneindversterker bijgesteld omdat het beeld wat naar rechts helde. Valt me gelijk op. Diep laag hoeft voor mij minder en Hans heeft dat zeker goed voor elkaar.

 

Overigens zeer welkom hier.

Ook jij bedankt voor de uitnodiging. Een pm is onderweg.

Link to comment
Share on other sites

 

Diep laag hoeft voor mij minder en Hans heeft dat zeker goed voor elkaar.

 

 

 

Hier kan ik wel mee instemmen, heel veel sets produceren vaak teveel en laag wat er in werkelijkheid niet hoort te zijn.

Het doet dan meer kwaad als goed bij het luisteren naar muziek.

Hoe natuurlijker het laag klinkt bij het luisteren naar muziek hoe meer plezier ik eraan beleef!

Link to comment
Share on other sites

Ik probeer een schaalweergave van het origineel te krijgen. Dat wil in mijn geval zeggen, dat de klank van instrumenten zo dicht mogelijk bij het echte instrument moet liggen. Uiteraard kan ik geen 100 dB in m'n luisterhok kwijt, bovendien wil ik dat niet (een van de reden waarom ik popconcerten mijdt). Ook is de dynamiek beperkt tot wat er op de plaat of CD staat, maar wél zo min mogelijk verlies. De grootte van een orkest hoeft van mijn niet. Dat past ook niet in m'n luisterruimte. 

 

Maar zoals ik het hier al eerder heb voorgesteld... neem een modelspoorbaan, dat kan variëren van een Legotrein tot een minuscuul op schaal nagebouwd landschap met treinen perfect op schaal. Ik ben dus voor de laatste optie.

 

Je bent natuurlijk welkom zie je PB.

 

:)

Hoe bepaal je dat de weergave van instrumenten dicht bij "live" komt? Wij waren niet bij de opname. Wij zaten niet achter de knoppen. Neem dit niet als kritiek op, maar ik wil graag weten hoe je dat doet.

Link to comment
Share on other sites

Hier kan ik wel mee instemmen, heel veel sets produceren vaak teveel en laag wat er in werkelijkheid niet hoort te zijn.

Het doet dan meer kwaad als goed bij het luisteren naar muziek.

Hoe natuurlijker het laag klinkt bij het luisteren naar muziek hoe meer plezier ik eraan beleef!

Wat is voor jou een natuurlijker laag? Wat hoor je daar dan in?

Link to comment
Share on other sites

Wat is voor jou een natuurlijker laag? Wat hoor je daar dan in?

 

Strak, geen resonanties, geen bijtonen en niet meteen een drukkend gevoel.

Zoals een contrabas in het echt klinkt zo wil ik het ook horen uit mijn luidsprekers.

Het laag moet gewoon luchtig blijven. Natuurlijk en niet overdreven zijn.

Vergelijk het maar met een orkest in een concertzaal, er is laag maar je hoort het nauwelijks.

Link to comment
Share on other sites

Hoe bepaal je dat de weergave van instrumenten dicht bij "live" komt? Wij waren niet bij de opname. Wij zaten niet achter de knoppen. Neem dit niet als kritiek op, maar ik wil graag weten hoe je dat doet.

 

De knoppenman bepaald voor een groot deel de klank. Live, is voor mij dat de klank dichtbij het originele instrument komt. Door daar vaak naar te luisteren, krijg ik wel een gevoel van hoe zo'n puur instrument hoort te klinken.

dat probeer ik dan thuis te benaderen. Maar stemmen zijn er in vele soorten en maten, daarbij is het een stuk lastiger. maar toch goed bruikbaar. Ook al, omdat je gelijk hoort wanneer een stem niet natuurlijk klinkt (te dof, te scherp, te weinig articulatie enz.).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Strak, geen resonanties, geen bijtonen en niet meteen een drukkend gevoel.

Zoals een contrabas in het echt klinkt zo wil ik het ook horen uit mijn luidsprekers.

Het laag moet gewoon luchtig blijven. Natuurlijk en niet overdreven zijn.

Vergelijk het maar met een orkest in een concertzaal, er is laag maar je hoort het nauwelijks.

Duidelijk antwoord. Zo probeer ik dat ook te doen. Er zijn veel mensen die zeggen dat je dat niet kunt, omdat je hersenen je bedriegen, je auditief geheugen beperkt is, enz. Toch lees ik dat er wel degelijk meer luisteraars zijn die het zo aanpakken. Ik begrijp dat Hans v, L. het ook zo doet. Meestal wordt er op fora juist gesproken over mifi, daar zijn al de meest hevige discussies over gevoerd. Het verbaast mij dan ook hier meerdere gelijkgestemden aan te treffen. 

Link to comment
Share on other sites

De knoppenman bepaald voor een groot deel de klank. Live, is voor mij dat de klank dichtbij het originele instrument komt. Door daar vaak naar te luisteren, krijg ik wel een gevoel van hoe zo'n puur instrument hoort te klinken.

dat probeer ik dan thuis te benaderen. Maar stemmen zijn er in vele soorten en maten, daarbij is het een stuk lastiger. maar toch goed bruikbaar. Ook al, omdat je gelijk hoort wanneer een stem niet natuurlijk klinkt (te dof, te scherp, te weinig articulatie enz.).

 

:)

Daar zitten we dan mooi mee opgescheept, met die knoppenman. En nou maar hopen dat die de opname niet naar de knoppen helpt.

Stemmen lijkt mij ook erg moeilijk te beoordelen. Bij veel optredens wordt er door een microfoon gezongen. Bij Opera zou het misschien kunnen, als je weet hoe bepaalde zangers klinken (afhankelijk van de akoestiek, de afstand tot, e.d.). 

Bedoel je bij instrumenten, dat een klarinet niet klinkt als een sopraansax, een bugel niet als een trompet, een trombone niet als een bariton, bongo's niet als conga's, een altviool niet als een viool, etc.?

Ik hoor nog wel eens sissende bekkens uit luidsprekers komen, die bekkens moeten nog uitgevonden worden.

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk is de opname van groot belang. Pas zat ik bij vrienden naar een cd van Clearaudio te luisteren waarop een viool track stond. Het leek wel een ijzerzaag zo hard en scherp.... In het geval van Clearaudio logisch, die willen mensen weer aan de platenspeler krijgen.

Maar als je dan vergelijkt met violen op een opname van Stokowski ( Rhapsodies SACD RCA living stereo) of het Beaux Arts Trio ( Beethoven 5cd box) dan hoor je meteen hoe belangrijk de opname is ( of de mastering).

Maar ik heb genoeg set`s gehoord waar de laatste 2 opnames gewoon niet klonken, in ieder geval niet zoals een viool zou moeten klinken. Laat staan dat je emotioneel geraakt wordt door de muziek.

Klank moet in ieder geval zo dicht mogelijk bij het originele instrument komen.

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk is de opname van groot belang. Pas zat ik bij vrienden naar een cd van Clearaudio te luisteren waarop een viool track stond. Het leek wel een ijzerzaag zo hard en scherp.... In het geval van Clearaudio logisch, die willen mensen weer aan de platenspeler krijgen.

Maar als je dan vergelijkt met violen op een opname van Stokowski ( Rhapsodies SACD RCA living stereo) of het Beaux Arts Trio ( Beethoven 5cd box) dan hoor je meteen hoe belangrijk de opname is ( of de mastering).

Maar ik heb genoeg set`s gehoord waar de laatste 2 opnames gewoon niet klonken, in ieder geval niet zoals een viool zou moeten klinken. Laat staan dat je emotioneel geraakt wordt door de muziek.

Klank moet in ieder geval zo dicht mogelijk bij het originele instrument komen.

Ik wil paardenharen horen knarsen/trekken aan de snaren en de klankkast "zien" resoneren. Daar krijg ik een kick van. (dit is tevens het antwoord op de vraag van Jacques).

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik wil paardenharen horen knarsen/trekken aan de snaren en de klankkast "zien" resoneren. Daar krijg ik een kick van. (dit is tevens het antwoord op de vraag van Jacques).

:confused: :confused:  welke :huh:    

Link to comment
Share on other sites

Voor mij klinkt het goed als ik ge-emotioneerd raak door de muziek, als het ware de intenties van de muzikant(en) kan aanvoelen.

 

En daar heb je echt geen extreem dure spullen voor nodig (soms wel wat truukjes en handigheid).

 

Mijn Maggies MG3.3R helpen daar ook een heel stuk aan mee ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoe ik bepaal wanneer het goed klinkt? Ik luister naar de akoestiek. Hoe stemmen en andere geluiden in de ruimte klinken. Als de akoestiek van een ruimte in orde is hoeven er alleen nog maar een paar mooie luidsprekers in waarop goede opnamen worden afgespeeld en dan klinkt het al gauw erg goed. 

Link to comment
Share on other sites

Voor mij klinkt het goed als ik ge-emotioneerd raak door de muziek, als het ware de intenties van de muzikant(en) kan aanvoelen.

 

En daar heb je echt geen extreem dure spullen voor nodig (soms wel wat truukjes en handigheid).

 

Mijn Maggies MG3.3R helpen daar ook een heel stuk aan mee ;)

Kijk eens aan, nog meer Maggie. Veel fans hier. De 3.3 ken ik nog. Waar staat de R voor?

Weet jij of een magnetostaat ook onderhoud nodig heeft, zoals een electrostaat?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...