Jump to content

Hoe Bepaal Je Wanneer Het Voor Jou Goed Klinkt?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

@Jongrnsdroom: beetje kort door de bocht, maar voor de een (mij) wel, voor de ander niet.

@ravon: prima toch

Ik wilde het ook zwart-wit stellen. Dit n.a.v. de vele heftige discussies op internet, waarin voor- en tegenstanders gehakt van elkaar maken. 

Het bespaart jou in ieder geval een boel geld.

Marc heeft een musikalische set en de Tannoy zullen waarschijnlijk analitischer klinken door papier en de ophanging en ik dank dat je met een 2A3 nog beter uit de verf kan komen of singel ended nelson pass of een F5 .

mvg wol

Ik wilde het ook zwart-wit stellen. Dit n.a.v. de vele heftige discussies op internet, waarin voor- en tegenstanders gehakt van elkaar maken. 

Het bespaart jou in ieder geval een boel geld.

Dat iemand beweert dat hij er baat bij heeft wil niet zeggen dat dat het ook werkelijk iets doet met het geluid. Gefriemel aan een set kan invloed kan hebben op de perceptie van geluid, sommige mensen nemen verschil waar tussen twee identieke situaties, simpelweg omdat iemand beweert iets veranderd te hebben. In elke objectieve test zal gehakt door de mand vallen. 

Ik wilde het ook even zwart wit stellen. Vind je vast niet erg. 

Over X-fi gesproken ik denk dat het dit jaar heel erg intresant wordt, ik hoop dat Jack een stand heeft bij Arden om zijn

specialiteit Tuner,s te tonen en te beluisteren .

mvg wol

Je mag Glenairs van mij gekleurd vinden klinken, want uiteindelijk zijn ze een stuk minder neutraal dan een aantal merken die dan in mijn ogen weer neutraal/zakelijk klinken en mij weer niets doen. Maar dat is een smaak kwestie. Heel bijzonder dat je vindt wat je zegt Marc, aangezien Glenairs er toch echt om bekend zijn in één ding goed te zijn: het overdragen van emotie van de muziek, het raken van de kern, alleen maar muziek horen.

Karma, ik hoorde idd iets van kleuring, maar dat is het punt niet. Omdat voor mij muziekbeleving uiteindelijk draait om de muzikaliteit van een set, wat de muziek je doet, lijkt het mij dat wij hetzelfde ideaal nastreven, maar met heel andere uitkomst. Als de Glenairs doen wat ze beloven, dan zal een blokkade in het voortraject zitten, waardoor ik er niet positief door geraakt werd. Maar daarover discussieren lijkt me off-topic.

Maar goed ik zou nog een keer een tegenbezoekbrengen en jouw set dan afbranden (geintje hoor).

Dat zou ik op prijs stellen. Afbranden mag ook. Ik ben wel wat gewend, de verschillen in perceptie op mijn set zijn erg groot. Maar er is dus ook een kans dat je van je stoel afvalt, bij wijze van spreken.

Karma, on 31 Aug 2013 - 08:34 AM, said:snapback.png

Overigens ben ik ervan overtuigd dat veel mensen met hun hart naar muziek luisteren en door de muziek die zij mooi vinden geraakt willen worden. Het begint met de erkenning dat we niet allemaal hetzelfde zijn en dat dit geraakt worden op verschillende manieren kan plaatsvinden. Daar hoeven we ook geen ruzie over te krijgen zoals op veel fora nogal eens gebeurd.

Helemaal mee eens!

Marc

Dit is nu juist het probleem met gesloten luidsprekerkasten: 00020075.gif !

(Opgepompte lucht die nergens heen kan: 

energie die niet wordt omgezet of afgevoerd,

en die tot ernstige na-ijling leidt.)

Overigens bepaalt ieder pas voor zichzelf dat het goed klinkt

wanneer hij er eigenlijk aan twijfelt òf het wel zo goed klinkt.

Want iemand die echt tevreden is met hoe het klinkt

denkt er niet over en bepaalt dus ook niets.

Ik kom in de buurt.

Ik heb de muren en het plafond van mijn kleine luisterkamer boven behoorlijk gedempt met dekbedden lakens en dekens.

Op de vloer ligt vloerbedekking,daar ligt weer laminaat op en op het laminaat een vloerkleed.

Ik heb nu een prachtig stereobeeld en een strakke duidelijke stem in het midden.

Het geluid is helemaal los van de speakers en de instrumenten klinken ook los van elkaar.

(...) Ik heb nu een prachtig stereobeeld en een strakke duidelijke stem in het midden.

Het geluid is helemaal los van de speakers en de instrumenten klinken ook los van elkaar.

Heb je wellicht een paar recensies in stereoblaadjes gelezen?  :D

Guest tubejack

Hoe Bepaal Je Wanneer Het Voor Jou Goed Klinkt?

Nou nu  ^_^

Ben een CD van Enya aan het draaien. Amarantime die qua opname m.i. niet zo best is.

De buizen maken er "gehakt"  van :wub:  Prachtig :) zoveel muziek er op die cd staat :o

Groet,

Jack

Dit is nu juist het probleem met gesloten luidsprekerkasten: 00020075.gif !

(Opgepompte lucht die nergens heen kan: 

energie die niet wordt omgezet of afgevoerd,

en die tot ernstige na-ijling leidt.)

Overigens bepaalt ieder pas voor zichzelf dat het goed klinkt

wanneer hij er eigenlijk aan twijfelt òf het wel zo goed klinkt.

Want iemand die echt tevreden is met hoe het klinkt

denkt er niet over en bepaalt dus ook niets.

Spido ,ik dacht dat je verstand hebt van speakers,bekijk eens de impuls van closedbox en de inpuls een BR box dan moet jij een kijken wat na ijlt.

mvg wol

Spido ,ik dacht dat je verstand hebt van speakers,bekijk eens de impuls van closedbox en de inpuls een BR box dan moet jij een kijken wat na ijlt.

mvg wol

Mogelijk ijlt Spido wat lang na als gevolg van 30 jaar geleden gegeven impulsen. Daar kan geen reflexboemert tegenop! :P

Guest tubejack

mvg wol

Wol,

Waarom afgeven op anderen?  Waarom maak je niet iets dat boven het maaiveld uitkomt.

Dan ben je een vent.  Is ook veel constructiever  als dit geneuzel.

Wol,

Waarom afgeven op anderen?  Waarom maak je niet iets dat boven het maaiveld uitkomt.

Dan ben je een vent.  Is ook veel constructiever  als dit geneuzel.

Ik ben geen deskundige, maar de meeste gesloten luidsprekers die ik heb gehoord, klonken ook wat opgesloten in het laag.

Bij (let wel) goede basreflex- en transmissielijnsystemen(4x woordwaarde) heb ik het gevoel dat het laag meer ontspannen naar beneden doorloopt.

Mijn luidsprekers hebben ook een poort en lopen, gemeten in mijn ruimte, nagenoeg strak door tot 35Hz. Voor de meeste muziek is dat ver genoeg.

Wat wil ik daarmee zeggen? Ik denk dat een goed ontworpen BR-systeem wel degelijk goed kan werken.

Ik ben geen deskundige, maar de meeste gesloten luidsprekers die ik heb gehoord, klonken ook wat opgesloten in het laag.

Bij (let wel) goede basreflex- en transmissielijnsystemen(4x woordwaarde) heb ik het gevoel dat het laag meer ontspannen naar beneden doorloopt.

Mijn luidsprekers hebben ook een poort en lopen, gemeten in mijn ruimte, nagenoeg strak door tot 35Hz. Voor de meeste muziek is dat ver genoeg.

Wat wil ik daarmee zeggen? Ik denk dat een goed ontworpen BR-systeem wel degelijk goed kan werken.

Alles staat en valt met het ontwerp, ik heb transmissielijnen die 36 Hz leveren bij 0 dB.........

Die 35 Hz van jou, bij hoeveel dB is dat en welke speakers heb je?