Hans van Liempd Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Gesloten kasten met een pijp Hans? dat is toch een basreflex? Ik heb het daar toch echt over een basreflexkast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Wie is Klaas nou eigenlijk !!!!! :biggrin: :biggrin: De grote vriend van Spido... Klaas Feenstra van de Perfect Performers.... Er gaan hier wel eens geruchten dat het dezelfde persoon is, maar Spido blijft dat ontkennen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Hans ik begrijp het niet helemaal. Heb je het over gepoorte- of over gesloten systemen? (zie je eerste alinea). Waar gaat je voorkeur naar uit? Ik heb het over beide. En en echte voorkeur heb ik niet. Elk systeem heeft z'n voor- en nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Voorzover ik weet, heb ik geen basreflex luidsprekers. Wel een poort achterop, in het midden maar die is niet afgestemd om het laag extra te versterken. Enkel om de druk in de box te verminderen. Je kunt met die poort nog enig sinds "spelen" Ik heb een héél licht rolletje wasemkap filter erin gestopt. Zodanig dat e.e.a. nog ruimschoots kan ademen. Dan krijg ik het laag met mijn buizenversterker nét even strakker. Met de Array hoefde dat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 (...) En eigenlijk moeten ze een speaker bouwen uit 2 delen de kast twee derde en waar de poort komt een derde en dat je dan in die eenderde kast 3 stuks maakt een met een lange pijp een met een half midden lange pijp en een met een korte pijp moet wel afgestemd worden ik ben overtuigd dat je dan een betere keus kan maken met een basreflex kast. (...) Grappig! Wat je beschrijft lijkt wel veel op de dubbel-afgestemde reflexkast, die ondermeer door Quad werd ontwikkeld (voordat ze de ESL-balans-electrostaat maakten, in 1953). Die behuizing bestond uit twee reflexcompartimenten, die onderling met een afgestemde pijp waren verbonden, en die ongeveer een octaaf verschillend waren afgestemd. Dat was allemaal lang vóór de tijd van Small en Thiele, en vermoedelijk ook ver voor jóuw tijd. Een avontuurlijke tijd was dat, waarin nog oren werden gebruikt in plaats van computers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Jack,kun meten de impendatie via jou software kijk of die 2 bulten heeft,kan ook zijn dat de ene bult iets hoger is al de ande bult mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Voorzover ik weet, heb ik geen basreflex luidsprekers. (...) Ja hoor, die heb jij wèl. Alleen zijn ze zó goed, dat je niet merkt dat het reflexsystemen zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Spido,als jij dat wist waarom heb jij dat niet gedaan dan was je meer geloofwaardiger overgekomen en een betere service, mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Spido,je hoort het ,en daar geef ik Hans gelijk in . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Spido,als jij dat wist waarom heb jij dat niet gedaan dan was je meer geloofwaardiger overgekomen en een betere service, mvg wol Beste Wol, Het staat allemaal in de productinformatie van de site, hoor. (Niet dat ik daar verantwoordelijk voor ben, overigens...) Spido,je hoort het ,en daar geef ik Hans gelijk in . Ik óók! En dat is heel wat beter dan bij die systemen waarbij je bijna niks hoort, in het laag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Voorzover ik weet, heb ik geen basreflex luidsprekers. Wel een poort achterop, in het midden maar die is niet afgestemd om het laag extra te versterken. Enkel om de druk in de box te verminderen. Nou dat denk ik niet.Ten eerste is Klaas een liefhebber van goed afgestemde basreflex systemen. Ten tweede kun je niet zomaar een pijp in een kast stoppen die ook lage tonen moet produceren. Tenzij je de afstemming idioot laag legt, maar dan kun je het reflexprincipe beter benutten. In een apart extra top/mid systeem, kan dat beter omdat daar geen laag uitkomt in het afstemgebied van de poort. Groet, Leobus Edit, Ik zie dat anderen mij voor zijn met antwoorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Spido,als jij dat wist waarom heb jij dat niet gedaan dan was je meer geloofwaardiger overgekomen en een betere service, mvg wol Het staat er inderdaad [....] En het zijn kritisch afgestemde reflexsystemen, wat inhoudt dat de reflexpijp (aan de achterzijde) er niet is om méér bas te produceren, maar om vervorming bij de resonantiefrequentie te voorkomen. De reflexpijp neemt bij die zeer lage frequenties het werk van de basunit over, zodat deze mechanisch wordt ontlast. [...] Over de service niets te klagen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Jack, dat vertelt iedere boxen fabrikant dat is niks nieuws het is hoe kom je geloofwaardig over en ieder heeft soms zijn eigen goeroe. Kijk maar in Krefeld waar somige hokjes bomvol zitten. Het enigste geloof is thuis uitproberen op je eigen installatie en anders nergens. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Beter is ook je eigen wensenlijstje te maken en zoveel mogelijk vooraf je huiswerk te doen. Ik had het geluk dat er een Hear dag was, waar vele Nederlandse luidspreker bouwers waren en e.e.a. zonder veel blabla lieten horen en zien . Daarna ben ik ook met mijn eigen set bij Klaas gaan luisteren en die had toevallig net het toen nieuwe model 2x 16,5. En dat was precies wat ik zocht Je moet ook een beetje geluk hebben, op je zoektocht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Kast kleurt hoe je went of keurt ,open is altijd zuiverder zelf open zonder zijwanden kleurt minder als met wanden ,het probleem met betonrock dat kun je schudden met open dan ben je verplicht kast te gebruiken. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Kunnen we niet gewoon stoppen met de hobby? Het lijkt wel alsof er altijd wel ergens op moet worden ingeleverd. Ik ga toch maar voor myfi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Nee joh deze hobby verslaving is veel te leuk. Als ik het goed begrijp kleuren àlle luidsprekers in meer of mindere mate. Ook die monitoren die ze bij de opname gebruiken. Dus alleen al door het luisteren tijdens de opname is het geluid al enigsinds gekleurd. Dan hoeft de opname technicus nog niks met zijn mengpaneel hebben gedaan. Je kunt ook zeggen: "onze hobby geeft het leven een beetje kleur" Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Waarom zou een gesloten luidspreker per definitie meer vervormen (kleuren) dan OB? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Door de kast zelf als is het speksteen dat maak niks uit en ook aan de demping je hoort de kleuring. Een voorbeeld de Pico line van klang und ton cq hobby hifi ,de eerste versie had meer demping als de tweede versie mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Door de kast zelf als is het speksteen dat maak niks uit aan de demping je hoort de kleuring.Een kast bestaat uit een volume lucht met wellicht wat dempingsmateriaal en uit panelen van een stijf en gedempt materiaal. Er zijn verschillende manieren om een gesloten luidspreker te bouwen. Je kunt kiezen voor een klein volume met een relatief slappe conusophanging zodat de conus veert op de lucht of juist een groot volume met een relatief stijve conus ophanging zodat het effect van een oneindige baffle ontstaat. Maak je die kast groot genoeg dan benader je daarmee vanzelf een open baffle. Hoe ontstaat die kleuring precies volgens jou? Zijn het de panelen? is het de lucht? Is het iets anders? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Bij mij klinkt het goed, beter als ik er met m'n fikken heb aangezeten, en waardeloos als een hifiset als iemand komt luisteren met de verkeerde mindset. Snap er niks van. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Bij mij klinkt het goed, beter als ik er met m'n fikken heb aangezeten, en waardeloos als een hifiset als iemand komt luisteren met de verkeerde mindset. Snap er niks van. Marc Ik snap het wel hoor. Ik voorzie voor jou een bestaan als kluizenaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Het geluid slaat terug op de membraam in de kast je krijgt een indirect geluid en ook de demping. En bij een open systeen straalt het naar voren of naar achter mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Het geluid slaat terug op de membraam in de kast je krijgt een indirect geluid en ook de demping. mvg wol En als het volume lucht groot genoeg gekozen wordt en goed gedempt wordt? Zo groot dat een oneindige baffle cq open baffle wordt benaderd? Veroorzaken open baffle luidsprekers geen golf aan de achterkant die ergens heen moet? Hoe raak je die golf kwijt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Ravon ,bij Marc vond ik super klinken ,ik heb maar een paar uur mogen luisteren :biggrin: mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts