Guest Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Gewoon verder vande muur plaatsen ,eigenlijk klopt dat ook weer niet ik heb maggie,s gehoord in een ruimte 2.5 meter en 3 meter je had er geen las van of ga tussen de magie,s zitten met maggie,s op jou gericht je luistert naar een koptelefoon mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Gewoon verder vande muur plaatsen ,eigenlijk klopt dat ook weer niet ik heb maggie,s gehoord in een ruimte 2.5 meter en 3 meter je had er geen las van of ga tussen de magie,s zitten met maggie,s op jou gericht je luistert naar een koptelefoonTuurlijk kun je schuiven, dat neemt niet weg dat die golf aan de achterkant van een dipool bestaat en dat die ergens heen moet waar je er geen last van hebt. In principe is dat probleem bij monopolen niet anders, behalve dan dat monopolen het laag ook opzij afstralen dus het schuiven is wat gecompliceerder. Mijn ervaring met close luisteren is dat bijna alles dan goed klinkt, dat heeft alles te maken met de verhouding tussen direct en indirect geluid. En mijn andere vraag - die over het gedempte volume - blijft onbeantwoord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 Ik snap het wel hoor. Ik voorzie voor jou een bestaan als kluizenaar. Joh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 september 2013 Report Share Posted 10 september 2013 En mijn andere vraag - die over het gedempte volume - blijft onbeantwoord? Je bedoelt "En als het volume lucht groot genoeg gekozen wordt en goed gedempt wordt? Zo groot dat een oneindige baffle cq open baffle wordt benaderd?" Ik zou zeggen: dan heb je hetzelfde bereikt als een oneindige baffle. Dan krijg je het plaatje zoals de frequentiekarakteristieken van de losse drivers. Een nogal gedempt laag met een Q zoals in de specificaties (bijvoorbeeld een Qts van 0,3). Een oneindige baffle is echter niet hetzelfde als een open baffle, waar je kunt spreken van een dipool incl. akoestische kortsluiting. Dat laatste laat de luidspreker extreme uitslagen doen waardoor er veel vervorming bij komt. Want grote uitslag betekent veel vervorming, over het algemeen. De ophanging etc. is nooit 100% lineair. En over de opgesloten lucht die zich als veer gedraagt: inderdaad. Maar alles is als een massa-veer systeem te zien (dat weet jij als de beste ). Echter wat verschilt is de hoeveelheid demping. De opgesloten lucht in een gesloten kast kun je zien als verlengde van de luidspreker. Het slaat a.h.w. terug op de conus (zoals Wol al zei). Eigenlijk is het een veer tesamen met de ophanging. Wat we ons moeten realiseren, is dat de luidsprekermotor zelf de cunusbewegingen (vooral rond de resonantiefrequentie) dempt. Het is namelijk ook een generator en via de (theoretische) kortsluiting door de versterker worden potentieel ongeremde bewegingen op de resonantiefrequentie gedempt door de spoel+magneet. Het luchtpakketje in een poort, in resonantie, (basreflex) zorgt ook voor een soort tegendruk (slaat terug op de conus) waardoor die weinig hoeft te bewegen, waardoor op de afstemfrequentie van de poort de mechanische belasting van de luidspreker erg toeneemt. Echter de electrische demping neemt af want de conus beweegt nauwelijks. Zie daar het na-ijlen van het basreflexsysteem op de poortfrequentie. Het gaat echter helemaal mis onder de poortfrequentie. Dan heb je een akoestische kortsluiting zoals bij de open baffle en kan de conus vrij bewegen. Dat zorgt dan weer voor extra vervorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 september 2013 Author Report Share Posted 11 september 2013 Het blijkt niet eenvoudig een goede luidpreker te ontwerpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 september 2013 Author Report Share Posted 11 september 2013 Bij mij klinkt het goed, beter als ik er met m'n fikken heb aangezeten, en waardeloos als een hifiset als iemand komt luisteren met de verkeerde mindset. Snap er niks van. Marc Wat bedoel je precies Mark? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Het is geen probleem om een goede speaker te ontwikkelen maar je moet wel blijven dooronwikkelen met de dezelfede speaker en dat doen de meeste niet ,klaar is klaar en dat vind ik jamer. Zo Spido is eigenwijs en Manger ook ze zijn niet vatbaar voor verbeteringen en dat is jammer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Bij mij klinkt het goed, beter als ik er met m'n fikken heb aangezeten, en waardeloos als een hifiset als iemand komt luisteren met de verkeerde mindset. Snap er niks van. Marc Je bent vast erg gevoelig (empathisch of zo). We grappig dat dat ook het luisteren (of genieten van) zo sterk beinvloed. Hoge eq waarschijnlijk (zei de amateur psychiater ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Het is toch eerder mijn set, Duck. Maar vermoedelijk verhoudt iedereen zich op een of andere manier met zijn set, zeker audiofielen, want die zijn er maar druk mee. En daarmee beïnvloed je die set onwillekeurig, en de mijne is er best gevoelig voor. Ik kreeg eens een mail van Hanze hifi waarin ze aanraadden om alle kabels eens langs te lopen en de verbindingen schoon te maken. Geheid dat het dan weer lekkerder zou klinken. Ja, dacht ik, natuurlijk, maar na een week is dat voordeel weer weggeebd. Net zo verging het mij toen ik anderhalve week had lopen klooien omdat de Olive hikte bij afspelen. Eindelijk had ik gevonden wat het was, en tig keer had ik het ding uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Toen klonk net behoorlijk beter dan voorheen, maar na een week of wat was het bij het oude. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Het blijkt niet eenvoudig een goede luidpreker te ontwerpen Hoe anderen daar tegenaan kijken weet ik niet, maar ik ben het hiermee eens. ik ben uit ellende maar electronica gaan doen want van speakers snap ik geen moer! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Bij mij klinkt het goed, beter als ik er met m'n fikken heb aangezeten, en waardeloos als een hifiset als iemand komt luisteren met de verkeerde mindset. Snap er niks van. Marc Bij mij klinkt het waardeloos als ik me zo voel Meestal klinkt het hemels Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Hm... Als ik me waardeloos voel hoef ik maar iets van Debussy op te zetten om er weer heel lang tegenaan te kunnen. Bv de Nocturne Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 september 2013 Author Report Share Posted 11 september 2013 Het is geen probleem om een goede speaker te ontwikkelen maar je moet wel blijven dooronwikkelen met de dezelfede speaker en dat doen de meeste niet ,klaar is klaar en dat vind ik jamer. Zo Spido is eigenwijs en Manger ook ze zijn niet vatbaar voor verbeteringen en dat is jammer. Het heeft vast allemaal met marketing te maken. Er is maar een beperkte tijd om een luidspreker te ontwikkelen, daarna moet de verkoop op gang komen. Ik was vandaag bij een luidsprekerbouwer en die is maanden, misschien wel 1 of twee jaar, bezig met 1 ontwerp. Toevallig was hij met een nieuw model bezig. De scheidingsfilters staken uit de poorten om ze aan te kunnen passen. Het eindeloos luisteren, meten, proberen, vergelijken, enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 september 2013 Author Report Share Posted 11 september 2013 Hm... Als ik me waardeloos voel hoef ik maar iets van Debussy op te zetten om er weer heel lang tegenaan te kunnen. Bv de Nocturne Marc Als ik me goed voel, zet ik een cd van Andre Rieu op Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Als ik me goed voel, zet ik een cd van Andre Rieu op Ik niet, als ik ergens depressief van word is hij het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Hij zei toch, als ik me goed voel. :-)) Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Wie is RIeu,is dat een componist :biggrin: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 september 2013 Author Report Share Posted 11 september 2013 Ik niet, als ik ergens depressief van word is hij het wel. Het was als grap bedoeld. Met Kerst kun je geen tv-zender opzetten of onze Andre is er wel op. En mooi dat 9 van de 10 mensen die kwijlebal vinden. Het Kerstdiner komt er bijna spontaan uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 september 2013 Author Report Share Posted 11 september 2013 Wie is RIeu,is dat een componist :biggrin: Nee, het is een romantische man met lange haren, die viool speelt en daarbij liederlijk uit zijn ogen kijkt en een enig Kerstprogramma heeft met leuke en lieve kinderen en leuke en lieve opa's en oma's. Ik heb al zijn platen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 11 september 2013 Author Report Share Posted 11 september 2013 weggegooid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Rieu is ook niet mijn soort muziek, maar de organisatie en de show is geweldig en veel mensen beleven er plezier aan. Ik heb ooit eens bij zo'n show het licht gedaan als invaller, dat is een heel bedrijf hoor; die man houdt tientallen mensen aan het werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 Mijn moeder hield ervan. Ik heb nog steeds een paar DVD's van hem die bedoeld waren als presentje, maar die ze niet heeft gekregen. Nog nooit bekeken... Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 september 2013 Report Share Posted 11 september 2013 (...) A. Het luchtpakketje in een poort, in resonantie, (basreflex) zorgt ook voor een soort tegendruk (slaat terug op de conus) waardoor die weinig hoeft te bewegen, waardoor op de afstemfrequentie van de poort de mechanische belasting van de luidspreker erg toeneemt. B. Echter de electrische demping neemt af want de conus beweegt nauwelijks. Zie daar het na-ijlen van het basreflexsysteem op de poortfrequentie. C. Het gaat echter helemaal mis onder de poortfrequentie. Dan heb je een akoestische kortsluiting zoals bij de open baffle en kan de conus vrij bewegen. Dat zorgt dan weer voor extra vervorming. Beste Threshold, Ad A. Bij een gesloten systeem is er een grote impedantiepiek op de systeemresonantiefrequentie. Die piek geeft aan dat er een grote mechanische belasting is op de luidspreker: deze "wil" juist op die frequentie grote, haast onbeheersbare uitslagen maken, maar de opgesloten luchtmassa verhindert die. Bij een reflexsysteem is er daarentegen een impedantieminimum op de resonantiefrequentie. Dit geeft aan, dat er juist op die frequentie heel weinig mechanische belasting is. Ad B. De elektrische demping neemt inderdaad af, en terecht: daar is ook vrijwel geen behoefte meer aan, als gevolg van de energie-overdracht via de Helmholz-afstemming. Op en rond de afstem-frequentie neemt de luchtprop in de reflexpijp het werk over: deze prop heeft aanmerkelijk minder massa dan de basluidspreker en volhardt daardoor ook veel minder in zijn beweging. Hierdoor heeft een goed reflexsysteem op en rond de afstemfrequentie minder na-ijling dan een gesloten systeem bij dezelfde output. Ad C. Dat zou waar kunnen zijn, wanneer het oppervlak van de reflexpoort net zo groot of nog groter zou zijn als het conusoppervlak van de basluidspreker en (mede daardoor) de luchtweerstand aan de achterzijde even groot zou zijn als aan de voorzijde van de conus. De poort is echter veel kleiner in doorsnede en mede daardoor is de luchtweerstand groter. (En die luchtweerstand wordt nog logaritmisch groter naarmate de frequentie daalt en de amplitude groter wordt.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 september 2013 Report Share Posted 12 september 2013 Rieu die begon met het Salon orkest dat was nog in de Elpee tijd ,heel veel respect voor die man wat een inzet en niet te vergeten altijd onder spanning werk nu nog met alle risico,s van dien petje af. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 12 september 2013 Report Share Posted 12 september 2013 Wollie gaat vanaf heden niet meer posten de reden is, vanwege klachten van aanvoerder en meeloper van dit vorm . Het gaat weer na af zoals vroeger op Hear je mag geen kritiche noot te leveren het wordt een kopie net als die andere form de aanvoerde en de meeloper hebben het voor het zeggen. De webmaster heeft mij een onoficieele ban gegeven en ik heb ook de webmaster duidelijk gemaakt waaron hij ongeschikt is voor het geven ervan. Ik kan mij goed begrijpen dat dit form dood bloeid omdat met geen kritische noot duld. Jack,schoenmaker blijf bij je leest doe allen je vakgebied Tuner,s en geen speakers als jij het onderscheidt niet ziet tussen een pijpje en een basreflex poort mvg wol Ps Tevens verzoek ik de webmaster mijn account op te heffen cq te vernietigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts