Jump to content

Hoe Bepaal Je Wanneer Het Voor Jou Goed Klinkt?

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Die "R" staat voor Ribbon, in tegenstelling tot de quasi-ribbons van de kleinere series dus.

Maggies zijn niet zo gevoelig voor stof/rook/vocht, alleen moet je zo om de 20 jaar de bedrading opnieuw verlijmen omdat die loslaat.

Meestal aan de boven- en onderkant. Met 2 potjes Maggielijm van Twinstatic is dat prima zelf te doen, de mijne zijn ca. 2 jaar geleden gedaan.

Ook kan de ribbon uitzakken, die kun je iets oprekken (niet teveel en ook maar 1 keer) om ze weer op spanning te brengen.

De 3.3R heeft frontmagneten wat ze iets rustiger van karakter maakt dan de nieuwere series (3.5, 3.6). Dat is wel het karakter waar ik van houd, ik vind de nieuwere Maggies wat te agressief/fel in het hoog.

Duidelijk antwoord. Zo probeer ik dat ook te doen. Er zijn veel mensen die zeggen dat je dat niet kunt, omdat je hersenen je bedriegen, je auditief geheugen beperkt is, enz. Toch lees ik dat er wel degelijk meer luisteraars zijn die het zo aanpakken. Ik begrijp dat Hans v, L. het ook zo doet. Meestal wordt er op fora juist gesproken over mifi, daar zijn al de meest hevige discussies over gevoerd. Het verbaast mij dan ook hier meerdere gelijkgestemden aan te treffen. 

Dat verbaast mij niet hoor. Het verbaast mij dat mensen zo kunnen ouwehoeren over de juiste weergave. Er is immers maar één juiste weergave, dat is de werkelijke klank van een instrument, stem etc. Als je set dat goed weergeeft/benaderd  is het okee. Al de discussies gaan over een andere, onjuiste benadering dan wel interpretatie van de werkelijkheid. Hi-Fi betekent toch "natuurgetrouw, hoge betrouwbaarheid, accurate geluidsreproductie". De rest is My-Fi.

Och, die samengeknepen-billen-dogma's ..... we doen *allemaal* aan myfi, niet in het minst omdat we allemaal andere luisterruimtes hebben met hun specifieke eigenschappen en die zijn nooit gelijk aan de ruimte waar gemastered werd..

Die basis van herkenbare instrumenten is evident (als pianoliefhebber kan ik veelal wel onderscheiden wat voor piano/vleugel er is gebruikt), daarnaast moet de weergave bij mij iets meer oproepen.

Nog even los van de interpretatie van de pianist, het toucher enz.

Dat is m.i. veel belangrijker.

De werkelijkheid in je huis halen is onmogelijk, of was jij bij de opname? En stond je toen tussen het publiek, of op de plek van de dirigent, of in de booth van de opnametechnicus?

Muziek is bedoeld om van te genieten en eenieder stelt zijn setje samen op de manier die voor hem/haar het meeste bevrediging geeft.

Het puntje "smaak", wat nogal eens wordt gebruikt bij luidsprekers, is in dat geval ook een paskwil want wie werkelijkheidsweergave nastreeft zou zijn persoonlijke smaak niet mee moeten/mogen laten spelen.

Of klinken alle systemen hetzelfde? Zou dan wel moeten toch? :D

Maar zo gauw als applaus naar frikadellen in het vet klinkt,

een contrabas niet van een grote trom is te onderscheiden,

of bij een duet de stemmen niet uit elkaar te houden zijn,

wanneer je niet hoort of er een klarinet dan wel een saxofoon klinkt,

alle instrumenten en stemmen op een kluitje zitten,

(enz.),

klinkt het in mijn oren niet goed.

:)

Ja maar jeetje Hans, dat zijn toch de *basisvoorwaarden* voor een goed weergavesysteem?

Ik heb in het verleden heel wat in huis gehad maar nog nooit de effecten die jij beschrijft meegemaakt.

Als je niet voorbij die basis komt kan je beter een andere hobby gaan zoeken lijkt me.

Waar wel veel verschil in zit zijn de "details" (nouja, ik noem het even zo) als voelbare ruimte, diepte, betrokkenheid en de emotie die het kan oproepen "alsof je erbij bent" (en dan niet dat je het speeksel uit de trombone hoort lopen want dat is in het echt ook nooit zo).

Ja maar jeetje Hans, dat zijn toch de *basisvoorwaarden* voor een goed weergavesysteem?

Maar hoe vaak hoor ik die ellende niet ???, zelfs op audioshows met apparatuur van vele tienduizenden euri's.

Uiteraard maken de door jouw genoemde aspecten het af, maar zolang in de basis niet klopt, kom je daar nooit.

Stereophile heeft een test CD waar een stukje tekst wordt voorgelezen. Het grappige is dat tijdens de tekst van microfoon wordt gewisseld. Nogal schokkend als je dat hoort want het lijkt soms wel of er iemand anders praat terwijl er alleen maar van microfoon gewisseld wordt. Alleen daarom heb ik pas een oordeel over een component wanneer ik langdurig naar veel materiaal heb geluisterd in mijn thuissituatie.Dan middel je misschien wat uit.

Stereophile heeft een test CD waar een stukje tekst wordt voorgelezen. Het grappige is dat tijdens de tekst van microfoon wordt gewisseld. Nogal schokkend als je dat hoort want het lijkt soms wel of er iemand anders praat terwijl er alleen maar van microfoon gewisseld wordt. Alleen daarom heb ik pas een oordeel over een component wanneer ik langdurig naar veel materiaal heb geluisterd in mijn thuissituatie.Dan middel je misschien wat uit.

Wij kunnen elkaar de hand schudden :)  :)

Maar hoe vaak hoor ik die ellende niet ???, zelfs op audioshows met apparatuur van vele tienduizenden euri's.

Uiteraard maken de door jouw genoemde aspecten het af, maar zolang in de basis niet klopt, kom je daar nooit.

En wederom wordt het handen schudden :D  :D

Dat verbaast mij niet hoor. Het verbaast mij dat mensen zo kunnen ouwehoeren over de juiste weergave. Er is immers maar één juiste weergave, dat is de werkelijke klank van een instrument, stem etc. Als je set dat goed weergeeft/benaderd  is het okee. Al de discussies gaan over een andere, onjuiste benadering dan wel interpretatie van de werkelijkheid. Hi-Fi betekent toch "natuurgetrouw, hoge betrouwbaarheid, accurate geluidsreproductie". De rest is My-Fi.

Ik heb gemerkt dat veel hifi-kopers de muziek helemaal niet willen horen, zoals die gespeeld wordt. Ieder het zijne, maar wat ben je dan eigenlijk aan het doen?

Veel verkopers springen daar handig op in met de standaard vraag: wat vindt u mooi meneer?  "nou uh veel bassen, want ik hou niet van hoge tonen"

Voor mij begon de audiohobby toch pas nadat ik in tranen uit het concertgebouw was gekomen. Die emotie overkwam mij thuis nou nooit! ik besloot ter plekke er wat spaargeld tegenaan te gooien, overtuigd als ik toen was dat het met een veel betere set, flink grotere boxen, dikke versterkers en dergelijke wel te doen moest zijn.

Zo begon voor mij de speurtocht, niet als jongensdroom, maar als de fantasie van een oude man, naar het Nirwana in de audio.

Lekker veel audiobladen doorgelezen toen, begonnen de audiosites te frequenteren, en eerste aankopen te doen. En tweede aankopen. En derd... Nee!

Net op tijd uit de eeuwige upgrade-spiraal kunnen stappen, toen ik doorkreeg waar het op neer kwam.

Wel, daar ga ik verder niet over uitweiden, dat is niks voor een high-end forum. Ik heb ook heel wat bezoekjes afgelegd aan medeforummers die allemaal minstens die setjes bezaten waar ik over aan het fantaseren was, maar nergens gevonden wat ik zocht. Nergens? Ik overdrijf. Natuurlijk heb ik wel gevonden wat ik zocht, anders had ik het zelf nooit kunnen hebben.

En nu ben ik héél tevreden, taal ik niet meer naar de audiobladen, vermijd ik de beurzen, en zou ik dit forum eigenlijk ook moeten vermijden. Maar hier is het voor mij wel begonnen, lang geleden... Bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Marc

Voor mij begon de audiohobby toch pas nadat ik in tranen uit het concertgebouw was gekomen. Die emotie overkwam mij thuis nou nooit! ik besloot ter plekke er wat spaargeld tegenaan te gooien, overtuigd als ik toen was dat het met een veel betere set, flink grotere boxen, dikke versterkers en dergelijke wel te doen moest zijn.

Zo begon voor mij de speurtocht, niet als jongensdroom, maar als de fantasie van een oude man, naar het Nirwana in de audio.

Lekker veel audiobladen doorgelezen toen, begonnen de audiosites te frequenteren, en eerste aankopen te doen. En tweede aankopen. En derd... Nee!

Net op tijd uit de eeuwige upgrade-spiraal kunnen stappen, toen ik doorkreeg waar het op neer kwam.

Wel, daar ga ik verder niet over uitweiden, dat is niks voor een high-end forum. Ik heb ook heel wat bezoekjes afgelegd aan medeforummers die allemaal minstens die setjes bezaten waar ik over aan het fantaseren was, maar nergens gevonden wat ik zocht. Nergens? Ik overdrijf. Natuurlijk heb ik wel gevonden wat ik zocht, anders had ik het zelf nooit kunnen hebben.

En nu ben ik héél tevreden, taal ik niet meer naar de audiobladen, vermijd ik de beurzen, en zou ik dit forum eigenlijk ook moeten vermijden. Maar hier is het voor mij wel begonnen, lang geleden... Bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Marc

Leuk, zo'n inkijkje in de manier waarop jij met audio bent begonnen. Heel erg herkenbaar ook, vooral het besef dat upgraden van geluidskwaliteit weinig te maken heeft met upgraden van apparatuur. 

Maar..... hoe bepaal je nou wanneer het voor jou goed klinkt? Dat is immers waar dit draadje over gaat.

O ja. Nou, als het me emotioneert. Daarvoor is dan wel nodig dat het ook niet irriteert, dat is een sine qua non. Die irritatiefactor zit voor mij in heel wat installaties. Maar over hoe ik dat bereikt heb, heb ik me al te vaak uitgelaten hier. De TS kan in mijn profiel kijken voor wat informatie, en hij is welkom om hier te komen luisteren. Wie weet klinkt het voor hem hier ook goed. En dan licht ik mijn doopceel weer.

Marc

Mooi hoor al die antwoorden met het verstand die wat mij betreft geen antwoord geven op de vraag, maar een persoonlijke invulling zijn van de vraag zelf. Ik laat toch even een ander geluid horen. Je hoeft niet te weten wat je geluid is, je hoeft geen mooie termen te weten en te kunnen plaatsen. Eigenlijk hoef je alleen maar te luisteren en te oordelen en daarnaast soms je gevoel te laten spreken. Alle sets zijn (uiteindelijk) compromissen, het gaat er om wat jou het meeste aanspreekt. Let op eventuele dingen die opvallen want dat kunnen later irritaties worden. De beste set is wellicht degene die aanvankelijk het minste opvalt.

Ben het wel met eens met de stelling dat je lang moet luisteren naar een set eerdat je echt een goed oordeel over kunt vormen over de ware aard. Die kan namelijk soms meevallen en soms tegenvallen. Bij langer luisteren moet alles op een set te draaien zijn, behalve de ware f*ck-ups van de opname industrie.

Zo bepaal je wat mij betreft dus hoe het voor jou goed klinkt.

Wat is duur Wol? Met condensators gaat het echt niet anders, behalve dan dat het zinvol is je te orienteren. Bepaalde types als Mundorf,Intertechniek laat ik links liggen, maar dat is een smaak kwestie. Een ander is er enthousiast over. 

Wie zegt dat Mundorf of Intertechniek minder goed zijn heb jij ze allemaal in jou combinatie vergeleken.

Ik laat je een MKT beter klinken als een MKP of anders om ,in de juiste combinatie ,je kunt pas oordelen als  je research gaat doen.

mvg wol

Marc

Je beschrijving komt over als "recht uit het hart". Fijn dat je zo tevreden bent. Op een ander forum heb ik gelezen waarmee ;) .

Het is niet helemaal een antwoord op de vraag, maar mij maakt dat niet uit. Je reactie heeft wel wat.

Bladen en beurzen vind ik wel leuk, o.a. om daar "nieuwe" muziek te ontdekken.

Emotie verstaat zich slecht met verstand, karma.

Jouw set irriteerde mij mateloos, maar klonk fantastisch. Het verstand had er m.i. toch echt in gezegevierd.

Marc

Ik ken de set van Karma niet, maar wat vond je precies niet goed?  Wat was er fantastisch aan? (verzonnen? niet echt?)

Het geluid was ok, maar het raakte me niet. Een puur analytische voorstelling waar alle betrokkenheid uit verdwenen is. Ik zeg dat met moeite, want ik wil Karma geen onrecht doen. Gelukkig vertelde hij mij dat er twee soorten reacties op zijn set zijn, geheel tegengesteld aan elkaar, dus hij kent het klappen van de zweep. En zelf is hij er best tevreden over.

Marc

Je mag Glenairs van mij gekleurd vinden klinken, want uiteindelijk zijn ze een stuk minder neutraal dan een aantal merken die dan in mijn ogen weer neutraal/zakelijk klinken en mij weer niets doen. Maar dat is een smaak kwestie. Heel bijzonder dat je vindt wat je zegt Marc, aangezien Glenairs er toch echt om bekend zijn in één ding goed te zijn: het overdragen van emotie van de muziek, het raken van de kern, alleen maar muziek horen. Dat is ook wat mensen die Glenairs kopen waarderen, ze brengen in dat opzicht iets dat weinig andere speakers kunnen. Ik ben met de Glenairs nu echt mijn eigen weg ingeslagen, een nog duidelijkere keuze van wat ik mooi vind, dat is uiteraard mijn muziekbeleving. Wat een ander er van vindt doet eigenlijk nauwelijks terzake. Jij bent trouwens de eerste die kritiek heeft. Zo was mijn vader zo enthousiast dat hij bijna van zijn stoel vloog en zei dat hij die speakers ook thuis wilde. Mijn ouders zijn nota bene mensen die het liefst kleine melkpakjes kopen en ze dan nog wegmoffelen achter de gordijnen. Overigens hebben mijn ouders best een respectabele set, bezoeken zij veel klassieke concerten in heel Nederland en heeft mijn vader klarinet gespeeld. Een ander vond net alsof de muzikanten in het huis stonden. Volgens mij ging dit topic niet over Glenairs. Maar goed ik zou nog een keer een tegenbezoekbrengen en jouw set dan afbranden (geintje hoor). Wel jammer dat je bij het bezoek over gehakt begon, dat ik al drie of vier jaar op hififreaks kom en nog steeds niet weet wat de gedachte er achter is, of wat men feitelijk met zo'n set doet (modificeert). Hoewel ik bij dat laatste één voorbeeld heb opgevangen dat me niet zo bevalt, in ieder geval wat in mijn set niet gaat gebeuren. Ook jammer dat ik nog steeds er geen beeld bij heb wat voor dingen in geluid iets in jou losmaakt en dat had op basis van wat je aangeeft over mijn set wellicht wel gekund. Ik heb nu geen zin om daar een openbaar debat van te maken. Overigens heb ik na je bezoek nog eens kritisch geluisterd naar de set en dat heeft er in eerste instantie toe geleid dat de speakers nog wat verder van de achterwand en uit elkaar zijn gaan staan. Overigens ben ik ervan overtuigd dat veel mensen met hun hart naar muziek luisteren en door de muziek die zij mooi vinden geraakt willen worden. Het begint met de erkenning dat we niet allemaal hetzelfde zijn en dat dit geraakt worden op verschillende manieren kan plaatsvinden. Daar hoeven we ook geen ruzie over te krijgen zoals op veel fora nogal eens gebeurd.

@Wol: die merken doen iets wat mij niet bevalt. Net als ik niets heb met scanspeak. Het ligt gewoon tever af van mijn voorkeur.